{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
648 visninger | Oprettet:

Kender I jeres hoppers blodtype? Neonatal Isoerytholyse {{forumTopicSubject}}

Ja, nogle spørgsmål jeg kom til at tænke på her den anden dag.

Er der nogen som avler seriøst (og med seriøst mener jeg ikke nødvendigvis et kæmpe stutteri der får 10+ føl om året, men nogen der ikke bare avler fordi de gerne ville have et lille føl på yndlingshoppen), som ved hvilken blodtype/hvilke blodtyper deres hoppe/hopper er? Og i så fald ved I så hvilken blodtype/hvilke blodtyper den/de valgte hingst/hingste er? Eller satser I bare på at det hele passer sammen, eller tænker måske ikke over det? Og bruger I gerne den samme hingst flere gange på den samme hoppe, uden evt. at vide risikoen for neonatal isoerytholyse?

Ja mange spørgsmål, men kom til at tænke over det da jeg tænkte tilbage til noget vi lærte i bioteknologi mht. menneskers blodtyper, hvor en gravid kvinde jo kan komme til at lave antistoffer mod barnets blodtype, hvis det hele ikke passer sammen (hvis moren er rhesus negativ, og barnet er rhesus positiv).
Ved at der ved mennesker kan gives antistoffer mod rhesus positiv til kvinden, så hun ikke danner de huskeceller som der "husker" antistofmodellen mod rhesus positiv, og dermed ikke vil kunne "angribe" det næste barn, der evt. kan blive rhesus positiv også, da der ikke er nogle huskeceller til at gøre det muligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kender I jeres hoppers blodtype? Neonatal Isoerytholyse
Kommentér på:
Kender I jeres hoppers blodtype? Neonatal Isoerytholyse

Annonce