{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.542 visninger | Oprettet:

Stutteri {{forumTopicSubject}}

Har altid drømt om mit helt eget stutteri siden jeg var lille. Nu er jeg så i gang med en uddannelse med speciel i heste så jeg kan får mere af vide om de fantastiske dyr. Sårh, men det jeg ville høre om var hvad det sådan koster at starte sit eget op, kåring, mad osv. Hvilken heste jeg skal avle på ved jeg ikke helt ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stutteri
  • #1   17. okt 2014 Det er dyrt. Det er bedst at starte med et godt job. Derefter kan du starte stutteriet når du har tjent pengene. Det koster meget at købe gode heste at starte op med.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   17. okt 2014 Hvis du har tanke om at skulle leve af det, skal du enten have en meget god børneopsparingen, eller vinde i lotto smiley

    Find en race der interessere dig, der er står forskel på om det er shetlænder eller trakehner..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   17. okt 2014 Hvis du har tanke om at skulle leve af det, skal du enten have en meget god børneopsparingen, eller vinde i lotto smiley

    Find en race der interessere dig, der er står forskel på om det er shetlænder eller trakehner..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   17. okt 2014 Også skal du regne med at de første mange føl giver underskud.. - med mindre du har pengene til den rigtige hoppe, (mere end bare RDH, hvis vi snakker DV) og du også har nok viden til at vælge den helt rigtige hingst..

  • #6   17. okt 2014 Det er svært at leve af at drive stutteri, i sær i starten. Det er mest realistisk at starte ud med at have et andet arbejde og så have stutteri ved siden af som hobby. Hvis du ikke selv kan finde ud af hvad det kræver for at starte op og hvad det koster at have hest, så vil jeg våge at påstå at du ikke har kompetencerne til at drive stutteri endnu.

  • #7   17. okt 2014 Altså tænker meget på frie ser men har hør et meget dårligt om dem så det det ender nok med dansk varmblodes

  • #9   17. okt 2014 Selvfølgelig lige i starten vi jeg have som en hobby og have et arbejde ved siden af

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   17. okt 2014 Janni: er du sikker på at det er så stor en drøm som du siger?

    Der er stor forskel på at avle på frieser og dv


  • #11   17. okt 2014 Men mange siger at frieser har noget med deres ben så dem er der ikke penge i, men ser nu også mere at det er dv der går dressur end det er frieser

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   17. okt 2014 Janni: jeg ville aldrig begynde at avle frieser i Danmark, mulighederne er ikke store nok..

    Men det er dig der vil avle, ikke mig, så mit syn er ligegyldigt smiley

    Og ang. Det med benene, så gælder det bare om at avle fornuftigt og med hjernen,,


  • #13   17. okt 2014 Ja det er en virkelig store drøm. Det er jo derfor at jeg tager en uddannelse med heste så jeg for mere af vide om dem, dej skal jo også finde ud af hvad for en hest Der populære blandt rytterne

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   17. okt 2014 Janni: det gælder ikke om af finde en hest der er populær blandt rytterne, men en hest/type der interessere dig..

    Hvis du virkelig vil avle, så avler du ud fra hvad du vil have..


  • #16   17. okt 2014 De spanske heste ville måske ikke være så dum en ide endda, men de er helt sikkert røvdyre at købe - specielt hvis man skal have en fin avlshoppe.

  • #17   17. okt 2014 Hvis du tænker på at avle DV så får du det hårdt... bare omkring mig er der 4 stutterier der avler DV... og der er rigtig mange på markedet... Jeg drømte også om at avle engang indtil jeg kom på stutteriet, havde hestene i hænder hver dag og pludselig skulle tage afsked...Så fandt jeg ud af at det duggede ikke jeg til... smiley Ingen af de jeg kender/ved om der har stutteri lever KUN af det! De har alle et arbejde ved siden af. Og vælg en race som ikke alle avler men som er safe nok.. Hvad med rene racer såsom Hannoveraner, Holstener, Oldenburg, Trakhener,(stadig mange avlere) Frederiksborger, PRE, New Forest, Lippizianer, Lusitano, Quarter, Morgan, Araber eller Fuldblod smiley
    Bare sørg for at have et godt arbejde og en god opsparing smiley

    Mvh TT


  • #20   18. okt 2014 Avl skal ikke være fordi man vil tjene penge. Der er ingen penge i heste nu om dage, kun de BEDSTE så drop det med at avle hvis det er pga pengene smiley

  • #21   18. okt 2014 Jeg vil helst ikke ødelægge din drøm. Men det du har tænkt dig at gøre er næsten umulig. Især hvis du drømmer om at få succes, og skal tjene penge sammen til det. Du kan altid have en god hoppe du avler på hoppyplan. Det andet bliver svært. Det kræver mange år indenfor det fag at få omtale, og især når du endnu ikke har kontakt til avls verden. Det er vigtigt at sætte sig ind i blodlinjen og avlsformål, og det tager meget lang tid at forstå.

    Det er slet ikke for at jorde dig, for måske bliver du den næste top avler. Jeg tvivler bare stærkt på det.


  • #22   18. okt 2014 Forstår ikke din rækkefølge?

    Som regel har man en passion for en race som man vælger at avle på og det er der det hele starter??

    Det er jo svært at sætte tal på men du skal købe gård med de rigtige forhold og allerede der er man jo nærmest ruineret hvis man ikke har vundet i lotto eller arvet efter en rig onkel..


  • #23   18. okt 2014 Tina J - Jeg ville til enhver tid vælge noget særligt og ikke kommercielt..Alle(næsten) har en DV. Det er næsten som at købe en Citroen i stedet for en Ferrari..Markedet flyder af de. Så er det bedre i mine øjne at avle en ikke kommerciel race, lægge STOR vægt på hoppe og hingstestamme og avle få eksemplarer og sælge forholdsvis dyrt da sjældne (gode) racer koster en del smiley Og nej, ikke alle de racer jeg har beskrevet er "dyre" racer, det var eksempler. smiley

    Mvh TT


  • #24   18. okt 2014 Jeg står opstaldet et sted hvor de avler DV'er.
    Kan sige at det bestemt ikke er deres avl de lever af men indtægten fra opstalderene.
    De har fået kåret 2 hingste i Herning og haft en hest med til ungheste vm. Deres ene hest vandt 6 års championatet i går.
    Så på trods af deres avl efterhånden har opnået lidt er det bestemt ikke nået man bliver rig af.

    Angående du ikke ved hvilken race du vil vælge, virker på mig meget useriøst. Vil mene det at vælge er at man naturligt falder for en race og derfor går op i den. Derfra avler man for at opnå gode brugsvenlige heste inden for racen.

    Er du i gang på grundforløb på dyrepasser uddannelsen?

    I så fald ville jeg springe over på landmandsuddannelsen efter din praktik og tage landmand med speciale i hest i stedet. Derfra kan du tage lederuddannelserne som sætter dig ind i det at blive selvstændig.
    Når det er sagt er det svært at finde praktikpladser med heste i landmandsuddannelsen da der er lidt andre krav end til dyrepasser. Så du skal virkelig brande for det og arbejde din røv i laser. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   18. okt 2014 Team tindur: men er der markede til det?

    Hvis man vil have en PRE, til 100.000 kr. Køber man dem så ikke i deres hjemland, for at gå det bedste af det bedste?


    Men uanset hvad, hvis man vil avle, så avler man fordi man har fundet en race der har fanget en - og sjældent fordi man vil tjene penge, og derfor vælger en speciel race..


  • #26   18. okt 2014 AMT - Hvis man virkelig avler nogle gode PRE..Hvorfor ville så køber købe dem i Spanien?? Meget nemmere at så købe de her hjemme så sparer man for transport, stresset hest og ventetid, forsikringer osv. Men uanset hvad, så er avl intet at blive rig på smiley Og forhåbentlig vis ville en rigtig god PRE gå til mere end 100.000.kr. Det er jo normalen for en DV med god stamme uden de store resultater smiley

    Mvh TT


  • #27   18. okt 2014 Men at købe den gode hoppe til avlen fra Spanien ville nok være en god ide smiley

  • #28   18. okt 2014 Og igen.. Man skal ikke avle ret mange.. Udbud og forespørgsel ,-)

  • #29   18. okt 2014 At starte et stutteri er ikke bare sådan lige. Som udgangspunkt skal du bruge noget startkapital. Hvis du vil avle i den dyre ende, skal faciliteterne også være i top.
    Du skal have stammen i avlen, og så skal der bygges/renoveres på en stor ridehal med god sideplads hvis de kommer op fra udlandet og skal se på en hest til 500.000 kr så skal de ikke sidde på trækasser.
    Men tror det ville være en længere proces. Der er også kåringer i udlandet man ville være nød til at deltage i, skal man så have en lastbil, eller lejer man transport. Udenomsarealerne, folde, ridebane o.s.v. skal også bare spille smiley
    Men vil du være stueopdrætter så er kravene ikke så store, og ej heller salgspriserne. smiley
    Så et udgangspunkt ville være 3-8 mill. afhængig af hvor i DK du vil starte op.


  • #31   18. okt 2014 Okay tak for alle de gode svar. Og så må jeg nok fået læst en del på det og selvfølgelig have fundet ud af hvilken hest jeg brand er efter (der er bare så mange dejlige heste og vælge i mellem)+ Så er det dressur heste smiley og til dem der mener at jeg er useriøse og sådan det kan jeg så fortælle at jeg ikke er. Ja jeg ved ikke ski de meget om heste men i det mindste prøver jeg. Jeg har altid ville have noget med heste at gøre men jeg er nybegynder inden for faget og derfor spøger jeg sådan jeg kan få mere af vide for ellers lære men jo aldrig noget. Så jeg brander virkelig for det og stopper ikke før det lykkedes for mig.

  • #33   22. okt 2014 Jeg tvivler ikke på at du er seriøs - men jeg synes det lyder til, at du ser det meget sort/hvidt; at starte et stutteri er ikke bare at kunne krydse af på en checkliste og så kører det bare. At avle professionelt kræver en masse viden, og jeg vil gætte på at det kræver mere viden end den man får ved at uddanne sig til dyrepasser med speciale i heste.

    Det kommer til at tage MANGE, mange år med hårdt arbejde og dedikation. Det kunne jo være perfekt, som Ibenip foreslår, at prøve at få arbejde på et stutteri og dermed få noget erfaring og finde ud af, om det virkelig er noget, du rent faktisk vil arbejde med på fuldtid alle ugens dage smiley


  • #35   23. okt 2014 For det første så skal du regne med og have et job ved siden af.. Et rigtig job..

    Derud over så skal du brænde for en race for du besluttet dig for at ville avle..

    Så nå du brænder for en race så sys jeg måske du igen kan komme igen med tanken om stutteri.

    Hvis du ikke brænder for racen ellers er der ingen grund til og avle..


  • #37   24. okt 2014 Nu skrev hun ikke at hun ville være hobbyavler, men mere hen i retning af prof. Derfor stillede jeg regnestykket op på den måde. Men jo du kan godt holde pengene hjemme som hobbyavler hvis du laver nogle gode føl. Vi har også selv solgt vores til prisen og skal ikke klage, men det forudsætter at man har stammen der kan lave de dyre og gode føl, og at man som avler også bruger penge på "vedligehold" af hestene.

Kommentér på:
Stutteri

Annonce