{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.525 visninger | Oprettet:

20% vægt-reglen for heste med slidgigt? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Jeg vil gerne høre nogen andres syn på nedenstående, og få nogen andre perspektiver på problemstillingen.

Min haflinger / islænder hoppe på 13 år, 131cm og cirka 370kg har slidgigt i højre forben og højre bagben. Hun får medicin og går med specielle gamacher, og har ikke længere symptomer som før hvor hun snublede meget, lagde sig ned og på mange måder gav udtryk for meget smerte. Slidgigten er kommet af at jeg købte hende med en overvægt på 200kg, og det tog 8 måneder før jeg kunne ride en smule og mere end et år før de fleste kg var væk.

Spørgsmålet er så, hvad jeres umiddelbare bud er på hvor meget hun kan bære?

Jeg er begyndt at kunne se meget stor forskel på hendes arbejdsvilje, når det er en rytter på cirka 50kg modsat en på 65kg. Selvfølgelig giver det logisk mening at der er 15kg forskel, men giver det så meget mening, at en rytter på 65kg er for tung for hende?

Nogen af de ting der gør jeg tvivler på, om en 65kg rytter egentlig er for tung, er blandt andet at hun er mere modvillig og faktisk næsten nogengange nægter at trave. Med en lettere rytter er der intet.

Valgte lige det billede der umiddelbart viser hendes bygning bedst, selvom jeg godt er klar over det ikke er for kønt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  20% vægt-reglen for heste med slidgigt?
  • #1   30. jan 2014 Umiddelbart, uden at have set ponyen. Så ser den ud til stadig at være overvægtig.

    Det kombineret med de 15 ekstra kg. kunne jo godt have betydning.


  • #2   30. jan 2014 Pernille; I Sommer var hun faktisk nede og være næsten undervægtig, og der var heller ingenting, men her op mod vinteren har hun bestemt taget på igen - og lige pt nok lidt for meget.

    Jeg prøvede lige et andet billede, da det billede jeg havde sat jo egentlig var fra 2011 og det er nok lidt dumt smiley

    Så du har nok en pointe i det med overvægten. Men hvad ville dit umiddelbare bud på hvad hun kan klare i vægt være? Både ifht når hun kommer i form igen og pt hvor hun har måske cirka 8kg for meget.


  • #3   30. jan 2014 Puha. Tror desværre bare man må føle sig frem.

    Jeg har selv begyndende slidgigt i begge knæ. Og jeg kan tydeligt mærke at jeg har taget på i løbet af min graviditet. Jeg er gravid i 6. måned. Startede med en startvægt på 53 kg. har lige været ved lægen i dag og vejer nu 62. De vil gerne at jeg tager mere på, men jeg er nu en af den slags mennesker, der har svært ved at tage på.

    Men tænker lidt, at hvis hun vejer 8 kg. for meget nu, så er det jo 8 kg. mere vægt hun skal bære på. Hvis hun synesh un kan bære en rytter på 50 kg. kan hun jo i realiteten være en rytter på 58 kg. uden overvægt. Så når hun bærer rundt på en rytetr der vejer 65 kg. Bærer hun jo faktisk rundt på 73 kg. ekstra.


  • #4   30. jan 2014 Hvis hesten viser tegn på smerte når rytteren kommer op og veje de 65 kg, så er det da logisk at det er en lettere rytter der skal ride den?

  • #6   30. jan 2014 på billedet er hesten stadigvæk meget tyk for ikke at sige fed smiley

    gigt er noget skidt men om vinteren kan det godt gøre mere ondt pga kulde osv men ville ikke sætte en tungere rytter på når det påvirker hesten


  • #7   30. jan 2014 jeg tænker så kan det være andet end vægten der gør det.... måske forskellige signaler og ride metoder???

  • #8   30. jan 2014 Har du ikke et nyt billede af hende?? smiley

  • #9   2. feb 2014 Jo, her er et billede fra i dag.

    Man har altså været for meget på HG, hvis man føler man kan tillade sig at skrive så arrogant og bedrevidende ud fra lidt tekst og et billede. Jeg er ikke idiot og mit kendskab til heste er ganske udmærket.

    Jeg kan godt trække 50 fra 65, og se at det ene tal er meget større end det andet, så spørgsmålet er i højere grad om i mener at 65kg er en realistisk grænse for den type hest? Ud fra fingerreglen bør hun jo kunne tage omkring 70kg, så at hun siger stop overfor en rytter på 63kg (for at være helt nøjagtig), får mig nemlig til at tænke på om der er andre ting der spiller ind. Særligt fordi det er kommet tiltagende de seneste måneder, så derfor forbinder jeg det med slidgigt (fordi frost = mere smerte). Jer der har kendskab til slidgigt, lyder det realistisk?

    Vedhæftet billede fra i dag smiley


    profilbillede
  • #10   2. feb 2014 Og et andet. Og bare for at understrege: Jeg ved godt at hun er overvægtig! Men har man lidt kendskab til de bamsede heste, så ved man også at meget pels kan snyde.

    profilbillede
  • #11   2. feb 2014 Det kan sagtens være gigten der forværres pga kulden og så en smule ekstra vægt gør ondt på hende... Har du kigget på ReVet til heste?? smiley
    Vores gamle hund blir en helt anden når han får det om vinteren!

    Din hackamore sidder btw for langt nede på bløddelen, den skal lige spændes nogle huller op for at sidde mest behageligt og korrekt smiley


  • #12   2. feb 2014 Jo mere overvægtig en hest er, jo mindre kan den bære. Man skal regne ud fra hestens ideal vægt, så fordi den har 100 kg for meget, kan den altså ikke bære 20 kg mere smiley

  • #13   2. feb 2014 Udfra hvad du selv fortæller, vil jeg ikke mene en rytter på 65 kg er hensigtsmæssigt overfor hende. Og ja, jeg tror godt slidgigten kunne spille ind på det. Hvis der intet er galt under en rytter på 50 kg, ja så har du nok den ideelle vægt for hende at bære, der smiley

  • #15   2. feb 2014 Jo Tina, det studsede jeg også lige over?

Kommentér på:
20% vægt-reglen for heste med slidgigt?

Annonce