{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.976 visninger | Oprettet:

Hvorfor vegetar, veganer, kødæder? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg ender nok med at blive vegetar, tror jeg... Jeg har ikke noget helt vildt behov for kød, og så vil jeg ligeså gerne lade de dyr være i fred.
Er I vegetarer? Veganere måske endda? Eller er I kødædere? OG HVORFOR, vil jeg rigtig gerne vide. Kom med alle jeres meninger og viden! smiley

Hilzzzen Ane smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor vegetar, veganer, kødæder?
  • #1   10. apr 2014 Elsker kød for meget til at blive vegetar, selvom jeg gerne ville.
    Men jeg skal bare se et stykke bacon så falder jeg i….


  • #3   10. apr 2014 Jeg har været vegetar, og endte med at blive indlagt. Jeg kunne simpelthen ikke leve uden den A vitamin, samt zink og jern som er i kød. Jeg havde ellers taget piller mod det, men det afslog kroppen. Nåede være vegetar i 4 måneder.

    Så jeg måtte begynde på kød igen, holdte mig dog til 'frit' kød, dvs vores egne slagtede høns som har ført godt liv, eller naboens fritgående køer osv.
    Og efter dengang er jeg også blevet så frygtelig glad for kød igen, mest oksekød, at jeg ikke ønsker leve uden mere alligevel smiley

    Jeg er dog ikke dobbeltmoralsk og sætter noget 'kød' som vigtigere end andet kød. Så længe dyret har haft et godt liv inden slagtning, ser jeg ingen vigtigheds forskel på en ko eller kat. Har selv kæle høns, gris og snart and, samt hest. Alligevel ville jeg spise kødet fra de dyr, hvis jeg syntes det smagte godt.


  • #5   10. apr 2014 Jeg gør som så mange andre. Jeg spiser den mad jeg kan lide. I mit tilfælde er det oksekød og kalkun, fordi jeg ikke kan lide smagen af gris eller kylling og hare og hest kan jeg ikke få mig selv til at spise.

  • #6   10. apr 2014 Hvis man elsker dyrene så højt.. Hvorfor så spise deres mad? smiley

  • #7   10. apr 2014 Er meget glad for kød, og tror ikke jeg ville kunne undvære det... Selvfølgelig ønsker jeg dyrene har haft en godt liv.. Men jeg er af den opfattelse at der er ingen danske landmænd der behandler deres produktionsdyr direkte dårligt.. smiley Dengang vi selv havde grise, var det for det meste det svinekød vi spiste. Så var min far aktiv indenfor jagt, så dyresteg har også altid været et hit. Oksekød køber vi i supermarket, men altid dansk, det samme med kylling.
    Gås f.eks. køber vi har nogle vi kender der har deres egne lille gåse-flok smiley


  • #8   10. apr 2014 Jeg spiser kød med god samvittighed.
    Jeg synes, at man som forbruger skal gøre sig nogle tanker om, hvilke fødevarer man propper i kurven. Men det skal man uanset om man er vegetar eller ej. Hvis flere folk satte sig ind i kødproduktionen, så kunne man håbe på, at folk træffede klogere valg, når de står foran køledisken i Netto. Fx. ved ikke at købe udenlandsk kød smiley


  • #9   10. apr 2014 Jeg har hørt fra vegetarer og veganere at det er rigtig sundt at undgå animalsk mad - ved I noget om det? smiley

  • #10   10. apr 2014 Man støtter ikke dårlige forhold, bare fordi man spiser kød.

    Jeg er kødspiser. Har dog ikke det store behov for det og vil hellere have pasta- og kartoffelretter med nogen lækre grøntsager til. Men jeg vil have min forlorne hare, og jeg vil have min fiskefilet.

    Det eneste kød jeg ikke spiser er hund og kat. - Nok mere fordi det ikke er noget man gør her i DK (as far as I know?) men har smagt lidt forskelligt og lækkert kød på Flammen og jeg spiser gerne hest og kanin.


  • #14   10. apr 2014 Jeg spiser kylling og oksekød fordi der er mest protein i og optagelsen er hurtigere. Og så er jeg bare lidt af den overbevisning at grisene bliver proppet med alt muligt lort for at få dem til at vokse. Og så smager det bare ikke godt.
    Jeg spiser ikke kødet fordi jeg kan lide smagen, men grundet proteinindholdet og fordi det giver et ekstra pift til retten smiley Går ikke så meget op i hvor kødet er fra, selvom min samvittighed siger jeg burde. Men forsøger ikke at tænke over det


  • #15   10. apr 2014 Jeg spiser kun fisk og skaldyr, ja pisse dobbeltmoralsk, men kan ikke holde tanken ud om at vores slagtedyr lider så forfærdeligt et liv på for lidt plads og uden at kunne leve som de har brug for. Det kan fisk i det mindste, de bliver ikke opdrættet men lever i havene som de er født til at skulle. Ved godt at det også er forkert at spise fisk men kan bedre lide tanken om dem, end om at spise et dyr som har gået på denne jord smiley

  • #16   10. apr 2014
    Frederikke - Fiskene bliver ikke særligt tit fanget i havet, fx laks/ørred er fra store farme tit ;o). Og det er indholdet i fiskefrikadeller mm. også tit.


  • #17   10. apr 2014 Fisk bliver også opdrættet i små bassiner med stort set ingen plads.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   10. apr 2014 Jeg spiser kød, og bliver aldrig vegetar.

    Jeg elsker en stor bøf, og vil ikke leve uden smiley


  • #20   10. apr 2014 jeg har en nu tidligere bekendt der levede i så mange år som veganer, at hun til sidst have fejlernæret sin krop så slemt at hun har fået en skade i hjernen af det smiley

    da hun første gang blev indlagt på psykiatrisk hospital på grund af det troede hun at regeringen hælder stoffer i drikkevandet i danmark for at bedøve os så de bedre kunne styre os, og at hun skulle gå med søvlapapirshat for at satelitter som regeringen har sat op ikke kunne opfange hendes private tanker.

    da hun blev udskrevet stak hun afsted ud af danmark. afsted fra sine små børn og det hele.

    jeg spiser en varieret kost! kød, fisk og grønt. jeg har fået en vis respekt for at sortere en essentlel fødevare fra.


  • #21   10. apr 2014 Må jeg spørge (af ren interesse), hvorfor nogle mener, at dyrene lider? Og på hvilken måde? smiley

  • #22   10. apr 2014 Jeg er vegetar. Det har jeg været siden jeg var fem år. Så ca.6 år smiley

  • #23   10. apr 2014 Go tråd smiley
    Jeg er vegetar,har dog spist kød
    men det kan erstattes af meget andet.
    Har også oplevet efter at jeg holdt op
    at spise kød,er mit forhold til heste blevet
    endnu tættere og stærkere da jeg ikke mere
    lugter a kød som et rovdyr jo gør,og det gør
    vi mennesker også når vi spiser kød.
    Vi er nu heller ikke bestemt til at spise kød
    fra naturens side,da vi jo heller ikke har rovdyr
    tænder,men flade tænder til at tygge bla. planter.
    Ville gerne være veganer.men det er jo nærmest
    umuligt i vores samfund smiley


  • #24   10. apr 2014 Vegetar på 5 - 6 år her smiley

    Jeg har aldrig brudt mig om kød og har aldrig spist særlig meget kød - havde altid gerne villet være vegetar, spurgte min mor i 7. klasse og hun sagde "nej". Derfra stoppede jeg mere eller mindre med at spise kød, men spiste stadig en smule kød (når jeg fik besked på at jeg skulle tage noget), sovs osv. Da så jeg begyndte på gymnasiet besluttede jeg at nu skulle hun ikke bestemme det mere og jeg blev vegetar. I starten spiste jeg stadig lidt fisk og kylling men endte som regel med at jeg spyttede det ud, fik kvalme eller ligefrem kastede op - så det nåede kun at vare et par måneder. Havde ellers besluttet at spise fisk og kylling i en kort periode for at vænne min krop til ikke at få kød - forstår jeg ikke helt i dag, men havde læst at det skulle være sundt somehow.

    Så jeg blev vegetar fordi jeg ikke havde behov for kød - kunne ikke lide at røre ved det, kunne ikke lide smagen, kunne ikke lide konsistensen og kunne ikke lide hele etikken bag. Jeg kan på ingen måder <b>forstå</b> eller acceptere at man slår et levende individ ihjel udelukkende for at partere det og spise resterne. Når jeg ser kød ser jeg ikke noget spiseligt, jeg ser muskler, sener, knogler - jeg ser <b>funktion</b>. Jeg ser ikke et dyr og tænker "mad" jeg ser et dyr og tænker "liv".

    Så <i>for mig</i> giver det ingen mening at spise kød, jeg har ikke lyst til kød og jeg forstår ikke at man spiser kød.


    *** Denne del har ikke så meget med dit indlæg at gøre, men synes alligevel at det er vigtigt (for mig personligt i hvert fald)...

    Det er dog utrolig vigtigt for mig og understrege at jeg ikke har noget problem med at folk spiser kød (så længe folk accepterer at jeg ikke spiser kød). For mig er det vigtigste at man har taget stilling: at man har overvejet <b>hvorfor</b> man spiser kød eller hvorfor man ikke gør. Jeg har ingen respekt for folk som "bare flyder med strømmen" og det argument i verden som kan gøre mig aller mest arrig er "det gør man jo bare", for nej det gør man ikke - man sætter sig ind i tingene og tager stilling. Halvdelen af dem som går ind i en debat med mig omkring kød tror at ALLE grise og ALLE køer står på folde om sommeren (eller hele året), mange ved slet ikke at dyrene står i en stald det meste af deres liv (for de fleste hele deres liv..) og dét pisser mig af. Jeg synes det er vigtigt at man tager stilling til tingene - hvad enten det er kød / ikke kød, økologi / ikke økologi, ryger / ikke ryger.

    Har man overvejet tingene og sat sig ind i sit valg respekterer jeg selvfølgelig dette valg - uanset hvad valget måtte være og denne tolerance er utroligt vigtigt for mig.

    ... Så thumps up for at du gerne vil høre argumenterne og fedt at du overvejer og blive vegetar - synes det er vigtigt at du sætter dig ind i vitaminer, mineraler og specielle sammenhænge. Det er nemt at være vegetar hvis bare man lige starter med at bruge god energi på at sætte sig ind i hvad man gerne skal have ekstra af, hvad der er i forskellige ting osv. <i>(det gør det også nemmere når folk stiller spørgsmålet "nøh så får du da ikke dine proteiner, gør du?")</i> smiley

    Held og lykke med beslutningen, håber du finder det rigtige for dig smiley


  • #25   10. apr 2014 Jeg har overvejet at blive vegetar mange gange, men jeg er kommet til den konklusion at der bliver næs til at være et kredsløb. Så længe dyrene har haft et godt liv har jeg ingen skrupler med det.
    Jeg kumme sagtens undvære kødet, men jeg mener at naturen må gå sin gang:-)


  • #27   10. apr 2014 Stald og F&F
    vil råde jer til at læse denne artikel. Vi er omnivore/kødædere, ikke planteædere!
    http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-er-nogen-kodaedere-og-andre-planteaedere


  • #28   10. apr 2014 Tak for svarene. Spændende emne synes jeg. smiley

  • #29   10. apr 2014 Anne Sofie: synes du skal læse denne så, den siger det modsatte http://www.plantemad.dk/menneske_planter.html smiley

  • #30   10. apr 2014 Kaninowich: Selvfølgelig ikke! Men derfor skal der jo stadig være et kredsløb. -Kan sagtens se din pointe her:-)
    Desuden mener jeg også at man lige så godt kan lægge penge i det, så man kan prøve at forbedre forholdene for dyrene, i stedet for at vende sig væk fra:-)


  • #31   10. apr 2014 IHHH der skal læses!

  • #33   10. apr 2014 Økologi er heller ikke = god dyrvelfærd. Men det er folk gode til at glemme.

  • #34   10. apr 2014 Jeg er kødæder med stort K. smiley
    Jeg ELSKER kød og kunne simpelthen ikke forstille mig et liv uden kød. smiley
    Min eks-svigerfar er semi-vegetar (kan ikke lige huske hvad det hedder, men han spiser kun fisk), så det var simpelthen frygtelig at være hjemme ved svigerfamilien og spise, for vi fik næsten altid laks, og jeg HADER laks. xD

    Og så fungere min krop simpelthen bare ikke uden kød, jeg kan SÅ tydeligt mærke hvis jeg i en periode har spist for lidt kød, så for mig at være vegetar (eller veganer for den sags skyld), ville nok bare være en rigtig dum idé, især også fordi jeg er total kræsen.. Det eneste kogte/stegte/bagte grønsager også sådan jeg kan lide er kartofler, og af ikke tilberet er det agurk, tomater, løg, guleroder og hvidløg, så det ville være en ret kedelig middag. xD


  • #35   10. apr 2014 F&F hvor troværdig syntes du din artikel virker? Den er vidst tydeligt farvet af afsenderen/hjemmesiden. smiley


  • #37   10. apr 2014 Og nej jeg påstår ikke vi er 100% kødædere, eller at vi ikke kan leve uden.Men vi har nu en gang muligheden for at fordøje det. Så vi kan sagtens spise kød, men grøntsager er primære smiley

  • #38   10. apr 2014 Kaninowich: Jeg vil også langt hellere købe lokalt, hvis jeg har mulighed for det. Er lokalt ikke muligt, så dansk, og så økologisk:-)

    Sacha; Nej selvfølgelig er det ikke perfekt, men hvis man skal vælge så kan man da vel lige så godt vælge det, der har den største sandsynlighed for st støtte dyrevelfærd. smiley


  • #39   10. apr 2014 Vi køber ikke øko herhjemme. Det er lige så meget fordi vores økonomi ikke er til det, men lige så meget fordi det stort set ikke er et hak bedre. De får noget økologisk foder, og det er stort set det. Det er ikke meget anderledes end alt andet landbrug. Skal jeg endelig købe noget 'godt' bliver det frilands, men jeg ville aller helst spise noget hvor jeg har set hvordan dyrene har/har haft det fx mine egne kaniner.

  • #40   10. apr 2014 Jeg spiser kød i begrænset omfang - min mor er nemlig vegetar, så vi får en del vegetar-retter derhjemme. Når vi spiser kød er det fra glade køer eller fritgående høns smiley

  • #42   10. apr 2014 Jeg kan ikke forstørre billedet så jeg kan læse hvad der står, kaninowich

  • #43   10. apr 2014 Anne Sofie: Artiklen er skrevet på baggrund af en bog skrevet af to professorer i antropologi. Skal gerne indrømme at jeg ikke selv ejer bogen, og derfor heller ikke har læst den (selvom den vist skal tilføjes min læseliste ;)) - men har på fornemmelsen at de to herrer ved hvad de snakker om smiley

    Og helt personligt læser jeg anatomi og kan sige at <b>hvis</b> mennesket er et rovdyr, så har vi et yderst interessant kranium sammenlignet med andre rovdyr. Vi kan lave en sideversbevægelse "malebevægelse" som hos rovdyr er utroligt upraktisk da de skal holde kødet fast og kunne tygge med større kraft. Planeædere har denne funktion da ders kød ikke kræver samme kræft.

    ... jeg må dog også indrømme at hvad der er mest "naturligt" ikke siger mig så meget. Når jeg ser mennesker løbe ind til en koflok (som går løst) og nedlægger en ko med de bare næver og spiser den med det samme, så er "naturligt" et argument jeg køber. Realiteten er dog at råt kød ikke er sundt for os.


  • #44   10. apr 2014 Hov: "da seres mad ikke kræver samme kræft." smiley

  • #46   10. apr 2014 Vegetarianer er dårlig stil/platte ifølge mig... enten er man veganer eller også er man "kød æder" fordi hvis du er vegetar fordi det er synd for dyrene så tænk over hvor din smør, mælk, æg, fisk m.m. kommer fra og hvordan de bliver behandlet. Desuden er der også mælkeprodukter i brød ovs men der er der jo ingen der tænker på hvordan de køer har det.

    Jeg er selv kød æder og jeg elsker det


  • #49   10. apr 2014 Jeg spiser det som gør mig nydgerrig.. jeg elsker såmænd mad.. men jeg kan ligeså hurtigt også hade det hvis det ikke smager godt det jeg spiser.. min smag er meget nydgerrig og derfor spiser jeg gerne kød og gerne nye ting!

    Dog er jeg 98% fri fra fisk! De eneste fisk jeg nogensinde vil putte i munden er makrel salat, netop fordi det ikke smager af fisk smiley Men ALT andet fisk rører jeg IKKE!! smiley


  • #50   10. apr 2014 desuden vil jeg sige det er fedt at nogen tør og stille sig op og sige. "jeg er vegetar/veganer" For jeg ville ikke kunne klare det.. tror jeg vil knække mig sammen hver gang jeg så en saftig bøf som jeg ikke måtte smage.. men det er nok noget andet når man er vegetar/veganer smiley Så tænker man jo ikke sådan som mig xD

  • #51   10. apr 2014 Jeg er vegetar, har den mening at hvis man ikke selv kan slå dyret ihjel, så skal man heller ikke spise det og jeg kan ikke slå et dyr ihjel = ingen kød til mig smiley
    Også er jeg så uenig i hvordan dyrene bliver holdt, så det gider jeg faktisk ikke at støtte..
    Jeg arbejder på at blive veganer


  • #52   10. apr 2014 Spiser alt kød! Kunne slet ikke forestille mig ikke at skulle spise kød .. har svært nok ved at have en "kødfri" dag en gang ugeligt smiley

  • #53   10. apr 2014 Jeg er vegetar og har været det siden d. 2. August 2013. Jeg valgte at blive vegetar, fordi jeg aldrig har været "in love" med kød. Derfor tænkte jeg, hvorfor skulle de så dø på min bekostning? Ikke fordi det direkte er synd for dem - den holdning kan jeg ikke stå inde for, da jeg lædersko, hovedtøj, sæber mm hvor der muligvis kan være dyr i?...

    Min begrundelse ^^


  • #54   10. apr 2014 katrine & Jarjar: Rettelse, mennesket er insektædere, ikke ådselsædere. smiley

  • #55   10. apr 2014 Jeg er veganer, da det er forkert at udnytte og dræbe andre.

  • #56   10. apr 2014 Og nej, en vegetar spiser altså heller ikke fisk smiley

  • #58   10. apr 2014 Jeg er imod uøkologisk/konventionelt lige så meget som jeg er imod rollkur og mishandling af dyr, for det ER mishandling af dyr.

    Min mening er at det er godt at spise ØKOLOGISK kød da man derved støtter det økologiske, så ikke det hele går hen til det konventionelle. Jeg har lige skrevet en 4 siders rapport om økologisk vs konventionelt og hold da kæft jeg var ved at brække mig da jeg så hvor forfærdeligt dyrene har det i konventionelt, blandt andet under filmen "det store svinerige" som jeg kan henlede til, til jer der mener at dyrene har det fint... Hvis i stadig synes det efter den film, bør i virkelig sætte jer mere ind i dyrevelfærd og deres natur...

    Og nej, alle landmænd er ikke gode mod deres dyr, nogle ser dem som en industrivarer og en penge maskine. Kom ikke her med dårlige undskyldninger om at de økologiske ikke er en skid bedre, for JO det er det! Jeg har været ude på en økologisk og konventionel gård. Jeg kunne gå fra den økologiske gård med et smil på læben og det var en særdeles anden oplevelse med det konventionelle.

    Her ser i forskellen:

    Konventionelle grise:
    [IMG] http://i61.tinypic.com/293wq9t.jpg[/IMG]

    Forhold.

    Slagtesvin 100 kg:
    Pladskrav i alt: 0,65 m2 pr gris
    Pladskrav inde: 0,65 m2 pr gris
    Pladskrav ude: nej

    Drægtige søer: på stald.
    Søer med pattegrise: på stald, fiksering i farebokse tilladt.

    Pattegrise.
    Halekupering: tilladt ved problemer med halebid (ikke tilladt regelmæssigt men dette gøres på stortset alle konventionelle.. Præcis ligesom at stramme næsebåndet ind på heste, man skjuler problemet istedet for at løse det)

    Alder ved fravænning fra soen/moren: minimum 21 dage.

    Foder:
    Krav om økologisk foder: nej
    Krav om grovfoder: nej
    Gensplejset foder: tilladt.

    Økologiske grise
    [IMG] http://i59.tinypic.com/2a8m8m1.jpg[/IMG]

    Slagtesvin 100kg
    Pladskrav i alt: 2,3 m2 pr gris.
    Pladskrav inde: 1,3 m2 pr gris
    Pladskrav ude: 1,0 m2 pr gris

    Søer.
    Drægtige søer: adgang til udeareal på græs i sommerhalvåret.
    Søer med pattegrise: friland med adgang til hytter.

    Pattegrise.
    Halekupering: FORBUDT.
    Alder ved fravænding fra soen/moren: minimum 49 dage.

    Foder.
    Krav om økologisk foder: ja.
    Krav om grovfoder: ja, fri adgang til grovfoder.
    Gensplejset foder: forbudt.

    Vi skulle skamme os her i Danmark, der er 7 ud af 10 grise der er uøkologiske/konventionelle og ingen af dem har hø at lege med, adgang til udeareal, bliver stressede over den sølle plads og bider derved hinanden i halerne som de for fjernet, en stor del for medicin de ikke behøver for at "forebygge sygdomme" og søerne er blevet avlet sådan at de for flere unger end de kan passe, derved dør halvdelen af ungerne og jeg kunne jo blive ved med at remse alle de ting op.

    Jeg er MEGET imod konventionelt og selvom det er nemt at snuppe den billige og uøkologiske nede i supermarkedet er det knapt så sjovt for de dyr der lider under den behandling vi byder dem. Man kan tænke sådan, at hver gang man tager nogle uøkologiske bøffer, noget hakkekød eller andet mishandler man en ko, gris, høne eller andet... smiley

    Tænk jer godt om før i vælger at tage det uøkologiske...



  • #59   10. apr 2014 Maria, du tænker på en pesco vegetar, den du omtaler spiser ikke kød smiley

  • #60   10. apr 2014 Desuden er det ikke sundt at spise kød over to gange ugentligt...

  • #62   10. apr 2014 Hvad hedder det, hvis det eneste kød man spiser er fisk?

  • #64   11. apr 2014 Nogen har ikke råd til det økologiske.
    Desuden så er det IKKE mishandling at købe andet end økologisk. Jeg gider virkelig ikke blive kaldt mishandler eller dyreplager, fordi jeg ikke køber økologisk.


  • #65   11. apr 2014 Sacha: hvis man ikke har råd til at købe økologisk, så kan man spise andet. Det har jeg skam prøvet og det er ganske udemærket med gode salater smiley Du bliver nødt til at havde nogle argumenter/kilder for hvorfor det ikke er mishandling, jeg vil gerne lytte til dig, hvis du kan komme med ordentligt information, kilder og argumenter...

  • #66   11. apr 2014 Lacto-ovo-pesco-vegetar kan jeg vist klare. smiley
    Jeg vil altså have æg og fisk... Og pølser..? xD


  • #68   11. apr 2014 Bliver jeg da helt glad af at se på:-) http://m.youtube.com/watch?v=S4Y6ang4dlw

  • #69   11. apr 2014 De links der er blevet lagt ind, hvori det er imod "kød"spisende mennesker.. Er det lavet af veganer/vegetarer? I så fald, er de ikke pålidelige i mine øjne(er på telefonen og magter ikke åbne 34827 links). Men jeg vil gerne lægge links herind, når jeg kommer til en computer...

    Jeg spiser kød. Mennesket er ikke bygget til at jage - nej. Men vi har en intelligens, der gør, at vi slet ikke har behov for at jagte et bytte, på samme måde. Jeg synes kød smager godt. Jeg kan helt ærligt ikke smage meget forskel på hvordan dyret har haft det. Men jeg foretrækker stadig at dyrene har det godt, indtil de skal slagtes. Et dødt væsen, lider ikke..


  • #70   11. apr 2014 Hvis man skal være så "god mod dyrene og moder natur" så skal man fandme gå all in i min optik, jeg kan ikke ha de der unge mennesker der stolt fortæller de er "vegetarere" fordi de ikke kan leve med de stakkels dyr der skal lade livet for at de kan spise deres kød.... Mens de står i sko lavet af skind, mens deres penalhus er lavet af skind, mens deres sadel er lavet af skind osv osv....

    Det er dejligt man vil dyrene det bedste, men start i det realistiske og støt frilandsproduktionen, den lokale bondemand osv...

    Jeg ELSKER kød, lige fra reje til stor fed hestebøf.... Det stopper jeg aldrig med at spise..... Og så er jeg ret ligeglad med om jeg er beregnet til at spise det eller ej smiley


  • #71   11. apr 2014 Jeg mener ikke man hjælper dyrenes levevilkår ved at lade vær med at spise dem, syntes nærmere man vælger at ikke vælge. Derfor er jeg kødspiser og prøver så vidt det er muligt (eller som økonomien tillader) at kun spise økologisk eller frilands kød.

  • #72   11. apr 2014 Spiser faktisk også and, men kalvekød og lammekød kan jeg ikke spise. Det er mere pga. min samvittighed. Folk elsker nuttede dyreunger, og dyreunger kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at spise.

  • #73   11. apr 2014 Hold da op en tråd smiley Og en god en smiley

    Jeg er kødspiser. Dog er det kun økologisk (også økologiske mælkeprodukter og skal vi have fisk så så vidt muligt fra en fiskehandler, hvor de er fanget fra havet), og skal jeg spise ude et sted prøver jeg at vælge de retter, hvor mindst muligt med dyr indgår.
    Økologisk er bedre en konventionelt. Dyrene har bedre forhold. Ikke nok med at de spiser mad der ikke er gift i (godt for miljøet, at det foder ikke er sprøjtet osv), så har dyrene også haft et bedre liv. De går længere ude og på større arealer fx.. Man kan desuden også smage det! Økologisk smager bare langt bedre, når de ikke har været så stressede.
    Jeg nægter simpelthen at købe mad lavet af dyr, der ikke har haft et godt liv. Det gider jeg ikke støtte. Og har de ikke det jeg leder efter, så må jeg spise nogle grøntsager, jeg går ikke på kompromis med dyrevelfærd.
    Dog er det kun sådan jeg spiser herhjemme. Jeg har taget kampen op med min mor om hvorvidt det skal være øko, og jeg har da også vundet i og med mine argumenter er gode nok, men jeg vil ikke tage den yderligere op om at droppe kødet helt i respekt for min familie...
    Men når jeg nu engang flytter hjemmefra, regner jeg med at blive vegetar og i sidste ende også veganer, men jeg skal lige finde ud af lidt mere om den levestil smiley
    Jeg synes det ikke er helt etisk korrekt at producere dyr, kun med det formål at de skal blive til mad, så vores behov kan blive tilfredstillet, når vi sagtens kan undvære.
    Og så regner jeg måske med efter 9. at tage på en EUX med HTX samt øko landmand smiley Så kan jeg holde dyr for hyggens skyld og producere godt foder til dem engang i fremtiden smiley


  • #74   11. apr 2014 Desuden er der vidst nogen herinde, som var godt skruk allerede inden de blev vegetare. Tale med et dødt stykke kød? Ej men helt ærligt... tror du selv på den? -.-

  • #75   11. apr 2014 Lige en anden tankegang. Så tænk lige over hvor meget arbejsløsheden vil stige ydligere hvis det stod til vi ikke længere kan få produkter eller kød fra dyrene.. Rigig mange vil gå arbejdsløse rundt, meget mere end det er i forvejen.. Jeg synes ikke det er egoistisk at leve af dyrene. Men går selv indfor dyrenes veldfærd sålænge dyrene er her. Jeg køber altid økologisk æg, mælk.. Kød er dog lidt svære at få fat i, men vi forsøger at få fra fritland, når vi kan komme til det.. Men økologiske råvarer er i det hele taget bedre for os, da vi undgår sprøjtemidler mv, som vi også kan tage skade af såsom kræft og barnløshed.. Er hel enig i, at man er heller ikke har godt af at spise for meget kød, det er heller ikke sund for os, men jeg ser ikke noget galt i at spise kød, og synes det smager godt.. smiley

  • #78   11. apr 2014 Jeg spiser gerne kød, meget sjældent andet end kylling og fisk, og jeg ser ikke noget problem i at folk spiser kød, men jeg syntes at man skal gøre sig selv, dyrene og det danske landbrug den tjeneste at vælge dansk kød (der også er dansk slagtet)! Derudover kan man jo også vælge dansk økologisk kød, hvor dyrene i hvert fald har haft de "bedste" vilkår. Jeg syntes det er fint at spise kød, men jeg syntes heller ikke man skal overforbruge, altså spise meget mere end man har brug for, man kan evt hvis man vil spare på kødet tage enkelte "vegetar dage", det gør jeg smiley

    Jeg syntes også det er fint at være enten vegetar eller veganer, men man skal vide meget om det kost man indtager og planlægge sin kost meget for at være sikker på man får alt det man har brug for! Man kan sagtnes leve uden kød, men ja, man skal altså tænke meget over at man får nok proteiner, vitaminer osv.

    Men go for it, køb evt nogle bøger om vegetar mad så du kan komme godt i gang, og hvis du overvejer at bilve veganer er det nok en god idé at være vegetar først for du ikke giver din krop et chok smiley


  • #79   11. apr 2014 Jeg er vegetar.. Vi så en film i skolen, også aftalte min veninde og jeg at vi skulle være vegetare i et år.. Jeg holdte det hele året, og da jeg ville prøve at spise kød igen, kunne jeg bare ikke.. Så ja, jeg kan ikke lide kød mere, og bare tanken om det gør mig næsten dårlig. smiley

  • #80   11. apr 2014 Nej, man kan ikke bare spise noget andet.

    Vi spiser kød herhjemme. Færdig. Jeg er opvokset med kød, min far er opvokset med kød, min mor er opvokset med kød. Så vi går ikke bare hen og 'køber noget andet'.

    Det er ikke ALLE ikke-økologiske landbrug som har dyrene under kummerlige forhold. Bl.a. derfor jeg bliver pissed of når jeg bliver kaldt mishandler, bare fordi jeg ikke køber økologisk kød eller andet.


  • #81   11. apr 2014 Jeg er Vegetar på 15 år.

    Ikke på grund af dyrenes velfærd, jeg kommer selv fra landet.

    Jeg kan bare ikke lide konsistensen af kød. Kan hele ikke li at rører ved det.

    Jeg er 21 år - fylder 22 i år og har ikke rigtigt rørt kød (jo på pizza der er lavet ordentligt) og har været vegetar siden jeg var 6-7 år. Underligt nok spiste jeg kød indtil da. smiley


  • #82   11. apr 2014 Jeg er semi-vegetar smiley
    Jeg har før været vegetar i 5 mdr, men det var for besværligt og min mor var bange for at jeg ikke fik nok af "alt det gode som der er i kød"
    Nu bor jeg alene med min far, og jeg er derfor tit oppe at handle og laver selv mad nogle dage. Når jeg laver mad er det derfor vegetariske (og nogle gange veganske) retter som bliver serveret. Når min far laver mad, prøver jeg at undgå kød. Jeg sørger selvfølgelig for at jeg får en sund og varieret kost igennem grøntsager osv. Jeg kalder mig dog kun for 'semi-vegetar' eftersom jeg godt kan finde på at købe en happy meal på mcdonalds osv.. smiley

    Hvorfor?
    Tjoo.. jeg synes generelt at kød er ulækkert. Tanken om at spise et dødt væsen, kan jeg ikke holde ud. Jeg føler mig som en kannibal eller en ådselsæder eller noget der er værre. Jeg får det direkte dårligt, når jeg tænker på, at jeg spiser noget dødt, som engang var levende.
    Derudover kan jeg slet ikke forsvare eller acceptere, at dyr bliver fremavlet, kun med det formål at blive slået ihjel igen.
    For mig er det ikke levevilkårene dyrene har, der afholder mig fra kød - det er det faktum at millioner af levende individer bliver dræbt hver dag, for at vi kan spise dem - på trods af at vi slet ikke har behov for kød.


  • #84   11. apr 2014 Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra folk her i tråden som er veganer/vegetar om de efterlever det i forhold til (som andre har skrevet) lædervarer, kosmetik, sæbe mm.
    For det virker jo lidt mærkeligt at ikke ville spise kød pga. at det er synd for dyrene, men alligevel bruge produkter der stammer fra slagtet dyr.


  • #85   11. apr 2014 Kødæder i storstil. Ville ikke kunne leve uden, da jeg er forfærdelig kræsen.
    Jeg gør hvad jeg er designet til fra naturens side, og det må man jo så synes om hvad man vil.

    Dog betyder det ikke automatisk at jeg er for eller ligeglad med den måde vores produktions dyr bliver holdt på - Slet ikke.


  • #86   11. apr 2014 Spiser ikke kød og drikker ikke mælk osv. Jeg studerer Animal Science, og har gennem mit studie set masser af landbrug, dyrebesætninger etc. Ikke alle dyr har det dårligt, men jeg kan ikke stå inde for, at nogen skal dø for mine måltider, og jeg har oplevet hvordan køerne reagerer, når deres kalv bliver taget fra dem, for at "vi" kan bruge mælken, og syntes det var forfærdeligt.

  • #87   11. apr 2014 At blive vegetar eller veganer er fuldstændig udelukket for mig,. Jeg er en af de personer, der er meget tynde af natur, og jeg skal spise og spise for at holde mig på normalvægtsgrænsen, og jeg er derfor også dybt afhængig af det fedt, jeg får fra kød, smør og diverse mælkeprodukter. Kød og/eller mælkeprodukter indgår i alle de måltider jeg spiser i løbet af dagen, og hvis jeg kun levede at planter, så ville jeg på ingen måder kunne holde mig sund smiley
    Til gengæld vil jeg, når jeg flytter hjemmefra, være meget opmærksom på hvor det, jeg spiser, kommer fra smiley


  • #88   11. apr 2014 Sikke mange der vil miste deres vitaminer hvis vi stadig levede i urtiden og sagde uk-uk smiley

    Ej undrede mig bare lige hurtigt xD


  • #89   11. apr 2014 Limira: Hvis vi levede i urtiden ville der nok ikke være vegetarer, de fleste er vegetarer pågrund af behandling af dyrene, og dengang var de jo vilde og havde det godt...

  • #90   11. apr 2014 Ada nemlig.. ved godt det er en skide sær tanke men tænkte bare lige "de vil dø hurtigt.." Sorry men det var også bare en spøg til side.. jeg har fuldt ud respekt for veggi mennesker smiley

  • #91   12. apr 2014 Jeg spiser kød. Jeg har op til flere gange forsøgt at blive vegetar, men når resten af familien nærmest spiser kød konstant var det pænt svært..

    Jeg spiser dog ALDRIG kød der ikke er økologisk. Jeg kan ikke få mig selv til at spise det uden at mine tanker bliver ved med at forestille sig hvor dårligt de har haft det.
    Jeg er dog så heldig at bo på en økologisk går hvor vi nærmest kun spiser vore eget kød. Det i sig selv har været død hamrende svært. At side med et stykke kød på gaflen, velvidende om, at det er et af mine elskede får, jeg har trænet tricks med og haft fra de blev født.. Min far har nu lært mig ikke at bryde grædende sammen når vi spiser vores eget kød, ved at huske mig på, at de dyr har haft det bedste liv i verden..


  • #92   12. apr 2014 Tæhæ. Er vegetar fordi det er sjovt. Det er en måde at få smålige danskere til at spørge ind. Møder så mange, der bare i det, jeg siger, jeg er vegetar, bliver krænkede.
    Jeg blev det efter en camp, hvor jeg kun havde spist vegetarisk. (Havde overvejet det i lang tid), og havde bare ikke lyst til at begynde igen.
    Er dog pescotar i øjeblikket.
    Så er jeg fan af økologi og fairtrade smiley


  • #93   15. apr 2014 Blev vegetar som 10 årig og er nu 14.. Så kører på mit fjerde år, og jeg kan ikke forestille mig at ændre det, da jeg simpelthen ikke bryder mig om tanken om hvad jeg egentlig spiser.. Jeg har aldrig været så glad for kød - heller ikke da jeg var helt lille :-))

  • #95   16. apr 2014 Dem der kun spiser kylling og fisk - må jeg spørge hvorfor I spiser disse, men ikke andet?

    Hvis det er pga. dyre velfærd tænker jeg bare:
    1. Kyllinger går ikke under bedre vilkår end køer og svin
    2. Fisk bliver langsomt kvalt ihjel


  • #96   16. apr 2014 Lykke *Team TWH* - Kender du det der hedder hjemmeavl og hjemmeslagtning? nu ved jeg der slet ikke er stor chance for det.. men jeg kender nu et par stykker som er vegetarer grundet dyrevelfærd og spiser de dyr som har haft et godt liv hos dem og fanger deres egne fisk smiley

  • #97   16. apr 2014 Stald Limira *De 3 Brune Musketerer*
    Ja det gør jeg, men tvivler på at alle der kun spiser kylling og fisk, avler deres fjerkræ selv. smiley

    En anden ting er, hjemmeavl og hjemmeslagtning foregår hos køer og svin, såvel som fjerkræ - Samme med økologi osv. Det er under samme vilkår, altså på både godt og ondt.

    Og så bider jeg mærke i "fanger deres egne fisk". Dvs. med fiskestang og krog? Hvor den stadig hives ovenvande, hvor den kvæles?

    Jeg er ikke selv nogen helgen - Jeg spiser fint kød. Synes bare det er sjovt at nogen siger det er fint med kylling, men ikke med kvæg/svin. Siger ikke at alle er grundet dyre velfærd, men der er nok mange der er. smiley


Kommentér på:
Hvorfor vegetar, veganer, kødæder?

Annonce