{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Ville du ifole eller ej? (skadet hest) {{forumTopicSubject}}

Skal forsøge at gøre en lang historie kort!

Min hest står skadet, og har en skade på den dybe bøjesene..

Dyrlægen sagde ved scanning at fra hesten er opstartet genoptræning, til den kan være 100% genoptrænet som inden skaden, vil der gå et års tid... og derfor kom snakken ind på ifoling (fordi så laver hun noget "praktisk" mens hun står skadet)...

Jeg har ALTID drømt om et føl efter hende - som vil være en 100% keeper... Så beslutningen blev egentlig taget om at ifole hende i år...

Nu er hesten så gået hen og blevet rengående væsentlig hurtigere end dyrlægen forventede - og så kommer jeg pludselig i tvivl...

Men det ændre jo stadig ikke at hesten har en skade som skal genoptænes MEGET langsomt... Og jeg tror ikke jeg under alle omstændigheder tør tage hende 100% i sporten igen, som inden skaden...

Skal jeg lave det føl jeg altid har drømt om?? Eller skal jeg fokusere på at forsøge at få hende 100% genoptrænet og se om hun kan klare sporten igen??

Det ville være super bittert at fravælge føl, og hun så for eks. "brækker ned" igen til efteråret??

Åååååååårh...

Hvad havde DU gjort hvis det var DIN hest....?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville du ifole eller ej? (skadet hest)
  • #1   5. mar 2015 Jeg ville genoptræne først. En ifolet hoppe skal holdes igang og bevare musklerne til at bære føllet synes jeg smiley

  • #2   5. mar 2015 Jeg er igang med genoptræning - Det kan man jo sagtens mens den er ifolet smiley

  • #3   5. mar 2015 Jeg havde nok ventet med genoptræningen, så der gik den periode, som blev forventet til at starte med. Bare fordi hesten ikke ser halt ud, betyder det ikke nødvendigvis, at skaden er 100% i orden endnu.

  • #4   5. mar 2015 Genoptræning er i samråd med dyrlæge.. Har endda udskudt opstart af genoptræning 14 dage, fordi jeg ville være sikker... Senen har godt af så meget kontrolleret bevægelse på hård bund som muligt smiley

  • #5   5. mar 2015 Jeg havde 110 % valgt at lave et føl og holde hoppen i gang i det omfang den kan og vil være med til det!

    Fik i 2011 selv føl fra min hoppe og ville sådan ønske jeg kunne lave et føl mere på hende!


  • #6   5. mar 2015 For mig lyder der som om, at du virkelig godt kunne tænke dig at trække et føl på din, meget skønne oldenborg hoppe smiley Så hvis tiden, økonomien og overskuddet er til det, så synes jeg bestemt du skal gøre det og forfølge drømmen!
    BARE DET VAR MIG! smiley smiley


  • #7   5. mar 2015 Jeg ville ikke ifole, hvis ikke jeg var færdig med genoptræningen.

  • #8   5. mar 2015 JA jeg har altid drømt om et føl efter hende.. Hun er min første hest, og mit et og alt - og bare tanken om at have et føl efter hende, til den dag hun ikke er her mere - det kunne virke som en lille trøst...

    Jeg har bare aldrig ville tage hende ud af sporten, for at få det føl... Og nu ER hun ude af sporten - og jeg ved ikke om jeg tør at for eks. springe igen selvom hun skulle komme sig 100% (skal ikke afvise jeg tør, men lige pt. tør jeg knap nok lukke hende ud ha ha)...

    Vi bor på egen gård, har hestene hjemme og har pladsen til et føl...

    Alligevel er jeg pludselig "i tvivl"... Ikke i tvivl om jeg gerne vil have føllet - det vil jeg GERNE... Men alligevel ligger der en tvivl i mig, om jeg tør få det føl??? TÆNK NU hvis der skulle ske hoppen noget under folingen osv...

    JA jeg lider vidst af katastrofe tanker smiley


  • #9   5. mar 2015 Få et føl jeg fik et føl sistde År jeg er så glad for det og så tage alt andet der fra når hun har fået et føl smiley

  • #10   5. mar 2015 Puha det forstår jeg fuldstændig! Er selv en der kommer til at tænke ud i ekstremerne og overvejer tingene om og om igen , og når det nu omhandler ens kæreste eje, så er det pludselig ikke så lige til.. men synes det ville være super spændende for dig smiley

  • #12   5. mar 2015 Jeg ville klart sætte ifol nu.
    Så har hun også mere tid til at blive 100 % i orden.


  • #13   5. mar 2015 Kommer an på...

    Er hun værd at avle på (set med andres øjne)?
    Hvordan ser dit liv/økonomi ud om 1-5 år?

    Hvis svarene er i stilen med ja til det første og god til det andet ville jeg klart vælge at avle, og gøre det rigtigt første gang (valg af hingst).


  • #14   5. mar 2015 Jeg havde ifolet den, netop af den grund du selv nævner, hvad hvis skaden bryder op igen i efteråret, så er løbet kørt. Jeg havde ifolet den nu her i foråret, fortsat den genoptræningsplan så godt det nu er muligt, dvs som bentøjet kan holde til og indtil hun selv siger fra, så får hun fri til at passe føllebassen og er klar til at begynde træning igen løbet af næste sommer.

  • #15   5. mar 2015 Jeg ville også ifole hoppen

  • #16   5. mar 2015 Træk nu det føl på hende og spar hende fra sporten, det næste års tid smiley


  • #17   5. mar 2015 jeg kender det godt. hvad nu hvis.....?
    så jeg tør ikke at få føl på min af den årsag. ville ikke miste min dejlig dame.


  • #18   5. mar 2015 Kilden - om hun er "værd" at avle på er der nok delte meninger om...

    Hun har fuld stamtavle, men kun blåt pas da hendes avler desværre valgte at undlade at kåre hendes moder, hvilket oldenborg avlen finder rigtig ærgeligt, da isabella ellers kunne have blevet "hingste mor" pga x antal generationer af kårede hopper... Men desværre er hendes mor aldrig stillet til kåring...

    Nogen mener jo man kun bør avle på kårede hopper med røde pas osv.. Så nogen vil jo mene hun ikke er værd at avle på..

    Men for mit vedkommende - Så skal jeg ikke ride på passet, så jeg er ret ligeglad med farven.. Selvom det da havde været sjovt at kunne kåre føllet osv også...

    Mit liv om 5 år?? Jamen det ser jeg ikke synderlig anderledes end det er nu... Det ville komme bag på mig hvis det ser anderledes ud end nu...


  • #19   5. mar 2015 Vi stod i samme situation med vores dejlige hoppe, som fik ledbåndsskade.
    Hun skulle også have ro i cirka 8 mnd. Vi tog en hurtig beslutning og puttede et føl i hende, af samme årsager som du nævner.
    Det er en beslutning vi er enormt glade for, at vi traf. Nu står vi med en dejligt dejligt føl samt en hoppe der er i fuld sving igen. Man bliver ikke fristet til at sætte hoppen i gang for tidligt, da den jo har føllet, og tiden er på ingen måde spildt! Det er en fantastisk oplevelse gennem hele forløbet smiley Og så får hoppen den tid, den har brug for til at komme sig over skaden.
    Hoppen var desuden ikke genoptrænet ved ifolingen, da hun netop skulle holde lang pause (hun havde stået stille cirka 3-4 måneder ved ifolingen).
    Hun er nu genoptrænet, hvilket har forløbet fuldstændig uproblematisk.


  • #20   5. mar 2015 Jeg syntes du skal trække et føl på den... Med den skade den har er set måske fint den får er stille år:)

  • #21   5. mar 2015 et godt råd

    du skal være 100% sikker på at du selv syntes at det er det du vil - ikke hvad andre siger du bør gøre. Men det skal være din beslutning.



  • #23   21. mar 2015 Jeg ville ifole hende og holde hende igang, så hun får ordentlig tid til og komme sig. Den største chance for det går galt igen er hvis hun bliver presset for hårdt, fordi i tror hun er længere i helingen end hun måske reelt er.

    Så kan du starte hende op igen efter foling og se hvor vidt hun kan komme.

    Jeg har hørt at hvis de knækker ned igen på samme skade så er løbet kørt for de kommer til og kunne holde som ridehest.


  • #24   21. mar 2015 Jeg ville sætte den i fol, og stadig genoptræne hesten - måske lidt langsommere end hvad dyrlægen siger, for det skader ikke at tage det lidt mere med ro i en genoptræning.

  • #25   21. mar 2015 Og hun er jo også ved og nå en alder hvor det snart skal være, hvis du vil trække et føl på hende.

  • #26   21. mar 2015 Hun bliver forsøgt ifolet i år - beslutningen er taget...

    Hun er stadig rengående, både blød og hård bund..

    Men planen er at forsøge ifole, og så ride ture hen over sommeren.. måske let dressur efter scanningen her om 3 måneder... Og lykkes det at ifole hende, så kan hun skridte fra hun bliver "for tyk" og til føllet er ude...

    Når føllet er ude og Isabella er "kommet sig", så er planen at få hende tjekket af kiropraktor, for derefter at begynde let ridning på marken... og når føllet er klar til fravænning - så er har Isabella haft tilstrækkelig lang pause, at hvis hun ikke kan holde til ridning - så vil hun aldrig kunne holde smiley


  • #27   25. mar 2015 Hvilken hingst har du tænkt dig at bruge.. bliver jo helt nysgerrig smiley

  • #28   25. mar 2015 Kan godt lide din plan smiley genoptræning i skridt på hårdt underlag med gradvis øgning af tid indtil du kan skridte i 1 1/2 time. Det tager 2 mdr for de værste skader hvor man kun skal skridte og genoptræne på denne måde i følge dyrlæger. smiley så kan man begynde på korte trav intervaller a 2 min hvor man efterhånden øger antallet intervaller og så tid smiley dette vil også gavne din hoppe til folingen da hun er i bedre form smiley men mærk selvfølgelig på din hest noget jeg også kan se du gør smiley få du hende ifolet smiley måske med den smukke Sinclaire af Hvarre smiley

    Mvh TT


  • #30   6. maj 2015 Ja det er hun smiley Håber godt nok snart hun er færdig med sin brunst - savner hende sådan her hjemme smiley

    Håber hun arter sig lige så eksemplarisk som hun plejer smiley


  • #32   6. maj 2015 Årh det er dejligt at høre smiley

    Ja jeg håber sådan at "farmand" sætter sig fast i første hug smiley maaaaaagter ikke at skulle undvære hende igen smiley


  • #34   6. maj 2015 Har lige hentet hende smiley Ventetiden er allerede lang.. Håber sådan den sidder der i første hug smiley

  • #35   6. maj 2015 Hvilken hingst har du brugt??

  • #36   6. maj 2015 Crelido smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

  • #37   6. maj 2015 Hvor spændende smiley

  • #38   8. mar 2016 Hvordan gik det så??

  • #39   8. mar 2016 Forsøgte at ifole hende, men det lykkeds desværre ikke smiley

  • #40   9. mar 2016 Øv. Hvor ærgerlig. Hvordan gik det med genoptræningen?

  • #41   9. mar 2016 Det gik faktisk fint, og vi kom ud og starte et par dressur stævner.. Men da jeg var 27 uger henne i min graviditet stoppede jeg med at ride dressur, og ret kun nogle ture om ugen - og så smadrede hun sit ben på folden igen smiley så skaden brød op igen, og nu er hun færdig smiley

  • #42   10. mar 2016 Prøve du så igen i år? Måske en anden hingst... Vores ene hoppe er forsøgt ifoles med samme hingst to år uden held, år to, skifter vi så til en anden hingst efter et par forsøg og bum bum var hun drægtig.

  • #43   10. mar 2016 Nej det gør jeg ikke.. Hun har desværre skadet sit ben ret kraftigt, så jeg vil ikke byde hende den ekstra belastning smiley

  • #44   11. mar 2016 ej hvor er det synd for jer.

  • #45   11. mar 2016 Ja det er bare så hårdt smiley

  • #46   11. mar 2016 Øv hvor irriterende.

    Har selv en hoppe der blev pensioneret fra sporten som 4 års pga en gaffelbåndskade og noget med det ene knæ, da hun kom til mig fik hun fri indtil foråret, blev ifolet, holdt fortsat fri og da føllet var ca. 3 mdr tog jeg den første lille skridt tur på hende. Siden har hun været med til undervisning 1 x om ugen plus det løse som fx lidt skovtur og lidt let dressur på LA niveau. Hun er ifolet igen og skal fole her midt i juni, hun er nu på semi-barsel og rides kun skovtur i hendes tempo.


Kommentér på:
Ville du ifole eller ej? (skadet hest)

Annonce