{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.060 visninger | Oprettet:

camilla mia P
camilla mia P
Tilmeldt:
18. maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Hvor stor skal en pony være før man kan ride på den? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg søger og søger på nettet, men synes det er svært at finde noget information inde for det.
Jeg søger en hest, ja nok en pony. Jeg er 24 år og er 1.68 ca, er der grænser for hvor høj/stor en pony skal være for at jeg må ride på den?

Tak for svar!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor stor skal en pony være før man kan ride på den?
  • #1   2. jun 2014 jeg vil nok sige minimum 1.40-1.45 smiley
    Men nej som sådan er der ikke grænser, men vægt spiller også en rolle for om du skal/kan ride spinkle eller kraftigt byggede heste. smiley


  • #2   2. jun 2014 Det handler om din vægt mere end om din højde. Find en pony, som du ikke vejer over 15-20% af (altså du må MAKS veje 20% af ponyens kropsvægt). Ville nok anbefale at du fandt dig en lille hest i stedet for, men det er jo dit valg. En pony på 147-48 burde måske kunne klare det smiley

  • #3   2. jun 2014 Jeg vejer 58, så hvad tænker du? Hvad ville du selv? smiley

  • #4   2. jun 2014 Det kommer mest an på vægt og ben længde. Hvis det SKAL være en pony, ville jeg klart anbefale at få en stor 1'er. smiley

  • #5   2. jun 2014 Så vidt jeg kan regne ud, så skal din pony veje mindst 390 kg, dog uden at være tyk. Altså en ganske almindelig velpropotioneret pony i god form, som vejer 390 kg smiley

  • #6   2. jun 2014 Okay, kan være jeg skal se på en lille hest i stedet smiley

  • #7   2. jun 2014 Det synes jeg bestemt du skal. En lille hest - eller en islænder i 1'er størrelse - synes jeg vil være bedst, når man tænker på din højde smiley

  • #8   2. jun 2014 Altså jeg er 1.67 og jeg rider pt en stor 2. pony. Jeg vejer selv 55 kg og ponyen lider overhovedet ikke overlast. Dog rider jeg dog kun en halv time en til to gange i ugen. Men altså en stor 1'er pony kan du sagtens ride uden problemer .. :'D En new forest vil i hvert fald sagtens kunne bære dig :'D

  • #9   2. jun 2014 Jeg ville se om jeg kunne komme til at prøve nogle forskellige størrelser pony/hest, med forskellig kraftighed for at se hvad der passede. Benlængde, højde på ens overkrop mv. kan være ret afgørende for hvad man egentlig passer til. Hesten på mit profil billede her er f.eks. en let 170 cm hest - som var aalt for stor og høj til mine korte ben på mine 163 cm. smiley Jeg rider uden problemer kraftigt bygget ponyer omkring de 140 cm (dvs. f.eks. ikke en let araber) - og heste op til de 160-165, hvis de ikke er alt for tunge. Idealstørrelsen er for mig omkring de 150-155 smiley

    Rent økonomisk er heste/"ponyer" der lige er gået over ponymål mindre værd end max 1'er ponyer på grund af konkurrencemulighederne smiley


  • #10   2. jun 2014 Jeg rider en islænder af den kraftige type på omkring 134 cm, som vejer cirka 350 kg +/-, og jeg er 174 cm, vejer 54 kg og har meget lange ben - du kan eventuelt se på min profil hvordan det ser ud smiley Har nok lidt for lange ben til hende.

    Hvis jeg var dig, ville jeg finde en lille hest, eller som en anden skriver, en høj islænder smiley
    Jeg ville selv foretrække en normalt bygget hest på mindst 170, så ser jeg mest ''normal'' ud på hesten smiley Du skal nok gå efter noget lidt mindre, men det kommer også an på hvor lange ben du har smiley


  • #11   2. jun 2014 Okay. Lad mig lige høre hvad 1'er pony er og en 2er? Der er jeg lidt ny og aner ikke hvad forskellen er eller hvilken betydning det har.
    Jeg ønsker mig umiddelbart en "hygge hest" jeg vil ikke springe eller gå til konkurrence og vil have hesten på vores nedlagt ejendom. Så det skal jo ikke være en hest til f.eks. 40.000 smiley


  • #12   2. jun 2014 Ville vælge en hest på 160 - 165 smiley

    Er 165 vejer 60 kg min hest er 175 smiley


  • #13   2. jun 2014 Kat. 3 er op til 130 i stg
    Kat. 2 fra 130,1 til 140 i stg
    Kat. 1 fra 140,1 til 148 i stg (149 med sko) smiley

    Jeg ville så vælge en hest på 150 - 155 da de som der allerede er sagt, har en rigtig dum højde til konkurrencer, og ikke er helt så dyre som dem der holder ponymål smiley


  • #14   2. jun 2014 ville kigge efter en "lille" hest hvis jeg var dig - altså f.eks. 155 cm i stangmål - eller en pony som "er vokset over mål" dvs. er over 148 cm.
    Dem kan du for det meste få til meget rimelige priser da de ikke er så efterspurgte til stævnebrug smiley

    mvh Ponymor


  • #15   2. jun 2014 hvis ponyen må veje 390 kg , så må du ride alt fra en pony på 138 og op efter .

  • #16   2. jun 2014 Jeg er 172 cm og på grænsen til at være for tynd.

    Jeg rider uden problemer (for hverken mig eller hest) alt mellem min egen på 136 og op til 170.
    Hvis jeg skal købe ny vil jeg kigge efter en på ca 160, da jeg godt vil starte stævner.


  • #17   2. jun 2014 Der er ikke nogen faste regler for hvor stor en hest skal være i forhold til rytteren, selvom alle selvfølgelig har sin egen mening om hvad der er rigtigt. Nogle føler sig bedst tilpas på store heste, mens andre som mig bedre kan lide at ride heste som er lidt små. Så det er bare at komme ud og prøve nogle forskellige heste, for at se hvad du synes passer godt til dig.

    Jeg tror godt at du vil kunne finde 1'er ponyer som du vil passe fint til, bare de ikke er helt spinkle. Men hvor stor en hest man har brug for, kommer også an på hvordan man selv er bygget og på hvordan hesten er bygget. Brede heste kan for eksempel bære længere ryttere end spinkle heste.

    Jeg fandt for eksempel det her billede på google: http://img.photobucket.com/albums/v241/ironbessflint/Anna/5_22_08/aP1018220.jpg - hesten skulle være 140 cm og rytteren 170 cm. Men det er nok mere en undtagelse at det ser sådan ud, man kan også finde billeder af ryttere på 170 som ser store ud til heste på 160.

    Kender du ikke et erfarent hestemenneske som du kan spørge til råds og have med ude når du skal se på heste? Jeg er sikker på at han/hun også vil kunne fortælle dig hvis de synes at du er for stor, eller måske endda tage billeder så du selv kan se. Det er også rart at have et par ekstra øjne med, det ved jeg ihvertfald at jeg vil have når jeg skal købe hest igen.


  • #18   2. jun 2014 Vis du vil starte stævner på den skal den jo være hest (148+) men jeg vil sige dine ben skal nok ikke hænge langt nede under maven på den smiley

  • #19   2. jun 2014 Som eksempel kan det også sige at jeg følte mig godt tilpas på ham her. En fuldblod på 163 cm (dvs. lige høj med mig)
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/fuldskaerm/498/2488787-fuldblod-xx-king-of-york

    Men hans ejer på omkring de 180 cm passede sådan set også til ham
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/fuldskaerm/520/2595943-fuldblod-xx-king-of-york-solgt

    Og det har nok blandt andet også en del at gøre med forskellen på min og hendes bygning smiley

    Og her er jeg så i øvrigt i den anden ende af skalaen, på en (fed, host) islænder på 138 cm, som jeg også følte at jeg kunne ride uden problemer smiley
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/fuldskaerm/312/1555904-islaender-thor



Kommentér på:
Hvor stor skal en pony være før man kan ride på den?

Annonce