{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.794 visninger | Oprettet:

Valg af hingst.. Farve* {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den utroligt triste situation at min ridehest har fået konstateret et slemt hold i nakken. Hun har nu fået en måned med jordtræning til at vise fremgang og hvis ikke det er tilfældet skal hun i røntgen, da det desværre er opdaget så sent at det muligvis har sat sig som slidgigt smiley

Jeg har så overvejet hvad jeg skal med hende, hvis hun bliver afskrevet som ridehest og er kommet frem til at hun så skal sættes ifol i 2015, da jeg ønsker en fremtidig ridehest med hendes gener smiley

føllet beholder jeg og tilrider selv og så er planen at den skal bruges til distance, derfor må den gerne have en hvis udstråling og da min hoppe er buckskin tænker jeg at det kunne være fedt at avle lidt på farven (selvfølgelig med udgangspunkt i en ridelig og nem hest) jeg kunne rigtig godt tænke mig et broget føl.. buckskinbroget ville være helt fantastisk, men hvad er chancerne for denne farve og hvad kræver det af hingsten ?

og hvad sker der hvis jeg vælger en cremello hingst til hende ? hvilke farver kan jeg risikere at få ud af det ?


hendes mor er blanding af oldenborg og frieser, så jeg ved ikke hvilken farver der ligger under de gule hår smiley Hendes far er palomino, så hun har jo både sorte, brune og røde gener smiley

Håber der sidder nogle farve entussiaster derude, som vil hjælpe mig lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hingst.. Farve*
  • #1   18. nov 2014 Er det fordi du har reddet dressur med hende? Fordi det sker tit med dressur heste..

  • #2   18. nov 2014 Maria, det er da godt nok at skære alle over med en kam.

  • #3   18. nov 2014 Hvorfor? De fleste dressur heste får problemer med nakken fordi de bliver bøjet så meget i halsen og nakke? Måske fordi du rider dressur eller?

  • #4   18. nov 2014 Jeg rider distance.. men hun er reddet i dressur Før jeg købte hende.. dog mener min dyrlæge det er opstået længere gerne Før hun overhovedet er blevet tilreddet. Hun har bare aldrig vist tegn på smerte, da hun kun vil sin rytter det bedste smiley

  • #5   18. nov 2014 Problemet viste sig først da hun begyndte at bukke efter vi begyndte at arbejde på at få hende til at bruge ryggen smiley

  • #6   18. nov 2014 Hmm...men ved ikke rigtigt det med farve smiley håber du finder en flot hingst

  • #8   18. nov 2014 Jeg ville få hende farvetestet smiley og så tjekke op på procenter på de forskellige farver smiley

    Så kan du lege med det, men stadig være sikker smiley


  • #11   18. nov 2014 Jeg har overvejet enten pinto eller pinto-araber.. for mig betyder det ikke så meget om hesten har de rette forudsætninger for at blive distancehest, da jeg ikke har ambitioner om at ride de helt høje klasser, men kun på hyggeplan og da jeg gerne vil vise at alle heste kan hvis man vil.. desuden ønsker jeg en hest, som også kan vise sig lidt på banen, så den må gerne have nogle gode gangarter også (ikke at jeg kommer til at starte vildt mange dressur/springstævner, men jeg vil også gerne kunne komme af med den hvis det bliver nødvendigt og så kigger folk gerne efter gangarter ;))

    Paso peruano har jeg også overvejet, da jeg synes det er en fantastisk race! Jeg ved dog ikke hvor godt den passer til min hoppe smiley


  • #14   18. nov 2014 Paso peruano og islændere er også en fantastisk kombi! Håber du får drømmehesten så smiley

    Jeg er bare ikke sikker på en Paso peruano går på min hoppe.. desuden ønsker jeg en hest der er lidt større end hende selv (hun er 162-163) og så vidt jeg ved er der ikke så mange Paso peruano i de højder smiley


  • #15   18. nov 2014 Det ved jeg intet om, men jeg ønsker hverken 4 eller 5 gænger, hvilket også er en af grundene til at jeg holder mig til de mere "normale" hesteracer smiley

  • #21   18. nov 2014 Jeg har aldrig rigtigt arbejdet med gangartsheste og derfor vil jeg ikke stå med en unghest og ikke vide h ad jeg skal gøre.. for mig har det ikke Været et problem at min hest ikke kan tølte, så det vil ikke vælte noget jeg kommer til at mangle smiley

  • #22   18. nov 2014 Nu ved jeg ikke hvilken farve føllet evt vil få, men der er Apocalypto - personligt er jeg helt væk i ham! Han er så smuk.. Men jeg ved ikke om det er for tidligt for en hingst at bedække når den er to (til næste år, som du skrev)..?
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/298899-arabisk_fuldblod_ox_apocalypso_d Men han er noget for sig!
    Ellers kan du måske smide en akhal tekiner på? smiley De egner sig også godt til distance, uanset hvilke klasser man vil ride
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/103868-akhal_tekiner_gumbet_shael


  • #23   18. nov 2014 Han er godt nok fin ham apocalypso, men ja nok lidt ung og igen ønsker jeg en smule mere højde end hoppen, så en araber er måske ikke mit førstevalg smiley

    Jeg er ikke så vild med akhal tekhineren, da de har en tendens til "girafhals" og da hoppen har problemer i nakken synes jeg det er en stor chance at tage, selvom jeg ellers synes akhal teknikeren er en ganske udmærket hest til distance smiley


  • #24   18. nov 2014 Det kan du selvfølgelig have det i smiley Det er også de helt lette typer jeg tænkte på først
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/90787-paint_precious_stormy_ice_hingst Ham her er godt nok heller ikke så stor, men interessant farve smiley
    http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/184769/
    Og så er der selvfølgelig Gold Fever.. smiley

    Ved ikke om de kunne have nogen interesse, det var bare lige nogle jeg fandt smiley


  • #25   18. nov 2014 Jeg har selv tænkt på gold fever, men han er stadig lige lav nok, hvis jeg skal have en hest, som min. Er lige så høj som hoppen.. Han er ellers bare super lækker smiley

    Jeg så dog en palomino hingst herinde på et tidspunkt.. Han var cremello og var også super fin, men jeg kan desværre ikke huske hvad ham hed smiley


  • #26   19. nov 2014 Jeg vil med garanti mene hun er Aa Ee nCr, dvs. heterozygot for det hele.
    Lægger du en cremello på kan du få palomino, cremello, buckskin, perlino, smoky black eller smoky cream.

    For at få en buckskinbroget ville jeg vælge en buckskin tobiano med homozygot tobiano. Jeg tror bare det er MEGET svært at finde en sådan hingst.

    Tror for at få fat i noget farve er det Quarter, Welsh, Fuldblod, Tennessee Walker eller Islænder du skal kigge efter.

    Der står Cremello hingste i Tørring, Jylland smiley


  • #27   19. nov 2014 Jeg har kigget en del på palomino og så vidt jeg kan se er der to cremello avlshingst til rådighed.. og ja den ene (hvis ikke begge to) står i tørring smiley

    Hvis jeg lægger en pinto hingst på hende, som avler broget ville jeg så kunne være heldig at få et buckskin broget følgende eller ? Hvordan er odden for det ?:b


  • #28   19. nov 2014 50% for Cremegenet, hvis hingsten er homozygot brun(både AA og EE) med heterozygot tobiano: 25%
    Er hingsten Aa EE nT: 18,75%
    Er hingsten AA Ee nT: 18,75%
    Er hingsten homozygot tobiano: 100% for broget.


  • #29   19. nov 2014 Har jeg forstået det rigtigt ? Hvis jeg putter en mørkebrun hingst der er homozygot tobiano på hende kan føllet altså få den farve jeg ønsker ?

  • #31   19. nov 2014 Ok.. det var de tal jeg ledte efter smiley har kik på en homozygot brun broget hinstitutioner, da jeg godt kan lide hans temperament, gangformåen og ududseende og jeg vil jo Heller ikke gå på kompromis med de ting, bare ffor at få farven smiley

  • #34   19. nov 2014 Føllet behøves ikke være broget, men det kunne bare Være super fedt, hvis det kunne lalade sig gøre uden at gå på kompromis med kvaliteten af afkommet smiley

    Jeg er faldet lidt for pintohingsten boston, men jeg ved slet ikke om han eksisterer i avlen længere eller hvordan.. og jeg kender Heller ikke til hans gener smiley

    Ellers har jeg kigget på palominohingste og er her faldet for Kings Knight (palomino) og Iceman (cremello)

    Dog har jeg ikke helt styr på hvilke farver det gir, hvis jeg vælger en af de to Heller, men jeg kunne forestille mig at Iceman ville give et buckskin eller perlino følgende, hvis jeg valgte ham. Hvis det er tilfældet er han klart væærværd at kigge mere på smiley


  • #38   19. nov 2014 Ja det er lidt kompliceret.. Også derfor jeg spørger herinde, hvor jeg ved der sidder nogle der har styr på det smiley

    Drømmen er bare lidt at få en speciel farve og gerne noget med cremegener, da hun jo selv bærer.. Så jeg tror det bliver en palominohingst. eller hvis jeg finder en perlino hingst kunne jeg måske overveje andre racer, men den skulle også gerne kunne bruges indenfor distance, så jeg tør ikke blande for mange racer i smiley

    Hoppen er selv halv palomino, så jeg tænker ligesom det er den sikreste vej og så er jeg helt vild med både palominoer, buckskin og cremelloer.. Generelt heste med cremegen faktisk :b


    Min mor er helt forelsket i Kings Knight og jeg er helt væk i Stenbækgaards Iceman, men nu er vi dog blevet enige om en palomino :b


  • #39   19. nov 2014 Jeg tror desværre ikke der er nogen perlino avlshingste i dk, som jeg kan bruge for tiden.. ikke hvad jeg kan se i hvertfald smiley


  • #43   19. nov 2014 Der findes i hvertfald ikke perlino heste i palominoavlen, så det tror jeg heller ikke smiley
    Jeg er desværre ikke så interesseret i at blande min hoppe med TWH. For det første fordi de ofte er lave (under 160) og fordi de har en helt anden bygning, som måske ikke helt matcher min hoppe smiley

    Jeg tror jeg kigger lidt mere på Iceman.. Han er helt klart blandt favoritterne her.. Min mor kan også godt li alt ved ham.. Undtagen farven, som jeg er helt vild med :b


  • #45   19. nov 2014 Wauw! Han er godt nok lækker! Men er det ikke en akhal tekiner ?

  • #47   19. nov 2014 Det synes jeg heller ikke, jeg synes bare næsten det er synd med sådan en fin hingst på min blandingshoppe :b Og så er akhal tekineren noget rejst i halsen, hvilket jeg er lidt nærvøs for, da hun netop har problemer i nakken smiley

  • #49   19. nov 2014 Ja hvis det bliver et hoppeføl smiley Jeg har overvejet at se om jeg kan få kåret Don F1 i DV

  • #51   19. nov 2014 Nu ser jeg lige hvordan det går om en måned og så tænker jeg videre over det smiley
    Der er meget at tænke over når man står med en hest, som man ikke kender fremtiden på smiley


  • #52   20. nov 2014 Hvis du vil have en perlino på, kan du evt finde en PRE? smiley
    Har ikke undersøgt om der er nogle i DK, men de godtages i perlino og andre forskellige cream-gener smiley


  • #53   20. nov 2014 Igen er det nok ikke helt optimalt at putte en solidt bygget spansk hest på min også lidt kraftige hoppe, når jeg ønsker en distancehest smiley

    Ellers havde det klart Været en mulighed smiley


  • #54   20. nov 2014 Det har du selvfølgelig ret i.. smiley
    Hvad med nogle andre showheste, morgan eller hackney? De er vist ikke gait-heste så der burde ikke være problemer med højden


  • #55   20. nov 2014 Det kigger jeg lige på smiley

  • #56   20. nov 2014 Hvad snakker jeg om.. Mente, at fordi de ikke er gait-heste skulle der ikke være problemer med gangarterne! Griner
    Men ved ikke med højden smiley


  • #57   20. nov 2014 Jeg forstod hvad du mente :b

    Ingen af racerne har dog den højde jeg ønsker og der er vidst Helle ikke så meget farvevariation hos Morgan smiley


Kommentér på:
Valg af hingst.. Farve*

Annonce