{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Hvor meget har i sat af til ifoling osv.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er den heldigste ejer af en lille NF hest! Jeg har tit gået og tænkt tanken at i fole hende med en stor hest engang i fremtiden og få en egen hest ud af det, dette står ikke i planlægningen i de kommende år, men engang når der er økonomi til det og jeg synes tiden er inde, det kan også være jeg ombestemmer mig igen smiley
Når det så skal ske, skal det også gøres ordenligt, jeg er lidt nysgerrig efter hvor meget i har sat af til både før i folingen, under og efter ifolingen og hvor meget i endte med at bruge? smiley

Jeg hører super gerne jeres erfaringer! smiley


Kommentarer på:  Hvor meget har i sat af til ifoling osv..
  • #1   24. sep 2014 For at lave Anna Livia, som er den eneste jeg har været direkte involveret i økonomien bag, brugte vi ca 15.000 kr.
    Hvis jeg havde været lidt mere erfaren ville Cilla nok være blevet sprøjtet i brunst noget tidligere, og så havde vi sparet en del penge på opstaldning hos hingsteholder. Så kunne vi nok have kørt den ned på omkring 13.000 kr.
    Men hvis er hvis - næste gang sætter jeg også de godt 10.000 kr af til omkostninger udover selve bedækningen, som i dette tilfælde kostede 4.000 kr.

    Til sammenligning kommer det til at have kostet ca. 3000 kr i det hele at lave det føl vi har lavet med egen hingst i år, men der har jo også kun været omkostninger til scanning og registrering, ingen ekstra omkostninger til transport, opstaldning hos hingsteholder eller lign.


  • #2   24. sep 2014 nu ved jeg ikke så meget om efter, men kan da sige lidt om under og før. smiley
    jeg gav ca. 4000 ved hingstholder, med opstaldning i næsten 2 mdr.
    ca 2000 kr i dyrlæge for scanning 2 gange, samt fået hende tjekket før hun skulle til hingst.
    Også skal hun vaccineret lidt tid før hun nedkomme der skal jeg nok os af med de 1500 ca.
    Men hvad der kommer bagefter ved jeg ikke, men tænker da ikke det vilde..:)


  • #3   24. sep 2014 Woow, det var da faktisk slet ikke så galt! smiley

    Tak for jeres svar! smiley


  • #4   25. sep 2014 Jeg har brugt 19000 på dyrlæge, bedækning, anmeldelse, græs (ifbm bedækning).

    Vi har ikke vacc og chippet endnu, men det kommer velsagtens til at koste mig et par tusinde mere.

    Jeg ved ikke om man så skal regne med den opstaldning man har betalt mens hoppen ikke kunne rides (i mit tilfælde 6 mdr før og 2 mdr efter foling). Hvilket vil sige 16000 oveni. Det er penge jeg havde brugt under alle omstændigheder, men jeg har ikke kunnet ride hende i den periode, og det har også stor værdi for mig.


  • #5   25. sep 2014 Søster McFluff: I forhold til at budgettere så synes jeg ikke rigtig man kan tage værdien af den "tabte arbejdsfortjeneste" med, det er jo mere en "emotionel udgift" end det er en merudgift i forbindelse med ifolingen, i og med man alligevel ville have brugt de samme penge på at opstalde, føl eller ej. Så medmindre man har været nødt til at opstalde et andet sted, som har kostet mere, i forbindelse med drægtigheden og folingen, så synes jeg ikke man kan tage det med når man budgetterer.

  • #8   25. sep 2014 Stutteri Auriklen

    Det er jo forskelligt om man vil det eller ej. Jeg har opdelt det så man selv kan bestemme om det skal være en faktor eller ej. Jeg var så heldig at få lov at ride andres heste mens jeg gik og ventede, men andre vil måske skulle betale for det, eller slet ikke ride. Nogle steder vil måske også tage mere for at fodre på drægtige hopper. Lige pludseligt løber alle de små ting op. Til gengæld har jeg sparet på smed, da hun har gået uden sko, og kunne nøjes med beskæring. Så det har heddet 500kr hver 3. md i stedet for 1200 hver anden.

    Grunden til at min bedækning/dyrlæge var så dyr var trefold - jeg sprøjtede hoppen i gang, sendte hende til en dyr (men sindssygt lækker og højt kåret) hingst, og så passede det sammen med at jeg var på ferie da hun blev scannet, så jeg fik hende ikke hjem med det samme. Hun var afsted i 6 uger - allerede dér har jeg blæst 1200-1300kr bare på græs.


  • #10   25. sep 2014 Line

    OK. Jeg tror ikke at der findes to ens måder at holde hest (eller avle), og derfor vil det også være meget forskelligt hvad det koster for folk. Bare man er glad for den løsning man selv vælger. smiley


  • #11   25. sep 2014 jeg rider heller ikke min hoppe der er ifol nu.. mest af den grund at hun i starten vidste ubehag ved det, og nu synes jeg bare hun skal nyde sin frihed mens hun er gravid.. smiley selvom det koster mig 1600 kr i mdr bare at havde hende til at stå..

  • #12   25. sep 2014 Jeg havde helt sikkert hellere ikke gjort det hvis min hoppe viste tegn på ubehag.Det synes jeg var en meget fornuftig beslutning.

  • #13   28. sep 2014 Jeg fik i år et dejligt føl efter Ci Ci senjor ask, hun kan ses på min profil (ci ci's millibar)
    Hun kostede 7500 kr til hingste holder og ca. 2500 kr til inseminør, hoppen var på stutteri Laser i godt og vel en uge og kom ifol ved første forsøg.
    Dertil blev hoppen scannet på 70 dagen og igen da der var 3 måneder til foling (dette var min julegave fra min mand). smiley

    Du skal blot huske at det økonomiske kan slet ikke sammenlignes med spændingen, glæden og forventningerne man har i de 11 måneder at drægtigheden står på, ej heller når der ENDELIG kommer føl, det er en ualmindelig dejlig fornemmelse, jeg var i boksen næsten uafbrudt til de kom på græs. Herefter fik de lidt fred, men det har gjort at følle kalder hver gang hun ser mig, er enormt kontakt søgende og super nem at have med at gøre. smiley

    Om hun så havde kostet 50.000 kr at lave så havde glæden for mig været lige så stor.. smiley

    Rigtig god fornøjelse. smiley


  • #14   30. sep 2014 Min hoppe har fået 3 føl hvor af det sidste var det dyreste....3900 kr for bedækningen + attesten på 250 kr.



Kommentér på:
Hvor meget har i sat af til ifoling osv..

Annonce