{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.286 visninger | Oprettet:

Til sadel-annoncører! {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Der bliver annonceret, købt og solgt en masse sadler hele tiden. I alle prislejer og af alle typer. Pt. er jeg selv ved at lede efter en sadel, og jeg er velsignet med en ekstremt sadel-vanskelig hest.
Jeg har allerede brugt en masse tid og penge på projektet så derfor vil jeg gerne være ret sikker på at skidtet passer smiley
Jeg ved hvor lang og hvor bred min hest er, hvilket burde gøre det let. Men nej! For sadel annoncører skriver ikke ret mange oplysninger om deres sadler. Længde og bredde må da være et minimum? Hvordan skal folk ellers vide om sadlen måske vil passe deres hest? Hvis man fx betaler 8000 så virker det dumt at skyde helt i blinde med krydsede fingre, og så få noget helt forkert hjem.

Så min bøn til jer kære sadel-annoncører:
Vær søde og dejlige at få målt længde og bredde på jeres sadler. Og tag nogle gode billeder i ordentligt lys af sadlen fra siden, forfra, bagfra, nedefra og af eventuelle detaljer.
Skriv tydeligt mærke og model!
Det er også fint at skrive detaljer om sadlen som fx. hvornår den er købt og om den kan justeres i bredden ved sadelmager.

Anlægsfladen måles sådan her:
http://i305.photobucket.com/albums/nn222/Katrines_dyr/Anlaeliggsflade_zps8d52f749.jpg

Bredden på sadlen måles sådan her:
http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/299938-saadan_maaler_du_bommenvidden___

Hvis der bare er 10 personer der tager det her til sig, så bliver min dag rigtig meget bedre smiley
Føler mig som en idiot ved at skrive og spørge til længde og bredde på hver eneste sadel jeg finder interessant...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til sadel-annoncører!
  • #1   24. okt 2013 Jeg ved ikke om man må linke til egne annoncer. Hvis ikke, så sletter jeg igen.
    Men her kan i se min version af en sadelannonce, med alt hvad jeg mener er vigtige oplysninger:
    http://www.dba.dk/bomloes-sadel-16-tommer/id-1002645214/

    Jeg har ikke fået et eneste 'dumt' spørgsmål på annoncen (udover om prisnedgang smiley ) fordi at alt står der. Det sparer både mig og eventuelle købere for en masse tid og besvær.


  • #2   24. okt 2013 tumbs op til dig for intirativet og vejledningen til måling af sadel

  • #3   24. okt 2013 nu har jeg kort kigget din og med alt det tekst, ærligt talt så vil jeg helelre stille et spørgsmål da din annonce bliver uoverskuelig og så går man videre

  • #4   24. okt 2013 Det ukorrekt det med bredden af sadlen da det er de indvendige mål der gælder og ikke ydre... eks. hvis din hest er 29 bred og sadlen måler 32 i bredden målt på ydersiden, hvordan ved du så om den passer?

  • #5   24. okt 2013 Har du læst min annonce? Der er intet uvæsentligt.

    Tina: Ja det vil være fint hvis man liiiige er smart og måler INDE i sadlen smiley Eller at man tager et billede med linealen sat på, så køber selv kan aflæse


  • #6   24. okt 2013 javel så

  • #7   24. okt 2013 Jeg er fuldt ud enig med dig Katrine!
    Sælger skriver tit medium eller bred bom, hvilket jeg ikke kan bruge til så meget når jeg skal bruge det i cm.


  • #8   24. okt 2013 Jeg kan se hvad du mener, men jeg har ikke skrevet de informationer, ene og alene fordi jeg da regner med, at folk gerne vil prøve den på deres hest, før de køber den? smiley
    Men det må jeg få gjort, hvis det er noget der er brug for smiley


  • #10   24. okt 2013 Freya: Det er helt sikkert fint med en prøvning inden køb smiley Det vil jeg også selv have!
    Men hvis din sadel er 47 cm lang og 28 bred, så kommer den aldrig til at ligge på min hest der er 44 og 34. Så er det spild af din tid at jeg beder dig sende den over smiley og af mine porto-penge smiley


  • #11   24. okt 2013 hmm . Jeg plejer at måle bombredden 21cm ned og så lige over . Knæstøtterne sidder jo ikke samme sted på alle sadler . ?


  • #12   24. okt 2013 Også vigtigt at måle kammer og evt tommer, som måles således
    (link fjernet) smiley


  • #13   24. okt 2013 Camilla S: Det plejer jeg også smiley Men ofte er det også der kopfjernet slutter, så det passer rigtig fint.

  • #14   24. okt 2013 Hvorfor er der brug for at måle sadlen? Hvis jeg skriver min sadel er 17", så er det jo det den er? smiley
    Måske et lidt dumt spørgsmål, men forstår ikke hvorfor jeg skal gøre andet end det.


  • #15   24. okt 2013 Hvis din sadel er 17 " så er den 17" i sædet smiley det er der min mås skal være smiley Det er self. også vigtigt, men for mange sadel-svære heste i dagens danmark, vil rytter gerne gå på kompromis med egen komfort for at få en sadel der passer hesten.
    Og tommer siger ikke noget om længden på sadelpanelerne som ligger på hestens ryg. De kan være alt fra 40-55 cm i en 17" (bare tilfældige tal).
    Det er derfor man skal måle anlægsfladen, da det er den der skal passe til hesten.

    Heldigvis har mange sadelfabrikanter opdaget at nutidens heste er utrolig korte, så derfor har fx HDR og Sommer sat gang i produktion af korte sadler med ok stort sæde iforhold til anlægsfladen smiley


  • #16   24. okt 2013 Fordi en 17" ikke nødvendigvis er det samme på alle sadler. Det kommer an på hvordan sædet er udformet, og hvor dyb den er. Jeg kan fx. fint være i 16,5" Bates, men skal op i en 17 helst 17,5" i en Windsor.

  • #17   24. okt 2013 Mange ved det ikke, og har kun fået det af vide, så er det godt selv at vide, hvordan man tjekker det smiley
    Fx kender jeg en pony, som skal bruge et kammer der er rigtig bred! Hvis folk ikke måler, eller ikke vd hvordan de skal måle og hvor, så kan jeg ikke bruge sadlen til noget. Som TS skriver, vil det jo bare blive et sats at købe, og det er de færreste vel interesseret i smiley


  • #19   24. okt 2013 Bom målingerne er jo ikke ens alt efter hvad sadle du har.. Nogen mærker kører ikke i centimeter mål med hedder fx m, mw eller fit 1,2, 3.
    Min hest skal fx gå med bom 27,5 i passier og bom 30 i stubben.. Er ret sikker på jeg ikke ville måle min passier sadle til 27,5 hvis jeg måler uden på den;) så din bom måling kan man realt set ikke bruge til ret meget..
    Anlægs fladen og kammerbreden kan måles smiley


  • #20   24. okt 2013 Centimeter målt på sadlen vil altid være cm. Så kan det godt være at producenten har lavet rod i betegnelserne. Men cm er cm smiley

  • #21   24. okt 2013 Men der er jo stor stor stor forskel på hvor du måler dine centimeter;)
    Og hvordan har du fundet ud af hvilke centimeter din hest er?
    Som jeg skriver skal min fx gå med 27,5 cm i passier men det er jo indvendige mål.. Og min Sadelmager skulle da have åbnet sadlen for at måle bommen..
    Det kan vi andre jo ikke gøre, derfor vil målingerne jo ikke være korrekte og du vil alligevel ende med en sadle der ikke passer..


  • #23   24. okt 2013
    Kunne så godt bruge anlægsfladen, men folk aner ofte ikke hvad den er.

    Men det er ret relevant hvad den er når man skal bruge en på max 43 cm.


  • #24   24. okt 2013 Når man måler sin bom på en almindelig engelsk sadel er bommen jo 42 cm lang, hvilket vil sige at man måler 21 cm ned på hver side af sadlen.
    Man skal så måle fra midten af den enside til den anden da bommen ligger midt i og så får man bommen i cm.
    eks min windsor fit 4 er 32 cm i bommen


  • #25   24. okt 2013 Bettemus:
    Hvor stor tror du selv chancen for det er?
    Pluds der altid vil være afvigelser fra person til person ligegyldig om man bliver enige om et sted eller ej.. Ingen gør det 100% ens da vi jo ikke er robotter der går rundt. smiley
    Min pointe er at de fleste annoncører jo skriver på hvad bomstørrelse deres sadle har ud fra hvad producenten har forskrevet. Og så må man som køber undersøge hvad for en bom sin hest skal gå med af den sadeltype..
    Kan sælger ikke gøre rede for hvilken bom der er i deres sadle ja så ville jeg slet ikke overveje at købe den smiley


  • #26   24. okt 2013 Jeg måler bredden på min hest med et stykke ståltråd (hegnstråd) på 42 cm. Bukker det på midten, lægger det på hesten 3 fingre bag skulderen, så det ligger 21 cm ned på hver side af hesten. Former ståltråden efter hesten tager den af og måler afstanden mellem ståltrådens ender smiley

    Der er mange der ikke skriver hvilken bredde sadlen har, selv ikke i fx 'fit' eller 'Bred, x-bred' osv.

    Og selv hvis folk måler forkert, så har de da prøvet smiley så finder man ud af at den ikke passer når man prøver den, og så kan man sende den tilbage igen.


  • #27   24. okt 2013 Vil stadige mene den optimale metode er en Sadelmager:) hans måle udstyr er det mest korrekte og kan råde det til rigtige sadle og dermed spare sig penge i den sidste ende..:)

  • #28   24. okt 2013 Selvfølgelig er det fint med en sadelmager smiley Men i og med at der ikke er ret mange sadler der kommer til at passe min hest, så er det - i mine øjne - smartere at jeg leder efter en der passer 90% og så får en sadelmager til at tilpasse den.

    Har ledt efter den rette sadel i 3 år, og først nu er min hest ved at være vokset færdig i ryggen og har derved fået de ekstra cm. der gør at jeg måske faktisk kan få en rigtig dressursadel til ham smiley Så havde formentlig spildt mine penge hvis jeg havde brugt en sadelmager til at lede i disse 3 år.

    Jeg mener IKKE at man selv skal lege sadelmager! Men det er fint at have en ide om sin hests mål smiley


  • #29   24. okt 2013
    Man kan få en sadelmager ud, men man kan også få fat i en sadel selv og så få den tilpasset af en sadelmager ;o). Jeg har ikke 6000 kr til en sadel, så derfor ville jeg gerne finde en der passer til budgettet selv også få den tilpasset.


  • #30   24. okt 2013 du forstår ikke hvad jeg mener smiley en kort annonce med få men præcise fact er bedere end en lang uddybende annone, vil folk vide mere spørg de. En for lang annonce er sådan en man springer over

  • #31   24. okt 2013 Forstår 100 % hvad du mener smiley men der er seriøst intet uvæsentlig info i min annonce. Den har en masse justeringsmuligheder som er vigtige + at den ikke er en alm. blød bomløs hvilket også skal fremhæves, da prisen ellers ville være til grin.

  • #32   25. okt 2013 Tja det er jo hver sin mening. Jeg fik sadelmageren ud og kigge på min est som konstaterede der var 4 dressur sadler jeg kunne bruge.. Fik bom størrelsen som jeg skulle bruge og så kunne jeg ellers bare gå igang med at lede.. Ja det kostede mig 600 at få ham ude men det har også hurtigt kostet mig ekstra penge i jagt på en sadle eller ikke mindst tid på at lede efter den..

Kommentér på:
Til sadel-annoncører!

Annonce