{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.108 visninger | Oprettet:

handelsundersøgelse - køber eller sælger - betaling {{forumTopicSubject}}

Hejsa! smiley
Jeg er godt igang med at købe hest, og har nu funden 'hesten', det jeg så lige vil spørge jer om nu hvor jeg skal have den til handelsundersøgelse, hvem skal betale det?
Det vi plejer at gøre er hvis hesten går igennem betaler køber og hvis ikke betaler sælger.
- og her står vi og er uenige smiley smiley
Hvad plejer i at gøre, og hvad er mest fair?
Tak på forhånd!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  handelsundersøgelse - køber eller sælger - betaling
  • #1   26. jan 2014 Vil køber have handelsundersøgelse mener jeg personligt køber selv skal betale.

  • #2   26. jan 2014 Du er desværre nødt til at betale, om den går igennem eller ikke gør. Det er jo din sikkerhed. Vælger du handelsundersøgelse fra, køber du hesten som beset, og frasiger dig egentlig retten til, at klage over den, med mindre du kan påvise fejlen, var der inden køb. Og det er svært uden en handelsundersøgelse

  • #3   26. jan 2014 Det giver jeg dig ret i, men der er bare det at hesten har en revne i hoven som den ikke er halt af, men den har vi meget lyst til at få set på om det er noget de kan give problemer smiley

  • #5   26. jan 2014 Jeg vil mene i selv skal betale.
    Hvis i skal ud og have en dyrlæges ord på at hoven kan holde, skal i jo have taget røntgen osv.. Det kan i ikke bede sælger om at betale smiley


  • #6   26. jan 2014 Det er præcist også det jeg har hørt carina smiley

    Det beder vi dem heller ikke om, da vi ikke har tænkt os røgten men undersøgelse af hoven smiley


  • #8   26. jan 2014 Ja, vi har også altid kørte efter den regel som hedder at går den igennem betaler køber, hvis ikke, så betaler sælger!

  • #9   26. jan 2014 Der er ikke nogen regler omkring hvem der skal betale.
    det er individuelt hvad man aftaler køber og sælger imellem.

    Det advokater anbefaler er : Køber bestemt OG betalt dyrlæge/undersøgelse.
    det er faktisk for at sikre både køber og sælger i en evt tvist.

    I princippet er det vel sælger der "bestemmer" om de vil betale hvis den ikke går igennem, lige som det er køber der "bestemmer" om du så vil købe heste hvis de selv skal betale hele gildet smiley

    Hos os gør vi oftes det at går hesten ikke igennem en handelsundersøgelse betaler vi selv.
    Røntgen er altid for købes regning uanset udfald ( dog har vi oftes røntgen på alt over 35-50.000 )

    God fornøjelse med din nye hest, hvis i bliver enige smiley


  • #10   26. jan 2014 Det er købers pligt selv at få undersøgt hesten, nogle laver så andre aftaler smiley

  • #11   26. jan 2014 Hvis ikke de er villige til at betale er det intet problem så betaler vi bare smiley Det mere for at høre hvad det mest almindelige er smiley

  • #12   26. jan 2014 Det køber det skal betale..

    Dog er sælger nogle gange så flinke og sige de betaler hvis den ikke går igennem.. Men det er altså kun hvis sælger er meget flinke..

    Ellers er det køber som selv må betale hvis de vil have undersøgt hesten..


  • #13   26. jan 2014 Jeg tror det er meget forskelligt, og der er ikke noget der som sådan er "almindeligt".

    Køber har undersøgelses pligt og derfor kan der jo agumenteres for at det er køber der skal betale, hvor i mod man også kan sige at hvis sælger vil have solgt hesten, så må de jo punge op.

    Min bedste råd : få en undersøgelses på dyret og find ud af noget i alle er tilfredse med smiley


  • #14   26. jan 2014 Synes også det er køber.

    Har selv stået med en mulig køber, som ville have røngten og smed til en hest, da hun mente en af hovene var lidt stejl i forhold til de andre.
    Der var intet at se på røngten, mine bedsteforældre, som var sælgerne, måtte betale regningen for et røngten hun mente var nødvendigt, og køberen ville ikke købe hesten alligevel.

    Selvfølgelig er det ok at ændre mening, men der er det jo bare træls for sælger. Så kan alle der kigger på hesten jo komme og sige at den fejler dit og dat, og så bliver det hurtigt utrolig dyrt at sælge.


  • #15   26. jan 2014 Når jeg snakker handelsundersøgelse er det omkring de 1500 - 2000,- kr og så bliver de tjekket i hoved og røv smiley Jeg har ingen hensigt om røgten ved mindre det er nødvendigt smiley

  • #16   26. jan 2014 hvis hesten går igennem betaler køber og hvis ikke betaler sælger. smiley

  • #17   26. jan 2014 Normalt vil jeg også sige at køber betaler, såfremt hesten går igennem, og ellers sælger.. Men hvis der er tale om en ret billig hest, så kan jeg godt forstå, hvis man som sælger vælger ikke at ville betale.. Men tror det er individuelt hvordan føle gør

  • #18   26. jan 2014 Hesten er ikke billig, tværtimod, derfor mener jeg også at det er sælger der skal betale smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   26. jan 2014 Jeg er nok en af de eneste der kun vil sælge hest hvor jeg kan foreligger røntgen samt handelsundersøgelse.

    Jeg som sælger har ikke samvittighed til at sælge noget "jeg ikke ved hvad er".

    Ment på den måde, at der er jo en dybere mening med at jeg sælger min hest, og derfor vil jeg også vide om hesten er i 100% stand, eller om den har fejl.
    Jeg har ikke lyst til først at vide under en handel eller når hesten er solgt at den er solgt med f.eks spat eller andet..

    Det er helt fair at køber betaler for handelsundersøgelse/røntgen, det er også det som er mest brugt. Men jeg syntes stadig ejer har en vis forpligtelse omkring at vide hvad der i realiteten sælges smiley


  • #21   26. jan 2014 Når jeg handler er det også på den måde at går hesten igennem betaler jeg, hvis den ikke gør betaler sælger.
    ( med ikke at gå igennem , mener jeg den skal forsikres uden forbehold)

    Røntgen står jeg altid selv for uanset hvad.

    Man skal huske at et handelstjek er lige så vigtigt for sælger som for køber ? det synes jeg mange sælgere "glemmer" når de fastholder de ikke vil betale uanset hvad, fordi det er køber der har undersøgelsespligt ?


  • #22   26. jan 2014 Jeg har altid gjort som TS. Gik hesten igennem betalte jeg (køber) og klarede hesten ikke undersøgelsen betalte sælger. Det har aldrig været et problem hos dem jeg har handlet med.
    Sidste år ledte jeg efter hest og nåede at få tre heste i handelsundersøgelse, som desværre ikke klarede det. Alle tre gange betalte sælger uden diskussion. Fandt dog endelig den perfekte hest som fløj lige igennem og så måtte jeg jo betale smiley


  • #23   27. jan 2014 Winnie: præcist, man kan når at betale mange gange ved at at tage hesten til handelsundersøgelse inden man finder den rette! smiley

    Hesten gik igennem røgten og almindelig handelsundersøgelse for 2 år siden, men når man køber hest til de penge, vil mine forældre og jeg meget gerne vide om der ligger noget skjult eller noget som sælger ikke selv ved smiley


Kommentér på:
handelsundersøgelse - køber eller sælger - betaling

Annonce