{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.547 visninger | Oprettet:

Hoppen er ikke i brunst - hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har her d. 16 sendt min hoppe til bedækning på Sjælland i håb om at hun kom i brunst. D. 17-18. Jeg har i dag snakket med hingsteholderen, som siger at hun ikke er i brunst/klar til at blive bedækket. Han siger, at hun virker interesseret i hingsten, men at hun sparker hvis han kommer for tæt på. Han har forslået at dyrlægen kigger på hende, og har bare sagt ja! Så må det sgu koste hvad det vil.
Hvad kan skyldes at hun ikke er kommet i brunst? Er der andre der har oplevet dette og hvad gjorde I?

Mvh den fortvivlede hoppeejer, der fornemmer at det kommer til at gøre ondt i pengepungen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoppen er ikke i brunst - hvorfor?
  • #1   22. jul 2015 har hun været i brunst før?? mit bedste bud er nok bare at vente på hvad dyrlægen siger, der kan spille så mange ting ind, det kan være en eller anden form for stress i form flytning eller at hun mangler noget igennem fodring eller en helt anden form for stress. det kan også være hormonerne der spiller ind, hvis de ikke signalere til at ægget skal løsnes. Jeg er helt sikker på at du ikke er den eneste der har prøvet det. jeg ved at indenfor kvæg kan man give nogen hormoner så de kommer i brunst, det må man næsten også kunne med heste, men mon ikke din dyrlæge har styr på det smiley hvert fald held og lykke smiley

  • #2   22. jul 2015 Okey har dig og hingste ejer ingen erfarringer med dette??

    En hoppe går ikke bare i brunst fordi den ser en hingst de har en brunst cyklus og hvis hoppen har været i brunst kørt før hun er blevet kørt til hingst så kan det tager 2 uger før hun går i brunst.

    En hoppes Cyklus er på 21 dage ca 5-7 dage ca med brunst også ca 2 uger uden brunst.

    Hvis du vil have din hoppe i brunst nu kan i få dyrlæge ud og sprøjte den i brunst også vil den komme i brunst om 3 dage ca.


  • #3   22. jul 2015 Du kan sagtens risikere at hoppen skal stå der noget tid før den kommer i brunst, især hvis du ikke er helt sikker på hoppens cyklus...

    Du skal også være obs på at NOGLE hopper simpelthen bare ikke kan lide hingste (der i blandt min), og derfor er dårligt egnede til naturlig bedækning..

    Jeg selv har i år brugt 6000+ kr på insiminering og scanninger - og står stadig med en hoppe der ikke kom i fol.. Nu har jeg simpelthen opgivet... Gider ikke bruge flere penge på projektet...


  • #4   22. jul 2015 Altså i første omgang skal du som hoppeejer se hoppens cyklus an, og tælle dage og skrive op så DU er klar, og kender til din hoppes cyklus og ægløsning.
    Dette gøres nemmest i samarbejde med dyrlæge, så du kan se hvornår hendes æg er stort nok til at hun er klar til hingst.
    Dvs. At fra hoppen begynder brunst, så scanner man og ser hvor langt ægget er kommet.
    Hoppen er "klar" når ægget(også kaldet folliklen) er omkring 5/5,5 i diameter.
    Nogle hopper, som feks. min egen holder på skn brunst ved flytning. Hun har lige været på Blue Hors til inseminering, og der blev de nød til at sprøjte hende i brunst, hvorefter de scannede for at følge ægget/folliklen.

    Så nu kender jeg ikke til om du har prøvet det før, eller om du har dyrlæge med inde over, som har speciale i reproducering? smiley


  • #5   22. jul 2015 Michelle

    Sådan gør man ved inseminering ikke ved naturlig bedækning. der scanner man ikk efter hvor stort ægget er og om det klar man bedækker fra hoppen går i brunst til den slår fra =)


  • #6   22. jul 2015 Åh ja, det tænkte jeg ikke over smiley hihi.
    Men tænker at sprøjte hoppen i brunst i dette tilfælde ville hjælpe, da min hoppe som sagt ikke kommer i brunst når hun bliver flyttet smiley


  • #7   22. jul 2015 Helena h: Hoppen er 8 år gammel og har været til bedækning første gang som 4 års. Ja har også tænkt lidt på at det måske kan være flytningen smiley tak for svar!

    Camilla: jeg har i samarbejde med hingsteholderen udregnet hendes cyklus og jeg har noteret ned i 3 brunstperioder før dette, så det skulle være ret troværdigt! Det var hingsteholderen selv der havde regnet ud at hun ville komme i brunst i sidste weekend. Hingsteholderen er professionel, så det kan ikke passe at vi har regnet forkert smiley

    Sandie: Det kan sagtens være at hun ikke er super glad for hingsten, ved ikke hvordan det foregik første gang hun skulle til bedækning. Men hun bliver håndbedækket denne gang smiley



  • #8   22. jul 2015 Men eftersom at hoppen viser interesse for hingsten, så må hun da også være i brunst! Men at hun måske bare som sandie siger, ikke er særlig tryg ved hingsten? smiley

  • #9   22. jul 2015 Men så der jo muligheden og sprøjte den i brunst.

  • #10   22. jul 2015 Mine hopper kan også vise ok interesse ved hingsten men tisser kun hvis de i brunst eller dem som er svære lader vi hingsten selv gå hen og snakke og de sparker ud nå de ikke er ok med det..

    Men jah nogle hopper kan bare ikke lide nogle hingste og vil derfor ikke lade sig bedække af dem..

    men det ret nemt få dyrlægen ud og se om hoppen er i brunst evt hvis den ikk er så få den sprøjtet i brunst


  • #11   22. jul 2015 Hormonindsprøjtning har også været på tale eftersom at det er mere sikkert! Men venter på at høre hvad dyrlægen siger. Hvis det er tilfældet at hoppen er utryg ved hingsten, så har hingsteholderen helt sikkert også en løsning på dette smiley

  • #12   22. jul 2015 Hoppen behøver ikke være utryk men simpelthen bare ikke kunne lide hingsten så kan man prøve tvang ved form af bremse på hesten.

  • #13   22. jul 2015 Hvad mener du med: prøve tvang i form af bremse? smiley

  • #14   22. jul 2015 Jah hvis hoppen ikke kan lide hingsten så vil den ikke lade sig bedække også må man jo i form af tvang få hoppen bedækket ved og lægge en bremse på hesten som udløser naturlige indufiner som beroliger hoppen og i nogle tilfælde gør det hoppen finder sig i hingsten hopper på..

    MEN vil sige det lyder mest til hoppe ikke er i brunst mine hopper pisser helt vildt nå de i brunst og man er ikke i tvivl. så mun ikke hoppen bare ikke er i brunst min den ene hoppe var i midt i en brunst så kørte vi hende til hingst da vi ankom var hun bestemt ikke i brunst mere og meget hissig på hingsten så vi lod hende stå 2 uger til hun gik i brunst igen også blev hun bedækket.


  • #15   22. jul 2015 Ahh på den måde! det er da meget smart smiley
    I hele de 3-4 måneder jeg har iagttaget hendes brunstperioder har hun altså været meget præcis, så det undrer mig VIRKELIG hvis hun ikke er i brunst nu. Hun er også den type hest der OVERHOVEDET ikke interessere sig for vallakker eller hingste hvis hun ikke er i brunst smiley og hingsteholderen siger jo at hun er interesseret i ham på en vis afstand smiley men tak for svar!


  • #17   22. jul 2015 Jah sådan er min den ene også viser interesse men nå hingsten kommer tæt på går hun amok. Nå hun er i brunst lader hun hingsten hoppe på sig.

    Men jah få dyrlægen svar på om den er i brunst de kan se det. og hvis ikke så enten vent eller sprøjt den i fol.


  • #18   22. jul 2015 Stald Z
    man kan kun få taget svaberprøve på ens hoppe nå den er i brunst ?


  • #20   22. jul 2015 Hun har skam også fået taget svaberprøve. Dyrlægen nævnte dog intet med hendes brunst, hvorvidt om hvor langt hun var osv. Men vi har en testvallak derhjemme som jeg testet hende med, som hver gang kunne be- eller afkræfte om hun var i brunst eller ej. Så nem er hun at se brunst på smiley

  • #22   22. jul 2015 Haha ja okay smiley

  • #23   22. jul 2015 Stald Z.
    Enten så er din dyrlæge ikke helt klar over hvordan med svaberprøve at den kun må tage i brunsten eller vil det være et falsk resultat. Da baterierne først kommer ud så man kan "fange" dem i brunsten.
    Hvis man tager den uden for hoppens brunst så vil man ikke få et korrekt svar og hoppen vil kunne være uren selvom man ikke kan se det på svaret.


  • #24   22. jul 2015 Hvis hoppen er nem og se brunst på så tror jeg simpelthen bare ikk den er i brunst. men min den ene hoppen hun har haft en helt normal brunst lige til den dag hun blev sendt til hingst så går der hele 3 uger næsten imellem hendes brunster. Så jah det ikke altid nemt med de hopper..

    det har i år drillet os heeelt vildt med de hopper og der er rigtig mange andre som har været ude for det sammen i år.


  • #25   22. jul 2015 Camilla - jeg er da glad for at høre at det ikke kun er min hoppe der er mærkelig smiley Men træls at sådan noget sker når det så endelig skal være... Hun må bare blive deroppe til at der er føl i mavsen smiley så må det koste hvad det vil! Der er heldigvis også to ugers opstaldning med i bedækningsprisen og det er ikke det der koster så meget, hvis hun går to uger over - som hun kommer til, da hun nemlig skal have den første scanning deroppe.

  • #27   22. jul 2015 Jaah det ikke altid nemt og lave føl. Min ene hoppe er blevet bedækket i hele 3 brunster før hun er blevet ifol (hvad vi håber.. ) da hun ikke er gået i brunst endnu mmen nu venter på en håndprøve) Så jah puha meget arbejde.

    Men jah i må jo i samarbejde med evt. hingsteejer og evt. dyrlæge se om i vil give hoppen nogle dage endnu eller få den sprøjtet i brunst.



  • #28   22. jul 2015 Stald Z så har i enten haft lidt styr på hvornår hun har været i brunst eller jah i må have kørt flere gange =) for hvis de er det så ved de bestemt også sådanne ting =)

  • #29   22. jul 2015 Nej det er det sgu ikke. Det er min første gang, så det er meget nyt! Men lærer noget nyt hver dag smiley Bruger til gengæld også meget tid på at researche!
    Jep, er sikker på at vi finder ud af et eller andet, de har styr på det hingsteholderen og dyrlægen smiley


  • #30   22. jul 2015 Lige en lille opdatering til de interesserede smiley

    Har fået svar tilbage fra hingsteholderen der har haft besøg af dyrlægen, der bekræfter at hun er i brunst men at hun er bange for/ikke kan lide hingsten. Derfor får hun lagt en bremse og så begynder de bedækningen smiley


  • #32   22. jul 2015 Isabella - Hun bliver rigtig vommet hvis hun går på græs, så hun får ikke rigtig noget, så tror ikke at det kan være dét der er galt smiley Men tak for svar!

Kommentér på:
Hoppen er ikke i brunst - hvorfor?

Annonce