{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilke farve pas dansk varmblod
  • #1   30. apr 2015 Da den har ukendt far kan den ikke kåres i dansk varmblod.

  • #2   30. apr 2015 heller ikke hvis moren har fuld stamtavle? (og er kåret i dansk varmblod?) smiley


  • #3   30. apr 2015 Nej, det kræver kåret mor og far i DV for at få registreret i DV.. Hvis der er ukendt far får den grønt pas..

    Havde faren været kåret i et andet forbund, som DV ikke tillader, så havde den fået blåt pas.. Men stadig ikke kunne komme ind i DV, hverken kåret eller registreret.


  • #4   30. apr 2015 hvad så hvis du fx har en kåret far (dansk varmblod) men en hoppe med grønt pas hvad ville føllet så få?? smiley
    også grønt?


  • #5   30. apr 2015 Ja, grønt pas.

    Det kræver kåret mor og far at få andet end grønt.. Rødt hvis de er i samme forbund eller efter af forbundet tilladte racer, blåt hvis de er kåret i hver deres forbund, eller der mangler led i stamtavlerne..

    F.eks. en fjordhest kan sagtens få blåt pas, hvis hoppen mangler nogle led, men alligevel er registreret i Fjordhesten Danmark.

    Arbejdede et sted hvor vi fik to helsøstre ind.. Far var welsh sek. B og mor var registreret i welsh sek. B, men ikke kåret da hun fik det første føl.. Derfor har dette føl blåt pas.. Hun blev så kåret inden hun fik næste føl, og det har så fået rødt pas..


  • #6   30. apr 2015 så hvis du fx tog en dansk varmblods hoppe(rødtpas) og fik den bedækket med en traver hingst(rødtpas) ville føllet så få andet end grønt?

  • #7   30. apr 2015 eller hvis moren havde hele farens side kendt men ik dens mormor osv og den blev bedækket med en dansk varmblods hingst hvad ville føllet så få?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   30. apr 2015 rødt pas: kærede forældre i samme forbund
    blå pas: kærede forældre i to forskellige forbund.
    grønt pas: manglende kåring på en af forældrene, eller begge.


  • #9   30. apr 2015 det ved jeg godt smiley men det er forskelligt i de forskellige forbund hvilke fremmede racer som er godkendt smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   30. apr 2015 Google det. Vi kan jo ikke side og remse samtlige forbund og accepterede racer op.

    alt står under div forbunds sider


  • #11   30. apr 2015 det derfor der står som overskrift dansk varmblod smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   30. apr 2015 kig på dv's side. Der står alt om kåring, avl osv..

  • #13   30. apr 2015 det har jeg gjort men nu spørg jeg herinde for at få nogen flere oplysning som jeg ikke kunne finde derinde smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   30. apr 2015 Det du spørger om står der inde smiley

    hvis du forklare om du har planer med avl, og hvilke planer ville det Være nemmere smiley


  • #15   30. apr 2015 jeg er interesseret i at finde ud om begge heste skal have rødt pas før føllet kan få andet en blåt pas smiley (gerne vis man brugte en traver så vidt som jeg har forstået gælder dens afstamning ikke i dv så den bliver kåret som om den har grønt pas?)
    og så vil jeg vide hvis du har en hoppe med grønt pas og en hingst med rødt hvilken farve vil føllet få;)


  • #16   30. apr 2015 Kan få blåt

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   30. apr 2015 asker: rødt pas kræver at begge forældre er kåret i dv.
    dv godtager i travere, derfor kan føllet kun få blåt pas hvis begge forældre er kåret, hvis ikke så vil passet blive grønt.


  • #18   30. apr 2015 okay tak smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   30. apr 2015 og igen, hvis hoppe/hingst ikke er kåret vil føllet få grønt pas

  • #20   30. apr 2015 kan en hest med blåt pas nogensinde få et føl der så kan få et rødt? (sidste spørgsmål smiley

  • #21   30. apr 2015 Blåt pas er ikke længere for afkom med forældre fra forskellige forbund. De får idag grønt pas.

    Blåt pas er nu for heste i forregister.

    Reglerne blev ændret med virkning fra 2012. Har selv en fra 12 som er efter kåret connemarahoppe og kåret DSP hingst. Efter de gamle regler ville han have fået blåt pas, men fordi de nye regler var trådt i kraft, har han et gyseligt grønt pas, dog med fuld afstamning.

    Hvis du har en kåret hoppe og putter en ukåret hingst på vil passet normalt blive grønt. Dog kan det blive sort, hvis hoppe og hingst har fuld afstamning i samme forbund.

    En hoppe med blåt pas er efter de nye regler placeret i forregister. Hvis en sådan bedækkes med kåret hingst bliver denne også placeret i forregister og efter generationer enden man med rødt pas.



  • #22   30. apr 2015 Fra SEGES' hjemmeside

    Fremover vil opdelingen på pasfarver være som følger:

    Røde/bordeaux pas: Heste i hovedafsnittet i et EU-anerkendt avlsforbund. Såfremt begge forældre er kårede/godkendt til avl i forbundet er avlsforbundets logo angivet på forsiden af passet. Alternativt angives neutralt logo

    Blå pas: Heste i bilag i et EU-anerkendt avlsforbund. Logoreglerne er som for bordeaux omslag.

    Sorte pas: Heste født ind i hovedafsnittet i et EU-anerkendt avlsforbund, hvor faderen ikke er avlsgodkendt. Udstedes efter afstamningskontrol.

    Lysegrønne pas: Alle andre heste.



  • #23   30. apr 2015 sort?? det har jeg aldrig hørt om før?? hvad er det? en erstatning for det blå?? smiley


  • #24   30. apr 2015 Med hensyn til om afkommet kan kåres i DV, så kan hopper helt uden kendt afstamning, godt kåres hvis de opfylder de eksteriørmæssige krav. De vil dog kun blive kåret i F1, hendes afkom kan så kåres i F2 og dennes kan kåres i F3, derefter kan de kåres på lige fod med andre DV hopper.

  • #25   30. apr 2015 Sort pas er noget ret nyt. Jeg ved ikke helt hvorfor det blev indført, men det dækker over renracede heste, der ikke er kåret.

    Det "gamle" blå pas krævede min kåret far, så man kan ikke helt sammenligne dem



  • #27   7. maj 2015 Det med blåt pas er lidt komisk.. Min pony har det nemlig og hans mor er IKKE kåret. Hun har ihvertfald ingen tavle.
    Men hans far er.


  • #28   7. maj 2015 Jamen sådan var det i "gamle dage"
    Bare man brugte en kåret hingst, så fik afkommet blåt pas.
    Så kom EU med regler om, at blå pas kun er til heste i forregister, så nu får de i stedet et grønt pas som kan være både med og uden afstamning.



  • #29   7. maj 2015 Aaarh derfor smiley han er fra 96 nemlig smiley

  • #31   18. jul 2016 Lene - ja, din hoppe har rødt pas. Så hvis du tager en kåret Dv hingst så får føllet rødt pas. smiley

    Mvh TT


  • #32   18. jul 2016 Lene dit afkom får ikke rødt pas da hoppen ikke er kåret.
    Men hvorfor ikke stille hende til eksteriørkåring, det kan hun sagtens pga en lille fejlstilling i lemmerne.
    Når hoppe og hingst er kåret i samme forbund, får afkommet rødt pas.


  • #33   18. jul 2016 Et andet eksempel på bøvl omkring pasfarver er Tindur. Han er renracet Standardbreed. Men far var ikke godkendt avlshingst. Derfor troede vi at jeg fik sort pas efter de nye regler.. Men nej.. Jeg fik grønt pas da Tindur ikke blev registreret i DTC. Og fordi DTC ikke er anerkendt og har et samarbejde med Seges... smiley

    Mvh TT


  • #34   18. jul 2016 Lene - men hoppen er da dv med rødt pas... Hvorfor får føllet ikke rødt? smiley

    Mvh TT


  • #35   18. jul 2016 Hoppen skal været kåret, og have rødt pas, for at føllet kan få rødt pas...


  • #36   18. jul 2016 Så det vil sige at hver eneste Dv hoppe der skal fole skal være kåret for at føllet skal få rødt pas? smiley og hvis man så får et hoppeføl må denne også kåres hvis denne skal få føl med rødt pas? smiley

    Mvh TT


  • #37   18. jul 2016 Jeg tror ikke på, at passet vil blive grønt. Hvis der er tale om to hovedstambogsdyr, så skal passet være rødt. Men der vil ikke komme DV logo på, fordi det ikke længere er en DV (kræver kåring)

    Fra landbrugsinfo:
    Røde/bordeaux pas: Heste i hovedafsnittet i et EU-anerkendt avlsforbund. Såfremt begge forældre er kårede/godkendt til avl i forbundet er avlsforbundets logo angivet på forsiden af passet. Alternativt angives neutralt logo




  • #38   18. jul 2016 Mette - den kommentar var vel ikke til mit indlæg? smiley

    Mvh TT


  • #39   18. jul 2016 Det var en generel kommentar til pasfarven, hvis man bruger ukåret hoppe med fuld afstamning.


  • #42   18. jul 2016 Ja det kan sagtens betale sig at kåre sin hoppe hvis du vil avle på den. Hendes hoppe afkom vil ikke kunne kåres ordenligt pga manglede kåring hos din hoppe. Hun vil måske få 5-6 i forlemmer og det er der sørme også hovedstambogshopper der har.

    Føllet kan få sit "fejlfarvede" pas konverteret til et rødt når hoppen kåres senere hen.

    Den ene af mine hopper er ikke kåret i DV endnu, men i tysk oldenborg og i westfalen. Jeg har sprugt hos DV da jeg brugte en DV kåret hingst og det var den besked jeg fik hos dem. Forældre skalvære kåret i samme forbund eller udløser det ikke rødt pas.


Kommentér på:
hvilke farve pas dansk varmblod

Annonce