{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.280 visninger | Oprettet:

Jeg er SÅ sur! {{forumTopicSubject}}

Beklager på forhold for mit negative og måske rodede indlæg, men jeg skal altså bare lige ud med min vrede!
Sagen er den - min hest er krybbebider. Dog er det på ingen måde i samme grad som da jeg købte ham for 4 år siden, hvor han gjorde det konstant. Han går på fold 10 timer om dagen, har fri adgang til stråfoder og får absolut intet stivelse, så derfor krybbebider han nu kun i situationer, hvor der foregår meget omkring ham - fx. når de skal fodres, når de skal lukkes på fold, eller hvis han fx. står i boksen, og de andre heste løber rundt på folden.
- -
Der er en bestemt kvinde i stalden der er meget irriteret af hans krybbebidning. Vi kalder hende X
Hun har flere gange stået og viftet armene af ham når han vil krybbebide, og hun har gentagne gange bedt mig om at smide en mundkurv eller krybbebiderrem på ham. Det har jeg sagt NEJ til, eftersom jeg er STOR modstander af dette. Hun har også opfordret mig til at smøre boksen ind i tjære eller bidstop produkter - hvilket jeg også har afslået. Jeg har prøvet at forklare hende hvorfor han gør det, nemlig at han engang havde meget ondt i mavsen (begyndende mavesår) og derfor begyndte han at krybbebide, pga. at det udløser endorfiner som fungerer smertestillende og beroligende. Og nu er det blevet en vane for ham, som han stille og roligt skal afvænnes...
Dette kan hun slet ikke forstå, og siger hele tiden at han er irriterende at høre på. Diskussionerne med X har stået på i mange mange måneder.
--
I dag kommer jeg så i stalden for at muge osv. og jeg synes der lugter underligt i hans boks.. Jeg opdager så at kanten af boksvæggen er SMURT ind i tjære, HELE vejen rundt på boksen, OG på tremmerne, krybben og vindueskanten ....
Jeg prøvede lige at vaske noget af med en svamp og kogende vand, men det var noget besværligt, og jeg skulle skynde mig videre på arbejde. Jeg er simpelthen SÅ sur og målløs og ikke mindst FORARGET over at hun går ind og smører tjære på min boks når jeg gentagne gange har afvist forslaget. Jeg er sikker på det er hende ( X ) eftersom hun er den eneste der er meget irriteret af det, og eftersom hun har lukket hestene på fold i morges (så er hun sikkert blevet sur over han har krybbebidt). Jeg er så ubeskriveligt sur, og jeg ved slet ikke hvordan jeg skal forholde mig til situationen. smiley
Bør jeg ringe til hende??? Vente til jeg ser hende og så tage diskussionen??? Ignorere episoden???
Puha.. jeg skulle bare ud med mine frustrationer.. er så skuffet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er SÅ sur!
  • #1   23. apr 2014 Ring til hende omgående og sig du ikke vil finde dig i det!
    Hesten gør det jo kun (som du selv skriver) når der sker noget.


  • #2   23. apr 2014 Hold da op!! Kan godt forstå du er sur. Det var da voldsomt grænseoverskridende det hun har gjort. Jeg ville bestemt tage det op med hende. Men forsøg at bevare roen. Hvad siger staldejer?

  • #3   23. apr 2014 Synes bestemt ikke at du skal ignorere det, da du jo har givet hende en forsklaring for, hvorfor din hest gør det.
    Jeg synes du skal tage en snak med hende, uden at ende op i en diskussion.. Men stadig stå fast ved din sag og fortælle hende, at hun burde tage sig lidt sammen og acceptere at alting ikke går efter hendes hovedet. smiley

    Held og lykke med det!


  • #4   23. apr 2014 Jeg havde bedt hende komme og vaske min boks og fjerne det for hvis ikke kom jeg til at tage hendes boks og så måtte hendes hest stå i din! Hvad siger staldejer?? Tag en snak med denne og bed ham/hende sige at hun skal vaske det! Hvis hun nægter ville jeg hver aften/når de skulle ind sørge for at flytte hendes hest over i min boks..Hvis hun kommer sent ville jeg gøre dette efter hun havde været der/køre der op en ekstra gang og bytte for så er det KRIG! Hvis staldejer tager hendes parti så flyt din hest!
    Mvh den på dine vegne rasende TT smiley


  • #5   23. apr 2014 Jeg ville nok vende den med lederen ude på stedet. Det er simpelthen ikke okay smiley Og desværre tror jeg ikke hun stopper med at kommenterer det, hvis det er blot er dig der går til hende.

  • #6   23. apr 2014 jeg havde været nederen og sat min hest i hendes boks. Bum. Så kan hendes hest gå i en tjære-indsmurt boks. Må ikke være rart for hesten med den lugt smiley
    Og så ville jeg gå til hende og sige hun kunne vaske det af og give hende en skideballe.. men først og fremmest ville jeg gå til staldejer, så han/hun er opmærksom på X.


  • #7   23. apr 2014 jeg havde bedt om en samtale med udlejer , du har lejet den boks og har råderetten over den , X har intet at gøre der inden. hvorpå jeg mener hun i den grad selv skal vaske den boks ned , for det tjære er ikke til at få af hest dækkener osv , , og så stille hendes hest i den boks indtil den er vasket rent.. Jeg er helt enig med dig ellers med behandlingen af din hest , der er forsket netop så meget i den stereotype adfærd, og han er blevet afhængig af at frigøre de endorfiner om bet frigiver , ,

    Øv for en oplevelse , jeg ville ønske for dig at der kommer en konsekvens af den handling, , bare sådan for retfærdighedes skyld ..



  • #8   23. apr 2014 TT: det er da et enormt stressmoment for hestene at skulle bytte bokse hele tiden? smiley specielt når der er tale om en der krybbebider i stressede situationer

    TS: tag en snak med staldejer og hør hvad han/hun siger og tag en snak med X og fortæl hende at det på ingen måde er ok!


  • #9   23. apr 2014 Jeg ER staldejer, det er der mit dilemma ligger. Jeg bor på gården med min far, og vi udlejer boksene. smiley
    Havde også overvejet at bede hende om selv at vaske det ned, men jeg tror simpelthen ikke på jeg kan få hende til det. Vi har pt. 2 bokse ledige, men det er bokse som er forholdsvis midt i stalden, og han er mindst stresset når han står i en boks for enden af stalden, hvor der er mindst aktivitet.
    Tjære har nemlig en rigtig grim lugt, ja, og jeg er bare så ked og sur over min hest skal stå sådan, blot fordi X ikke kan blande sig uden om og acceptere mine beslutninger..


  • #10   23. apr 2014 Hold op jeg var flippet en kriger eller 30..

    Det er bare ikke iorden. Snak med staldejer og indkald hende tøsen til snak. For det er ikke OK det hun har gjort. Og selvfølgelig skal hun selv vaske boksen ren. Og vis hun nægter, jamen så må i bytte boks!


  • #11   23. apr 2014 Vis du ER staldejer så må du udnytte det! Giv hende en advarsel og sig at hun skal vaske din boks ren - ellers er det ud.

  • #12   23. apr 2014 Jeg forstår udmærket din frustration. Jeg var nok blevet mindst lige så gal som du! smiley

    Jeg synes du skal ringe til hende og fortælle at du ikke finder dig i, at hun nu har tilsmurt din boks i tjære, når du nu har sagt til hende, at du er imod det skidt. Hun burde også gøre det rent efter sig selv.
    Få dig samtidig snakket med ejeren af stalden omkring det, så han/hun også kan blive sat på sagen smiley

    Håber i finder en løsning smiley


  • #13   23. apr 2014 Næste gang du ser hende i stalden, så giv hende en sviner af dimensioner! Sådan en opførsel ville jeg ikke finde mig i!

    Er du staldejer, så ud til højre med hende. Hvis jeg var staldejer ville jeg have en nul tolerance for dette (også selvom jeg ikke var staldejer) men det giver dig alligevel en del mere 'magt', når du kan bede hende pakke sine ting og hest og flytte.


  • #14   23. apr 2014 hvis det er din stald , så havde jeg smidt kællingen ud på stedet , hun havde ikke engang fået en time til at pakke , hendes ting stod i vej rabatten og hun kunne hente hesten med det samme, , , jeg var godt nok røget op i det røde fælt , , og ring til hende med det samme og bed hende om at komme at vaske det ned på hendes egen regning , ,

    syge kælling , ud med hende ,

    Ja undskyld , men den var ikke gået hos mig , her ryger man ud for mindre.


  • #15   23. apr 2014
    Tænker præcis som dig. Hvordan f*anden kan hun tillade sig at gøre sådan? Mit problem er bare at hun er en voksen dame, og jeg er "kun" 15 år. Jeg tør ikke råbe op med mit problem, da jeg ikke tror på at jeg vil tages seriøst, siden hun er den voksne og kloge, og jeg bare er et barn


  • #16   23. apr 2014 Åh gud, få hende ud af stalden. De tumper er ikke værd at have stående!

  • #17   23. apr 2014 Nadia - Det var det jeg startet ud med! At snakke med staldejer! Men sagen er egentlig nem nok jo når TS er staldejer smiley Bed hende vaske boksen hvis ikke er det UD! Og hvis hun IKKE kan få det af må jo hendes bare få din boks og så er den sag løst! Magen til frækhed, at gøre dette i mod stald ejer! Jeg havde simpelthen smid hende ud!

  • #18   23. apr 2014 Hvad siger din far? Han er vel ikke tilfreds med det heller?

  • #19   23. apr 2014 Så få din far til at sige noget til hende, kan hun ikke lide lugten i bageriet må hun smutte, længere er den ikke

  • #20   23. apr 2014 Jeg har lige sagt det til min far, og han synes også at det er uacceptabelt.

    Problemet er bare, at jeg kun er 15 år og ikke står for stalden alene.
    Det er altså min far der har magten i sidste ende, og jeg tror ikke på at han smider hende ud, da hun har været en rigtig god og hjælpsom opstalder i mange år


  • #21   23. apr 2014 TS - jeg er heller ikke vanvittig god til at være den der skal tage en konflikt op, især ikke over for en ældre. Der hvor min hest stod før, var der en dame 45-50 tror jeg hun har været. Min part skulle lukke min hest på fold, men han var lidt træls til at gå ud af boksen, så hende damen var gået ind i boksen - med en høtyv og havde prikket til ham med den.

    Tro mig, da jeg så hende i stalden dagen efter fik jeg sagt en ting eller to - fik det langt fra sagt pænt, men sådan noget vil jeg simpelthen ikke finde mig i. Når man først kommer igang med sit 'udbrud' så er det svært at stoppe igen, og helt ærligt så føles det godt at få sagt en ting eller to til de bedrevidende.

    Ellers ville jeg tage din far med i stalden, han må da kunne fortælle hende hvordan JERES sted drives, og ønsker hun at smøre JERES bokse ind i tjære - må hun sku lige pænt først vaske den ned, og derefter pakke sine ting og smutte et andet sted hen. Længere er den sku ikke.


  • #22   23. apr 2014 Evt. en løsning på en af problemerne, at lukke din på fold først? Så når den ikke at blive stresset af at de andre er kommet ud først.

    Men jeg ville bestemt skrive en lang SMS til X, og tage den face to face med det samme i har mulighed for det!

    Men nøøj, det er godt nok uacceptabelt!


  • #23   23. apr 2014 Jeg ville indkalde hende til møde sammen med dig og din far, og fortælle hvordan reglerne på stedet er. Jeg tænker at du som datter kommer før opstalderen som har været der i mange år. Din far burde gå ind og tage ansvar

  • #24   23. apr 2014 Så hende lige ud af vinduet, og smuttede derud. Hun spurgte med det samme om jeg var sur, hvortil jeg svarede ja. I starten stod hun og halvgrinte lidt, men jeg fik forklaret at jeg på ingen måde synes det var acceptabelt, og hun sagde at hun nok skulle vaske det af, selvom hun synes jeg var hysterisk

  • #26   23. apr 2014 Hvis hun ikke selv vil vaske det af, så må du jo sige til hende, at så kommer hun til at betale for at du eller en anden skal gøre det.

    Og ellers så vil jeg ja, sige at hendes hest står i den boks fra nu af, ind til boksen er gjort rent!


  • #29   23. apr 2014 din far giver hende en kraftig advarsel, og hvis ikk hun få vasket det af , så er det UD.
    du kan desværre ikk gøre så meget for som du selv skriver, ser hun dig bare som et barn.. det må din far træde i kraft.. så din far skal ud og skælde hende ud, tror desværre kun det er din far der kan løse dette problem..

    i følge mig skal hun helt klart vaske boksen ren, og så er det ellers bare ud af vagten. at smørre en boks ind i tjærre som man ikk ejer uden at have fået lov.. tja er det ikk en form for hærværk?


  • #30   23. apr 2014 Jeg ville bestemt se det som hærværk hvis nogle gjorde det i min stald uden mit samtykke! smiley Føj sikke et griseri..

  • #31   23. apr 2014 jeg ser det helt ærligt også som hærværk

  • #32   23. apr 2014 Hvis det var min stald, så var hun blevet bedt om at pakke sit lort, og flytte hesten.

  • #33   23. apr 2014 Jg synes helt bestemt også hun har gjort noget uacceptabelt.
    Vil din far ikke smide hende ud, må han give hende en advarsel og fortælle hende dybt alvorligt at det finder I jer ikke i! Jeg kender godt følelsen af ikke at blive taget alvorligt af de voksne i stalden, men så må du altså hente lidt hjælp fra din far. smiley


  • #34   23. apr 2014 puhaa jeg var blevet stik tosset og havde forklaret hende 1 ting eller 2. og det kan de nu sagtens ta seriøst, også selvom de er meget ældre

  • #35   23. apr 2014 Vi har også selv en krybbe bider og har valgt at lave en ''sutteklud'' i hjørnet af boksen så han kan bide på et stykke træ der, så bider han ikke på tremmerne eller i stolperne på folden.
    Det er forståeligt at hun syntes det er irriterende, det må hun jo gerne syntes, men ligefrem gentage gange at kontakte dig og i for en diskussion ud af det er helt forkert, det værste er dog den episode med tjæren. Hvordan for folk sig selv til det? smiley

    Syntes det er latterligt at hun så ikke vil tage det seriøst efter du kontaktede hende!! smiley


  • #38   23. apr 2014 Wow, det var da vildt. Jeg har kun læst de første par kommentarer, vil jeg lige nævne, men er enig med TT - du burde få hende til at skrubbe det af selv, og derefter tage en snak med hende. Det er bare IKKE i orden. Man har sådan lyst til at gå hen til hendes hus og male det blåt fordi man bliver irriteret af at se på den oprindelige farve.... ej, men in all seriousness, så burde et voksent menneske da vide, at man ikke kan tillade sig at gøre sådan noget.
    Okay, nu læste jeg lige den sidste kommentar, er du staldejer? Hvis økonomien ikke bliver tabt af det, så ville jeg også smide hende ud med det samme eller give hende en advarsel. Absolut IKKE en respektabel opførsel hun har kørende, det må hun da indse.


  • #39   23. apr 2014 Ahhh okay, hun vil vaske det af nu. Jeg synes du skal snakke med hende, give hende en advarsel og sige, at afvaskningen da var det MINDSTE hun kunne gøre når hun havde opført sig sådan - og hvis hun igen prøver på at gøre sådan noget på egen hånd, så er det ud med det samme, så står hun nok ikke og griner af det længere..

  • #41   23. apr 2014 Jeg havde ringet til hende og omgående sagt hun kunne svinge røven her ud og vaske ALT af, ellers blev hun opsagt på stedet og fik en regning for den arbejdskraft du skal indvistere i af rengøring af din boks.

    Bom!


  • #42   24. apr 2014 Boksen er vasket ned nu, selvom hun synes jeg er hysterisk og ikke kan forstå hvad jeg er sur over. Hun siger at hun gjorde mig en tjeneste ....

  • #43   24. apr 2014 nåååå jaaa "en tjeneste", jamen ved du hvad, det er da også bare en tjeneste at du maler hendes hus blåt??? smiley :) smiley

  • #46   24. apr 2014 I burde lade hende få nogle konsekvenser af denne handling, end blot afvaskning af boks, for slipper hun godt fra dette - hvad bliver det næste så ikke?

  • #48   24. apr 2014 Hun har ikke HG nej smiley
    Jeg ønsker egentlig også at det får en konsekvens, men samtidig vil jeg heller ikke være ond. Vi er ikke mange pensionerer, vi er 4 udover mig selv, så vi er derfor en tæt omgangskreds. Jeg er også gode venner med hendes datter, og er derfor også tit hjemme hos dem.
    Jeg synes det er super surt, og jeg er skuffet og vred, men jeg ved også at hun dog aldrig gjorde noget for at være ond.
    Nu har hun vasket min boks, og så må det være nok. Der er jo en af os der skal være den voksne smiley


  • #49   24. apr 2014 det er jo tydeligt at hun underkender dig som stald ejer og prøver at styre det , , Du skal se at få noget hår på brystet og få sat dig i respekt over for de pensionærerne der opstaldet hos jer. . og helt klare regler , , godt du fik snakket med damen om det , , og håber for dig at det ikke sker en anden gang,,,

  • #50   24. apr 2014 Jeg slev havde spasset fuldkommen ud, ligenu er jeg ved at skærere minde tænder ned bare af raseri ! smiley Fucking **** **** ***** ********* Dx Jeg havde stået og skreget på stedet, og givet hende den største skideballe om jeg så ''kun'' var 15 og hun så var 7415 (xD) Jeg kan ikk have sådan noget! -.- Din far må gerne give hende en advarsel at hvis hun gør noget lignede kan hun smutte -lige meget hvad !
    (Undskyld men kan blive så sur og irrtereret over sådan noget p!s)
    -Er den stoppet med at krybbe-bide ? smiley


  • #51   24. apr 2014 ikke acceptabelt at hun gør det uden tilladelse men nu hvor hun har vasket boksen ned igen er det måske bedre at lade den fare derfra end at bibeholde et gnidningspunkt. Jeg kan så forresten tilføje at tjære ikke hjælper meget på tingene, hverken ved en krybbebider eller hos en træspisende hest, prøvet flere gange her sammen med andre mulige forslag fra dyrlægen, så reelt set er det blot et grimt og ubehageligt tillæg til boksen.

    I forhold til stress situationer er det måske en mulighed at lukke din ud og fodre den som den første, dette afstresser gerne. Det hjalp vores krybbebider meget at han blev taget som den første i forhold til fodring og fold og så ellers som i allerede gør holde ro omkring den. Det samme gælder for min væver, ro omkring hende, fodring og fold først og idag jeg faktisk fodre og lukke hende på fold sidst fordi hun er faldet så meget til ro efter flere års planlægning i forhold til at mindske stressen omkring hende.


  • #52   25. apr 2014 smid hende dog ud.
    hun har i den grad brudt en grænse, og samtidig har du jo set hende vifte af din pony og hvis hun gør sådanne ting i det "skjulte" er det da kun fantasien der kan sætte grænser for hun ellers kan finde på


  • Simone E
    Simone E Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 42
    #54   25. apr 2014 Jeg havde smidt hende for porten, med eller uden fars tilladelse. Så måtte jeg tage skideballen fra far senere. Om man er 15 eller 35, så er det der IKKE i orden!

  • #56   25. apr 2014 Kan godt forstå du skulle af med din vrede, jeg ville nu også blive rasende . Bare det at læse om det bringer mit blodtryk op .
    Men vist godt hun ikke lige stod ved siden af da du opdagede det, kan jeg fornemme smiley .
    Og jeg mener hun har fået sin straf, det er vel ikke helt nemt at vaske af igen.


  • #57   25. apr 2014 Sig til hende at den slags 'tjenester' vil du gerne ha dig frabedt tak.det er ik hendes lod at gøre sådan noget med din hest.
    Hvad om du fik klippet hendes hest(hvis uden dækken) fordi du ku li den lange pels?eller du fik en smed til at ordne hovene da du ik synes de var goe nok??

    Uh,får os forhøjet blodtryk af det her indlæg

    Hvor er din far i det her?blir der en konsekvens af det?


  • #61   30. apr 2014 Tusind tak, Tina J smiley
    Episoden er SLUT nu, hun har sagt undskyld, og vi er gode venner igen smiley


Kommentér på:
Jeg er SÅ sur!

Annonce