{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
444 visninger | Oprettet:

Privat avl af sportsheste {{forumTopicSubject}}

Kan det egentlig betale sig at avle sin egen kommende dressurstjerne? og har i erfaringer med dette?

Vil udgifterne nogenlunde udligne sig, hvis man vælger at købe en billig avlshoppe og selv avle et føl, frem for at vente fire-fem år på at købe en unghest?
Der er tale om hopper til maks. 20.000 men med allerede bekræftet avlsværdi (ifølge forrige føls resultater).

I må meget gerne fortælle om egne erfaringer og tænke ud af boksen. Man må altså gerne komme med forslag som "hvis du kunne få opstaldningen gratis imod arbejde" og lignende.

Det skal lige siges, at jeg ikke har planer om køb af en avlshoppe, men jeg finder det interessant at se, om det virkelig kan betale sig smiley


Kommentarer på:  Privat avl af sportsheste
  • #1   6. maj 2015 nej det kan ikke betale sig, der er rigtig mange udgifter forbundet med at avle et føl og de 20000 du betaler for hoppen er kun en 4 del af hvad du kommer af med inden du måske kan ride på dit eget afkom, også selvom du har opstaldning gratis, skal der jo stadig foder, dyrlæge, smed, bedækning, registrering og meget mere til, så skal du være heldig at dit føl er sundt og rask i 4 år så der ikke kommer ekstra dyrlæge til. Så er der tilridning det koster også. Så nej økonomisk set kan det ikke betale sig. Og hvad med hoppen når du har avlet dette føl, hun skal jo også passes og bruges penge på.

    fornøjesen ved at avle er en helt anden og skal man ikke se på økonomi så er det bare noget helt fantastisk over at avle og se sit afkom vokse op og blive en dejligt hest der smiley

    Hilsen en avler der har avlet i mange år smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   6. maj 2015 Hvis man sætter det meget firkantet op, vil udgifter ca se sådan ud:

    hoppe: 20.000
    ifoling, dyrlæge, foder mm. 20.000
    opstaldning af føl fra 6 måneder og op til 3 år: 40.000 +-

    så det kan meget bedre betale sig at købe et føl/unges hvor man ved at den er skabt med potentiale osv.


  • #3   6. maj 2015 Nej, det kan ikke økonomisk betale sig. Selvom hoppen tidligere har vist sit værd avlsmæssigt når man ser på føllene, kan der ske så meget i årene efter at en god følbeskrivelse ikke længere harmonerer med den ridehest der er kommet ud af det.

    Så hellere spare de penge, og købe en unghest, hvor potentialet er åbenlyst, i stedet for at forsøge at avle og stå med en lottokupon, hvor man ikke er sikker på gevinst smiley


  • #5   6. maj 2015 Piratavl kan ALDRIG betale sig.

    Om man vil lave sit eget føl med papirer skal overvejes nøje.

    Har man økonomi til det? Der er pludselig 2 der skal ha dyrlæge, smed, opstaldning.
    Har man tid til det? Hvis man har dem opstaldet hjemme, så står man med alt arbejdet, har man dem opstaldet ude, skal man sikre sig at stedet opstalder føl og ungheste, ellers er man ude i at ha heste opstaldet 2 steder.
    Har man en bis erfaring med føl, ungheste, tilridning? Ellers skal der også påregnes udgifter til tilridning når hesten er gammel nok.

    Hvis man kun vil lave det ene føl, kunne man henvende sig til andre med gode hopper om de kunne være interesseret i at leje deres hoppe ud en sæson. Så slipper man får udgiften til indkøb af hoppen.


  • #7   6. maj 2015 Det kan ikke svare sig . heste har aldrig været billigere end de er nu . Man kan købe en kåret DV til under 20.000 og af god kvalitet endda . derudover kan føl og ungheste købes til ufattelig lave priser.

    Pirat avl er i min verden noget af det man helst skal holde sig fra. Kårede dyr har været fremstillet for en kårings kommission , bedømt og afprøvet og det koster penge . Så at der nogle gange er 1000 kr. forskel på en kåret og ikke kåret hingst er fuldstændig til grin ... og usalgsbare afkom er der nok af.


  • #8   7. maj 2015 Mange tak for svarene, som så ikke overraskede mig en bønne smiley Men det kunne jo være, at det var lykkedes for nogen. Som sagt har jeg absolut ingen planer om køb af avlshest, det passer jo på ingen måde ind i mit liv med uddannelse osv, men jeg synes bare at det er spændende at høre om det smiley

    Flere af jer nævner piratheste - jeg er stødt på ordet før, men kan i ikke lige definere det?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   7. maj 2015 pirat avl er avl på heste uden en kåring.

    altså at hoppe eller hingst, eller begge for dens sags skyld ikke er kårede. dog forekommer det ofte at hingste bedækket uden en kåring - og dette bør virkelig stoppe smiley


  • #10   7. maj 2015 Tak, så blev jeg lige det klogere smiley

    Men måske lyder jeg dum nu, men hvorfor er dette så slemt? Afkommene bliver måske ikke lige så fine, men til almindelig heste til tur og let ridning bør det vel ikke være noget problem?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   7. maj 2015 nathalie: fordi markedet vrimler af heste hvor ejer har avlet "fordi det kunne være hyggeligt".
    det er levende væsner, og man bør gøre sigt for at optimere markedet og heste avl generelt smiley


  • #12   7. maj 2015 Piratheste kan blive fine heste - men der er større risiko for at de måske ikke bliver som ønsket, end hvis du vælger kårede heste som forældre, hvor man har vurderet og avlet efter at forbedre afkommet udfra forældrenes fordele/ulemper igennem generationer.

    Piratafkom koster mindre end heste med røde papirer, og deraf risikerer piratafkom nemmere at blive kastebolde, og få et kummerligt liv via hestehandlere og på rideskoler ect.

    MEN jeg er ikke selv bange for at købe en "god grønt pas hest", hellere det end en "ringe rød pas hest" smiley
    Men skulle jeg købe en ny plag/et føl, så ville jeg gå efter en med "rødt pas", således at jeg udfra afstamning og avlsforbundet kan se, at dette formentlig om 3 år bliver en god ridehest for mig. Og ville jeg have en hoppe, så ville jeg helt sikkert gå efter en rødt pas hest pga muligheden for senere avl.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Privat avl af sportsheste

Annonce