{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.642 visninger | Oprettet:

underudviklet unghest {{forumTopicSubject}}

håber sådan der sidder nogle derude som kan hjælpe mig lidt her.

jeg står med min dejlige unghest på 3 i år. som simpelthen giver mig grå hår.

jeg købte ham da han var 3 måneder gammel og fik ham hjem da han var 4 måneder sammen med hans mor.

hoppen var meget tynd og udpint og de vidste ikke hesten var i fol før 3 måneder inden foling.

da hoppen vejer knap 150 kg for lidt da de ankommer vælger jeg i samråd med en avler at lade ham fravænne tidligere i håb om at redde føllet som i øvrigt ligner en million.
han bliver fravendt som 5 måneders. og køber unika mælkeerstatning til ham som han aldeles ikke vil have. han vil ikke have krybbefoder og spiser kun ganske lidt Wrap.
Men han begynder så en uge efter Ca at æde okay dog spiser han så ikke op. jeg skifter så til pillefoder og det hjælper lidt.

han er fodret 100% efter bogen. Suregrow fra Brogården , Wrap af libitum og adgang til græsmark hele hans første vinter.
dog må vi flytte til en anden stald hvor det er rent mudder så han kommer på banen med Wrap.

han lider her meget af vandig gødning og ondt i maven. jeg får dyrlægen ud som siger det nok skal gå i orden og han er self passet med ormekure.
han kommer på sommergræs og så skal jeg love for der sker noget. han bliver skinnende blank i pelsen, vokser fint, er glad og har fast gødning.

Men hver vinter bliver hans mave løs og våd igen og jeg vælger så at skifte foder til Grow fra Horselux og jeg synes han bliver bedre men stadig ikke nok. han holder fint huld og er stadig blank i pelsen men han vokser ikke rigtigt, er frustreret ved berøring af nakken. så får jeg ham tjekket og behandlet med KST, kiropraktor/dyrlægen, laser og SI-led behandlet. Men lige lidt hjælper det.

her i pr hvor han så bliver 3 får han så ordnet tænder for første gang og der finder dyrlægen 3 foderpakninger og ingen løse tænder eller skiftede.. (umoden i munden) voldsomme smerter deraf og får så samtidigt lavet en stor blodprofil på ham for at se om der er mangler. nope. de viste kun lidt højt salt niveau (fri adgang til himalaya sliksten, som ikke er fri mere) og forhøjet muskelværdi som resultat af vækst. han bliver så alligevel behandlet for orm også til trods for behandling i november. denne gang Equest men heller ikke her sker den store forbedring. så skifter vi til at strå baseret foder for måske at afhjælpe et mavesårs problem og det er desværre endnu så nyt at jeg ikke helt kan se om det hjælper. Men han har heldigvis fået mere fast gødning så noget hjælper det på..
Men han ligner en knap 2 års i kroppen... er der håb forude..
en dyrlæge siger sæt ham lidt igang så kommer det . en anden siger lad ham stå i et år og gro..

hvad tænker i.? jeg har mange billeder jeg kan lægge op i kommentarerne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  underudviklet unghest
  • #1   14. mar 2017 nyeste

    profilbillede
  • #2   14. mar 2017 taget 1. marts 17

    profilbillede
  • #3   14. mar 2017 Øhh..

    Han er flot, når han får græs og ingen wrap??
    Korrekt forstået?

    Nogle heste får bare vedvarende maveproblemer af wrap.
    Har du prøvet at fodre uden wrap - eller i det mindste skære mest muligt ned på det?


  • #4   14. mar 2017 16. januar

    profilbillede
  • #5   14. mar 2017 ja præcis ..

    Men dyrlægen mener ikke det bør være wrappen med mindre han har mavesår da jeg kun fodre med helt tør Wrap. og jeg har glemt at skrive han stod sidste vinter kun på hø både ude og inde og der var ingen forskel?

    billedet er taget i sommers omkring juli


    profilbillede
  • #6   14. mar 2017 Han måler Ca 162 og han skulle gerne ende på 165-66

    men synes han hænger ufatteligt dårligt sammen af en 3 års at være..


  • #7   14. mar 2017 sommer 2016

    profilbillede
  • #9   15. mar 2017 Næh, jeg synes nu han ligner en helt almindelig 3 års.
    Bare vent til han har haft sin græsning til sommer, så skal du bare se.
    Men mange ser nu ranglede ud helt op til 7 års alderen...
    Det kunne være en god ide at få tjekket for bændelorm. Overraskende mange heste har det, og ungheste er især modtagelige.
    Og så skal du være omhyggelig med kvaliteten af dit stråfoder. Om muligt tørt hø eller meget tørt wrap, når hans mave reagerer sådan.

    Jeg synes godt du kan sætte ham nænsomt igang, medmindre blodprøver siger noget andet. Med nænsomt mener jeg ca. 15 min arbejde 3 gange om ugen. INGEN skridtture før ryggen er bygget op. Men mærk efter om han har lyst til at arbejde for dig. Virker han uvillig, så giv ham fri så han kan vokse færdig.


  • #10   15. mar 2017 ihh jeg mangler da også en masse info..
    han er tjekket 2 gange for bændelorm. første gang med udslag og kur anden gang uden udslag med kur alligevel og nu her den 3. som tager hele møllen.

    vi har gjort i hø men sagen er den at så æder han Max 5 kg .. han gider ikke spise det. han går fra det og står og piller i jorden eller træerne i stedet..

    og desværre står jeg opstaldet hvor der er flertal for Wrap.. de har dog hø på folden og det æder han sjovt nok fint..

    jeg skal ikke på ryggen af ham før næste år .. det tør jeg simpelthen ikke med hans mund. og så er han så kort at min 16,5 tommer sadel med kort anlægsflade er for lang endnu. Han ser faktisk også ret flot ud på billederne kan jeg godt se nu..
    Men han måler knap 40 cm fra skulder til skulder..

    at sætte ham igang var mere med lidt let longe arbejde i grime og evt løs og løsspringning for at styrke kroppen ?


  • #11   15. mar 2017 Men er meget glad for din feedback Gitte.

    for jeg stirrer mig hele tiden blind .. og når jeg kigger på dem jeg kenders ungheste ja så ligner de sgu rideheste.. min ligner en plag?


  • #12   15. mar 2017 Super at du har styr på ormene. Så kan det jo udelukkes smiley

    Hvis han har smerter i munden, ville jeg selvfølgelig heller ikke lægge bid i munden på ham. Men mon ikke smerterne kom af de foderpakninger dyrlægen fandt og forhåbentlig fjernede, så smerterne er væk nu? Jeg har aldrig hørt om nogen hest som havde smerter af ikke at have tabt mælketænder, når de ikke har været løse endnu. De to forreste skal jo også først skiftes nu her.
    Smerter i munden kan også forårsage at hesten ikke har lyst til at tygge så meget og derfor ikke vil spise ret meget stråfoder. På folden er der konkurrence om foderet, så det kan motivere til bedre ædelyst derude.
    Umiddelbart synes jeg at han ser ud til være ved godt huld, så jeg ville ikke bekymre mig.
    Kommer der så et tidspunkt hvor han ikke kan holde huld på stråfoder alene, selvom alle parametre er undersøgt, ja, så er det ingen skam at give sådan en hest noget kraftfoder oveni.

    Det kan godt ske at han er lidt senere på den end nogle andre treårs, men unormalt sent syntes jeg ikke. Der er mange der fodrer deres ungheste en tand for godt, og så ser de langt mere veludviklede ud end de burde i forhold til deres alder. Og det er ikke nødvendigvis sundt...

    Tror ikke du skal satse på at han vokser ret meget i længden, det er mere dybde og bredde der kommer til i den alder.
    Så hvis jeg var dig, ville jeg finde en sadel der passer i længden og komme igang med at ride som ovenfor beskrevet. Lidt og nænsomt...
    Ledbrusken har faktisk godt af en lille smule belastning i den alder, da den så er tilbøjelig til at danne en bedre kvalitet ledvæske.

    Held og lykke med ham smiley


  • #15   15. mar 2017 Han æder 8-10 kg på boks Ca hver nat.

    de er ikke groet sammen endnu. Han skal have ordnet tænder om en måned igen og hvis de tænder som han skulle have smidt ikke er røget ud eller blevet mere løse så trækker dyrlægen dem ud da gør ondt på ham. hun sagde hun sjældent har set så slem en mund på så ung en hest..

    han er fodret som jeg er uddannet i . kornfrit og sukker/stivelses fattigt for at stimulere langsom jævn vækst.

    ja hans krop så også bedre ud da jeg om sommeren havde ham løs på banen et par gange om ugen så han lige fik løbet lidt da han ikke var typen der gad lege heller.. (klart hvis man har ondt i maven og ikke kan optage foder)

    han har altid fået kraftfoder og desværre også altid gået med dækken om vinteren da pelsen ikke var kraftig nok. og nu må han ikke få det af før det er varmt i vejret..

    jeg kan akutte være i en mindre sadel.. i øvrigt har jeg lige købt den splinter ny.. og hvis han ikke kan gå med den så kommer jeg aldrig på ryggen af ham da jeg ikke kan blive mindre end en str 38 i bukser og så skal jeg dælme på kur først...


  • #17   15. mar 2017 Line

    han ser godt nok også Bette ud ??

    ja de vokser langsomt..

    nej jeg havde hele tiden sagt han får ikke rytter på før han er klar klar... og det er han dælme ikke nu da..

    jeg har selv arbejdet prof med tilridning og uddannelse af heste, men har sgu aldrig selv fået sådan et stativ ind som ham her..

    det skal måske også lige nævnes at jeg har en god og ret stor viden om Ca alt inden for hest. og jeg mener virkelig alt ??

    jeg er multinørd så jeg følger den nyeste forskning og viden inden for hele spektret af det at have ride/konkurrence hest men sjovt nok så findes der faktisk ikke meget viden om udviklingen af den helt unge hest andet end fodring og tænder og hove self.. Men ja det er for mig almen viden så det gav sig selv, men jeg kan ikke få et egentligt svar på hvad der er årsag til hvad.. Men ja man ved nok ikke noget om det endnu..


  • #19   15. mar 2017 Line
    han bruger 135 nu. og passer det spændt helt ind.

    den blev købt fordi jeg fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til og den er købt efter hans type og eksteriør som han så ud som 1 års da jeg har ladet mig fortælle fra avlere at det er den form de stort set ender med..

    Men den er endnu for lang til ham.. og den kan self bomændres ??
    og passer den ikke når vi kommer til tilridning så bliver den solgt og så køber jeg en der gør smiley jeg er totalt hys med mine dyr.
    de får aldrig lov til at gå med noget skrammel der ikke passer.. det gælder bid, trenser, sadel, dækken, sko ja you name it. Det samme med foder, velfærd, træning og stimuli. jeg går ALDRIG på kompromis med dyrene..


  • #20   15. mar 2017 min er målt til 160 cm i januar mener jeg.. og han er vokset et par cm siden.. Men ja måske ser jeg ham som umoden og bagud fordi jeg hele tiden får det at vide..
    jeg håber at i har ret og han tager et godt ryk hen over sommeren og kommer til at ligne den hest jeg for snart 3 år siden så min kommende ridehest i.. ??


  • #22   15. mar 2017 ja det er sandt.. meget..

    Men ja jeg tror på hvad du siger.. du lader til at have erfaring hehe og han er mit første føl/plag og så ung unghest ???? og ja jeg vil gerne vide det hele.. ????


  • #23   15. mar 2017 Tindur så næsten færdig ud som 2 års, Rocky ser ikke ud som mere end et år ca, han er samme alder som Tindur var som 2 års på billederne. Jeg synes Rocky ser vildt umoden ud. smiley der er så stor forskel på hestene smiley Jeg har ej heller set nogle jeg synes er så umoden som Rocky i kroppen som 2 års.
    Tindur knap 2 år.

    Mvh TT


    profilbillede
  • #24   15. mar 2017 Rocky knap 2 år.
    Billedet er desværre ikke særlig godt men måske I kan se hvad jeg mener alligevel smiley


    profilbillede
  • #25   15. mar 2017 nogen af dem er jo bare længere tid om at vokse til smiley jeg har en hoppe der bliver 4 til juli hun ligner stadig en 2 års. hun skulle gerne ende på 158-160 men pt er hun kun 147 og hun er passet efter alle kunstens regler. er fin i huld og æder alt hun får serveret men vokser bare ikke ret meget hun venter et år mere med tilridning i hvert fald.. hendes halv søster skulle ende på 142. hun bliver 4 d 28 april. hun er nu 146 og helt perfekt i bygning osv men stadig lidt høj bagtil så jeg venter med tilridningen lidt endnu smiley

  • #26   15. mar 2017 Jeg synes heller ikke han ligner andet end en ranglet 3 års - og der er bare stor forskel på hvordan ungheste ser ud.

    Min den sorte lignede en flot fyr som 3 års, rund alle de rigtige steder, flot muskuløs - han har så siden vokset 7 cm i højden og er et brød at se på nu pga muskler.
    Den brune jeg har, har så lignet en plag fra han var 0-7 år - utallige er de fodervejledninger jeg har fået på ham fra Gud og hver mand, som mente at den ellers smukke hest bare lige skulle have ditdatdyt at æde, så ville han ligne en velmuskuløs hest på nul komma fem smiley
    Han blev jo fodret efter alle kunstens regler, og med 20-25 kg grovfoder dagligt om vinteren, fuld græs om sommeren - og han åd så heldigvis altid alt hvad han fik. Men det var først som 8 års han begyndt at blive mere muskuløs at se på, og nu som 9 års er han ved at rigtig bygge muskler op - det har bare tage tid.
    Her Caspian som 3 års :
    https://cdn-scale.hn.dk/simple/64831e9a54f35368a2cd0fda510d8d99e2781c52/hn_cg2u408akrhomxpxq5h5yoaekiq1w5h8_781_585.jpg

    Så jeg ville give fred og ro - nu bliver tænderne ordnet, så mon ikke en god sommer på græs vil hjælpe en del. Og aå må du nok bare leve med at du har købt en ædel hest,som det tager tid at gå til at blive stor og muskuløs - for fed det bliver han næppe smiley


  • #27   15. mar 2017 Han ligner en fuldkommen normal 3 års hest.
    Så bortset fra fadæsen omkring fravænningen, hvor du ikke lader hoppen oplære han i krybbefoderets verden, før fravænning, så har du ikke gjort noget forkert.
    Wrap er det ikke alle føl og unge heste, der tåler lige godt. Nogen får løs mave af det, andre tåler det glimrende. Det er fuldkommen individuelt.


  • #28   15. mar 2017 Jeg synes nu også bare at han ligner en ranglet 3 års.. Jeg havde en 3 års med lange ben og han så sjov ud indtil han blev 4-5 år.. Nogle vokser bare langsommere smiley

    Lidt let longearbejde sker der ikke noget ved og det kan sætte gang i væksten, men ellers så tager han heller ikke skade af at stå 1 år mere smiley


  • #29   15. mar 2017 Golden

    beslutningen om at lade ham fravænne var i samråd med dyrlæge da hoppen åd alt i krybben og jagede ham væk da hun var så underernæret og sulten. hun åd næsten 30 kg Wrap om natten af slowfeeder net og fik alt hvad den kunne trække i følfoder / foder til drægtige hopper. og gik på græs om dagen og hun kostede mig 5000 kr i foder om måneden..
    og det havde jeg simpelthen ikke økonomi til.. og han forstod jo ikke rigtigt hvad det var når de blev bundet op for han ville gerne snuse til hoppens men hun bed efter ham og jeg kunne ikke lokke ham over til sin egen krybbe..


  • #30   15. mar 2017 golden

    der er ingen forskel på om det er Wrap eller hø..


  • #31   15. mar 2017 Nogle ungheste er bare længere tid om det end andre, har selv haft en der slet ikke var klar som 3års, og derfor først blev tilredet som 5års smiley
    Jeg gjorde min bid vant, og sadel vant, lærte ham at skridte i longen og trave lidt, så han var klar til at sætte sig op på når kroppen også var smiley
    Jeg tror det er hvad jeg ville gøre smiley Giv ham lidt hjerne træning, men lad det ikke blive for fysisk hårdt. Han skal nok komme, om det så tager 1 eller 2år mere end de fleste andre smiley


  • #32   15. mar 2017 det har jeg gjort. han er totalt ligeglad med både sadel og gjord. og han kan alle kommandoer i longe men ja havde tænkt at vedligeholde det en gang om ugen hvor han får sadel og trense på (når tænderne er i orden) og ud og lave lidt stop og gå og drej i lange liner i skridt

  • #33   15. mar 2017 Jeg fik taget et bedre billede af Rocky. Han ligner heller ikke en 2 års.. Synes jeg.. Men har jeg måske stirrede mig blind? Hvad synes I? Håber dog det kommer inden vi skal til dyrskue.. smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #34   15. mar 2017 TT: jeg syntes fint at han ligner en 2års smiley Flot og fyldig, han skal nok blive fin smiley

  • #35   15. mar 2017 A S: det syntes jeg lyder som en god idé, det vil du også blive glad for når han skal til at rides smiley - han skal nok blive fin, bare giv ham tid smiley

  • #36   15. mar 2017 Drumhorse - måske jeg har stirrede mig blind, synes bare han er så ranglede og umoden ift rigtig mange af de andre 2 års jeg har haft i hænderne. Hans hale er også rigtig føl agtig endnu.. Men det kommer vel nok smiley

    Mvh TT


  • #37   15. mar 2017 Jamen nogen gange så har dyrlægen sørme også ret. Andre gange så kan selv en dyrlæge tage fejl. Det ser vi af og til.
    I dit tilfælde, det kan man jo kun gætte om.
    I alt fald, ser den fuldkommen normal ud lige nu. Men hvis ikke hoppen har fået det, som den havde behov for, mens føllet diede hende, så kan det jo være at han er sat tilbage af vækst og dermed ikke bliver helt så stor som forventet. Det er set før.
    Der er i alt fald flere af vores føl og ungheste, der ikke tåler wrappen så godt som høet og får netop de symptomer, du beskriver.
    Har han grønt eller sort pas?


  • #40   15. mar 2017 golden.

    grønt med fuld stamtavle da der ikke ligger dna på farmor


  • #41   15. mar 2017 Line z

    jeg har glemt at skrive at de 30 kg var på 4 timer... på en nat åd hun vel tættere på 70 80 kg plus græs hele dagen fra halv 7 til kl 17:30


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #42   18. mar 2017 AS det lyder helt sindsygt, hvor mange bør fulde lort fjernede i efter den på daglig basis smiley

    Vores spiser max 12-15 og det er en murebør med top og det synes jeg er meget smiley

    Vi har for sjovt prøvet at veje vores net bare for at se hvor meget de faktisk vejede, vi blev ret overrasket over hvormeget vi troede og det de det vejede i virkeligheden det vi troede måtte være mindst 15 kg var 8-10 kilo, et fuldt stoppet hønet stort med tørt hø max 7 kg

    Det kan ikke være længe du har haft en bigballe wrap smiley


  • #43   18. mar 2017 vi vejede af hver gang vi fyldte. og der kunne være præcis 2 stempelslag i nettet til en vægt af 30 kg og vi tog tid på det. efter 4 timer i boksen var nettet tomt.

    det var faktisk ikke noget jeg tænkte over hvor meget der kom ud.
    men jeg mindes at der gik temmelig nogle træpiller til og derfor kom de på halm i overgangen..
    jeg tænkte sgu også mit at det kunne fandme ikke passe.. Men jeg måtte jo bøje mig for det jeg selv så??


  • #45   18. mar 2017 Men ikke desto mindre så var det sgu sådan det var. vi endte med at droppe nettet og lægge det løst så hun ikke blev begrænset i indtag. det varede dog heldigvis kun Ca 2 døgn så kom vi ned på Ca 20 kg på 8 timer og til sidst 15 kg på næsten 12 timer men hun tog på og var ikke længere sulten.

    altså de alm små net man kan købe der kan jeg ikke få mere end 5 kg i vi købte sådan et stort firkantet et man ellers bruger til løsdrift


  • #46   18. mar 2017 Jeg vil gætte på det wrappen..
    Har selv haft samme problem med min ene hoppe. Hun kan simpelthen ikk tåle det høje protein indhold der er i wrap og derfor få hun tynd mave om vinteren.

    Også selvom det er helt tørt wrap.

    Så hun skal have hø helst.



  • #47   18. mar 2017 og det med og overæde helt vildt har jeg selv prøvet da jeg købte 2 underærnærret små ponyer på 110-115

    jeg stilte en 40-45 kg hø hen til dem om eftermiddagen og næste morgen var den helt væk. og dagen efter det samme. derefter faldt indtaget drastigt til normalt indtag på 5-7 kg hø om dagen..
    Jeg tror det heste som ikke er har fået mad nå de så endelig få noget mad så overæder de simpelthen helt vildt til start fordi de jeg ikke ved om det bliver taget fra dem igen. og nå de så finder ud af det gør det ikke så ryger deres indtag ned til det normale. det i hvertfald hvad jeg har oplevet =)


  • #48   18. mar 2017 okay lige en lille update.

    han får lige på et 100% tilbage til naturel fodring.

    vit/min piller fra salvana
    lucerne
    fiberpiller
    Microvital kur
    LinOcrunch

    og han har ikke haft splatmave eller så meget som løs gødning i over en uge. og han får stadig Wrap smiley
    så wrappen er udelukket. Men vi kom frem til at han nok har medfødt mavesår og dermed ikke nok præbiotikum i hans ntarme eller højt nok antal gode tarmbakterier og det er han først ved at bygge nu. så nu fortsætter vi denne fodring i 1 år plus han kommer på døgngræs lige om lidt så om 6 måneder skulle hans tarme gerne have genoprettet hele floraen og med denne fodring skulle vi gerne kunne holde ham helt fri af den vandig gødning smiley


  • #49   18. mar 2017 Camilla M

    lige præcis..

    hans mor var simpelthen så sulten at hun var ved at slå Solero altså hendes egen føl ihjel for at få noget at æde. hun var tæt på at mase ham op ad væggen da hun ville skærme ham af fra krybben. jeg måtte ind og have en snor i hende og trække hende helt ud og så tjekke ham. heldigvis skete der ikke noget med ham


Kommentér på:
underudviklet unghest

Annonce