{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.152 visninger | Oprettet:

Hest på kontanthjælp {{forumTopicSubject}}

Kære alle smiley
Jeg kunne godt tænke mig at høre erfaringer fra personer på udeboende kontanthjælp. Har i kunne beholde jeres hest?
Jeg bor pt hjemme og har været på kontanthjælp i nogle år pga en ulykke. Har heldigvis haft mulighed for at beholde min hest (står billigt). Nu er situationen den at jeg gerne vil have mit eget sted at bo. Hesten er selvsagt det jeg bruger markant flest penge på - køber aldrig tøj osv - og jeg frygter at de vil kræve at jeg går af med ham. Jeg forstår i princippet godt hvis de gør, men selv min læge mener at det vil være temmelig uheldigt, da det er ham der har holdt mig oppe fysisk og mentalt siden ulykken.

Kom med alle jeres erfaringer smiley vil være meget taknemmelig!


Kommentarer på:  Hest på kontanthjælp
  • #1   29. maj 2014 Elsker overskriften! smiley
    Jeg tror du må gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst!
    Er det vigtigst at have hest, eller er det vigtigst at bo alene?


  • #2   29. maj 2014 nu kan jeg se der er flere på kontanthjælp der sagtens kan have op til flere heste, så vil da tro du godt kan få det til at køre rundt. smiley ellers må vi håbe de skriver herinde hvordan de kan få det til at køre rundt smiley

  • #3   29. maj 2014 Det er svært når vi ikke kender dine udgifter. Men du må lave et budget over det.

    Personligt ville jeg nok synes det er mere eller mindre umuligt, men regn på det. Bare husk der også skal være en opsparing til fx dyrlæge, eller andre uforudsete udgifter.


  • #4   29. maj 2014 Jeg var på kontanthjælp i en måned, da jeg dumt nok opsagde mit arbejde en måned før jeg kunne få dagpenge -.-

    Jeg fik at vide af socialrådgiveren at de ikke er helt uhumane, så sådan noget som en hest ville de ikke kræve at man gik af med. Men det er 4 år siden nu, alt kan være ændret.


  • #5   29. maj 2014 Det kommer an på dine udgifter jo =)

    Men hvis din hest er mere end 10.000 værd så kan de kræve du sælger den, men nå de ikke har gjort det nå du allerede er på kontanthjælp evt fordi du ikke stå som ejer eller fordi du ikke har oplyst om hesten og den værdi fordi den ikke overstier 10.000

    For man kan ikke få kontanthjælp hvis man ejer noget af en værdig på over 10.000 så skal det sælges først nemlig.


  • #6   29. maj 2014 spørgsmålet er vel mest om du må, hvis hesten er over en vis værdi (mener det er 10 tusind) så skal du sælge og leve af de penge før du kan få kontanthjælp

  • #8   29. maj 2014 jeg fik det til at løbe rundt som hjemmeboende på kontanthjælp, men hvordan du kan som udeboende ved jeg desværre ikke smiley

    Mht at de kan kræve du sælger hesten pga værdi så kan de ikke kræve det.. Det er rigtigt at man ikke må have noget af en værdi af mere end 10.000 kr, men en hest går under betegnelsen kæledyr, og de kan ikke tvinge en til at sælge kæledyr. Min mor sad i kontanthjælpsafsnittet på et tidspunkt og hun kunne fortælle om et tvillingepar der hver arvede 50.000 kr, drengen købte en bil, pigen en hest, begge kom så på kontanthjælp, drengen skulle sælge bilen før han kunne få kontanthjælp, pigen fik kontanthjælp med det samme.

    Da jeg kom på kontanthjælp sagde vi jo jeg havde hest, men det kommenterede de slet ikke på. De spurgte hvad værdien var, men jeg kunne jo så sige at det afhang af hvor hurtigt den skulle være solgt. Og sådan er det jo med alle heste, uanset hvor god hesten er så bliver den jo solgt rigtig billigt hvis man kun har en uge.
    Men jeg sagde til dem, at satte jeg den til salg og havde god tid så 50.000 men skulle den være solgt imorgen, så intet.
    Jeg var på kontanthjælp i 6 måneder og hørte intet om hesten. - fordi det er et kæledyr og kæledyr kan man ikke værdisætte.

    kan godt ske reglerne er strammet siden 2011, men jeg tvivler.


  • #10   29. maj 2014 Det der med om man må have hest på kontant hjælp er noget mærkeligt noget..

    For gud hvor er der mange der har både 1 og 2 heste på kontanthjælp, men problemet er at hvis jobcentret skal kunne sige om de er mere værd skal de have dem vurderet og det sker bar aldrig..

    Og ja som en anden siger så må man godt have ting som man har behov for at leve/have det godt.. der er folk der har hus på kontant hjælp, så det er vidst ikke noget vi skal spekulere i..

    TS
    uden at kende dine udgifter og indkomst er det svært at svare på, prøv at lave et budget med hvad du bruger på hest og alt andet og se hvad der er tilbage af den udeboende kontanthjælp og se så om der er råd til både mad/diverse og husleje


  • #11   29. maj 2014 jeg har provet det, og de kreavede at jeg solgte ham, ellers ville de ikke udbetale penge til mig. saa jeg besluttede mig for at flytte hjem igen istedet saa jeg kunne beholde min guldklump smiley

  • #12   29. maj 2014 Som jeg ser det:

    Du ER allerede på kontanthjælp og du HAR hesten.
    Hvilken forskel ville det gøre om du boede hjemme eller i egen lejlighed?
    Udgifterne selvfølgelig. Få lagt et budget ud fra de udgifter du ville have i en bolig, og behold de udgifter du allerede nu har på hesten + evt. transport.
    Lige umiddelbart tvivler jeg stærkt på det kan gå. Det er DYRT at flytte, så med mindre du kan sige "Mor og Far betaler, jeg har ingen kvaler", så tvivler jeg faktisk på det kan løbe rundt for dig.


  • #13   29. maj 2014 jeg har da to og har været pp kh i de sidste 5 år. De ved at jeg har dem, men de har overhovedet ikke kommenteret dem. de ved så også at de ikke er tilredet

  • #14   29. maj 2014 Mht. om de kan kræve at du går af med hesten, har jeg hørt at de ikke vil bede dig om det, selvom hesten overstiger en værdi på 10.000.

    Hesten går vidst under kæledyr og de kan de ikke kræve at du sælger..

    Det med værdi af 10,000 er bil, cykel, knallert osv.

    Nu er jeg altså ikke 100% sikker på om det er helt rigtigt, da jeg ikke ejede noget som helst af nogen værdi da jeg var på KH, men jeg har hørt det fra nogen der ved mere om det end jeg.

    Spørg dem, hvis du er i tvivl smiley


  • #16   29. maj 2014 et af spørgsmålene er nok... hvis du vil flytte, og det koster jo penge bare i form af indskud og så alt det løse oveni - hvor er det meningen de penge skal komme fra?
    Hvis du vil have kommunens hjælp til det, så kan det nok godt tænkes at de bliver lidt spidse med tanke på hest og hestens udgifter. Jeg mener osse at huske at hjælp til indskud som regel gives i form af et 'lån', og det skal jo betales tilbage igen.
    Men hvis du selv står for indskud og flytning, og efterfølgende ikke skal have hjælp fra det offentlige til at få økonomien til at hænge sammen - så tror jeg ærligt talt ikke at de gider blande sig.


  • #17   29. maj 2014 Tak for jeres hjælp smiley Hesten er sådan ca. kun slagteprisen værd, så det er ikke det der bekymrer mig. Han er forsikret og jeg har opsparing så han bliver passet til punkt og prikke med ALT - og vil altid blive det. Så har vi så ikke ridehus osv, for at spare på luksus.
    Så mit spørgsmål er ikke om jeg må have ham på kontanthjælp, for det må jeg, men om nogen har oplevet at de decideret har fået besked på at skille sig af med den, pga. mængden af månedlige udgifter.
    Jeg har lagt budget, og har et minus på ca. 700-1000 kr pr måned afhængig af hvor meget kommunen dækker - måske dækker de mere end jeg regner med, så beløbet bliver endnu lavere. Disse penge kan jeg så tage fra min ulykkeserstatning.

    Så kort formuleret må spørgsmålet være: Har i oplevet at kommunen nægter at dække jer, fordi i 'bare kan sælge hesten og få mere råderum'?


  • #18   29. maj 2014
    Oplevede slet ikke de tog notis af at jeg havde hest - de tager nok mere notis af at du har en opsparing ;o).


  • #19   29. maj 2014 hvad mener du med 'kommunen dækker'?
    Kontanthjælpen skulle meget gerne ligge på det samme beløb over hele landet.
    Jeg har så ikke styr på om kontanthjælpen evt. varierer alt efter alder, som SU gør det.... for det er længe siden jeg har været på den forkerte side af de 30.
    Derudover kan du så få boligsikring, såfremt du ligger indenfor kravene til det - det er bl.a. eget køkken.
    Kan man ikke få boligsikring, så kan man måske ryge ind under en paragraf der giver 'tilskud' til huslejen.. jeg kan så ikke huske nummeret på den.

    Men derudover skal du ikke regne med at kommunen 'dækker' andre udgifter... hvad du ellers har af private lån, hobbies, whatever, det er helt og holdent dit problem.


  • #20   29. maj 2014 Hov, den der paragraf, den gives så kun hvis der dømmes at du har en husleje der er lidt høj, men inden for 'fornuftens' grænser.
    Ved nærmere eftersyn er det paragraf 34 - om den varierer efter huslejestørrelsen, det tør jeg så heller ikke sige.
    Men brutto kontanthjælp ligger på omkring 10.700kr, og når der er trukket skat, ligger den udbetalt på omkring 8.500kr.

    Om der kan trækkes andre paragraffer op af hatten, der vil berettige dig til andre former for støtte i form af kolde kontanter, det kan din sagsbehandler bedre hjælpe dig med. Men som udgangspunkt bør du regne med at få udbetalt de der 8.500kr hver måned.


  • #21   29. maj 2014 Den er vist desværre kun på 6700-6800 kr så vidt jeg kan se, når man er alene.

    Der er forskellige ting som kommunen kan tilbyde at dække, fx nogle forsikringer. Så de kan forme hjælpen efter den enkelte. Der er jo stor forskel på ikke at gide arbejde/uddanne sig og så ikke at kunne pga. ulykke.


  • #22   29. maj 2014 øhm... jeg er alene, og jeg får altså ikke kun 67-6800kr, men som sagt om tingene er aldersbetinget, det tør jeg ikke udelukke.

    Anyways, så skal du ikke regne med at kommunen vil dække hesteomkostninger. Så hvis du ikke kan få kontanthjælpen til at strække til husleje + andre omkostninger + mad + hest, så ville jeg blive derhjemme.


  • #23   29. maj 2014
    Aldrig hørt om kommunen der spædede til med andet end at give den kontanthjælp de skal.


  • #24   29. maj 2014 Vi kan heller ikke få det til at løbe rundt, med at jeg bor hjemme (betaler selv hesten + husleje hjemme), så at blive hjemme er ikke en mulighed.

    Jeg er under 25 - måske det er der forskellen er?


  • #25   29. maj 2014 Understreger lige igen, at jeg er helt enig i at kommunen IKKE skal sponsorere ens hobby og at jeg mener det er fair hvis de ikke accepterer at man har hest.
    Vil bare gerne vide på forhånd om de vil bede mig opgive ham, da det har betydning for nogle andre valg


  • #26   29. maj 2014 Det kan da godt være at de beder dig om det... det kan osse godt være at de ikke gør... de kan sådan set ikke tvinge dig.
    Men det gør jo faktisk hverken fra eller til, hvis summa summarum er at du ikke kan få det til at løbe rundt økonomisk.
    Kontanthjælpen afhænger ikke af hvor mange udgifter du har... det er ikke som hvis du vil låne penge i banken og de vil se et budget.
    Dit problem er stadig at matche dine udgifter med dine indtægter, og her har du jo så et ret så stort problem. For hvis din kontanthjælp vil være på så lidt, så vil det være en kunst bare at finde noget at bo i som er billigt, og så kommer udgifter til mad oveni.

    Så du skal vende det lidt om. Hvis de ikke beder dig om at sælge hesten - hvordan vil du så få det til at løbe rundt?


  • #27   29. maj 2014 Du har helt ret.
    Regner med at tage et år, hvor jeg trækker på min opsparing, og så se hvor jeg er henne helbredsmæssigt til den tid. Det vil være ret uheldigt for mig at gå af med hesten, som er det eneste indhold i min hverdag, så længe jeg ikke kan studere.


  • #28   29. maj 2014 jeg er selv 38, og bor hjemme - vil få det samme om jeg bor for mig selv eller jeg bor sammen med mine forældre - bliver regnet for enlig ikke forsøger. Så jeg får udbetalt 8000 kr om mdr. er på kh pga sygdom, og får ikke noget betalt ved siden af

    fandt lige siden om satser fra det offentlige
    (link fjernet)



    lidt omkring hvad regnes som formue:


    Formuens betydning
    Efter aktivlovens § 14 gælder det som hovedregel, at hverken du eller din eventuelle ægtefælle må være i besiddelse af en formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen skal dog i alle tilfælde se bort fra beløb på op til 10.000 kr. pr. person - for ægtefæller således 20.000 kr. Har du en større formue, som der ikke kan ses bort fra, skal den forbruges, før du kan få kontanthjælp. Du må ikke ødsle den væk. Som hovedregel skal den vare så længe, som en beregning af din månedlige hjælp viser, at den kan.
    Formue kan være kontanter, obligationer, aktier, arv, bil, overskydende skat og let omsættelige effekter i øvrigt. Ædle metaller m.v., der er erhvervet som investeringsobjekter, betragtes også som formue, der skal realiseres, før du kan få kontanthjælp. Genstande med åbenbar affektionsværdi f.eks. arvesmykker kan ikke kræves realiseret. Endvidere kan formue være kapitalpensioner, kostbart indbo f.eks. malerier og tæpper samt indbo udover det normale, lotterigevinster, f.eks. pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v., biler og sommerhuse. Bistandskontoret skal ved skønnet over, om en formue skal søges realiseret, lægge vægt på, om formuen kan realiseres, uden at du lider noget særligt tab derved.
    Kommunen ser normalt bort fra formue i form af ejerbolig eller andelsbolig, hvis du eller din familie bor der. Hvis der er en betydelig friværdi i boligen, kan kommunen ud fra en konkret vurdering henvise dig til at optage lån. En forudsætning herfor er, at du vil kunne klare de øgede boligudgifter, der følger med lånet.

    læs mere på
    http://home1.stofanet.dk/erikjappe/info/kontant/kon-grund.htm


  • #29   30. maj 2014 Tak skal du have Anja smiley Fin opsummering!

Kommentér på:
Hest på kontanthjælp

Annonce