{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.276 visninger | Oprettet:

Hest går i panik ved smed - what to do?? {{forumTopicSubject}}

Halløj... smiley

Jeg har en Dansk varmblods vallak på 8 år, han har altid været lidt speciel og han har aldrig brudt sig om, at man har rørt for meget ved ham.

Hesten går med 4 sko, problemet er bare lidt, at han som føl har haft en dårlig oplevelse med smeden, så han panikker nærmest og går lidt ''amok'' og vil både prøve på at ligge sig ned osv., når han føler det ubehageligt, og når smeden begynder at pille for meget ved ham.

Dengang jeg fik ham kunne man næsten ikke løfte bagben på ham uden han ville sparke, men det kan man uden problemer nu, dog er det stadig et problem når smeden er der, for der vil han konstant rykke benet til sig, og det er jo farligt, når smeden står og sømmer.

Vi plejer at kunne ''tale ham til fornuft'' med en lakrids sliksten el. lig.n., men sidst han havde smed, ville han ikke en gang lade smeden beskære ham, før han nærmest havde lagt sig, og prøvede på at slippe væk, så vi måtte opgive, smeden forslår så at vi måske kunne prøve at bedøve ham - også for hans egen skyld, da det jo er synd for ham at han panikker sådan og hidser sig selv fuldstændig op.

Jeg har kontaktet min dyrlæge og hun forslog at jeg skulle prøve midlet ''Zylkène'', da hun ikke synes han skal bedøves helt hver gang han skal have nye sko på.

Er der nogle der har erfaringer med dette middel? og evt. nogle der har erfaringer med andre produkter? har f.eks. set. at Blue Hors og Pavo også har lavet nogle produkter til nerveforstyrret hest.

Er der nogle der har prøvet noget ligende, eller har erfaringer med nogle af disse produkter, eller har nogle andre idéer til hvad man kan gøre? og nej, hesten kan ikke gå uden sine sko.

Håber på svar!
- Cecilie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest går i panik ved smed - what to do??
  • #1   18. apr 2014 Træner i selv med den og stå med den som smeden gør og hamre og banke på hovene? Hvis ikke tror jeg i skulle begynde at træne dette dagligt smiley

    Ellers mht til foder ved jeg godt nok ikke lige. Magnesium skulle kunne virke på en hest med dårlige nerver.
    Hvad med at give ham noget for øjnene så kan ikke kan se smeden? Men allerførst ville jeg prøve at træne mig udaf det.


  • #2   18. apr 2014
    Har du prøvet selv og træne ved og stå og slå på hoven med fx en hovrenser e.l?

    Min egen har bagben hun gerne vil trække til sig, hvor det kræver at smeden er rolig og lader hende slappe af først - ikke trækker i benet/hiver i det.

    Men jeg er sikker på at vi med træning og en rolig smed kan komme af med det :o)


  • #3   18. apr 2014 Vi har trænet en masse ben løft osv., men der han panikker mest er når smeden bruger tangen, og når han slår de nye sko på, og det kan vi jo ikke rigtig træne smiley

  • #4   18. apr 2014 I kan evt finde nogle remedjer der gør at det larmer på samme måde. I skal stå med benet mellem jeres ben også som smeden gør. Hiv i hoven og bank en masse og stop først når den står stille. Får den lov til at tage benet til sig har den vundet. Når den står stille så sætter i benet ned igen.



  • #5   18. apr 2014 Takker, må se hvad vi kan finde på smiley har brug for alle de råd jeg kan få og få trænet alt hvad vi kan, inden smeden kommer igen smiley

  • #7   18. apr 2014 Min tidl. hest var også panisk for smed. Her hjalp det at min smed lige brugte 5 min på at lige at klappe hende lidt og snakke med hende, så hun fandt ud af han ikke gjorde hende noget. Og så havde vi kun et tov hende, så hun kunne hoppe et par skridt tilbage uden at få et ryk i nakken(der gik hun i panik). Det tog et par gange men efter hånden som hun blev tryg ved vores smed stod hun mere og mere stille.
    Men det kræver en tålmodig smed. Den første smed vi brugte kunne slet ikke håndtere hende, han slog hende i maven hver gang hun stejlede og det gik slet ikke. Men så fik vi jo den anden smed og så gik det kun fremad efter der. smiley


  • #9   18. apr 2014 Ville aldrig bedøve min hest eller give den et middel for at den ville stoppe sine gerninger..
    Træn hellere, vær omkring dens ben meget og godbid godbid godbid.
    Tag noget og lav lyde med når du er igangværende med at rense dens hove så den vender sig til an masse lyde, og ros!:)
    Gør at den bliver tryg i også andres selskab og eventuelt skift til en smed som er mindre "voldig" dvs at han tager det med ro og også selv kommer med FORnUFTIE ideer, altså træningsmetoder.
    Men prøv at være meget omkring hesten, og dens ben og giv den godbidder.
    Tricks og leg med presenning kan hjælpe meget!
    Også hvis hesten går over ting som larmer..:)
    Held og lykke, og vil råde dig til ikke at proppe en masse i din hest!.. Alt den medicin kan umuligt være godt for nogen..:)


  • #11   18. apr 2014 Synes helt klart I skal prøve at træne det væk. Måske med klikkertræning? Så kan du øge tiden hun står med benet og de mage lyde og bevægelser der kan være. smiley

    Hvis ikke det fungerer kan du spørge din dyrelæge om en brems ville virke? smiley


  • #12   18. apr 2014 jeg var også sådan lidt skeptisk i starten da min hoppeplag flippede ud da hun skulle have smed og smeden foreslog at hun blev bedøvet.
    Men vi fik dyrlægen ud og bedøve den til smeden. og den bliver jo ikke bedøvet helt, den skal jo stadig kunne gå og stå på benene smiley
    og så trapper man ned på bedøvelsen fra gang til gang, så du burde ende med en hest som slet ikke behøver af blive bedøvet smiley og når den står roligt får den jo en god oplevelse med det hver gange.

    Jeg syntes du skal prøve at snakke med dyrlægen om at han/hun kommer og bedøver den smiley


  • #13   18. apr 2014 Tak for alle jeres råd! jeg må lige prøve alle de ting, I nævner smiley

    Selvom jeg ikke var vild med det i starten, har vi prøvet bremsen før, den er han fuldstædig kold overfor og reagere slet ikke på den.


  • #14   18. apr 2014 Zyklené virker fantastisk (:
    der skal bare ret meget til for at få en her og nu virkning, på NOGLE heste, min skal bare se pulvert så sover han


  • #15   18. apr 2014 Zylkene virker bare så godt, brugte det til min hoppe nytårsaften, hun var afslappet da
    De fyrede af kl. 24, jeg var dog i stalden for at sikrer mig at hun ikke panikkede i boksen.
    Brugte det til hingsten da han skulle klippes, så han kunne stå stille i lang tid. Han spiste også omkring 20 kg wrap samtidig med.

    Jeg ville helt klart bruge zylkene nogen gange også prøve uden for at se hvad den så reagere på smeden.




  • #16   18. apr 2014 Min gik også i panik, da smeden var der sidst. Øv for en rigtig dårlig oplevelse for ham, smeden og mig!
    Har fået nogle pakker Zylkéne til træning og til næste gang smeden kommer af min onkel, som er hestedyrlæge. Han sagde, at han havde rigtig god erfaring med det. Man skal give det tid til at virke, før man begynder at træne. Kommer hesten før op at køre har det ingen virkning.
    Hans erfaring var, at havde hesten først haft nogle gode oplevelser med det, så behøvede man ikke dope den mere til smedens besøg smiley Glæder mig til at komme i gang. Lige nu kan jeg slet ikke komme til hans ben smiley


  • #17   18. apr 2014 Zyklene skal de have over længere tid, for at få en virkning. Jeg har 2 heste der panikker over smeden. Og det er så slemt at han ikke vil røre dem uden bedøvels mere. Jeg har så fået henvist en Barfodstrimmer. Og nu har jeg 2 heste der kan få ordnet hove, uden bedøvelse. Hun er virkelig guld værd for mig og mine venner. Det skal så siges de ikke har sko på. Den 3. hest jeg har har også fået barfodstrimmer,og hun er nu uden sko. smiley Desværre har den ene været forfangen og fået konstateret EMS, så hun biver igen bedøvet så længe behandlingen af forfangenhed står på. smiley Men hun skal tilbage til barfodstrimmer igen. smiley

  • #18   18. apr 2014 Tak for jeres gode svar!

    Det underlige er bare, at når smeden er der kan ingen komme til hans ben, men når jeg er alene med ham, kan jeg nærmest gøre hvad jeg vil med hans ben, så tror virkelig han forbinder smeden med noget med negativt.

    Men jeg tror måske jeg vil prøve at få fat i det der Zyklene. Er der nogle der ved, hvor over hvor lang tid de skal have det, for at få den ønsket virkning? smiley


  • #19   18. apr 2014 Jeg gav et brev pr. 100 kg hest , en time før det planlagte skulle ske og det virker ca. 4-5 timer.

  • #20   19. apr 2014 Okay, tak - det vil jeg i hvert fald overveje smiley

Kommentér på:
Hest går i panik ved smed - what to do??

Annonce