{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.323 visninger | Oprettet:

Islænder foder til forfangen hest {{forumTopicSubject}}

Jeg skal lige høre en heste jeg ind i mellem ridder er igen, igen blevet forfangen. Han får opløst roepiller, islænderfoder( http://www.landogfritid.dk/Hesteblandinger/Equsana_Iceland/V401390), havre og vitaminer (tror jeg det er).
Det virker som om han får det værre og værre tros behandling. Marken han går på er den fold de har gået på hele vinteren som nu er lukket af så de kun går på det meste ned græsset område.
Jeg syntes han bliver mere og mere følsom.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder foder til forfangen hest
  • #1   24. apr 2014 VÆK med stivelse! Det er simpelthen et nogo når de er forfangne, og havre er en af de slemme.
    Jeg ville i stedet fodre med noget helt stivelsesfrit, som for eksempel ReVital Cubes fra Eggersmann (der findes også mange andre slags foder).
    Men når de er forfangne er det simpelthen så vigtigt at de ikke får stivelse.
    Og hvis den går på græs, skal den også væk derfra smiley


  • #2   24. apr 2014 Fortsættelse: Nedbidt græs er typisk meget stresset, da det er i gang med at vokse igen. Derfor er sukkerindholdet meget højt. Hesten skal slet ikke gå på græs, men hvis den absolut skulle på græs, så er langt, kedeligt græs helt klart det bedste. Nu mens hesten i akut forfangen (i opstarten), kan du med fordel stille den i vandbad to gange dagligt for at nedkøle hovene og forhindre en rotering af hovbenet.

    Du må endelig skrive hvis der er mere jeg kan hjælpe med. Jeg har været det hele igennem mange gange efterhånden (desværre) smiley


  • #3   24. apr 2014 Er det, det hele i fodret der skal væk?
    Har desværre kun den mark at gå på, men alt det godt græs er lukket af.
    Sidste år kunne den godt gå der uden at blive forfangen ( ind til ejer lukkede op for det gode græs). Han er i år næsten blevet forfangen af at glo på græs. Han er desværre ikke en af de tykkeste så han bare kunne leve af hø. smiley


  • #4   24. apr 2014 Han får en klud om begge forben da han ikke kan stå i vand. Mere info tak smiley

  • #5   24. apr 2014 Nej, havre er det værste. Jeg kan ikke se det foder du linker til, men når det hedder islænderfoder, kunne jeg forestille mig, at det er ret stivelsesfrit. Og så er det helt fint smiley
    Men undersøg om der er nogle former for korn eller melasse i foderet. Og så kan jeg ud fra din besked næsten gætte, at du ikke lige nåede at læse min sidste besked smiley


  • #6   24. apr 2014 Det er fint, det er også bedre end ingenting. Har i dyrlægen med inde over? smiley

  • #7   24. apr 2014 Ja dyrlægen er inde over han er på medicin. Han er ikke min hest så forsøger at rådgive en som har haft hest læge før jeg blev tænkt på.
    Indhold i fodret: Indhold: 15 kg sæk og bigbag Indhold pr. kg: Energi/FE pr. kg 0,78 Råprotein 11,1 % Ford. råprotein 88 g Lysin 5,5 g Råfedt 6,5 % Fibre 13,1 % Stivelse 20 % Sukker 4,5 % Calcium 11,3 g Fosfor 7,2 g Magnesium 4,0 g Natrium 7 g Jern* 210 mg Zink* 344 mg Kobber* 86 mg Mangan* 157 mg Selen* 1,26 mg Iod 2,6 mg Kobolt 0,49 mg Vitamin A 13.900 IE Vitamin D3 3.195 IE Vitamin E 645 mg Vitamin B1 35 mg Vitamin B2 15 mg Vitamin B6 8 mg Vitamin B12 0,09 mg Niacin 31 mg Folinsyre 9,0 mg Biotin 1,3 mg K-vitamin 4,2 mg D.pantotensyre 32 mg Cholinclorid 315 mg *Tilsat delvist i organisk form Klid, Lucernemel, Byg, Æblefibre, Majsflager, varmebehandlede, Olie, Sojabønner, toasted, Melasse, Bygflager, varmebehandlet, Ærter, ekstruderet, Sojaskrå, toasted, Lucerne,snittet, Hørfrø, ekstruderet, Gærkultur, Urter, Vitaminer og mineraler -


  • #9   24. apr 2014 Kunne lige se indholdet i dit foder her (hvis jeg har fundet det rigtige) smiley
    http://www.equsana.dk/produkter/iceland
    Der er umiddelbart for meget stivelse i synes jeg. Og for meget sukker.
    Prøv evt et kigge på dette:
    http://eggersmann.dk/432_/revital_cubes.html


  • #10   24. apr 2014 Jep, det var også lige det jeg havde fundet. Det synes jeg ikke umiddelbart er godt foder. Hvad har dyrlægen anbefalet Jer at gøre? smiley

  • #11   24. apr 2014 Undskyld mine mange indlæg.
    Hvis hesten har problemer med at holde vægten, så kan der suppleres med linamix, da det er fedende uden at indeholde for meget sukker og stivelse. Det brugte jeg da min var meget tyng og samtidig forfangen smiley


  • #13   24. apr 2014 Jeg må melde pas til hvad dyrlægen har sagt da dette er hendes svigerdatter, så dette er nok forgået over tlf. Men vil gå vidre med info om fodret 1000 tak smiley

  • #14   24. apr 2014 Ja det kan være. Du må meget gerne spørge om hvad dyrlægen har sagt, for de plejer jo at have styr på det smiley
    Nogle heste må ikke komme ud når de er forfangne, og skal bare stå i en boks med blød bund (da de ikke må bevæge sig). Andre må godt komme ud på en jordfold. Det kommer meget an på hvordan hovbenet ser ud. Hvis det er ved at rotere, at det vigtigt, at hesten står så stille som muligt med mulighed for at aflaste benene. Hvis det er rimeligt stille, så må hesten godt gå nogle små ture, for at få gang i kroppen og få omsat noget af det sukker der er i kroppen, så det ikke går i benene.
    Du kan med fordel måle pulsne i benet. Hvis denne er meget høj, er det et tegn på, at hesten har store smerter, og så synes jeg i bør sætte den i en boks med en god, blød bund (måske træpiller, savsmuld eller andet). smiley


  • #15   24. apr 2014 Altså efter min mening går han igen meget langt nede på dragterne til tros for smeden næsten lige har været forbi ( lige før han igen blev forfangen). Han vil meget nødigt gå. Og det er en forværring for bare en uge siden. I fredags var han ude og skridte en tur og der gik han rimlig frisk frem af hvor i mod i går var han ked af at skulle gå.
    Ang dyrlæge er jeg lidt usikker på at hvor meget jeg skal spørge ind da det er hårfin balance. Ejer er 72 og har som sagt haft heste længe før jeg blev tænkt på så skal såen lige så stille komme med forslag. Og havren er den allersværeste at få væk da det er det hun har fodret med siden ruder konge var knægt.
    Men vil med de info I har givet mig prøve at få lidt indflydelse få fodret. smiley


  • #16   24. apr 2014 Puha ja, det kender jeg alt for godt. Min far er også ret gammel, og at overbevise ham om, at havre var meget usundt for en syg hest, det var altså ikke let. Jeg hjalp med en foderplan, og sagde, at det var den eneste måde hun kunne blive frisk på.
    Det kan være hvis man fortæller, at hesten er blevet syg fordi den har fået for meget sukker og stivelse, at ejer så vil overgive sig og finde noget andet foder.
    Nu ved jeg ikke hvad det fra Equsana koster, men jeg ved, at Eggersmann er ret billig smiley


  • #17   24. apr 2014 Jeg prøver smiley Fik indført roepiller og olie så hestene fik mindre havre, men hun er desværre gået ned i mængde af roepiller og ingen olie smiley
    Men de får da lidt roe smiley


  • #18   24. apr 2014 Det enormt svært at lave om på sådan nogle vaner, for man har jo altid fodret med havre. Men det eneste du kan gøre, er at prøve smiley

  • #19   24. apr 2014 Min forfanget pony får lucerne foder fra equsana der er næsten ingen stivelse og sukker i smiley

  • #20   24. apr 2014 Mundkurv på når han ikke kan komme væk fra græsset, stivelsen væk fra ham

  • #21   24. apr 2014 Hvis den er meget ked af at gå nu, skal den i boks med sand eller spåner, et tykt lag! Den har behov for at bore hovene ned i noget blødt og aflaste hovbenet.... asap!!

    Det foder du overvejede er no go til forfangen hest, den skal have vitaminer og mineraler og hø....


  • #22   24. apr 2014 Ballonfisk hvor kan man købe det foder fra eggersmann? Min pony har også tendens til at blive forfangen...

  • #23   24. apr 2014 E.B.P. Hvor bor du henne i landet? smiley

  • #24   24. apr 2014 Kan du ik printe ud fra net omk nul stivelse til forfangen hest?

    Hvis ik det foder blir taget fra den og den evt kan komme på boks,gerne sandbund så kan han ligesågodt aflive.den blir ik bedre hvis ik man holder op med at hælde 'gift' i den
    Safe and saund fra brogården er til forfangne heste.

    Kan du ik låne den store bog om forfangenhed? Der står meget omk fodring


  • #25   24. apr 2014 Jeg bor i 6650 Brørup.
    Tænker om en af disse måske kan bruges? Eller måske en blanding? Det kan nemlig købes der hvor jeg køber foder...
    http://www.equsana.dk/produkter/balance
    http://www.equsana.dk/produkter/health-fiber


  • #26   24. apr 2014 En gammel ismule jeg har part på får det der man opbløder i vand er det ikke mash det hedder? Det fungere han super godt på så prøv det vi har ingen problemer med det smiley

  • #27   24. apr 2014 Har nu snakket med hende og hun vil (såen som jeg forstår det) prøve eggersmann til ham. Ang mundkurv tror jeg ikke jeg får hende overtalt. Som skrevet tidligere er jeg nødtil at tage små skridt. Jeg kan ikke bare komme og fortælle en helt masse.
    Jeg ved godt at det bedste ville være som I skriver, men hun er nødtil at "opdage" hvad der er bedst. Han får masser af hø på folden og hun snakkede om at smide hestene op i skoven hvor der ingen græs er men kun mos. Om det er godt ved jeg ikke.


  • #28   24. apr 2014 Små skridt er også skridt i den rigtige retning smiley
    Ting tager tid, men det ser ud til at være rigtigt. Jeg kigger lige foder til dig E.B.P senere. Jeg skal lige have fat i en computer smiley
    Men eggersmann kan typisk købes i Tyskland. Ellers spørg din forhandler smiley


  • #29   24. apr 2014 Tak Ballonfisk:-)

  • #30   24. apr 2014 E.B.P.
    Umiddelbart er det første du linker til, det bedste. I hvert fald sådan som jeg ser det smiley
    Du kan evt sammenligne med, hvad der er i ReVital Cubes smiley
    Det er specielt sukker og stivelse du skal kigge på. Indholdet skal være så lavt som muligt, og stivelse i hvert fald under 10 %.
    Sukker gerne under 4 % smiley


  • #31   24. apr 2014 Tak for svaret:-)

  • #33   27. apr 2014 Er I søde at oplyse mig om hvorfor en forfangen hest der har ondt skal stå inde ?

  • #34   27. apr 2014
    Hesten skal stå på blødt underlag som sand eller spåner HVIS den er akut forfangen og i fasen hvor den er syg. Den skal ikke gå rundt på fold med hårdt jord underlag.

    Så med mindre hele folden er af blødt sand, så skal den stå inde på blødt underlag.
    Fordi dyret jo har ondt. Den har ondt pga. hovbenet inde i hoven og det kan være ved og gå ud igennem eller trykke og derfor gøre ondt - det ved man ikke med mindre man har røntgen.


  • #35   27. apr 2014 Jeg har skrevet det lidt længere oppe, men fordi den på ingen måde må få græs (du nævnte, at du ikke havde jordfold smiley )
    Og så også fordi, at i den akutte fase, er hovbenet ret følsomt, og det må ikke rotere. Det kan det risikere at gøre hvis hesten bevæger sig forkert og for meget. Hvis det først er roteret, er der meget lang vej tilbage til en rask hest.


  • #36   27. apr 2014 Og så også fordi hesten har så ondt i hovene, at den kan have brug for at bore dem ned i en sandbund, savsmuldsbund eller lignende. Altså noget blødt smiley

  • #37   27. apr 2014 Okey tak. Har forslået mundkurv men som forventet blev det afvist. Sagde at han burde stå¨inde, men da jeg ikke kunne svare på hvorfor mente at skulle han stå kunne han lige så godt stå på folden. Men hun er vist der henne af hvor hun overvejer at aflive ham. Han er 17/18 år og jeg syntes at han bliver mere og mere følsom og i år blev han hurtig forfangen da solen kom. Tror også at en sprøjte vil være desværre det bedste for ham.

  • #38   28. apr 2014 Ja, det er desværre ofte det det ender med. Jeg har også måtte aflive to på grund af forfangenhed. Man skal også passe på med at holde dem i live for egen skyld. For det får hesten ikke noget ud af. Og slet ikke hvis det bliver ved med at vende tilbage smiley

  • #39   28. apr 2014 Nu har jeg kun kendt hesten i nogle år, men jeg kan forstå at han har haft problemer i langtid.

Kommentér på:
Islænder foder til forfangen hest

Annonce