{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
577 visninger | Oprettet:

Hvad koster det at havde føl? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. jeg har kigget på en hoppe, men hun er drægtig.
nu lyder mit spørgsmål, hvad koster det at havde føl?
Jeg er mest bekymret for store dyrlæge regninger hvis føllet ikke vil ud og så er dødfødt eller andet.
Jeg vil gerne høre hvad i gav for jeres føl, med dyrlægeregninger til de var 6 måneder.
Jeg skal se om der er råd til det, tiden er der.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster det at havde føl?
  • #1   20. sep 2014 Hoppen skal have specielt foder til drægtige hopper de sidste 3 mdr. af drægtigheden, samt ekstra wrap.
    Jeg vil tro jeg på foder og wrap har brugt ca. 1200,- om mdr. i de sidste 3 mdr.
    Efter foling skal hun have endnu mere foder. Her bruger jeg ca. 500,- mere om mdr.
    Efter folingen går der også ekstra strøelse til, men alt efter hvornår på året hun skal fole, så går de jo nok på græs i nogen af månederne.

    Hoppen skal vaccineres en mdr. før termin, eller føllet skal vaccineres umiddelbart efter fødslen (kan ikke huske om det er 24 eller 48 timer der må gå, da jeg får hoppen vaccineret inden)
    Prisen variere fra dyrlæge til dyrlæge.

    Jeg har så dyrlæge ude til kontrol inden for et døgn efter folingen, hvis alt bare er gået som det skal, for at tjekke føl og hoppe. Igen må du forhøre dig hos din dyrlæge hvad prisen er.
    I år var vi så uheldige at efterbyrden ikke løsnede sig og hun folede om natten, så her måtte vi af med 6000,- ekstra for at få hende skyllet i to dage.

    Føllet skal have ordnet hove og rettes til. Jeg har været heldig med mine føl og det har "kun" krævet 4-8 smedetjek i de første to mdr.
    Derefter har jeg smed hver 5 uge.
    Spørg din smed hvad han tager for at ordne og rette et føl, så det kommer til at stå korrekt.

    Så skal følle have ormekur når den er 3 mdr. + 6 mdr. Pris ca. 150,- i alt.
    Vaccineres skal den når den er ca. 5-6 mdr.
    Den skal også chippes og have lavet pas. Her kan jeg ikke lige huske prisen, da jeg stadig venter på besked om hvornår de kommer.

    Og så kan man jo aldrig gardere sig mod skader. Føllet kan gå i hegnet, styrte eller lign. på folden osv.
    Så man skal altid have noget ekstra på kistebunden til den slags uforudsete udgifter.


  • #2   20. sep 2014 Det var det jeg ville vide, jeg har nemlig ikke 6000 EKSTRA smiley

  • #3   20. sep 2014 Jeg bruger bestemt ikke 1200kr ekstra på foder hver mdr de sidste mdr, til gengæld bruger jeg wrap ad libitum og et tilskudsfoder som udfodres i en lille mængde.
    Min hoppe er passet med vaccinationer og kommer ikke meget i byen, det er mine generelt ikke, så jeg giver ikke vacc for virus abort. Hun bliver heller ikke vacc en mdr før, det siger min dyrlæge ikke er nødvendigt.
    Min hoppe og føl bliver tjekket hvis der har været komplikationer, men ellers ikke. Så bliver første dyrlæge besøg ved fravænning/vaccination (basis).
    Smeden/ jeg holder øje med benstilling, men det føl jeg har nu er slet ikke rørt endnu og hun er 4 mdr. Mine heste er generelt gode til at slide deres hove korrekt, så smeden bliver desværre ikke rig på mig, han kommer regelmæssigt, tjekker alle og ta'r dem han mener trænger til en omgang, og så aftaler vi ca. Interval til næste gang.


  • #5   20. sep 2014 jeg har fået 7 føl nu. og kun ved det første føl havde jeg dyrlægen ude, da jeg syntes føllet virkede lidt sløvt. Føllet fik en insprøjtning, vitamin booster, som sikkert kunne have været undværet. men var lidt mere nervøs da det var det første føl.
    ellers har jeg aldrig haft brug for dyrlægen under eller efter drægtighed.
    og føllet får tjekket hove efter et par uger. og derefter hver 8 uge. men det er bestemt ikke hver gang smeden ordner fusserne. det er kun hvis de trænger.
    og jeg giver ca et par hundrede ekstra de sidste tre måneder af drægtigheden og til føllet er 6 mdr. alt efter hvor meget græs der er.


  • #6   20. sep 2014 Lene H: Jeg skriver at jeg bruger ca. 1200,- om mdr. på foder og wrap i de sidste 3 mdr.
    Ikke at jeg bruger 1200,- ekstra.

    At jeg vælger at lade min smed rette til så meget, er udelukkende fordi at der som regel altid er en lille smule med benstillingen. Ikke at der til dato har været meget, men det er rart at vide at man har gjort sit bedste for hestens fremtid.

    Mhs. til vaccinationer, så er det nok forskelligt, hvad man bliver anbefalet. Jeg sørger for det er på plads, da alle jeg kender siger det samme.
    Og om man har dyrlægen ude bagefter til et kontrolbesøg tror jeg altså også afhænger af ens erfaring.
    Hvis man får mange føl og har fået i årevis, så ved man nok bedre om alt er som det skal være, end en der aldrig har fået et føl før smiley


  • #7   20. sep 2014 Jeg ændrede ikke noget foder til hoppen, og der var ingen dyrlæge til fødslen. En følgrime kan du nemt finde til en halvtredser, og så skal den jo bare have lidt fodr alt efter dens størrelse:) min plag er 2 1/2 år gammel, han har gået på døgnfold hele sommeren og har ikke kostet mig en klink! Du skal først bruge penge når de skal tilrides smiley

  • #8   20. sep 2014 Vi gav ca 800 kr for chip og for at for ordnet papirer . Passet koster 420 kr mener jeg det er . Vores føl er 13 uger og skal ha smed for 2 gang , så der har vi snart brugt 800 kr . Vaccine og tjek dagen efter fødsel ca. 1100 kr . Ormekur 3 mdr ca 150 kr . Brugte ca.2000 kr for leje af folingsalarm .

  • #9   20. sep 2014 Cindy... Undskyld jeg læste det som ekstra...

  • #10   21. sep 2014 Jeg gik hen og måtte få 2 dyrelæger ud til at hive mit døde føl ud af min hoppe.
    3000kr blev det.

    Havde han været levende havde jeg kun haft normale føl udgifter som ikke var det vilde her.


Kommentér på:
Hvad koster det at havde føl?

Annonce