{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.171 visninger | Oprettet:

Hvad er forskellen på irish cob og tinker??? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er lidt af en novice på området men jeg er ved at spore mig lidt ind på denne her race og er lige stødt på en hest der var til salg med et grønt pas og en blanding af irish cob og tinker??? Hvorfor er det ikke det samme?
Hvor udbredt er lidelsen pssm1? Tænker at jeg skal være opmærksom på at forældrene er testet negative???
Mvh Helle


Kommentarer på:  Hvad er forskellen på irish cob og tinker???
  • #1   11. nov 2017 Tinker og Irish Cob er det samme, men Tinker er et skældsord smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #2   11. nov 2017 Som jeg husker er en IC med tavle det er Tinkeren ikke

  • #3   11. nov 2017 de er ens, men Tinker blev før brugt som skældsord. Tinker- sigøjner.

  • #4   11. nov 2017 Tinker og Irish Cob er samme race, dog har racen vildt mange foreninger og navne - Coloured Cobs, Gypsy Cobs, Gypsy Vanner osv osv.
    Jeg er ikke sikker, men jeg har hørt/forstået at der skulle være sket en fejl da racen blev udbredt til andre lande, at de forskellige lande kaldte dem forskellige navne og lavede forskellige foreninger i de forskellige navne, og da man ville rette op på fejlen (altså bare lave én forening) blev folk uenige og derfor er der stadig så mange forskellige foreninger for den samme race, hvilket jo selvfølgelig gør det mere forvirrende for os andre smiley

    Men jeg ville godt kunne få kåret mine to Irish Cobs som Tinkere, selvom de har pas i en forening der kalder racen Irish Cob smiley


  • #5   11. nov 2017 Og Tinker bliver ikke længere brugt som skældes ord for racen - det ville være åndssvagt nu vi har er forbund i Danmark der hedder Dansk Tinker Forening smiley
    Jeg bliver i hvert fald ikke stram i masken, når nogle kalder mine heste Tinkere smiley


  • #6   11. nov 2017 Og både Irish Cobs og Tinkere kan være med og uden tavle smiley

  • #7   11. nov 2017 Det er to forskellige forbund for samme race.. smiley

    Der er vidst mange der har den lidelse, enten skjult eller ej.. Folk der er bekendt med racen vil som regel have dem testet inden et køb..


  • #8   11. nov 2017 Emma forklarer det meget godt smiley

    samme hest, men forskellige forbund.


  • #9   11. nov 2017 Sanne: hvad mener du med lidelse??

  • #10   12. nov 2017 Emma: hun spurgte også ind til PSSM...

  • #11   12. nov 2017 Nååår, det så jeg ikke smiley

    Men ja PSSM er udbredt hos Irish Cobs/Tinkere og arveligt, men heldigvis er der kommer mere fokus på dette og næsten alle heste på markedet er testet for PSSM1, og hvis selve hesten ikke er testet er forældre ofte testet, og er forældre PSSM frie, er der ingen risiko hos afkom smiley Dog betyder det ikke at afkom automatisk har PSSM bare fordi en eller begge forældre er positive, men der er dog højere risiko for afkom også er positiv.

    PSSM kan ligge skjult hos hesten eller være synlig. Ligger det skjult vil hesten fungere som en hver anden hest - dog ville jeg personligt fodre en positiv hest efter hvordan man bedst holder bedst PSSM nede, selvom den ingen symptomer har smiley
    Kender en hest, som er testet positiv for PSSM1, og han fungere præcis som alle andre heste og behøver ingen særbehandling smiley


  • #12   12. nov 2017 Uh, jeg har spurgt mig selv om det samme spørgsmål mange gange, jeg synes nemlig at de er utroligt smukke!
    Men jeg har et tillægsspørgsmål, TS, håber det er ok!

    Når PSSM er så kendt i racen, gør avlsforbundene, så noget for at mindske problemet, fx. at en hest der er possitiv ikke kan godkendes, eller er det avlers ansvar ikke at bruge heste der er possitive?



  • #13   12. nov 2017 Maria: Desværre kan heste testet positiv for PSSM1 godt blive avlsgodkendt, dog er det de færreste i Danmark der avler på heste med denne sygdom. Jeg ved ikke hvordan forholdet er til sygdommen er i udlandet, men tænker da at folk er opmærksom på det for der er da ingen der vil købe en syg hest, dog kan det jo godt være at nogle lande er uoplyst - men jeg ved det ikke smiley

  • #14   12. nov 2017 Okay, tak for svar, Emma smiley

  • #15   12. nov 2017 Det var så lidt smiley

  • #17   25. nov 2017 Linda N tak for svar... jeg har kik på en hingst hvor faren er negativ for pssm1 men hoppen er ikke testet... er lidt nervøs over det, men tænker at ved korrekt management af foder og græs, så når man langt.. hvor tidligt i hestens liv kan de få symptomer på sygdommen??? Tænker på at få ham testet inden køb? Mvh Helle

Kommentér på:
Hvad er forskellen på irish cob og tinker???

Annonce