{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

Smide en hest på en pony? {{forumTopicSubject}}

Jeg går lidt og leger med tanken om at få et føl efter min elskede pony Amalie.
Jeg leger lidt med tanken om at Lave en Amalie/Don Olymbrio blanding.
Men nu kommer dilemmaet, jeg vil jo gerne have en hest ud af det, men min egen er jo en pony på 140, og Olymbrio er 168, vil man godt kunne det? også når man gerne vil have en på 160, eller skal jeg bare droppe tanken om at få en hest ud af de 2?

Helene smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smide en hest på en pony?
  • #1   28. jan 2015 Hmm, det tror jeg ikke kan ske altså den bliver 1.60, men det kommer jo helt an på gener smiley

  • #2   28. jan 2015 Altså min gamle part havde vi sat sammen med en stor oldenborger på 170 og den var 147 og der kom en lille 146 pony ud smiley så det er lidt et "bet" hvis man skal sige det sådan. Men det kan jo også være helt anderledes med din smiley ville dog ikke gøre det igen tbh xD holder ponyer til ponyer og heste til heste for altid at være 90% sikker på højden smiley

  • #3   28. jan 2015 tænker jeg også lidt, altså at det ville være lidt sjovt, også med bygningen på føllet - det skulle jo gerne være dressurhest smiley

  • #4   28. jan 2015 Min søsters ene pony er efter en 2'er spring hoppe på 140 og så DV hingsten Michellino. Hun er endt på 147cm smiley

  • #6   28. jan 2015 Det kan godt være farligt at bruge en hingst der er så meget større. Det sker af og til at hoppen tager skade i kroppen og får trykninger og skade i hofte og bækken. Det er desuden mere eller mindre 50/50 om hesten får højden fra mor eller far. For slet ikke at snakke om at den overhovedet får det potentiale du ønsker dig. Det er købers marked, så hvis det var mig ville jeg spare op og købe noget der var mere "sikkert."

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   28. jan 2015 Lad hver..

    Først, så vil føllet muligvis skulle vokse alt for meget på for kort tid, da føllet tilpasser sig hoppen, hvilket øger chancen for vedvarende skader.

    Næst så avler man kun hvis man ved hvad man får ud af det, hvilket du ikke gør, når der er så stor forskel på højde, så du i teorien kan ende med et føl der kan svinge 30 cm.

    Sidst, så lad hver med at avl bare for at avl. Der er så mange middelmådige heste, og føllet vil alligevel aldrig få samme betydning som ens "elskede pony"..

    Så mit råd er faktisk; lad hver.. Det er alt for useriøst til at man skal gøre det


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   28. jan 2015 Kort sagt: så bør man kun avle hvis man på forhånd ved at matchet af hingst og hoppe vil give et rigtig godt afkom.

    Det er trods alt levende væsner


  • #9   28. jan 2015 Der osse mange heste der mangler hjem så hvorfor avle mere, og endu værre et sats?...:)

  • #10   28. jan 2015 AMT: Jeg syntes det var lidt hårdt sagt... f.eks. "Der er for mange middelmådige heste og føllet bliver aldrig din elskede pony."

    1: Det er ikke alle som bliver grand prix heste

    2: Man kan sagtens elske sit føl lige så højt som sin pony


    TS: Vis du føler for det så snak med evt. dyrelæge og forhør dig her:)?


  • #11   28. jan 2015 Ida, hun mener nok, at folk tænker "pf det er ikke godt nok" (for sådan er nogle mennesker) og så bare glemmer alt om føllet fordi ens pony er bedre til fx spring...eller something like that...hun siger jo bare sanheden smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   28. jan 2015 IDA: så misforstår du mig.

    Men markedet vrimler med "normale" heste - måske med en ok stamtavle, men uden det vilde talent, fordi så mange er så opsat på at ville avle et føl..

    Istedet for at blive ved med at avle for at avle, kan man lige så godt høre, så markedet for mere og mere kvalitet - altså at man avler mere med hovedet end med følelserne..

    Mange avler på deres hoppe, for at have en afkom efter denne hoppe, fordi de tror at afkommet bare bliver noget helt specielt. Ofte ender folk med at blive skuffede da man aldrig har samme følelse ved alle heste - og den speciele følelse man håber på at få ved den nye hest, kommer sjældebt


  • #14   28. jan 2015 Det kan være utrolig svært at spå, hvor stor den bliver. Min gamle pony var en hul-i-hegnet-pony, om blev lavet på en ponyhingst på 147 og en hest på 165 ca. Ponyen der kom ud af det blev aldrig højere end sin far.

    Hvis du vil have en hest, vil jeg synes det er bedre at købe en, evt føl. Selvom det er et føl du køber, har du alligevel større chance for at ende op med hest, hvis begge forældre er heste.


  • #15   28. jan 2015 vi følger lidt spændt to naboers føl fra sidste år.
    Den ene: en to´er hoppe insemineret med en stor dressurhingst = en lille smart sag - må gerne blive hest meeen ser ikke ud til at blive det - og hvis så ret lille

    Den anden: en stor DV hoppe (ca. 167) insemineret med en lille to´er hingst = også et fint føl som gerne måtte blive pony men om den holder mål - vil tiden vise

    mvh Ponymor


  • #16   28. jan 2015 har lavet et føl på en hoppe på 140, første føl og hingsten var 170 og avler generelt stor. føllet er i dag færdig vokset og et ca 147-148.

  • #18   29. jan 2015 Amanda, seriøst!? Det lyder ikke som om det er helt ufarligt for den lille shetter hoppe...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   29. jan 2015 Amanda: det er ikke noget at råbe hurra om - at smide en så stor hest, så så lille en pony, også endda med to racer der overhovedet ikke bidrager med noget godt er direkte dumt..

    Utroligt at folk ikke tager mere ansvar for deres dyr


  • #20   29. jan 2015 iøvrigt skal jeg lige tilføje at føllet, blev som tre års, skuet til året bedste hoppe, smukkeste skind, bedste kåring og BIS... så en mix kan ende godt ud, hvis man virkelig tænker sig om.

  • #21   29. jan 2015 Altså jeg er 100 % enig med AMT, hun kommer med nogle gode argumenter smiley
    Men, min tante fik en DV hoppe til bedækning, hun var omkring 165, og hun skulle bedækkes med en hingst på 146. Det blev et hingsteføl, og han er idag 176 smiley


  • #24   30. jan 2015 Amanada stop dig selv.
    Men kan åbenlyst læse du syntes det er ok...


  • #27   30. jan 2015 Amanda og Maria kan i ikke tage den et andet sted? Det høre ikke helt til det hun spørger om smiley og det er tydeligvis ikke amandas skyld at den blev gravid med en frieser vel? smiley

  • #28   30. jan 2015 Hvad mener du Alicia, jeg havde ikke tænkt mig at tage den videre, skrev noget, slut.
    Så bare stop seriøst smiley


Kommentér på:
Smide en hest på en pony?

Annonce