{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Sø på fold -er det ok? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle... smiley
Vi har lige købt et nedlagt landbrug, og planen er jo at hestene skal hjem og gå når der er hegnet og etableret løsdrift.. smiley (De går i løsdrift hos mine forældre nu).
Mit spørgsmål er så; Der ligger en sø i hjørnet af vores grund, søen er udgravet, og ikke mudret, har været i den i vaders for at tjekke.. smiley Skal jeg hegne søen af, så de ikke kan komme derind? smiley Tænker bare at de nok vil synes at det er hyggeligt, men vil heller ikke risikere noget... smiley Har selv haft hest i 20 år, men lige den her med søen, her er jeg godt nok kommet i tvivl... smiley
Det skal lige siges at det hele bliver delt op, så der er 2 sommerfolde, og en vinterfold, og søen vil jo komme på en af sommerfoldene, så der ikke bliver noget til vinter.. smiley
Nogle som har erfaringer med sø på en fold? smiley Ved godt at det giver lidt flere smådyr, men nu er søen der jo nu engang, så det er mere om den skal hegnes fra, eller ikke?

Majbrit. smiley


Kommentarer på:  Sø på fold -er det ok?
  • #1   26. feb 2014 hvorfor vil du hegne søen fra???

    hvis den er så du kan gå rundt i den, så ville jeg da bare lade den være på folden


  • #3   26. feb 2014 Hvor dyb er den?
    Personligt havde jeg ikke regnet den af, hvis det ikke var fordi den var mega dyb og startede "brat" så de kunne nærmest falde i
    Lad dem bare lege lidt i vandet hvis de føler for det - lyster de det ikke, så holder de sig væk smiley


  • #4   26. feb 2014 Hvis du kan gå i den. Så lad også bare hestene også smiley

  • #5   26. feb 2014 Jeg ville bare lade den blive på folden smiley

  • #6   26. feb 2014 Altså hestene syntes måske at det er sjovere at drikke af den ind i almindelige vand-kopper/spande! Ville selv lade den være og hegne den med ind!

  • #7   26. feb 2014 min gamle pony gik på sommerfold hvor der var en sø. det nød de rigtig meget smiley


  • #8   26. feb 2014 Jeg ønsker mig en sø til mine heste - naboen har en lille en som jeg måske må hegne ned til smiley prøv at søge på paddock paradise smiley der står en masse om indretning af folden så hestene kan udleve sine naturlige instinkter, herunder om drikkevand fra sø, muligheden for at hestene kan soppe eller bade osv og hvor godt det er for hestene - virkelig spændende!

  • #9   26. feb 2014 Vores heste har sø på folden, vi har aldrig oplevet nogen problemer af nogen art.. De drikker bare af den..

  • #10   26. feb 2014 Jamen var jo også min tanke.. smiley Skulle bare være sikker på at der ikke var noget galt i det.. smiley Den er udgravet, så den er meget lidt stejl hvis man kan sige det sådan.. smiley Lige nu er den ca 1,5m dyb på midten... smiley Og det er lidt efter regnvandet hvor dyb den er.. smiley Var selv så langt ude som vaders'ne tillod, uden at sidde fast.. smiley Så kommer den bare med.. smiley Ville bare lige sikre mig at jeg ikke gjorde noget og risikerede de små muler... smiley

  • #11   26. feb 2014 Søgte lige på siden, men den er vidst under opbygning.. smiley Men fandt lidt andet.. Tror da de kommer i paradis så de kære små.. smiley Der er både lidt skov, søen, masser af plads.. smiley Derudover skal løsdriften etableres, og de får tre-fire "sandbanker" Hø/wrap ad libitum i deres høhus, alt efter årstid, og så har de også en bakke de kan lege på.. smiley Glæder mig endnu mere nu til at få det lavet så de kan komme hjem til sommer.. smiley


  • #12   26. feb 2014 Blika går også på en fold med to søer. Det er hestene super glade for. smiley

    Jeg tror sagtens du kan lade den være! smiley


  • #13   26. feb 2014 vorses har også haft sø på folden den var så høj at den gik mig til halsen og afligevel nød de og trampe rundt i den smiley

  • #14   26. feb 2014 Vores har sø på folden både sommer og vinter.
    Det giver beskidte ben, men det er også det værste..
    Her ser du min flodhest, som bedst kan lidt vandet i midten smiley


    profilbillede
  • #15   26. feb 2014 Vi har ikke en sø på folden men efter stærk regn så kan vi også tage sådan nogle billeder som Sandie P smiley
    Hestene foretrækker klart vandpytter (og søer) fremfor postevand (høns og katte også)
    Så længe søen ikke direkte er sumpet i bunden (dvs så længe gummistøvlen følger med op igen og hesten ikke er i fare for at sidde fast) vil jeg give dem adgang til søen. Vores nyder at soppe rundt i fjorden når vi rider langs med stranden, på varme dage går Sebastian i vandet helt til mavsen for at køle den. Men de passer på, specielt når de ikke kan se bunden.
    Så bare gi' dem adgang til søen, det sker der ikke noget ved.


  • #16   26. feb 2014 Jeg ville da lade den blive på folden, men jeg ville også få lavet en prøve af vandet så man er sikker på der ikke er noget "farligt" i vandet. smiley
    Har hørt om nogle hvis hund drak af vandet i deres sø, hvor den blev alvorligt syg og måtte aflives. (Det er bevist det var vandet)

    Men ja, tag en prøve og bliver der sagt god for det. Så lad dem da hygge sig med den smiley

    Mvh. Emma


  • #17   26. feb 2014 Jo lad du dem bare beholde søen på deres fold. Viola kan godt li vand smiley
    Vi har også en "sø" hos os, det er dog pga regn og dårlig afløb, men hestene elsker den. De går tit derned og gerne helt ud i den.


  • #18   26. feb 2014 Lad du den blive på folden .. der står ofte vand på vores sommerfold efter det har regnet, Og jeg måtte da ud og hente vores shetter i vandet da hun skulle have dyrlæge :'D

  • #20   26. feb 2014 Min gik engang på fold, hvor der var en sø. Den gik dem til midt på bringen, hvor det var dybest. De nød rigtig meget at køle af dernede om sommeren, og så slap de også lidt for insekterne smiley

  • #21   26. feb 2014 Vores sommerfold har en sø.

    Så hvis den er ordenligt i bunden, altså uden msn synker, og den ikke er forurenet, jamen så synes jeg hestene skal have den.


  • #22   26. feb 2014 Vi har en udgravet sø hos os. Hestene går ned i den om sommeren for at køle sig af, og de drikker faktisk også af den. Vi er i hvert fald super glade for den.

  • #24   26. feb 2014 På den rideskole som min hest stod på før, har de en sø med en lille ø i midten. Alle hestene elsker søen og det er perfekt at man så ikke behøver at fylde vandspande på folden, da de så har søen.
    Vores sø var dog ret dyb på midten. En hest på 170 skulle svømme der..
    Men 2 af hestene svømmer selv ud til øen, og græsser, da de så får den bedste græs for dem selv smiley
    Og så køler de alle sig af i sommervarmen dernede.
    Syntes det er super smart! Jeg ville helt klart lade den være inde i indhegningen smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #25   26. feb 2014 Har prøvet at en lille Shetlænder gik igennem isen på en sø, der var i folden, så jeg ville hegne den ind om vinteren. smiley

    Om sommeren er det da kun et privilegium, hvis bunden er god! Min gik på en fold med en rimelig stor å - det er for det første super idyllisk - og hestene NØD det!



  • #26   27. feb 2014 Den kommer som skrevet til at ligge på en af dem der bliver sommerfold... smiley

  • #27   27. feb 2014
    Får dårlige nerver af det, efter at have læst et indlæg med en hest der var forsvundet. De fandt den nogle dage efter død i en sø på folden.


  • #32   27. feb 2014 havde engang sø på folden et sted jeg stod, om sommeren så kunne der stå flere heste derude og lege med vandet, og så vender de sig jo også til det ikke er farligt at gå i vand hvis de ser andre gøre det først smiley
    så jeg ville jeg ikke være bekymret medmindre det er sådan en bundløs sø de kan sidde fast i...


Kommentér på:
Sø på fold -er det ok?

Annonce