{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

At få føl - spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg overvejer kraftigt at få min hoppe ifol her i 2017, og i den forbindelse har jeg selvfølgelig læst side på side om en hel masse, men jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg ikke synes jeg kan finde svar på. Jeg håber der sidder nogle kloge hoveder med erfaring der kan hjælpe! smiley

Når føllet er kommet til verdenen, hvor lang tid ville den så skulle dele boks med moren? Og ville det være et stort problem, hvis de er opstaldet et sted uden andre plage/føl?

Jeg har læst fordele og ulemper ved både boks og løsdrift fra fødsel af, hvad har i haft af erfaringer der? Min hoppe har hele sit liv stået på boks.

Håber i kan hjælpe mig lidt - på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At få føl - spørgsmål
  • #1   23. feb 2017 Et føl kan først fravendes nå der 6 måneder gammel. Man kan de sidste 2-4 uger op til fravændingen evt sætte dem i boks ved siden af hinanden for at gøre klar til fravænding jeg personligt gør det ikke før de er 6 måneder.
    Men eller skal de stå sammen.
    Men boks krav til fole boks og boks til mor og føl er større end normale bokse. så det skal du lige have med i det hele.

    Og nej det vil ikke være et problem at der ikke er andre føl eller plage.

    Hvis din hoppe er vant til boks så det jo bare og have den på boks nogle hopper vælger dog og gøre det på folden nå de går derude i dagstimerne.

    Men igen husk og tjekke op på boks str.


  • #2   23. feb 2017 Camilla

    Tak for svar, det var meget oplysende!

    Jeg tænkte nu også på, om føllet har bedst af at gå på fold hele dagen fremfor boks om natten? Mener jeg læste et sted at det var godt for deres led og sener samt mentalitet, men ved ikke om der er hold i det smiley


  • #3   23. feb 2017 Det rigtig nok men det kommer også meget an på hvad slags hver det er.. Mine har folet i boks (eller på fold og kommet på boks et par dage for at hoppe og føl kunne få ro ) men der har været om sommeren hvor det var varmt og lækkert.
    Og nå de var nogle dage gammel kom de på dognfold. er det om foråret hvor det er meget vådt og jorden meget kold så det meget godt de kan komme ind og slappe lidt af den første tid i en varm boks.

    Men nu ved jeg ikke om i den løsdrift din hoppe ville kunne stå alene eller med en enkel hest hun var meget tryk ved. For ellers ville jeg bestemt ikke anbefale de foler ud det kan være ekstremt stressende for hoppen mm med andre heste lige nå føllet er kommer mine har gerne fået 1-2 uger med føllet inde de blev lukke sammen med andre.


  • #4   23. feb 2017 Camilla

    Det var lige de sidste oplysninger jeg manglede, tusind tak for gode svar!


  • #5   23. feb 2017 Det var så lidt =)


  • #6   24. feb 2017 Der kan være flere årsager til at fravende et føl før de 6 mdr smiley min egen kom på boks for sig selv om natten da han var 3 mdr men gik med sin mor om dagen . Da han var 5 blev han taget helt fra smiley det skyldes at han voksede alt alt for hurtigt så derfor i samarbejde med min dyrlæge blev det sådan. Så man skal bare huske at se på sit føl smiley sidste fase af fravendingen gik over 3-4 dage og her skal man holde øje med hoppens yver
    PS min voksede 21 cm den første mdr smiley


  • #7   24. feb 2017 Vores blev født om aftenen og der var ingen problemer. Boks stod de sammen i til hun var omkring 9-10 måneder. De har gået sammen i 6 år og stoppede først med at drikke mælk da hun var 2 år smiley
    Tror det kommer lidt an på hesten og føllet til den tid (højde og størrelse) smiley


  • #8   24. feb 2017 Bettina
    Hold da op, det var noget af en fart han voksede med smiley Min pony er kun 1.35 så tror dog ikke at jeg får samme oplevelse smiley Tak for godt svar!

    Ida
    Øj det var også længe smiley Kan næsten fornemme at der ikke er et endeligt svar på mit spørgsmål, så det var dejligt du kom med din erfaring smiley


  • #9   24. feb 2017 Sophie ... ja fra føl til han var 1 år voksede han fra 104-160 cm og de sidste 2 år har han så taget 8 cm smiley så en dreng der havde travlt med at blive voksen smiley
    Her til april kommer det en halv søster/bror så er spændt på at se om den gør det samme , hvilke jeg selvfølgelig ikke håber


  • #10   24. feb 2017 Et føl bør ikke dige ved en hoppe til de 2 år. det meget hårdt for hoppen..

    Jeg plejer og fravænde nå de er 8-9 måneder og de fleste hopper vil også afvise føllet derefter.

    Og den med at et føl må tages fra fordi det vokser så hurtig er jo til sjældne tilfælde.


  • #11   26. feb 2017 OMG skal du have føl på Kiss?????!!!! smiley smiley smiley

  • #12   26. feb 2017 Michelle
    Jaaaa!!! Højest sandsynligt smiley <3 smiley


  • #13   26. feb 2017 Hvis der er nogle der stadig læser med, hvad gav i så hoppen af tilskudsfoder under/efter drægtigheden? smiley

  • #14   26. feb 2017 Sophie
    Horse Pro Classic
    Rugpiller
    Havens ferto-lac


  • #15   26. feb 2017 Bettina

    Mange tak, det tjekker jeg ud smiley


  • #16   26. feb 2017 Omg, hvor er det spændende! Du må lige holde mig opdateret smiley


  • #17   26. feb 2017 Jaaa! Kissers gener er jo de bedste at føre videre smiley Det skal jeg gøre smiley

  • Neel
    Neel Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 13 Følgere: 13 Svar: 20
    #18   2. apr 2017 Undskyld men jeg har også lige et spørgsmål til jer med erfaring, håber det i orden smiley
    Jeg passer en hoppe der har termin den 22 april, vi tror hun kan fole når som helst. Men i hvert fald så tænkte jeg: Hvor lang tid går der efter folingen før man kan begynde at håndtere hoppe og føl?
    Ville gerne høre jeres erfaringer da jeg kender flere der har gjort det på forskellige måder smiley (undskyld hvis det er et dumt spørgsmål hvor svaret/metoden er indlysende)
    Håber at det var i orden at jeg stillede mit spørgsmål på dit opslag smiley


  • #19   2. apr 2017 Man håndtere d mor og følle med det samme omkring hvad man skal. Hoppen skal jo ud på fold med følle allerede samme dag hvis det ikke er virkelig skidt vejr måske var 10-15 an på vejret mm. Men man skal selvfølgelig også give dem fred

  • Neel
    Neel Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 13 Følgere: 13 Svar: 20
    #20   2. apr 2017 Okay tak for svar smiley


  • #21   3. apr 2017 Jeg foretrækker at hoppen foler ude. Det gør de både hjemme hos mig selv og der hvor jeg arbejder. Der hvor jeg arbejder går hopperne samlet i en flok og de søger selv lidt væk fra flokken når det er tid. Desuden oplever vi at hestene er meget sympatiske når en af flokmedlemmerne foler og står måske bekymret og ser til og "støtter" hoppen i stille solidaritet. okay nu bliver det måske lidt filosofisk, men altså vi oplever ikke at hopperne generer hinanden. I går var første gang vi mistede et føl nogensinde og det var en sen kastning så der var ikke så meget at gøre, men selv under den besværlige foling der krævede fødselshjælp for at få det døde føl ud så var de andre heste altså ikke i vejen.
    Det er sundt for føllet at være udenfor og at bevæge sig, godt for leddene, det er også bedre for luftvejene og immunforsvaret som styrker føllet i dets senere liv, jeg ser ingen grund til at de kommer på boks medmindre de bliver syge, hvilket er uhyre sjældent.
    Hingsteføllene bliver taget fra når de er en 8-9 måneder, hvor de kommer over i en hingsteflok og hoppene føllene afvænner hopperne selv også omkring den alder, da de som regel gør sig klar til det næste føl kommer. Så det hele er sådan lidt helt naturligt og vi har aldrig problemer (undtagen føllet i går, men det er nu stadig en ret god statistik med over 60 føl smiley )


  • #22   3. apr 2017 An på hvad års tid så jo skal følene gerne ind medmindre man vil have sygeføl snakker vi sommer så nej behøver de ikke..

    Jeg har haft hopper som har folet ud ei flok men derefter tager hoppen fra flokken nogle dage. Da hopperne har stresset over føllet og flokken. Så de har fået nogle dage hver for sig det har fungeret fint så føller og mor lige få lidt tid sammen selv. eller højst med anden hest som de er trykke ved som ikke er dominerende


  • #23   4. apr 2017 medmindre de foler i februar så jo så kunne man måske overveje at give dem et par dage inde, men ellers oplever vi godt nok ingen problemer omkring vejret selvom de går ude konstant. Vi har aldrig syge føl.


Kommentér på:
At få føl - spørgsmål

Annonce