{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.310 visninger | Oprettet:

KS Hvad sker der?? Så utrolig mange! {{forumTopicSubject}}

Hold da op hvor er der mange der får konstateret KS(Kissing Spine) smiley

Hvad sker der siden der er så mange?? smiley
Hvad kan det skyldes??
Har hørt det ikke er arveligt fra dyrlæge...Men?? Kan det dog passe når der pludselig er så mange??

Man bliver jo nærmest bekymret for om ens egen har det før man overhovedet har sat krikken i ridning da man hører om så mange tilfælde. Og man ønsker jo ikke at give sin hest smerter.. Lit bekymret og hysterisk bliver jeg.. smiley smiley smiley
Hvad tænker og ved I?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KS Hvad sker der?? Så utrolig mange!
  • #1   17. apr 2014 http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/k/kissing-spines.aspx

    Der er også mange emner herinde, søg på dem


  • #3   17. apr 2014 det kan have noget at gøre med at man er begyndt at få fokus på det og derfor undersøger flere heste for det.
    nogle mener det er arveligt betinget ander siger det er træningen.
    jeg ved blot at jeg ikke selv ville avle på en hest med ks, men jeg kan ikke give noget som helst videnskabelig belæg for om det skulle være arveligt


  • #4   17. apr 2014 Trine - Så må jeg spørge smiley Hvad har du gjort/IKKE gjort?? smiley

  • #5   17. apr 2014 Er ved at være ret overbevist om at KS kan blive forsaget af forkert ridning. Ved ikke om det er bevist, det er bare blot min teori. smiley

  • #6   17. apr 2014 jo mere og flere man undersøger jo flere tilfælde, vil man se.
    Dette er jo så ikke kun i forhold til KS, men også mange andre ting.
    Dermed ikke sagt at, der ikke findes flere tilfælde nu end før


  • #7   17. apr 2014 1) der er mere fokus på det som Jeanette siger. Man finder kun det man leder/spørger efter, og KS er blevet en meget "efterspurgt" ting.

    2) mange heste har det uden problemer

    3) Endnu flere heste kan man "konstatere det på" ved at tage røntgenbilledet liiiidt skævt. Det eneste helt valide billede er fra en MRI scanner

    ..... men hvorfor skulle det ikke være arveligt, når heste der skal til at påbegynde tilridningen får konstateret det? - når man tager billeder inden ridningen går igang for at have de bedste forudsætninger eller fordi man køber en rå 3 års


  • #8   17. apr 2014 Ligesom jeg er 100% sikker på at spat skyldes forkert ridning! smiley

  • #10   17. apr 2014 Team Tindur - det kan man ikke sige.
    Det kan komme af vrid/spark - og lign. men som oftest er det medfødt = arveligt.
    Læs nu lidt på tingene, alting skyldes ikke dårlig ridning.
    Hvorfor kalder man det sommetider ungheste spat? - det ses før de bliver redet, så det er da ikke underlig konstatering.


  • #11   17. apr 2014 Spat skyldes heller ikke udelukkende forkert ridning. Det kan også fremprovokeres via traume(spark), skæve belastninger fx pga "forkerte hove" (beskæringer, skoninger osv) eller bare alder. Det er trods alt "bare" gigt i ledende som vokser sammen...

  • #12   17. apr 2014 Nårh ja, også som Maria siger, medfødt som fx unghestespat.
    Jeg vil også sige, at selvom jeg er imod meget (forkert) ridning, så findes der også andre årsager. Verden er ikke så sort/hvid som man kunne ønske sig.....


  • #13   17. apr 2014 mariA - Årsagen er at min tidligere hoppe intet fejlet dengang jeg havde hende..Så blev hun desværre solgt og 3 år senere blev hun aflivet grundet Spat. Hun var ikke en dressurbetonet hoppe men blev brugt til dressur i de 3år.. Derfor er jeg sikker på at det var forkert ridning der skyldtes hendes bortgang. Dog siger jeg ikke det ALTID er sådan, men forkert ridning er også en årsag til det.

  • #15   17. apr 2014 Hun var 6 år når hun blev solgt..Så det var ikke alderdom..

  • #16   17. apr 2014 Team Tindur -
    blev der taget røntgenbilleder da du solgte?


  • #17   17. apr 2014 Man er vidst heller ikke 100% sikker på at det er arveligt, men man regner med det - uanset hvad.
    Jeg ville i hvert fald aldrig råde nogle til at avle på en hest med spat, eller selv gøre det. Jeg har selv en spathest - og den har dårlige udsigter, i hvert fald som ridehest (Fanny på min profil) - jeg fik af vide af dyrlægen at jeg godt kunne sætte hende ifol, fordi han var ret sikker på at det skyldtes et vrid/spark, men det tør jeg simpelthen ikke, det er sgu for dumt at forsøge. Tænk at stå med et føl om 3 år, som også har spat.


  • #18   17. apr 2014 Jep. Hun var igennem den store tur! Køber ønsket at sikre sig en rask hest. smiley

  • #19   17. apr 2014 Det kommer jo også lige pludselig - så fordi du har redet den og den så bliver solgt og kommer til en ny, er det ikke = at den ikke havde det hos dig.
    Den kan også sagtens have fået et vrid.
    Det kommer lige pludselig.
    En i min familie opdagede det ved at hesten skulle sælges og kom i røntgen, og den havde det så i begge bagben. Hun havde ALDRIG haft problemer med at den var halt, så det kommer lige pludselig. Det er også derfor at hvis man ved at hesten har spat, og man skal sælge den - så kan man jo egentlig ikke give en garanti for hvor længe den kan holde, men det kan jo heller ikke med en rask hest.


  • #20   17. apr 2014 mariA - Hvis du læser så kom hun i røntgen og var fri da hun blev solgt... smiley

  • #21   17. apr 2014 Og hvis du læser, så forekommer det også ved vrid/spark.

  • #22   17. apr 2014 Ok...

  • #23   17. apr 2014 Tror egentlig bare der er flere der for undersøgt efterhånden smiley

  • #24   17. apr 2014 KS er ikke medfødt, men heste bliver avlet kortere og kortere i ryggen = mindre plads mellem hvirvlerne = mindre plads mellem torntapperne. De kan også udvikle det hvis de vokser forkert.
    Min hest har en mild grad, og dyrlægen mener, ud fra hendes struktur og bygning, at det er noget hun har udviklet i alderen 1-3, hvor hun nok er vokset skævt og har aflastet dårligt. Det giver mening, når hun på ingen måde er i nærheden af hendes forældres højde, at hun ikke har vokset optimalt.

    Men en kortere ryg = større chance for KS. smiley


  • #25   17. apr 2014 DD - Så kan man jo bare undre sig over hvor mange heste man har redet der har haft noget med ryggen... smiley Og hvor mange har faktisk ondt selv om de ikke viser det smiley

  • #26   17. apr 2014 Kan man måske ved frem og ned træning i den alder (fra jorden) mindske chancen for KS på heste med kort ryg?? smiley

  • #27   17. apr 2014 Utrolig så mange tankler man får... smiley

  • #28   18. apr 2014 Frem og ned træning øger muskelmasse, det giver ikke hesten en længere ryg. Om man kan forebygge det, så hestene ikke vokser forkert, ved jeg ikke. Jeg ved, at korrekt benstilling bagtil, mindsker ubehag hos min, så jeg har fået ringsko på hendes baghove i 2 smedeperioder, så hendes hove ikke er så flade, så hun kan komme op og stå bedre. smiley

  • #29   18. apr 2014 Frem og ned er jo godt uanset hvad, man træner jo rygmusklerne.

  • #30   18. apr 2014 - Og specielt hos en hest med KS er frem og ned en vigtig del af træningen, netop så den får muskler den kan bære med. smiley

    Den eneste grund til, at min hest ikke har reageret på sit KS før hun gjorde, var fordi hun er trænet med frem og ned. Men efter en vinter hvor hun faktisk bare har haft fri, var langt de fleste muskler væk, og det gjorde ondt på hende. Hun bukkede, nægtede at gå frem, ville rejse sig, og gik underligt, så efter meget få rideture blev hun tjekket igennem. Nu er hun i genoptræning, og må så småt påbegynde genoptræning under rytter, fordi hun er ved at have sat et fint lag muskler igen. smiley


  • #31   18. apr 2014 Ja det er smiley Min venindes hest har KS og han rides udelukkende frem og ned. Hun forsøgte her at øge tempo og samle ham lidt for nogle uger siden og endte i sandet, og blev sygemeldt i nogle dage smiley Man skal ikke forvente eller forlange for meget..

  • #32   18. apr 2014 Så voldsomt reagerer min heldigvis ikke. Eller måske er det bare fordi, man mærker det et sekund før hun gør noget, så man kan nå at gøre sig klar og sætte tempoet ned igen.
    Jeg har været på ryggen af hende tre gange siden diagnosen, hvor hun bare har fået lov at tulle rundt med hovedet så langt nede og fremme, som hun ville - det er langt nede og fremme. smiley
    Sadelmageren var også meget overrasket - de fleste heste med KS vil typisk gå med hovedet i vejret fordi det gør ondt. men min tuller rundt med hovedet nede og fremme, både for helt løse tøjler, og for lange tøjler med kontakt. smiley


  • #33   18. apr 2014 Med de smerter, så når de fleste nok ikke at opdage fordelen ved at gå dernede så de skal nok vejledes i starten til at finde den rigtige stilling for de.. Undrer mig stadig over at det er så udbredt.. Syntes ikke man hørte så meget om voldsomme heste(udad reagerende) før i tiden som man gør nu til dags...
    Måske det blev tiet ihjel...


  • #34   18. apr 2014 Mit bedste bud er stadig, at det er fordi hestene bliver kortere og kortere. smiley

  • #35   18. apr 2014 Du har måske ret..Men hvad gavner det at hesten er kort?? Og hvad betegner/hvilke racer betegner du som korte?? smiley
    Jeg betegnet traveren som en med relativ kort ryg men min skal stadig have 17"/17,5" sadel... Gæt om jeg blev overrasket da sadelmager sagde det smiley smiley Jeg som regnet med skulle ride i en 16,5" smiley


  • #36   18. apr 2014 En kortere hest har typisk lidt lettere ved at samle sig og vende/komme rundt.

    Jeg synes nu også godt de må være lidt længere, for man skal godt nok ikke have en stor popo, hvis man skal være i sadlerne til de lidt mindre, korte heste.

    Det er her også typisk sportshestene, der bliver lavet kortere. smiley


  • #37   18. apr 2014 Men ja, der findes jo korte individer hos alle racerne. Jeg red en IC'er på hestemål, der ikke kunne komme over en 16", og min hest må MAX bruge en 17", og der skal det være med en ikke alt for lang anlægsflade. smiley

    Specielt fjordhestene er også korte.


  • #39   18. apr 2014 Man kan operere for det, men det er dyrt, og det er svært, og det er ikke altid det hjælper. smiley

  • #40   18. apr 2014 Jeg holder os på at alle de ks heste der er her nu skyldes så mange års forkert ridning desværre, at hestene simpelthen er blevet pakket sammen og at der slet ikke har været nok fokus på hvordan hestens ryg og krop generelt havde det..

    For heller ikke så mange år siden var det jo os bare alment at hesten skabte sig eller drillede hvis den slog fra og at man bare straffede hesten eller brugte hårdere metoder hvis den prøvede at fortælle os at den havde ondt.. Så de stakkels heste har haft valget "find dig i smerten eller få endnu flere smerter".

    Det er jo først inden for de senere år at de almindelige mennesker ude i stalden er opmærksom på disse dilemmaer:(.

    Jeg husker i hvertfald at folk synes jeg var enorm mærkelig da jeg for omkring 15 år siden tog min hest ned til en horsemanshipper da jeg ikke kunne styre ham og ikke ville bruge hårdhændet metoder overfor ham..


  • #41   18. apr 2014 Se nu har jeg en hest med 3x tætsiddende torntappe som er uden smerter og bevæger sig frit.
    Der er ikke kommet flere heste med tætsiddende torntappe, men det er blevet mere normalt at lave røngten på ryggen ved handelsundersøgelserne. Forkert ridning er en relativ ting og mange heste bliver også født med tætsiddende torntappe - som for eksempel min.

    Vil man vide mere om tætsiddende torntappe, det at købe hest med sådanne og hvordan man skal træne dem, er man velkommen til at skrive. Jeg har desværre ikke tid til lige nu at skrive en længere roman smiley


Kommentér på:
KS Hvad sker der?? Så utrolig mange!

Annonce