{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.914 visninger | Oprettet:

Meget fedt i foder til drægtig hoppe? {{forumTopicSubject}}

Ja egentlig et enkelt spørgsmål.. Er foder der er beregnet til drægtige hopper meget fedende? smiley

Min hoppe er nemlig ifol og har termin midt i april og er allerede meget stor. Hun har meget nemt ved at tage på, og hun får pt en sparsom blanding af islændermüsli fra Marstall, Hartog Lucerne og så valset byg. Derudover er der diverse tilskud.

Derudover får hun den smule græs hun kan skrabe sammen på marken som hun går på fra 9-17 og i sin boks har hun halm med masser af græs (=hø) i.

Vi har planlagt at her om en måneds tid når islændermüslien er brugt op skal hun over på foder beregnet til drægtige hopper, men hvis dette er meget fedende er det jo ikke super smart.

Håber der er nogen der kan hjælpe smiley


Kommentarer på:  Meget fedt i foder til drægtig hoppe?
  • #1   24. jan 2010 Og hvis der er meget fedt i den slags foder, er der så nogle ekstra vitaminer el.l. i, som man kan købe seperat og blande i hendes normale foder? smiley

  • #2   24. jan 2010 Det skulle det ikke være.. Men hoppen får de nødvendige vitaminer og miniraler som hoppen og føllet har godt af, og som føllet skal bruge.. Korrekt fodring af en avlshoppe er vigtigt for det nye føl der skal til verden.. smiley



  • #3   24. jan 2010 Hvis du vil blande det selv, er det vigtigt du får lavet en foderplan til din hoppe.. men man kan bruge soya skrå, suregrow fra brogaarden, salvamingrøn. smiley

  • #4   24. jan 2010 Ja det er jo bestemt vigtigt med rigtigt foder til hoppen for det kommende føl (også derfor jeg spørger jo), men det er jo også vigtigt at hoppen ikke får for meget fedt på sidebenene, da hun jo har nok vægt at bære rundt på som drægtig smiley

  • #5   24. jan 2010 jeg syntes det er en vurderingssag fra hoppe til hoppe, hvis hun er i fin stand, ikke for tyk, som du selv skriver, så har hun jo nok at "slæbe på" så kræver hun jo ikke noget ud over det normale - vitaminer og mineraler.

    Det kan næsten være sværer at fodre dem "tilpas" når føllet er født, for så tager den jo mere og mere fra efterhånden som den vokser smiley


  • #6   24. jan 2010 *STALD DAMGAARD* .
    Jamen hun er desværre for tyk, men det har hun sådan set altid været. Har kun oplevet en enkelt vinter i de 5 år jeg har haft hende, hvor hun var pæn slank, ellers er hun faktisk altid været til den tunge side. Hun er en af de typer der tager på bare ved at kigge på en saftig græstot..
    Men selvom hoppen er ved godt hul, skal hun vel stadig have nogle specielle vitaminer og tilskud udover dem hun får normalt? Altså ligesom kvinder skal have ekstra kalk osv. når de er gravide smiley

    "Desværre" taber hun sig ikke engang rigtig noget når hun går med føl ved siden.. Her er hun med sit ca. 4 mdr. gamle føl (fra 2007) ved siden: (link fjernet)
    På billedet gik hun på døgnfold med føllet og fik ikke andet end græs.


  • #7   24. jan 2010 jeg har samme problem med min... så jeg følger lige med

  • #8   24. jan 2010 der må da stå på foderesækken eller kassen hvad der er i? så kan du vel sammenligne med et ganske nomal foder smiley
    Men mener ikke det er det der er forskellen... det er nærmere vitamin og proteinfordelingen smiley


  • #9   24. jan 2010 Nej det ved jeg.. smiley Men jo altså der er naturligvis flere ting i foderet... Men da min hoppe var ifol, fik hun lidt ekstre at spise de sidste 2/3 måneder af hendes drægtighed.. og ellers fik hun godt med hø.. smiley Ved at mange avler foder mest med hø sidst i forløbet, netop fordi de jo er blevet store og runde.. og at det er bedre at give dem hø, også stadig de får deres vitaminer og miniraler, som de skal have..

  • #10   24. jan 2010 Jeg fodrer mine drægtige hopper med den alm. foder de har fået hele tiden, men de sidste par mdr op til foling supplerer jeg med equilac fra hippolyt. Jeg fodrer i forvejen med deres produkter

  • #11   24. jan 2010 du skal begynde at fodre den med foder beregnet til lakterende hopper... det er vigitgt, både for hoppe og føl.

    ring til dyrlægen imorgen tidlig og få hjælp til foderplanen smiley


  • #12   25. jan 2010 Vi har fx købt "suregrow" og noget der hedder "fase 2" (fase 2 skal hun have i hendes 10-11 md) til min ifolede fjordhoppe (snart i 9. md) (løsdrift - uden dækken - hø ad libitum - rides normalt (ca 1 time)).
    Men hun er så nøjsom at hun kun får en lille håndfuld om dagen (jeg vil skyde på at det svarer til 50 g).
    Men for at kompensere for alle de mineraler/vitaminer hun så mangler fra foderet af, har vi en (skide-dyr) blanding hvor alle mineraler/vitaminer skulle være i som en hest normalt skal have (der får hun nu lidt mere end hun plejer, pga føllet)...
    tror i at det er fint nok? for hun kan UMULIGT få mere af foderet pt, for så ville hun ekspludere (hun er allerede for tyk (FEDT))


  • #13   25. jan 2010 ! De seje Fjordbasser !
    Egentlig rart nok at høre at man ikke er den eneste med en meget nøjsom hoppe smiley Det er godt nok bare skide irriterende!


  • #14   25. jan 2010 ja, og nu har jeg det problem at hendes foder begynder at blive dårligt fordi hun jo ikke spiser så meget ... smiley

    Ret sjovt for Mell kan bare så en lille bitte mikro græstot så tager hun på, og Emil (min anden fjordbolle - på 28 år) får ca 5-6 kg letfordøjeligt foder med melasse, majsflager, 5 dl olie dagligt... og han er alt for tynd...
    de er lige modsætninger... smiley


  • #15   25. jan 2010 jeg ville køre de tykke hopper på lucerne, og suregrow fra brogaarden.

    det er til lakterende hopper, men også til nøjsomme heste, og heste der nemt blir forfangne smiley


  • #16   25. jan 2010 ! De seje Fjordbasser !
    Ej hvor sjovt egentlig min hoppe går også sammen med en gammel vallak som får dobbelt så meget foder (og det er jo noget meget mere fedende noget) og han er overhovedet heller ikke tyk, men han er så heller ikke tynd. Har i fået tjekket jeres vallaks tænder af en hestedyrlæge? For vores vallak var også rigtig tynd på et tidspunkt, men så fik vi en hestedyrlæge (normalt brugte vi bare min fars kvægdyrlæge) til at raspe hans tænder og derefter begyndte han hurtigt at tage på smiley

    ¤ Marie-Louise - Nu med Gero ¤
    Hun er i forvejen på lucerne og så noget ikke-fedende müsli, og er stadig overvægtig så jeg er bare bange for at hun kommer til at tage på af det der suregrow?


  • #17   25. jan 2010 MJR - Carina B
    jeg Emil har fået tjekket tænder der var næsten intet, så de blev lige ordnet alligevel.
    Han har heller ikke orm/parasitter af nogen slags
    dyrliægen kan heller ikke lige se hvad der er galt, men han er jo gammel...


  • #18   26. jan 2010 Okay jamen så skulle alt jo være i orden smiley

  • #19   26. jan 2010 ja smiley ;/

  • #20   30. jan 2010 hej stryg byggen og hold dig til musli,lucerne og vitaminer.

    min hoppe skal fole midt juni, hun får musli fra nature best (pavo) lucerne alfalfa, samt tilskud med racing mineral.

    når der er tre mdr igen, sætter jeg hende på pavo lac der er lavet til drægtige hopper, så hun er dækket ind. I de sidste tre mdr vokser føllet, og har særligt brug for mineraler til knogledannelse.

    Brogaarden har også et udmærket sortiment, hør dem ad vedr. fodervejledning.

    held og lykke


Kommentér på:
Meget fedt i foder til drægtig hoppe?

Annonce