{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.338 visninger | Oprettet:

Arvelige sygdomme {{forumTopicSubject}}

Beklager hvis dette skulle have været under 'off topic'.

Men har brug for lidt hjælp mht arvelige sygdomme hos heste. Jeg står og skal lave et mindre projekt i forbindelse med, at jeg er ve at læse til veterinærsygeplejerske o har valgt, at mit projekt skal handle om en sygdom hos enten hesten eller hunden. Og det er så her jeg rigtig gerne ville have lidt inspiration i forhold til hvad jeg evt kan skrive om.

Det vigtigste er bare, at det er en arvelig sygdom, da jeg gerne vil komme ind på krydsningsskema og lignende. Så hvis I har nogen gode idéer til arvelige sygdomme hos både hesten og hunden, ville jeg blive enormt glad. smiley


Kommentarer på:  Arvelige sygdomme
  • #1   3. sep 2015 Spat er arveligt hos heste;-)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   3. sep 2015 mathilde: det er vidst ikke helt dokumenteret endnu smiley

    ts: ved hund kan du kigge på sygdomme som HD, AD, osv. det er ikke som sådan en sygdom, men det er arveligt i en hvis grad.

    ved heste er der OCD (ikke mus), som også skulle være arveligt.

    hvad med at komme ind omkring dårlig avl, og hvordan gener bliver videreført, det er også en form for arv.


  • #3   3. sep 2015 Connemaraer har en arvelig hovsygdom smiley

  • #4   3. sep 2015 Hd/ad er nok ikke oplagt at skrive om. Arvegangen er jo ukendt.

    Tænker, for hunde, at f.eks. Øjensygdommen PRA kunne være en mulighed.
    arvegangen er kendt og hos nogen racer dna-tester man for det.

    har ikke et godt bud til heste, hvis det skal være noget med kendt arvegang. Måske HYPP så kan du osse tahe fat i de etiske problemstillinger ?


  • #5   3. sep 2015 Kissing spine er vel også arveligt...?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   3. sep 2015 Anne julie: vidste faktisk ikke at ks var arveligt, men i følge netdyredokteren så er det arveligt..

    skræmmende at så mange bruger ks hopper i avlen smiley


  • #7   3. sep 2015 Ja, altså det virker noget kontra-produktivt hvis formålet er at lave rideheste. Men altså folk bruger jo alt hvad der kan kravle og (ikke)gå i avlen... Vi mennesker er nogle sære nogen...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   3. sep 2015 Anne julie: netop.

    men kender da flere, og har set flere her inde som har pensioneret deres hoppe, grundet ks også i stedet smider et føl på den..



  • #9   3. sep 2015 AMT : Ja, og jeg korser mig hver gang.

    Jeg synes i øvrigt heller ikke at man bør avle på heste, som ikke fungere som ridehest, uden at der er en fysisk årsag til det.
    Nøj. Det blev en mærkelig sætning, men jeg håber den giver mening alligevel.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   3. sep 2015 anne: det giver helt fin mening smiley

  • #11   3. sep 2015 Kissing spines hos heste,
    Flere hjertesygdomme hos hunde (kan ikke huske hvilken en min hund har, men jeg må ikke avle på ham)
    Hd hofter til hunde


  • #12   3. sep 2015 Progressiv Retina Atrofi (PRA) hos hunde- det har jeg skrevet en genetikopgave om for et par år siden. Sygdommen er ret interessant, fordi som hovedregel har den resseciv-arvegang, men hos enkelte racer findes den med hhv. dominant og kønsbundet arvegang.
    På den måde kan man virkelig få lov at lave krydsningsskemaer og vise hvad man kan smiley Meget spændende smiley


  • #13   3. sep 2015 Hesteterapi -den er nemlig ganske interessant ja.

    Ang. KS som blev bragt på banen, så ER det ikke arveligt det KAN være det. Dvs (endnu da) kan man altså ikke sige at alle tilfælde er arveligt betinget.

    At man så vælger at avle på heste med KS, uden at kunne vide sig sikker, forstår jeg ikke (de fleste påstår jo gerne at hos lige netop deres heste er det ikke arveligt)


  • #14   3. sep 2015 Der skulle være en øjensygdom ved vindott genet, altså silver dapple. smiley

  • #15   3. sep 2015 Fjordehestenes havde tilbage i 90'erne et problem med ataksi hos føl ( dødeligt) - det viste sig at være arveligt, og flere hingste blevet afkåret på den baggrund.

    Mvh Charlotte


  • #16   3. sep 2015 Blandt Tinker og Irish Cob er der en del fokus på PSSM1, som er en form for muskellidelse - det er vist noget med for meget sukker og stivelse og evt. manglede motion kan give mange stivheder, der er formentlig forskellige grader af det

  • #17   3. sep 2015 lethal white syndrome.
    Det er en farvekombination der ikke kan give levedygtige føl.


  • #18   5. sep 2015 Tusinde tak for alle de forskellige idéer! Det giver i hvert fald et lidt større perspektiv på det. smiley

  • #19   5. sep 2015 Jeg synes at dwarfism blandt heste er rigtig interessant, men ved desværre ikke hvad det danske term er. Det er meget udbredt blandt miniature-heste, men også i mindre grad hos Shetlandsponyerne og Frieserne. Det er heller ikke noget som der (af hvad jeg har set) er specielt meget fokus på her i Danmark og det synes jeg også gør det interessant.

Kommentér på:
Arvelige sygdomme

Annonce