{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.941 visninger | Oprettet:

Lille, cool men ikke for bred race {{forumTopicSubject}}

I øjeblikket skranter mine ponyer lidt, og derfor dukker tanken om ny hest i fremtiden op. Men jeg er så meget i tvivl om hvilken race jeg skal kaste mig over.

Jeg er en lille rytter, så et avlsmål på ca 150-160 cm vil være meget passende. Bygningsmæssig skal den helst være velrejst så man har noget hest foran sig, og under ingen omsændigheder rund og umarkeret.

Jeg er blevet for gammel til heste der hopper og springer for alting, så racen skal være cool, men stadig selvgående, da jeg ikke ønsker en hest der skal bæres rundt.

Og sidst men ikke mindst, den må ikke være for bred. Jeg har kunstige hofter, og mine nuværende connemaraponyer er altså på kanten til at være for brede.

Det sidste krav gør det lidt vanskeligt syntes jeg, for der findes jo mange små robuste heste med det helt rigtige sind, men når de nu ikke må være det, hvad findes der så?

Det eneste jeg selv kan komme i tanke om er noget forvokset sportspony med VIRKELIG godt sind eller måske noget welsh partbreed. Men der må da være andre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lille, cool men ikke for bred race
  • #1   2. okt 2014 Kig på Hestenettet.dk og lav en avanceret søgning. Fokuser ikke på hvilken race, men se hvad der dukker op når du kigger derinde. smiley

  • #2   2. okt 2014 Tak laura, men jeg er kun til racerene heste med rødt pas.
    Det skulle måske have stået i indlægget, men det er en race jeg søger, ikke bare en tilfældig ridehest.



  • #4   2. okt 2014 En forvokset New forest ville være mit bedste bud smiley

    Dem er der efterhånden ved at være et par stykker af, så det kunne være du var heldig at finde dem helt rigtige smiley

    New forest ponyen er selvgående, klog og godmodig.. De er nervefaste og har desuden både egenskaber i spring og dressur, hvorfor de er en af de mest brugte racer indenfor de to dicipliner smiley


  • #5   2. okt 2014 Ligegyldigt race så har hestene forskelligt sind. Jeg kender en tinker som rigtig nemt stresser (han viser det ikke så tydeligt) og flere som er bombesikre. Jeg kender en araber som intet kunne skræmme og en som bliver bange for et blad.
    Måske en araber race kunne leve op til kravene? Der er stor bredde inden for deres temperament, så man må nok kigge på den specifikke hest.


  • #6   2. okt 2014 En traver vil kunne opfylde dine behov .

  • #7   2. okt 2014 Min første tanke - ud fra din beskrivelse - er også araber. Hvis du får en araber fra de "rigtige" avlslinjer og med det rette temperament samt den rette uddannelse, vil den 100% kunne opfylde beskrivelsen af dine behov.

  • Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.865
    #8   2. okt 2014 Jeg tænker "forvokset" New Forest. Det er umiddelbart de eneste ponyer, der virker tiltalende, synes jeg smiley


  • #9   2. okt 2014 Hvad med noget Welsh Partbred med Fuldblod?
    Stutteri Aastrupgaard avler ihvertfald den blanding. smiley
    Ved de går meget op i et roligt sind, men også selvgående heste. smiley


  • #10   2. okt 2014 Jeg tænker en PRE. Super dejlig race og kan fås både i den barokke type men også lidt mere sporty, og kigger du de rigtige steder er de ikke avlet så højt. smiley

  • #12   2. okt 2014 MJE: fuldblod ja dem har jeg også oplevet som ret cool trods rygtet om det modsatte. Men der er avlsmålet vel ikke 150-160 cm eller hvad?

    Anna F: New forest i forvokset var måske en mulighed. Dog har jeg oplevet de tit har lidt lavt ansat hals og ikke så fantastisk en front. Men måske var det bare de gamle typer?

    Louise H: selvfølgelig er der forskel på individerne indenfor racer, men jeg syntes nu godt man kan finde nogle fællestræk omkring sindet.

    Hyggerytteren: en traver er for mig bare ikke en ordentlig ridehest. De er sikkert fine til tur osv, men hvis man vil ride dressur er det virkelig op ad bakke.

    Louise L H: en araber, hmmm. Det er ikke det jeg forbinder med cool. Og så har den type jeg kender en noget problematisk overlinie ift dressur. Men måske jeg skal kigge lidt mere. Er der bestemte linier du tænker vil være gode?

    A queen in heaven: deres heste har jeg faktisk kigget på, og det var en af grundene til overvejelsen om welsh partbreed.

    Emilie: Ja en pre ville passe ret godt, men dem jeg har set har været med rigtig meget krop, og så syntes jeg de bliver højere og højere. Og så ved jeg ikke om man kan få en der ikke svinger med forbenene, for dem har jeg godt nok set mange af.

    Stald Abli: som ovenfor, ja hvis den lille ikke kraftige model med lige ben findes, vil det være et godt bud smiley



  • #13   2. okt 2014 Ud fra det du søger, så ville jeg mene, at en Welsh af en art kunne være en mulighed, da de jo avles i mange typer og størrelser smiley

  • #14   2. okt 2014
    Jeg vil egentligt bare sige; kig på personligheden :o)

    Det er svært at skære heste over en karm ud fra racen. Da heste for det meste er langt mere end racen; opdragelsen i den grad. En rolig hest er ofte en hest der er godt opdraget, fodret med lav stivelse, lang fold tid mm. da "mangement" netop også gør en del for hvordan hesten opfører sig.

    Derfor er fx fjordheste ikke nødvendigvis nogle dovne krikker der ikke lavet en skid og arabere ikke nødvendigvis nogle hystader der ikke er til at ride uden de bliver bange.

    Også er der også noget personlighed indover selvfølgelig. Samt fx finder mange fjordheste stædige, ugidelige mm. men egentligt så er de bare slet ikke motiveret for at komme af med pres men er mere motiveret for godbidder.


    Så jeg ville nok mest gå efter beskrivelsen af hesten, kigge på den i første omgang og derefter på racen - om den tiltaler en.


  • #15   2. okt 2014 Nordsvensk den sporty type

  • #17   2. okt 2014 Quarter eller painted evt appalossa

  • #18   2. okt 2014 Jeg ville nok ikke anbefale P.R.E når det skal være en forholdsvis smal hest.
    Selv den lette type (som sjældent er under 165) er altså stadig noget bred.


  • #19   2. okt 2014 Mette B, jeg er desværre ikke så meget inde i avlslinjerne hos araberne, at jeg kan sige, du skal kigge efter netop de og de linjer, men der vil du helt sikkert kunne få hjælp hos nogle af de erfarne araberfolk, hvis det har din interesse. Dog vil jeg tro, du skal fokusere på en brugsaraber, da det er mit indtryk, at showaraberne ofte er lidt højere i tændingen (jeg kan dog tage fejl).

    Jeg har dog selv redet på et par forskellige arabere gennem tiden, og selv om en enkelt var lige lovlig "varm", så var de fleste faktisk meget cool. Især husker jeg en hoppe, jeg red på... Honey, hed hun. Hun var OX araber og noget af det sødeste og mest cool, jeg nogensinde har redet på. Hun var sensitiv på den gode måde; lækker blød og nem at ride, men samtidig var hun super cool og blev så godt som aldrig bange for noget som helst. Så de findes. smiley


  • #20   2. okt 2014 Su kan evt se på mine to New forest hopper.. Den gamle er sølvmedalje hoppe og af den gamle lidt tunge type. Denne har været avlshoppe hele sit liv og givet os de smukkeste føl, hvoraf en del går/har gået mb-ma i spring og et afkom er solgt til Norge, hvor han på sin rytters to sidste ponyår blev b-pony i dressur smiley

    Min anden NF (Maritza) er "kun" kåret i 2kl. Og er af den sporty type.. Hun er avlet til konkurencebrug og giver nogle ret Klein føl, som er knap så velsete indenfor racen.

    Du kan evt se på nogle af de NF hingste der er på hingstelisten lige nu.. Det er jo de standarder der bliver avlet efter lige for tiden og hvis du vil have en forholdvis ung NF kan du sagten finde en der er veldrejet og elegant i modsætning til den gammeldags type smiley Jeg kan især anbefale at du kigger på Malibu II og pedro, som er 2 af mine yndlingshingste smiley


  • #22   3. okt 2014 WPBR ponyerne/hestene hvor de er 25-50 % fuldblod er nogle skønne dyr.

    Jeg synes de er gode i hovederne, og vi har solgt mange 1. ponyer og små heste til piger der har skullet have deres første kat. 1 og heste til unge piger på 18-22 år, og det går super godt !

    Men helt sikkert vil jeg da også synes at hvis du kan finde en fuldblod i passende højde som er godt redet er de lige til at gå til. Der er i hvert fald ingen af vores fuldblod jeg vil betragte som "varme" jeg synes der i mod de ofte er med til at skabe ro og orden i heste flokken. smiley


  • #23   3. okt 2014 New forrest eller Fell pony smiley

  • #24   3. okt 2014 Tak endnu en gang.

    Kan se jeg skal kigge lidt på små fuldblod, welsh, evt blandinger af welsh/fuldblod.

    En forvokset new forest kunne også være en mulighed.

    Norsk skovhest er for bred, også selvom den er sporty.

    Paint, quarter etc er normalt overbyggede og harmonerer meget dårligt med mit ønske om dressur. En skam for de har et fantastisk sind og god størrelse.




  • #26   3. okt 2014 Der findes mange welsh cobs som opfylder dine ønsker. Vil du selv forme sin kommende hest, vil jeg foreslå dig at besøge stutterier og se den skønne mangfoldighed, der findes indenfor welsh cobs. De findes fra 137cm og op til over 160cm. De fleste dog omkring 147-155 smiley
    Held og lykke med din rejse mod din nye hest smiley


  • #27   3. okt 2014 Annette Z: welsh cob bliver det så ikke. De er alt for brede, og så er jeg ikke til alt det hår smiley



  • #28   3. okt 2014 Der er rigtig mange, som ikke er brede. Prøv feks at finde Caminas Maccoy herinde. Han er et flot eksemplar dog ikke så høj. Ligeledes er der mange uden alt det hår. Jeg har selv begge dele blandt mine. Det er en stor misforståelse at de udelukkende er brede og hårfagre smiley

  • #29   4. okt 2014 Har selv en hoppe, Celeste, der er halv araber og halv haflinger. Hun er ikke bred og har et dejligt temperament, dog findes der nok ikke mange af denne blanding og så er hun også "kun" en stor pony smiley
    Men ellers ville jeg mene en araber, med det rigtig temperament, ville passe til dig smiley


  • #31   4. okt 2014 MJE, der skulle vel ikke stå DSP? smiley

  • #32   4. okt 2014 Ja forvokset pony eller DV der er blevet for lille er oplagt ift størrelse. Problemet er, at det finder man ofte først ud af når de når en vis alder, og jeg ønsker dem fra en meget ung alder, så jeg kan præge dem i den retning jeg gerne vil have dem. Og under ingen omstændigheder redne, da det er for bøvlet at tilpasse dem min ridning.

    Har idag været til welsh show, og de er da fantastiske. Tanken om en wels partbreed blev bestemt ikke mindre af dagens oplevelse.



  • #34   4. okt 2014 Mette, måske man kunne krydse en DSP og mindre DV? Der avles jo meget efter det samme altså en god sportshest, så mon ikke der kunne komme noget godt ud af det? Man kan jo eventuelt låne en hoppemave smiley

  • #36   4. okt 2014 Det detalje overså jeg smiley

  • #37   4. okt 2014 Som Annette skriver kunne det sagtens være en welsh cob, en cob behøver ikke være bred og ude elegance, cob'er kan også have hals/ nakkelængde og uden at være brede og tunge, og så kan du få det temperament du beskriver! og samtidig en sund hest der holder længe.

    profilbillede
  • #38   4. okt 2014 Nej blandinger er svære at få rødt pas på medmindre det er welsh smiley

    Jeg er fuldstændig vild med welsh sec b og partbreed, mens de andre sectioner intet siger mig som ridehest. De kan være imponerende at se på, men det er ikke en sådan, der skal være min kommende hest.




  • #39   4. okt 2014 Mette, ellers er der jo også muligheden med knabstrupper - det skal bare godkendes af foreningen inden krydsningen laves og derefter kan hesten få rødt pas.
    Min mors hest har pt. grønt pas da avleren ikke havde søgt om godkendelse, men var det blevet gjort, så havde hun fået rødt smiley hun er en blanding af den klassiske knabstrupper og fuldblod, men en blanding af sportstypen og fuldblod/DV ville nok give et smallere resultat.
    Jeg ved at der de seneste par år er kåret en hel del som er halvt DV og min mors egen er kåret med 8 smiley


  • #40   4. okt 2014 Du kan ikke bruge en WPBR der kommer op i stor kat. 1 ? smiley

  • #41   4. okt 2014 de bedste er roligste heste er det som rytteren gør dem det til. så er det ligegyldig om vi så snakker om en en arabisk avlhingst der har været tændt springhest nærmest hele sit liv eller om det er blanding hesten som man rider skovture på.

    så vil kigge efter en veltrænet hesten.. ikke efter racen


  • #42   5. okt 2014 Ida J: Jeres heste er rigtig fine, men det er ikke lige nu. Håber den gamle holder et par år endnu.

    Jeg kan bare godt lide at undersøge tingene grundigt og lægge en plan.

    Til jer der skriver "køb en veltrænet hest, så er race lige meget". Der er jeg altså ikke helt enig. Selvfølgelig kan de fleste heste trænes rolige, men jeg køber kun ungheste eller avler dem selv, så en ældre veltrænet hest bliver det ikke. Og så mener jeg helt sikkert, at der indenfor visse racer er forskellige reaktionsmønstre som går igen. Selvfølgelig er der nogle der falder udenfor, men overordnet set er der et fællestræk i sindet indenfor racen.



  • #43   5. okt 2014 Jeg ved at Bjerregård der avler B og Partbreed, har nogle gange B'ere der er 150 cm eller mere.

  • #44   7. okt 2014 Haflingeren er også en god mulighed. De fåes i mange strørrelse, både højde og drøjde.

    De fleste er ret cool og nemme at have med at gøre.


  • #45   10. okt 2014 Åh ja.
    En sporty haflinger kunne måske også være en mulighed. Syntes de er så smukke, men kender ikke så meget til dem udover det.




  • #46   14. okt 2014 Min haflinger er en rimelig sporty model efter Alpenstern C smiley han giver tilsyneladende sit sporty look til alle sine afkom smiley
    på dette billede er hun 4 år gammel og bestemt ikke redet meget til gengæld med super sind uden at være kedelig....det er min datter på dengang 8 år der rider hende på billedet så helt bred kan hun ikke være smiley


    profilbillede
  • #47   14. okt 2014 Her er hun fra i år (hun er dog ikke alderssvarende uddannet, da det er mig selv der rider hende og jeg er ikke længere end lc/lb niveau selv og har været en kylling til at komme i gang med galoppen smiley


    profilbillede
  • #48   14. okt 2014 synes i øvrigt at haflingere er meget forskellige i tændingen...min har bestemt tænding når man går til den og hun ved man kan klare mosten. Omvendt kan jeg sætte mine små piger på hende selvom hun har stået stille i flere uger....til gengæld har jeg mødt mange andre haflingere som jeg ingengang gad forsøge mig med fordi de er helt tossede og tonser rundt uden nogen grund smiley
    Jeg kan godt lidt at jeg kan stole på hende fuldt ud mht. at hun aldrig er ond i sulet og aldrig ville kaste mig af med vilje men samtidig så er hun aldrig kedelig og jeg får ikke lov at sidde og sove på hende smiley hun elsker at arbejde smiley


Kommentér på:
Lille, cool men ikke for bred race

Annonce