{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.658 visninger | Oprettet:

Strøelse til hest der sviner meget? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har en hest som er en rigtig gris i hans boks! smiley

Han står pt. på spåner, hvor jeg fjerner klatter+tis 6 gange ugentligt, men alligevel er hans boks ikke ret pæn.
Hans klatter kan han sprede over hele boksen, så det er noget af et arbejde at muge. smiley
Han får endda 8 pakker spåner i boksen pr. mdr. (2 pakker ugentligt), da jeg jo er nødsaget til at fjerne en del dagligt.
Fjerner ca. 1 trillebør pr. dag - Og 1 gang ugentligt fjerner jeg ca. 3 trillebøre.
Dvs. omkring 7-8 almindelige trillebøre på 1 uge????

Jeg er blevet anbefalet tørv (med træpiller på toppen), da dette skulle suge rigtig godt og lave en god solid bund. + Bunden holder længe og der skal blot fjernes klatter.
Hvad er jeres erfaringer med tørv?

Han ligger ned og sover hver nat, så det er vigtigt at bunden er solid, tør og at han dermed ikke ligger på cementen (!).

Halm er udelukket.

Beklager det blev lidt langt..

Hvad vil I anbefale mig at strø med?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strøelse til hest der sviner meget?
  • #1   28. mar 2014 kun træpiller og så klatter hver dag

  • #3   28. mar 2014 Min hest sviner også ret meget.. Jeg bruger træpille smuld.

    Jeg laver en rigtig god bund på ca 8 sække så tager jeg lorte (min har det også med og sprede dem. ) også tager jeg tis hvis der er nogle steder der er sådan helt vådt. det er nogle gange hver anden dag (hun tisser meget de samme steder. )

    Det har gjort jeg bruger en del mindre smuld.. tror jeg bruger max 6 sække om måneden.. før brugt jeg 8 og sys stadig hendes boks var mega grim men efter jeg har fået lavet en rigtig god bund og lavet en rille bag i boksen hvor hun tit skider og fået hø i hønet så boksen blevet så lækker og tør og dejlig tyk min ligger også ned og sover.


  • #4   28. mar 2014
    Syntes ikke spåner fungere godt alene, der skal blandes andet i. :o)


  • #5   28. mar 2014 Sådan set min ponys boks ud

    profilbillede
  • #6   28. mar 2014 Tørv med træpiller i toppen er utrolig dejligt at muge i, min pony står på de og roder rigtig meget, men det tager kun 5-10 min at muge smiley

  • #7   28. mar 2014 5-10 min det godt nok lang tid jeg kan muge en halmboks på den tid =) hehe tager max 2-3 min og muge min boks =)

  • #8   28. mar 2014 Køb et rigtig godt og stort hønet....så står han stille det meste af natten og spiser smiley det hjælper i hvertfald herhjemme

  • #9   28. mar 2014 Tak for jeres svar! smiley

    Hønet er desværre ikke en mulighed, da staldpersonalet ikke vil fylde det deri smiley
    Så det er kun når jeg er derude og kan fylde det i til natten, at det ville blive gjort.
    Og ellers ville det bare hænge tomt - Og når det er tomt VED jeg, at han ville smadre det. Han piller, bider og gumler i ALT smiley

    Kan se der er ret delte meninger.. Hmm.. Rapshalmpiller har jeg fx aldrig hørt om og aner ikke hvor jeg skal købe det i en fysisk butik nær mig? smiley
    Det samme gælder træpille smuld. smiley

    Jeg skal bruge noget der kan holde LÆNGE - Da det er noget jeg skal hente et par sække af i min bil hver gang det skal fyldes op igen.
    Så hvis jeg fx skal bruge 6-8 sække af "X" pr. mdr. bliver det for besværligt med en lille bil..

    Tørv skulle efter sigende holde meget længe - Og så kan jeg supplere med træpiller som jeg kan få leveret på gården han står på hver uge.

    Hmm.. Tror altså jeg starter med at forsøge mig med tørv og træpiller - Så må jeg prøve det andet hvis det kikser helt.. smiley


  • #10   28. mar 2014 jeg bruger EasyStrø og er rigtig glad for det. jeg har et tykt lag i boksen, muger ikke tis, da jeg synes det er for besværligt og ødelægger bunden. Jeg bruger pt hvor han står ude fra 7-19 under en pakke om ugen da han stod ude fra 7-16 brugte jeg ca en hver 5-6 dag.

    Den anden hest i stalden står på tørv og hun bruget mellem to og tre da de stod mest inden...

    Jeg har erfaret at hvis man lægger en fremmet klat i et hjørne og flytter klatterne til det samme hjørne over en periode, så bliver hesten mere renlig.


  • #11   28. mar 2014 Vi har 10 heste - venter nr. 11 inden længe. Træpiller smuld. Bigbags til 1200 for 1000 kg.

    Vores 6 store bokse er 4.5x4.5 kvm. De andre er noget mindre.

    Der bliver taget klatter og tis hver dag og så bliver der suppleret efter behov.

    Vi har brugt halm, men det er for tungt og så er det li dyrt nok i længden! smiley

    Tørv har jeg meget dårlige erfaringer med. Det fryser, når der er frost og så er det temmeligt hårdt arbejde, når bunden skal muges ud OG det er sindsygt mørkt! smiley


  • #12   28. mar 2014 Jeg bestiller det hjem på en Palle de kommer med den og smider den af. Nemmere bliver det ikke

  • #14   28. mar 2014 Min erfaring er, at når man virkelig har et bokssvin, så kan det stort set være ligemeget hvad man bruger, sålænge det ikke er almindelig halm.
    Men om det er spåner, træpiller, tørv eller snittet raps har ikke gjort nogen forskel for mig.

    Størrelsen på boksen kan godt have betydning. Hvis det er en stor hest, kan det være svært for hesten både at have et sted at besørge, adskilt fra et sted at sove, samtidig med, at den skal kunne bevæge sig rundt derinde. Så evt. en større boks kunne være en mulighed.

    Hos min hjalp det også, at man fik ham lukket ud som den første om morgnen. han havde tendens til at vandre meget rundt i boksen ved udlukningstid, og så blev der jo bare rodet yderligere rundt i det. Så han kom altid først ud på fold.

    Men nogle heste sviner altså bare meget, og har ikke opdaget det smarte i at have et hjørne til at besørge i. Og det er supertræls. Men der er ikke så meget at gøre ved det. Hæng høet op i hønet eller haybar, så det ikke bliver blandet med det beskidte strøelse. Sørg for, at hesten står i en boks der er tilpas stor. Undgå stressede situationer, hvor hesten kan finde på at vandre. Det er de eneste råd jeg kan give dig, og selvom du følger dem alle til perfektion, vil din hest nok aldrig blive helt stueren smiley


  • #15   28. mar 2014 Jeg bruger ren træpiller:) jeg muget klatter hver dag og tis når der trænger:)

  • #16   28. mar 2014 Tak for jeres svar - Har købt 3 pakker tørv og 2 poser træpiller.
    Så imorgen starter jeg op på projektet og håber på det bedste.. smiley


  • #17   30. okt 2014 kunne være super med en opdatering. smiley

  • #18   8. dec 2014 Opdatering?

  • #19   8. dec 2014 Måske boksen er for lille?? Der har os været et bokssvin hvor min hest står og det forbi boksen var for lille. Min islænder stod sidste vinter i samme str boks og det kunne ses.de andre vintre har han haft større boks og det mærkes, der blir ik trampet op i madrassen, tørv, i år med en balle spåner i. Han holder sin store dejlige boks pæn i år smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #20   8. dec 2014 Gør dig selv en tjenste du skal ikke spare på bunden den skal minimum være 20 cm tyk så væden kan trænge ned og lægge sig i bunden og bevare en tør overflade.

    Du skal minimum op i 5 tørv til at starte med, normalt starter vi op med 200 kg. Smuld eller piller det kan holde i ca.1 mdr hos os før vi skal efterfylde, derefter fyldes der ca 40 kg. (2 poser) i ugen her om vinteren.

    Vi havde en hoppe boende i pension den brugte 3-4 poser Per uge og var et sv.. Som jeg aldrig har kendt mage smiley

    Så der er ikke noget der holder i lang tid hvis du har et rigtig bokssvin desværre.


Kommentér på:
Strøelse til hest der sviner meget?

Annonce