{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.725 visninger | Oprettet:

Må ikke få Shetlænder men stor hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle heste glade mennesker!
Jeg har en super dejlig far som gerne vil købe en hest til mig, og det er jeg jo super glad for og sådan men jeg er altså bange for at ride... sagde det så til ham og han sagde så at vi kunne vente lidt og jeg kunne starte til ridning igen.
Men det har jeg ikke lyst til vil hellere have en lille shetlænder til skue og avl, og det har jeg fortalt ham men han forstår det ikke da han mener det er dumt at købe en hest man ikke kan ride på. så ved ikke om jeg bare skal give efter starte til ridning igen eller om jeg skal se om jeg kan overbevise ham om en shetlænder...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må ikke få Shetlænder men stor hest
  • #1   29. jul 2014
    Det er dumt at købe en shetlænder til avl - der er ikke penge i det og det og avle heste kræver meget tid og mange penge.


  • #2   29. jul 2014 Prøv at forklare ham, at du ikke vil ride, men hellere træne tricks og køre for vogn med en lille pony. Monstro han ikke vil forstå det? smiley

  • #3   29. jul 2014 det er nu os bare på hygge plan ikke noget jeg vil tjene på smiley

  • #4   29. jul 2014 har jeg prøvet.. han kan bare ikke se ideen i at have en hest man ikke kan ride på.. smiley

  • #5   29. jul 2014 Jeg syntes at du skal købe en hest (:

  • #6   29. jul 2014 Der er bare ikke så meget ved at købe en hest, når man er bange for at ride

  • #8   29. jul 2014 Jeg synes ikke du skal starte med at ride fordi du skal have en hest - men jeg synes du skal prøve at overvinde frygten for det smiley

  • #9   29. jul 2014 Start til ridning og se om lysten vender tilbage. Evt. et lille privat sted hvor du er tryg. Hvis ikke lysten til ridning vender tilbage kan du jo tale med din far til den tid og så har du stadig begge muligheder åbne smiley

  • #10   29. jul 2014 Jeg syntes ikke du skal købe en hest sådan lige hvis du er bange, for det kan godt ende ikke så godt smiley Synes det er en god ide at tage den med ro og starte til ridning igen, men forstår også at du gerne vil have en shetlænder, som du bare kan hygge med smiley Prøv at tage en snak med ham om at det er det du vil og ikke selve ridningen smiley

  • #11   29. jul 2014 Var det ikke noget måske at køre istedet for? Det kan man jo osse med en pony -jeg ville dog i så fald vælge en der var et lille nummer større, f.eks. welsh mountain, dartmoor e.l. størrelse.
    -så er det stadig en størrelse der er til at håndtere, og alligevel kan du bruge den til noget... Og kørsel er altså ganske sjovt, det kræver blot at du får lidt god hjælp til at komme godt igang smiley


  • #12   29. jul 2014 Så Køb en pony og brug 1 års tid på at lære den at kende så skal det nok komme (:

  • #13   29. jul 2014 Isbjørnen -jeg forstår det ikke sådan at hun er bange for heste som sådan, blot for at ride

  • #14   29. jul 2014 Michelle- Det var også det at ride jeg mente. Det er en god ide at være tryg ved at sidde på en hest, før du går ud og køber en smiley

  • #15   29. jul 2014 Er ikke bange for heste kun for at ride

  • #16   29. jul 2014 Isbjørnen -da ikke hvis det ikke er en ridehest man vil have smiley

  • Thea A
    Thea A Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 69
    #17   29. jul 2014 Det er jo ikke umuligt at lave tricks med en hest smiley Forklar din far hvordan landet ligger, og så måske vent med at købe hest til du er helt sikker på hvad du vil? smiley

  • #18   29. jul 2014 Nej det var heller ikke det jeg mente! smiley Overvejede at skrive stor hest i mit første indlæg, så der ikke var nogen der misforstod det, men da jeg ikke vidste om det var en stor pony eller om det var en stor hest, skrev jeg bare hest smiley

  • #19   29. jul 2014 det er nu mere det med skuer og sådan jeg vil med en shetlænder.
    Han mener os jeg lige skal gå lidt til ridning og ha modet igen før han vil købe så vi haster ikke noget smiley


  • #20   29. jul 2014 Jeg synes du skal give ridningen en chance først. Start på rideskolen, føl efter om det er noget for dig, og hvis det ikke er, så forklarer du din far at du har prøvet, men at du stadig er mest interesseret i en shetlænder.
    Det med avl er en rigtig dårlig idé da der ikke er penge i det, og shetlændere nærmest gives bort medmindre de har en rigtig god tavle.
    Vis ham evt. nogle af de videoer der er blevet lagt op af folk der træner med shetlændere, f.eks. Maya med Vito eller noget af det arbejde Freja laver med Dixie (ikke en shetlænder, men en hest der er for lille til at blive redet). Der må være en del af dem herinde, og måske forstår din far bare ikke at de små også kan bruges til noget.
    Håber du finder ud af hvad der er det rigtige for dig smiley


  • #21   29. jul 2014 skal lige siges at jeg lige har solgt min ridepony da jeg var bange for at ride hende, og havde snakke med min far før om at jeg gerne ville have en shetlænder til. i stedet for at ride og han var åben, men lige så snart hun var solgt ville han have jeg skal have en lille hest eller stor pony...

  • #22   29. jul 2014 Camilla det er ikke noget seriøst avl det er bare privat hygge men derfor vil jeg jo gerne have en tavle på. Også vil jeg gerne til skuer smiley

  • #23   29. jul 2014 Synes du skal give det en chance, evt prøv at få en part i et stykke tid så du kan få modet igen og samtidig lære om hvad det indebærer at have egen hest smiley
    Hvis det så slet ikke fungerer må i tage den derfra, men som Krikken også skriver er der ikke penge i shetlænderavl, så måske du skulle genoverveje hvad du vil bruge en shetlænder til? smiley


  • #24   29. jul 2014 ved godt hvad det indebære at have hest, da jeg har 1 shetlænder og har lige solgt min ride pony som jeg har haft i 2 år smiley
    og ved godt hvad jeg vil bruge min shetlænder til og det er skue og noget vogn trick og bare hygge smiley


  • #25   29. jul 2014 Men vil starte med at ride igen skal jeg uanset hvad da jeg har dårligt hjerte og kan som sådan ikke holde til andre former for sport.. smiley

  • #27   29. jul 2014 Nesha -men hyggeavl af shetlændere er en rigtig dårlig ide. De er meget svære at finde hjem til, selv når de nærmest foræres bort, og mange af dem ender på diverse hestemarkeder.
    jeg kan sagtens forstå du vil have en shetter, men avlen ville jeg overlade til de dygtige avlere.


  • #28   29. jul 2014 Man kan jo sagtens købe en hest uden at ride den smiley Måske kommer lysten lige pludselig? smiley

  • #29   29. jul 2014 Syns det er synd de ikke bliver brugt har lige solgt min ride pony fordi jeg ikke fik hende brugt

  • #30   29. jul 2014 Køb en sød 1'er pony som du kan hygge med tricks tage på skue osv. Med som kan køre vogn (evt konkurrencer der under) og som også er tilredet og super sød så du evt kan ride lidt på den smiley ingen siger jo du slal galopere vildt og voldsomt men måske u lige så stille får ridelysten med den rigtige hest du stoler 100% på smiley

  • #31   29. jul 2014 Kam btw se på din profil du har en shetlænder - er en ikke nok? smiley kan godt forstå din far ikke vil købe en mere ihvertfald smiley

  • #32   29. jul 2014
    Lad være med og avle for hyggens skyld, det er der ingen mening i - det er vel dine forældre der skal betale regningerne der følger med og gøre det?



  • #33   29. jul 2014 Nope de vil betale hesten skal selv betale det andet

  • #34   29. jul 2014 Men han har ikke tavle og vil gerne have en man kan tage med på skuer og sådan da jeg syns sådan noget er spænende

  • #35   29. jul 2014
    Så vil jeg da slet ikke mene du skal begive dig ud i avl...

    Bedækning
    Scanning
    Fodring ( sådan en ifolet hoppet skal have rigeligt og spise af hø/wrap især, evt. gerne foder specielt til ifolede hopper )
    Hjælp til foling - det kan ske hoppen ikke selv kan fole og dyrlægen skal tilkaldes lørdag nat, det koster kassen.
    Følle skal have pas, chip osv.

    Og i det hele taget er det = en hest til og betale for.


  • #36   29. jul 2014 Enig med krikken for en gangs skyld smiley

    Få dig en sød dejlig vallak på 140-150 du kan hygge med hjemme i stedet og som tidligere nævnt smiley


  • #37   29. jul 2014 Krikken jeg har råd til set ellers vil jeg slet ikke overveje det smiley

  • #38   29. jul 2014 Nesha -men avl af shettere betyder i mange tilfælde avl til markeder. Medmindre man har helt ekseptionelt gode avlsdyr, bør man ganske enkelt ikke avle shettere...

  • #39   29. jul 2014 Hvis du vil have en shetlænder skal du selvfølgelig have det! Forstår ikke hvorfor man ikke kan have en hest som man ikke rider på? Og din far kan vel være ligeglad? Ellers kan han vel bare starte til ridning og købe en hest til sig selv?

    Jeg rider selv rigtig meget, og går meget op i det, men jeg har haft et brud i ryggen og måtte finde på noget andet at lave med min pony i et halvt år. Det blev til tricks, hvilket både mig og ham syntes var vældigt sjovt!

    Så hvis du gerne vil have en shetlænder, så er der da slet ingen tvivl om at det er det du skal! Hvis du så om et år eller to får interesse for ridning så må i jo tage den derfra. Men hvis man vil have en stor hest og ride skal man altså virkelig have interesse for det, for ellers er det altså hverken pengene eller arbejdet værd..
    Jeg tror du ville blive gladest for at få lige præcis den hest som du drømmer om at få smiley


  • #40   30. jul 2014 øøøh når far betaler så kan far altså ikke bare være ligeglad. Jeg kan såmænd godt forstå at TS's far gerne vil sikre sig at det rent faktisk er den rette beslutning. Det er levende væsner, og de skal ikke bare anskaffes og smides væk når de bliver uinteressante/man fortryder.
    Ikke at jeg siger TS har sådan en indstilling, men jeg synes nu det er positivt at faren ikke bare går ud og køber


  • #41   30. jul 2014 Hvis du har råd til at have den, mon så ikke du i løbet af kort tid kan spare op til en shetlænder. Jaja de koster lidt med papirer, men hvis det for hyggens skyld, behøver du jo ikke købe en af dem der guld belagt. Syntes det mærkeligt hvis i hr solgt fordi du ikke ønskede at ride, at han nu igen blander tingene sammen. Især hvis du selv skal betale. Find nogle annoncer på hvad du ønsker dig, og få en snak om det. Ændre tingene sig i fremtiden kan du jo altid få part på en og ride. Og ja de små kan jo tilkøres. Og de er nemme at have med rundt. Dog hr vi blandt andet 4h dyrskuer landet over hvor man kan have dem med og udstille uden papir smiley nemlig præcis for hyggens skyld. Held og lykke

  • #43   30. jul 2014 hvorfor ikke en hest? du behøver jo ikke ride den

    eller en pony der er stor nok til at ride vis du engang skulle få lyst



  • #44   30. jul 2014 hvorfor ikke en hest? du behøver jo ikke ride den

    eller en pony der er stor nok til at ride vis du engang skulle få lyst



  • #45   30. jul 2014 for så kunne jeg lige så godt h beholdt min gamle pony smiley

  • #46   30. jul 2014 Du kan jo godt købe en hest eller stor pony og bruge den til det samme som du vil bruge en shetter til, så hvis du en dag får lyst til at ride, så har du 2 fluer med et smæk smiley

  • #47   30. jul 2014 Fatter ikke folk der vil avle mere "skravl" når markedet er oversvømmet med lige
    præcis de heste som bare ikke er til at sælge..
    uansvarligt.


  • #48   30. jul 2014 Hvad med en lille islænder? Så kan du træne fra jorden alt hvad du vil, og hvis/når lysten melder sig, så kan du med god samvittighed sætte dig op på den. smiley

  • #49   30. jul 2014 Nu er det ikke skravl jeg vil anskaffe mig men en fin hoppe med gode parpier!
    Og vil ikke ride islænder da jeg ikke bryder mig så meget om deres gang smiley


  • #50   30. jul 2014 Og det er ikke noget jeg vil sælge men beholde selv

  • #51   30. jul 2014 Hvis du er bange for at ride, skal alle omkring dig bare respektere det. Færdig bum!
    Det jo tydeligt, at hører du ikk er interesseret i at ride osv.
    En hygge pony lyder som en rigtig god ide for dig. Håber virkelig din far vil og kan respektere at du bare vil have en hygge hest smiley rigtig meget held og lykke.


  • #52   30. jul 2014 Du kan sagtens købe en hest, som du kan lave tricks med, og når du bliver sikker på den ridning, kan du altid ride på den. smiley

  • #54   5. aug 2014 Hold da helt op... TS vil ikke ride og så skal hun altså ikke ride. Denne beslutning får hende kun til at føle sig presset til at sætte sig op. Hendes far presser hende, HG er næsten alle enige i at så skulle hun måske starte på rideskole, få part, m.v., når pigen ikke har lyst til at ride! Selvfølgelig fortæller I bare jeres mening og det er helt okay, men nu kan I jo se at TS egentlig ikke er meget for det med at ride, så kan I lukke den og sige, at så er det vel fint med en lille shetlænder.

    Jeg synes ikke du skal føle dig presset til noget, TS. Hvis skuer, kåringer, m.m. gerne er det du vil, har penge til en føllebølle og gerne vil have den selv, gerne vil betale for den og lære den at kende, gå til skuer med den også, m.v., så synes jeg klart, det er det du skal! Jeg kunne selv finde på det. Shetlændere er hyggelige og dejlige at håndtere, men de har også hver deres helt unikke personlighed! smiley Deres forskellige farver er også skønne, og så kan du jo lære dem ting, som større ponyer helst ikke bør lære, fordi det kan blive farligt. Jeg synes 100% sikkert at en shetlænder er den rette vej! smiley Hvis du en gang tænker; "Måske jeg alligevel godt kunne tænke mig at sidde der?", når du ser en hesteryg, så kan du altid komme ud at prøve en hest eller få en part. Men indtil da, skal folk ikke presse dig. Hvis du er bange for at ride, så skal du ikke ride. At presse dig til at sætte dig op, gør ikke din skræk mindre. Derudover vil du heller ikke holde lige så meget af det og det ender i værste fald med at din pony får flere og flere fridage og at du til sidst næsten har en skræk for at komme ud til din pony, fordi du føler dig presset til at være et sted, du ikke har lyst til at være. smiley


  • #55   7. aug 2014 har snakke med min far og han mener endnu jeg skal have stor hest, så vil komme med det forslag at vi mødes på midten altså at jeg kan få en fjordhest eller haflinger eller noget på den størrelse med stamtavle også kan jeg få den med på skue, også må han jo være tilfreds for sådan en kan man vel os ride på hvis man har lysten til det smiley

  • #56   7. aug 2014 Uhh kender altså en fin haflinger hoppe der er til salg.. hun er 3 år, lige kåret OG har invitation til verdensudstilling i Ebbs (Østrig) smiley

  • #57   19. okt 2014 Jeg kan godt forstå du gerne vil have en shetti, jeg har selv en og de er rigtig dejlige.... smiley

    Og synes helt sikkert det med tricks lyder som en rigtig god ide, det er sjovt og spændene smiley

    Men jeg tænker lidt!? : Hvorfor ikke købe en pony/hest du i fremtiden kunne ride på hvis du fik lyst, og så træne tricks med den indtil da ... '

    Måske du i virkeligheden fik et godt bånd til Pony/hesten, og så havde mod på at ride lidt på den... Ridning behøver nødvendigvis ikke at være lig med fart, men i stedet lig med hygge og lidt skridt ture smiley


    Det ville i hvert fald være synd, hvis du køber dig en shetti, og du så finder ud af at du vil ride....

    Men ellers så tag ud og kig på forskellige Pony/heste, og så kunne det være det var nemmere at beslutte der smiley


  • #58   14. nov 2014 I kunne gå på kompromis og købe en welsh? De ponyer bliver ikke meget mere end 110-135 i stang. + er de meget lærenemme og kan bruges til vogn og hygge, desuden er de gode og rolige ponyer.

  • #59   14. nov 2014 det med at være bange for at ride kender jeg rigtig meget til, jeg har været stiv af frygt i rigtig rigtig mange år og det er bare ikke sjovt så at blive tvunget til at ride af andre, jeg tvang mig selv igang igen, fordi jeg savnede det utrolig meget, men det var mit valg ikke andres.

    Nåd du nu har en shetter allerede forstår jeg som sådan godt din fars tanker, især fordi at selvom du tænker du vil beholde alle afkom selv, så er det altså ikke sikkert det er muligt og rigtig mange shettere, selv med gode papirer, bliver nærmest foræret væk idag, så at købe en med netop hygge avl for øje, kan jeg altså godt forstå din far synes er en rigtig dårlig ide.

    Hvad med at finde en lidt ældre hoppe i kat. 1 str. som du kan gå til skuer, kåring mm. med, lære tricks og så evt avle et føl der bliver bedre i str. og dermed måske nemmere at komme af med hvis du en dag skal af med den.
    Find gerne en hoppe som har været redet og stadig kan rides, i tilfælde af at DU får lysten tilbage en dag, får du ikke lysten tilbage kan man jo også tilkøre størrere ponyer og få rigtig meget sjov ud af det sammen med tricks, shows, skuer etc.
    der er nogle helt fantastiske racer i kat 1. str. og man kan være heldig at finde det helt perfekte match efter noget tids kikken.

    mvh
    Mie


  • #60   14. nov 2014 Hej Mie jeg har fået min bedste venindes gamle pony i gave af hende, så har hverken fået en shetlænder eller en stor pony med parpier, bare en stor 3'er pony som jeg gerne skulle kunne ride på men modet er der ikke så hun hygger sig bare hos mig smiley

  • #61   14. nov 2014 Godt at du har fundet en hest og at du er glad, det er det vigtigste smiley

Kommentér på:
Må ikke få Shetlænder men stor hest

Annonce