{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.592 visninger | Oprettet:

Når beslutningen er taget... {{forumTopicSubject}}

Hvad gør man så? ...
Jeg har nu, efter alt for lang tid, måttet indse, at min økonomi og min hverdag ikke hænger sammen. Et liv på den laveste SU uden anden indkomst, passer ikke på livet som hesteejer.
Jeg har truffet beslutningen om, at hun må lade livet. Hun har flere gange været sat til salg, men ingen bed på krogen.
Det er uretfærdigt, at en unghest på blot 4 år, skal lide denne skæbne..

Hun fejler noget i sine ben - jeg er helt sikker nu. Jeg har aldrig før tænkt over det, jeg troede bare, det var fordi hun voksede..
Hendes bagben "knækker sammen" sommetider. Nogle gange mens hun bare står afslappet på folden, andre gange under ridning. Det kan ske på alle tidspunkter. Hun fortsætter ufortrødent bagefter, og hun er ikke halt. Men jeg er så sikker på nu, at det er det, der ligger til grund for alle de kampe, vi har haft.

Det startede allerede en måned efter jeg købte hende. Hun nægtede at blive longeret. Hun kæmpede med næb og klør imod. Sparkede mig, stejlede lodret ..... Hun gjorde alt for at vise, at der var noget galt.
Jeg troede, hun bare var stædig. En unghest, der ikke kendte til grænser..
Da jeg begyndte at tilride hende, gik det hele fint. Men snart begynder hun at nægte at gå fremad. Og det varer ved. Hun stopper stadigvæk, og vil ikke gå frem i dag, selvom det er et år siden, hun begyndte på det. Jeg kan gøre præcis hvad jeg vil, og hun bliver bare stående.
Hun er ikke stædig - jeg er så sikker på, at der må være noget i hendes ben, som gør ondt. Og som jeg desværre ikke har mulighed for at få undersøgt.

Så hvad gør man, når man har taget beslutningen om, at hesten skal dø? Jeg har besluttet mig for, at slagtning er det bedste. Tanken om, at hun ellers måske skal ligge død nogle dage, før DAKA kan hente hende, er ubærlig. Desuden kan jeg, under al min sorg, se en lille glæde ved, at andre kan få noget ud af hende.
Hvordan får man tingene aftalt? Hvad gør man i det hele taget?

Jeg håber, at I alle vil forstå, at jeg ikke har behov for, at blive dunket i hovedet og fortalt, at jeg bør gøre mere for hende. Eller burde have indset tingene noget før - for det ved jeg udmærket.
Jeg havde bare brug for, at komme ud med det hele, og idet jeg ikke har haft hest før, ved jeg heller ikke, hvordan jeg skal gribe tingene an.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når beslutningen er taget...
  • #1   5. aug 2014 Puh hvor sørgeligt at det må ende sådan, selvom der måske ikke er anden udvej..
    Har du haft dyrlæge på hende?


  • #2   5. aug 2014 Jeg har ikke haft dyrlæge på hende ... Det er den sidste uges tid, at tingene er gået op for mig, og som jeg skriver, så har jeg desværre ikke råd til en kæmpe undersøgelse og videbehandling derefter... smiley

  • #3   5. aug 2014 Det er kun flot at du er voksen og ansvarsbevist nok til at træffe sådan en beslutning.

    Men føler med dig. Mange tanker herfra


  • #4   5. aug 2014
    Jeg tænker umiddelbart det godt kunne være noget simpelt en fys kunne ordne, men jeg forstår også dit valg.

    Hesten kan kun slagtes hvis den ikke er taget ud af konsum, skal den slagtes så sker det ofte ved at du kører hesten til slagter også trækker du enten selv den ind eller en anden gør, samt holder den når den skydes og efterfølgende får halsen skåret over.


  • #5   5. aug 2014 Årh hvor trist..
    Har du prøvet at sætte hende til salg gratis, og skrive at der nok kommer et par dyrlæge regninger, det kunne jo være der var nogle der kunne tage sig af hende så?


  • #6   5. aug 2014 Har ikke haft hende gratis til salg. Vil ikke byde hende et hjem, som måske kun tog hende, fordi hun ikke kostede noget...


  • #7   5. aug 2014 Krikke
    Hun er ikke taget ud af konsum. Laver man en aftale med en slagter, eller?


  • #8   5. aug 2014 Hvis det er til (ordentlig) gratis formidling kan du evt gøre det gennem NJD, de skriver kontrakt på at den ikke må videresælges og skal overdrages til NJD igen hvis den skal "videre".
    Ejs det må være den værste dag for dig smiley


  • #9   5. aug 2014 Det er måske også meget for hende hvis hun skulle flytte hjem, og så også igennem en masse med dyrlægen, det er vidst den rigtige beslutning du har truffet..
    Men hvor må det være hårdt.. smiley


  • #11   5. aug 2014
    Det gør du ja - ligesom man ellers laver en aftale med en dyrlæge. Og er hun ikke taget ud af konsum må hun så ikke have fået noget medicin der har tilbageholdelsestid.


  • #12   5. aug 2014 Jeg vil foreslå at få en dyrlæge ud og give en vurdering af det.

    Når hesten ikke er ældre kunne det godt være noget som unghesteknæ nemlig. Det kan vise sig på sære måder - her trak hesten det låste ben efter sig et stykke, og nærmest hanetrittede det op under sig for så at trække det afsted igen. Dyrlægen vurdere at han ville vokse fra det, det gjorde han også, men først ret sent (som 6 års) fordi han var i vækst frem til der.

    Måske kunne hesten udlånes hvis det ikke er noget der giver den smerter?


  • #13   5. aug 2014 Hun har umiddelbart ikke smerter. Men jeg har forsøgt atlåne hende ud før. Fik kun useriøse henvendelser.

  • #16   5. aug 2014 Altså ikke smerter hun viser. Men hun har helt sikkertnoget , hun ikke viser. Det må ligge til grund for alt det, jeg har været igennem mes hende.

  • #17   5. aug 2014 Syntes du skal prøve at kontakte NJD, hvis ikke beslutningen allerede er truffet, det kunne jo være hun kunne få en rask fremtid smiley

  • #18   5. aug 2014 Hvis bare jeg havde råd, så havde jeg beholdt hende. Men nu synes jeg egentlig bare, ar hun fortjener fred.at hun ikke skal udsættes for mere, hun ikke har lyst til.

  • #19   5. aug 2014 du kan f.eks. kontakte Aksel Juhl i Uge ved Tinglev - han kører heste til slagtning lige syd for grænsen - og er en mand man kan stole på - dvs. den bliver slagtet og bliver ikke kørt til f.eks. Italien eller lign.

    Han kører normalt om fredagen og ordner alt - kan kontaktes på 20 81 93 55


  • #20   5. aug 2014 OBS. - mvh Ponymor - som kender Aksel og selv har brugt ham!

  • #21   5. aug 2014 Tinglev ligger ikke så langt herfra. Men hvorfor vælge at den skal køres syd for grænsen?

  • #23   5. aug 2014 det er tit hurtigere og nemmere at få den slagtet i Tyskland - ved så heller ikke lige hvor i Sønderjylland man kan få slagtet en hest (?)

  • #24   5. aug 2014 En rigtig fin og moden beslutning. Bestemt ikke rar, for det vil den aldrig blive, men det er nok det nødvendige. Man må også sige til sig selv, at det er her grænsen går til, at man ikke har råd til at have hest og at den ikke skal have flere ejere, fordi den allerede har haft mange. Det synes jeg er flot af dig at se så voksent på det smiley

  • #25   5. aug 2014 Nåå... Det vidste jeg ikke..

    Line
    Hun har aldrig været hesten, der løb rundt på folden og legede. Hun løber aldrig, hvis hun selv kan vælge. Så går hun i meget langsom skridt..


  • #26   5. aug 2014 God beslutning, men helt klart hård smiley Når du afleverer hende hos slagteren, så vær sikker på at hun er død inden du tager derfra. Se hende evt efter hun er blevet skudt.

    Jeg føler med dig, stakkels dig smiley


  • #27   5. aug 2014 ellers kan man give til til zoologiske haver... det skal min hest smiley

  • #28   5. aug 2014 Du kan evt. 'spørge' dyrelægen gratis til råds smiley http://gaerum-dyreklinik.dk/spoerg-dyrlaegen/

  • #29   5. aug 2014 Stald Kastaniely
    Der ligger ikke nogen zoologisk have lige i nærheden, og hun hader at blive kørt med, så en time i trailer synes jeg ikke er optimalt... smiley

    Mathilde
    Jeg har prøvet at spørge nu...


  • #30   5. aug 2014 nej okay... så er det ikke så nemt smiley


  • #31   5. aug 2014 Jeg synes det er en super flot beslutning, selvom den ikke er nem. Min hest har dårlig ryg, grundet for kort ryg, der gør at hun skal holdes igang med "rigtig" ridning. Hvis ikke hun bliver det, får hun ondt, også på folden. Så hvis der sker noget, så hun ikke kan rides, så skal hun også aflives. Ligeledes tør jeg ikke sælge hende, netop pga hendes ryg, og bevistheden om, at en "uvidende" eller ligeglad rytter får redet hende på en sådan noget, at hun udvikler svær kissing spines, som hun netop er i fare for, da hendes ryg er så kort at torntappene sidder sættere end på en længere hest. Så hvis jeg ikke har råd til hende mere, så skal hun også aflives.

    Derfor synes jeg det er en flot beslutning du har taget. Jeg er sikker på, at når det er gjort, er din hest taknemmelig, hvor den så end befinder sig.


  • #33   5. aug 2014 Oh det synd. Jeg syntes du måske skulle prøve at kontakte Nyt Hestliv, om de kan tage den, eller de kender et sted den kan komme hen. Syntes også det er lidt synd når den kun er 4 år, Og ikke er undersøgt til bunds hvad den fejler. Men trist for dig, det er det. smiley

  • #34   5. aug 2014 Med hensyn til det med at hun ikke skal ligge flere dage og vente på DAKA, så sørger man jo for at aftale tiderne så det ikke sker.

    DAKA har nogen bestemte dage de kører ud i dit område, så man ringer til dem og finder ud af de dage og så aftaler man en tid med dyrlægen så det passer sammen smiley

    Min pony blev aflivet ude foran stalden med sprøjter i onsdags, om eftermiddagen, og hun blev hentet torsdag morgen...

    Hvis du gerne vil have hende slagtet, så skal du selvfølgelig gøre det, men synes bare lige jeg ville forklare at det med dyrlæge og DAKA jo ikke er et problem smiley

    Man ringer til den slagter man nu vil bruge, aftaler en tid og kommer med hesten den dag. Hesten bliver bedøvet med en boltpistol, den bliver skåret i halsen så blodet kan løbe ud og der er vidst også noget med at de skal banke noget ned i ryggen på dem smiley hvis du ikke selv kan være der, så er det vigtigt at du får en du stoler på til at være der, så man er sikker på at det bliver gjort ordenligt.

    Det en rigtig svær beslutning, og det tog mig et halvt år at beslutte!

    Undskylder at det blev lidt langt smiley


  • #35   5. aug 2014 Lisette
    Det er hovedsaglig økoimien. Hvis jeg havde haft pengene, var hun blevet undersøgt og så skulle det ordnes, hvordan man end kan gøre det...

    Jeg købte på et tidspunkt noget mad til hende, som havde ekstra af noget i, og som skulle hjælpe med at opbygge muskler. Det hjalp faktisk på hendes knæ, og hun stoppede med at knække sammen. Men hun kan desværre ikke tåle mad med for meget af sådan noget i, som var det der gjorde, at det skulle være muskelopbyggende. Hun bliver nemlig hurtigt tyk...


  • #36   5. aug 2014 zoo plejer at hente dem selv,lige efter den er blevet skudt hjemme

  • #37   5. aug 2014 Christina
    Gør de det? Jeg tænkte man skulle ud med den, og så blev tingene ordnet der....

    ALLE:
    I sådan et forumemne her, synes jeg altid, at det er svært at huske alt, hvad man egentlig vil skrive... Nu kom jeg lige i tanke om noget mere.
    Hun har problemer med sine ben. Som om hun ikke kan styre dem ordentligt sommetider. Hvis jeg løsspringer hende, løber rundt med hende over spring, eller selv rider over spring, så rammer hun bommen cirka 60% af gangene. Hun får ikke løftet sine fusser ordentligt. Heller ikke selvom det er små spring på 20 cm. Hun hamrer direkte ind i bommen rigtig ofte.
    Desuden har hun svært ved at bakke ud af trailer. Hun vælter mildest talt ud af trailer, når hun skal bakke ud, for hendes bagben følger ikke ordentligt med. Hun kan af en eller anden grund ikke finde ud af at bakke nedad.


  • #38   5. aug 2014 Jeg har også brugt Axel Juhl et par gange, han er en utrolig rar og rolig mand der ved hvornår han skal holde mund . For er jo ikke den rareste situation . De gange han har været her, har er været andre heste i lastbilen, han kører så vidt jeg ved ikke kun med 1 hest . Og mine har ikke sagt en lyd når de er kører af ( Heldigvis ) .

    Han tog i 2012 500 kr. for det og så får du checken direkte fra slagteriet . Med vægt osv. det syntes jeg er rart .


  • #39   5. aug 2014 Jeg kan sagtens forstå man vælger aflivning når et dyrs liv bliver uværdigt. Jeg synes bare måske det er lidt trist at en så ung hest må lade livet fordi der ikke er penge til den. Jeg vil altid have tanker om hvad mon det var og var det det rigtige. Derfor vil jeg til hver en tid have facts/undersøgelse der beviste at en aflivning ville være rigtig.
    Jeg forstår godt det er en svær beslutning og hårdt for dig, men alligevel synes jeg det er en skam at aflive et dyr hvis det blot er en bagatel der kan behandles og ikke er en livslang/kronisk sygdom/skade.


  • #40   5. aug 2014 ja herover på Sjælland henter zoo selv

  • #41   5. aug 2014
    Ville næsten garantere at hvis hesten har svært ved og bakke så sidder der noget en fx fys eller osteopat kan finde - det er en klassisk ting.

    At hesten er ligeglad med spring kender jeg også typerne til - men det er ofte bare fordi de er dybt umotiveret for at komme af med pres. Ham jeg kendte kunne godt springe i naturen, men på banen pillede han det meste.

    En del zoos får også dyr hvor man kommer med dem, har ikke hørt nogen der kommer ud.


  • #42   5. aug 2014 nej men kender nogle der har fået hentet af zoo hjemme efter dan lige var skudt,da de skal vide lige hvornår det sker,og dyret ikke må have ligget for længe

  • #43   5. aug 2014 Krikken
    Jamen det er ikke fordi hun ikke vil. Hun prøver virkelig, men hun rammer alligevel. Hun forsøger, men kan ikke....


  • #45   5. aug 2014 Lisette
    At give hende en chance? Ja, men det kommer an på hvilken... Har du en ide?


  • #46   5. aug 2014 Når jeg læser det her, tænker jeg egentlig at jeg synes du burde gøre noget mere for den... Men, hvis din mavefornemmelse fortæller dig at du skal aflive, så gør du det.
    Vildt mange sagde til mig at Stella sagtens kunne leve nogle år endnu, at en lille pige sikkert ville få glæde af hende, men jeg havde det ikke godt med det. Min mavefornemmelse fortalte mig at aflivning var det bedste for Stels og jeg...

    Hvis DU mener at du gør det rigtige, så gør du det rigtige! Det er dig som skal leve med valget.

    Håber at du klarer den smiley


  • #47   5. aug 2014
    Min skulle også ud af trailer forleden og hun bakkede skævt 4 gange så hun hoppede ind igen. Min veninde der er massør mener hun er skæv bag til - igen.
    Når dyret ikke kan eller vil bakke - så sidder der nærmest 100 noget et sted og er skævt eller låst.


  • #49   5. aug 2014 Det er trist at høre smiley :'( men det vil også være synd at sælge den hvis den så "bare" bliver en"kastebold" har selv oplevet det der med at en hest skulle aflives det er ikke sjovt smiley men STOR respekt for at du vælger det der er bedst for hesten smiley og ikke for en selv smiley <3 smiley

  • #50   5. aug 2014 Puha... Det er ikke sjovt.
    Min pony, blev for et år skudt, hos slagter. Hun blev ikke lavet til mad.
    Det var kun min mor der var der, da jeg ikke ville se min livsglade pony, ligge død.
    Men min mor sagde at den slagter var rigtig rolig. Stod og nussede min pony inden de skulle ind til der hvor hun blev skudt.
    Jeg har stadig, den dag idag, den grime hun havde på. Der er lidt blod på, men jeg vasker den ikke.


  • #52   5. aug 2014 Har du ikke overvejet at forære hende væk som selskabshest??
    altså på den måde slipper du for at få hende aflivet.
    Af princip syns jeg at det er forkert at du ikke får hende undersøgt men "bare " slagter hende.
    Men har du ikke pengene til dette, og har du ikke pengene til at beholde hende, så er det en meget moden beslutning du har taget.
    Men som sagt hvis jeg var dig ville jeg da forsøge at forære hende væk. evt. på facebook, der er masser af sider og grupper og på den måde kan man hurtigt og nemt få spredt budskabet, og det skulle da være underligt om ikke der er en der søger en gratis selskabs hest.


  • #53   5. aug 2014 Mette S
    At forære hende væk som selskabshest ville ikke passe mig så godt, idet jeg har læst og hørt om mange historier, hvor en hest bliver foræret væk, og familien der tager imod, kun gør det, fordi hesten er gratis.
    Jeg vil ikke se hende om to uger som dressurpony til Lotte på 12 år....


  • #54   5. aug 2014 Ej der findes grimme historier, men der findes altså også mange gode menneske r der vil behandle hende godt.
    Hvad med NytHesteliv.dk


  • #55   5. aug 2014 Mette
    Ja, der findes også gode historier, men uanset hvad hun fejler eller ikke fejler, så skal hun ikke foræres væk til en lille familie der ønsker sig en selskabshest til deres lille shetlandske børnehest. Hvis hun ikke skal slagtes, så fortjener hun et liv, hvor hun bliver respekteret. Hun skal ikke foræres væk som selskabshest.
    Hvis hun skal et andet sted hen, så skal hun hen til én, der er interesseret i at bruge tid på hende. En, der vil og kan få hende undersøgt. Én, der vil bruge hende, på den måde, hun kan. Og én, der er interesseret i en kontrakt.


  • #56   5. aug 2014 min havde præcis det du beskriver. Svært ved at bakke, bagbenene låste sig/faldt sammen. Han var endda nede at lægge en gang pga. låsning i knægene.
    Det skulle trænes. Det hed sig, at jeg skulle starte med at træne ham over bomme. fys skulle ud en enkel gang, og siden har jeg ikke mærket noget til det. Han bliver nok ikke den store springhest nogensinde, men han "virker" fint nu. smiley

    Jeg syntes at det er ærgeligt at aflive en så ung hest, specielt hvis dens skader kan gentoptrænes lige så nemt som min.
    Det er rigtig ærgerligt når økonominen skal afgøre sådan nogen vigtige beslutninger for os, men hvis det er din eneste udvej, som du ser mulig, så er det jo det du må gøre.
    Jeg føler med dig. smiley


  • #57   5. aug 2014 Jeg ville helt klart også give hende en chance, især når der ikke ligger en diagnose på hende. Det kan jo være en lille bagatel der nemt kan løses, og så kunne hun få mange gode år endnu smiley
    Nyt hesteliv eller lignende sender ikke hestene videre uden de ved hvad der er galt, og de kommer kun ud på en formidlings kontrakt, hvor de stadig ejer hesten, så den på den måde ikke bare bliver solgt videre og ender som kastebold!
    Hvis jeg stod i dit sted ville jeg klart overdrage den til nyt hesteliv, så den får den fornødne ekspertise, og ikke bare skal ende sit liv på baggrund af økonomi hvis det viser sig, at der ikke er noget alvorligt i vejen! smiley


  • #58   5. aug 2014 Nu snakkede jeg med min mor om et. Hun mener jeg bare skal lade hende gå på folden og være som hun altid har været. At hun kan få et fint liv, som hun har det nu for "man kan jo ikke se, at hun fejler noget" ....

  • #59   5. aug 2014 Jeg undrer mig egentlig over at hvis hesten længe har vist mærkelige tegn/adfærd du ikke da har gjort noget for at undersøge den?

    Mht. din mors ide - skal den bare gå skal den da stadig tjekkes!!!!!!!!!!!!


  • #60   5. aug 2014 Jeg er enig med Lotte H, hvis en hest er syg eller skadet, er det ejers pligt at gøre noget ved det, enten selv at gøre noget/ betale for det, eller give hende til nogen der vil hjælpe hende. En hest har en høj smertetærskel, og den kan sagtens have smerter uden du kan se det smiley og når den viser tegn på smerte når du rider den, så har den jo en eller anden form for ondt!

  • #61   5. aug 2014 Anja
    Udefra denne tråd, kan du jo se, at der bliver gjort noget ved det. Jeg beder dig og også Lotte H om at smutte fra min tråd, hvis ikke I kan byde ind med noget, der har relevans for mit forumemne.


  • #62   5. aug 2014 En god fornuftig og moden beslutning du har taget. Du tager ansvar, og ved at aflive hende er du i hvert fald helt sikker på, at hun ikke havner i de forkerte hænder.
    Det er da en mulighed, at der findes mennesker som ville kunne give hende en chance, men jeg ville ikke selv være villig til at tage sådan en chance, det holder jeg for meget af mine heste til.
    Jeg kender flere der i dag siger, havde jeg dog bare valgt at aflive.......
    Jeg sender alle mine trøstende tanker til dig, for uanset om det er fornuftigt, så ER det hårdt at tage sådan en beslutning smiley


  • #63   5. aug 2014 Kan kun støtte din beslutning, og det ansvar du tager er imponerende. Jeg har så sent som i sidste uge aflivet min egen, Pepsi, som var min aller første pony. Det er sindssygt hårdt, men jeg ved han er et bedre sted nu.
    og der kommer din også hen, og selvom selve udførelsen er lige så hård som selve beslutningen, så får du det også bedre ved at vide, at du har gjort noget, så hun ikke længere har smerter - og du har givet dig selv en smule frihed.
    Hvis du har lyst til at snakke, er du velkommen til at skrive. smiley


  • #64   5. aug 2014 Til gengæld må jeg stille mig uforstående over for dig valg af aflivning, selvom jeg selvfølgelig respektere, at det er dit valg. Jeg ville ALDRIG have min hest som bøf. Desuden kan du bestille DAKA, så de henter hesten onsdag morgen, og så aflive tirsdag aften.
    Også bare tanken om en boldpistol gennem krydderen. Puha.
    Så hellere 2 lillae sprøjter, og at den langsomt falder til ro.


  • #65   5. aug 2014 Stavefejl er ganske gratis smiley

  • #66   5. aug 2014 KNL
    Som jeg ser det, synes jeg det virker respektløst at hestens lig skal ligge og vente under en presenning på at komme videre.. Også selvom det måske kun er en dag.


  • #67   5. aug 2014
    Det kommer an på hvordan hesten tager det hele :o) Jeg vil gerne have en afslappet hest når den skal her fra og min er vældig oppe på dupperne nye steder - så derfor vil jeg ikke fragte hende i trailer hvor hun også er vældig vågen, omend stille også til et nyt sted hvor hun fnyser af alt og muligvis ikke vil stå stille.

    Det er noget andet hvis hesten er helt kølig under transport og helt rolig med nye steder.


  • #68   5. aug 2014 Jeg løslongerede hende på folden ved siden af i dag, for at filme i tilfælde af hendes knæ "låste sig" eller hvad det nu gør.. Umiddelbart så der ikke ud til at være noget galt, men jeg lægger lige begge videoer ind alligevel, i tilfælde af at I kan se noget, jeg ikke kan.

    https://www.youtube.com/watch?v=zxlyJiO5y6E&list=UUqrVx5MLegZaG84seTEIqrA&index=2


  • #70   5. aug 2014 Umiddelbart ser det ikke ud til at den træder særlig meget under sig selv i trav - altså knap træder i eget spor, kan det passe?

  • #71   5. aug 2014 Det passer - hun træder sjældent op i sit eget spor. Men jeg tror, at det er fordi hun er så langsom. Jeg kan nemt få hende til det, hvis jeg får hende til at sætte farten op... Hun vil bare helst gå i det dersens snøvletempo.

  • #72   5. aug 2014 Hvad får du i SU? Og har du ikke mulighed for at tage SU lån?

    Er ikke for at lyde bedre-vidende, men det kan godt lade sig gøre at have hest (også skadet hest) når man er på SU.
    Jeg var på SU + SU lån (og bor i kbh) da jeg købte min hest og også da han besluttede sig for at rende i hegnet uden at være forsikret. Opstaldning mv. havde jeg som fast udgift, men hegnskaden på 30.000 kr. lånte jeg til i banken.

    Det er nu 5 år siden og de 30.000 har jeg betalt af og SU lånet mærker jeg ærlig talt intet til, da det for mig kun er 1000 kr om mdr, jeg skal betale af hvilket er småting, når man får job og har været vant til at leve af SU.
    Og hesten, ja ham har jeg stadig smiley Og har haft ham i 6 gode år. Det var et sats fra min siden, og ville jeg gøre det samme igen for at redde min hest? JA uden at tøve!


  • #73   5. aug 2014 hun ligner en der er låst i sit kryds smiley sådan går min når korsbenet har sat sig skævt
    ville sådan ønske jeg havde købt hende da du havde hende tilsalg, men kan sagtens forstå dine frustrationer og spekulationer

    har selv haft det selv samme med min haffer

    hvis du vælger at give det et forsøg, så vil jeg anbefale dig at få tjekket hende af en kranio sakral terapeut eller evt. osteopat
    er selv tilhænger af KST og det virker rigtig fint for min når korsbenet driller smiley

    men ellers må du sende hende over til mig på sjælland! smiley


  • #74   5. aug 2014 Korsbenet? Hvad er det for noget, Nadia? smiley

    Sig b
    Jeg får lidt over 1200 i måneden, men jeg har et buskort, som skal betales også....Så jeg har nok månedligt cirka 1000 kroner til hende - og det er jo ikke helt nok.


  • #75   5. aug 2014 For mig ligner det lidt, at hun ikke er så glad for at trave, og have bagparten meget i brug.. Bare det jeg ser, er ikke ekspert i det. smiley

  • #76   5. aug 2014
    Som Nadia nævner, så tænker jeg også noget i bagparten skævt eller låst - det er som nævnt typisk noget fysisk der gør de fx ikke kan bakke :o).



  • #77   5. aug 2014 Hvad med SU lån? Er det ikke en mulighed?

  • #78   5. aug 2014 Nu hvor jeg kigger nærmere på videoerne: Jeg synes lidt det ligner hun kunne være låst et sted i bagparten. Hun træder ikke ind under sig, og hun går langsomt.
    Typisk tegn på låsning/skævhed. (-:


  • #79   5. aug 2014 Sig b
    Jeg har jo ikke noget arbejde, så jeg ved ikke, hvordan jeg ville skulle betale af på lånet bagefter...


  • #80   5. aug 2014
    Et SU lån kan man vente med og betale tilbage til man er færdig med at uddanne dig, det er ikke sådan at de står den dag du får din eksamen og siger " Giv os pengene! " og der er nærmest ingen rente på.


  • #82   5. aug 2014 Hmmm.... tja, så ved jeg ikke.. Men umiddelbart er det jo ikke mega smart at tage lån...

  • #83   5. aug 2014 Line Z
    Der er desværre ikke så store muligheder her i omegnen for andre opstaldningssteder...


  • #84   5. aug 2014 Som Krikken skriver, så er renten utrolig lav, og du kan selv gå ind på su.dk og vælge beløb og hvor mange måneder du ønsker at få med su lån smiley

  • #85   5. aug 2014 Et SU lån begynder man at betale tilbage 1 år efter man er helt færdig med sin uddannelse. Og derefter kan man endda søge dispensation, hvis det kniber med betalingerne.

    Men også bare et forslag til hvordan du muligvis kunne få råd til at få din hest undersøgt smiley


  • #86   5. aug 2014
    Hvis du gerne vil beholde hesten og få den udredt, så er det en mulighed. Ja det er et lån, men det er den billigste rente du nogensinde kommer til at låne til og mange hestefolk har lån for at have hest under studie.

    Jeg kan godt forstå at du er opgivende og trist, det lyder du i hvert fald - men se muligheder og ikke begrænsninger hvis du gerne vil give tingene et skud - fx og få hesten tjekket, SU lån e.l :o)


  • #87   5. aug 2014 Jeg tror, at jeg vil snakke med min mor i morgen om det, og så se, hvad hun mener...

  • #88   5. aug 2014 Min vallak travede i høj grad sådan der da han havde sine halte perioder - og gør det periodevist stadigvæk. Til gengæld går han væsentligt bedre i skridt og galop, hvor han næsten altid har bagparten godt under sig.
    I en periode trænede jeg stort set rent skridt-galop program i samarbejde med min daværende ridelærer (altså et minimum af trav, kun lige nok til at få hesten forsvarligt varm), hvilket faktisk hjalp på hans indundertræden i trav også, fordi han fik flere muller. smiley
    Så jeg tænker altså stadig noget som unghesteknæ eller som de andre nævner, andre låsninger i bagpartiet.

    Er der bedre fremdrift i naturen? smiley


  • #89   5. aug 2014 Nej, i naturen er det det samme... Eller, somme tider kan man faktisk godt få hende højere op i gear, når hun først er kommet i gang..
    Jeg har også trænet skridt-galop næsten udelukkende på et tidspunkt, fordi hun ikke ville trave. Hun sætter nærmest i galop direkte fra skridt somme tider..


  • #90   6. aug 2014 Nu er det ikke for at lyde som en nederen person.
    Men, jeg synes det egoistisk af dig at aflive den. En 4 årig hest, skal ikke slutte sit liv sådan, fordi ejeren ikke har råd til dyrlæge. Du ved ikke engang om den fejler noget, du har ikke engang haft dyrlæge ude. Du kan jo ikke afgøre om den er rask eller ikke.
    Jeg kan godt se at det ikke er en nem situation du står i, men så gør noget ved det. Tag et studielån, find et arbejde, det kan lade sig gøre, hvis du virklig ønsker det. smiley
    Jeg synes det er usympatisk at have den holdning at den aldrig ville få det godt det nye sted, det kan da være at nogle mennesker få glæde af den. Og ellers lav en ordenlig kontrakt på det, så du ved hvad du kan gøre, hvis de ikke behandler hende ordenligt, eller på anden måde bryder det.
    Held og lykke med det.


  • #91   6. aug 2014 Jeg syns nu også at der ser ud til at den er låst i krydset eller bagparten.
    Så inden du gør noget som helst skal du altså få en kiropraktor ud og se på hende. det skylder du ihvertfald din hest.
    Bare at aflive den når det evt er nget så simpelt som en løsning der er galt, det syns jeg bare ikke er iorden.

    Så hellere give den bort til nyt hesteliv så de kan tage sig af den.


  • #93   6. aug 2014 Som skrevet herinde, spurgte jeg dyrlægen på nettet om et gratis råd. Jeg sendte videoerne med og fortalte nogle af jeres meninger om den.

    Dyrlægen mener ikke hun er låst. Ham siger, at hun er decideret halt, og at det ret sandsynligt skyldes spat.


  • #94   6. aug 2014 En 4 års hest burde ikke have spat. spat er som regel noget som kommer med årene pga. slid.
    jeg ville stadig mene at du skal ovre en kiropraktor på hende, eller forære hende til et internat.
    For jeg er sikker på at hun godt kan komme til at fungere som ridehest.


  • #95   6. aug 2014 Mette S
    Nej, en 4 års burde ikke have spat. Men hvis hun har, så er det jo sådan, det er.
    Ved heller ikke lige, hvad det skulle være kommet af..


  • #96   6. aug 2014 De kan nu godt få unghestespat så det er ikke en usandsynlig diagnose. Hvis det var mig ville jeg dog have det bedst med at få den tjekket alligevel. Det er jo en beslutning der følger en resten af livet.

  • #97   6. aug 2014 Som dyrlægen får det skrevet, Sig, så lyder det for mig som om, at der umiddelbart ikke er særlig stor tvivl. At den knækker sammen i bagbenene er - som han skriver det - et tegn på spat. Og så mener han, at hendes gang tyder voldsomt meget på spat også...

    Hvis hun rent faktisk har spat, så vil jeg mene, at det er på sin plads at få hende aflivet - på den ene eller den anden måde. At hesten har spat i så tidlig en alder, tegner for mig ikke specielt godt. Og i tilfælde af, at jeg ville sælge hende videre/give hende væk, ville jeg leve med bekymringen om, hvorvidt der ville blive taget hensyn til hendes ben....


  • #98   6. aug 2014 Jo men der er stor forskel på ungheste spat og alm spat. de fleste unge heste vokser fra deres ungheste spat, og kommer til at fungere som rideheste.
    Så uanset ville jeg få det tjekket. og jeg syns også at det er ret vildt at dyrlægen kan stille den diagnose uden at se hesten på forskellige underlag, samt bøjeprøvet.


  • #99   6. aug 2014 Dyrlægen stiller ikke diagnosen, men siger at det er ret sandsynligt er spat.

  • #102   6. aug 2014 Altså en ting er at se en video.. Noget helt andet er at undersøge hesten.

    Min hest har også haft tendens til at knække sammen i bagbenene og var kort gående på bagbenene. På video kunne det snildt have lignet spat, men det har han ikke. Derimod har han en låsning ved en lændehvirvel.

    Og ja jeg er enig i, at hvis en hest er svær at sælge og oveni købet viser sig at have spat, så er aflivning måske den bedste løsning. MEN teknisk set ved du jo ikke om hesten fejler noget (alvorligt) og derved risikerer du at aflive en sund og rask hest eller en hest som er ret nem at fikse og det synes jeg faktisk er lidt unfair overfor hesten...


  • #103   6. aug 2014 Nu når du skriver det, Line, så har hun også altid været dum at rense baghovene på. Hun trækker benet tilbage og vil ikke. Jeg har altid tænkt, at det var fordi hun ikke var blevet trænet sådan virkelig meget til det... Men det kan da godt være, at det har noget med det at gøre?

    Pt. Står hun meget stille. Jeg har ikke brugt hende så meget pga. ferie... Vil det hjælpe at få gang i hende, hvis hun har spat?


  • #105   6. aug 2014 Jeg syntes det er synd at sætte hende til at lave noget når hun så tydeligt viser hun har ondt . Og du har kun en gisning fra dyrlægen . Så få den dog ordentligt undersøgt . Eller kan du leve med måske at påføre den yderligere smerter ?

  • #107   6. aug 2014 Nu har jeg læst lidt mere om spat på forskellige hjemmesider, og jeg synes bare, at der er flere og flere tegn på, at det er spat.



  • #108   6. aug 2014 http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/s/spat.aspx

    Ikke så svært at finde noget om, fik du med at det er smertefuldt ? .

    Men reelt set ved du intet før det er ordentlig undersøgt ! .


  • #109   6. aug 2014 Hyggerytteren
    Er du sød at hoppe ud af min tråd?

    [b]Jeg har lige fundet en video frem fra oktober 2013 - her kan man fornemme, hvordan hendes gang er, når hun først er varmet op... (link fjernet)


  • #110   6. aug 2014 Undskyld mig at jeg lige kommer med min mening. Jeg syntes bestemt du skal få en dyrlæge på. Det hjælper ikke hesten at der kun skrives om det. Hvis den har ondt er dette ikke fair.

  • #111   6. aug 2014 K S AA J
    Jeg har ikke skrevet, at jeg ikke vil have dyrlæge på. Jeg er i gang med at undersøge de forskellige muligheder der er, for så at komme frem til, hvad den bedste løsning vil være.


  • #112   6. aug 2014 Undskyld mig igen. Men den rigtige løsning er efter min mening når der er stillet en diagnose. Og det af en der har forstand på heste. Jo før der er en på, jo før kan den måske hjælpes. Syntes bestemt ikke om heste skal gå rundt og vente efter smertebehandling, hvis de har brug for det. Vi andre får også noget når vi har ondt.

  • #113   6. aug 2014 TS du er nød til at acceptere at folk kommer med deres mening, når du laver sådan en tråd! Vi gør det jo faktisk i en god mening, for at hjælpe dig og din pony, så din pony forhåbentlig får en chance mere, før du sender den afsted til de evige græsmarker!
    Jeg syntes efterhånden det lyder som om, at du bare leder efter en god undskyldning, for at aflive den! Der kommer en masse dårlige undskyldninger for ikke at få et job, eller at tage et su lån, så din pony kan få en ordentlig diagnose! Og vil man ikke gøre ALT hvad man kan, så er det på sin plads at give hende til nogen der vil gøre det for hende!
    Du vil ikke bare give hende væk, heller ikke alm aflivning, men derimod kun slagte hende... Er det et spørgsmål om, at du bare vil have lidt penge ud af det?

    Jeg ser sådan på det: har man dyr, ja så er man forpligtiget til at give dem en ordentlig behandling, og er dyrlægen nødvendig, ja så ringer man efter dem! Hvis man ikke kan finde råd til dyrlægen på den ene eller anden måde, så skal man slet ikke have dyr. Dyrene har krav på at få den behandling der er nødvendig, på enten den ene eller anden måde, enten af ejer eller finde nogen der vil overtage dyret som det smiley

    Jeg ved godt at du bliver sur, men kan du ikke klare at få sandheden at vide, så skulle du måske ikke have oprettet emnet i et offentligt forum i et land med ytringsfrihed! smiley


  • #114   6. aug 2014 Jeg vil lige fortælle om knæskalshæftning, da det i mit hoved lyder som det.

    Min havde/har det. Det er ikke noget der generer ham, men bakker han, så er benet låst. Nogle gange når han går fra trav til skridt, falder han sammen i benet, samt han kan låse det på staldgangen og skal presses til at løfte det.
    Min dyrlæge har fortalt om en operation, det vil hjælpe; De snitter i senen, for at gøre den længere og derved vil det stoppe.
    Min skal dog ikke have den operation, da hans er så lidt og er formindsket meget fra han var 4 til nu. (7)

    Hvis det har interesse, så kan jeg prøve at optage, mens han har låst ben og sende til dig. Så kan du se om det ligner det din har? smiley


  • #115   6. aug 2014 Anja, hvis jeg oprettede sådan et emne her, ville jeg selvfølgelig forvente ærlige meninger, men jeg ville ikke acceptere direkte hånende og ondskabfulde kommentarer som Hyggerytteren for eksempel kommer med.

    Derudover vil jeg tilføje, at det selvfølgelig er en super svær beslutning og det er komplekst - det betyder, at valget altså ikke bare er sort/hvidt. Jeg kan sagtens forstå, at man ikke vil låne mange tusinde kroner som man skal bruge de efterfølgende mange år på at betale af; men det betyder jo ikke, at man automatisk vil sælge hesten som selskabshest. Og det betyder heller ikke, at man så må gå ud fra, at hesten skal gives væk. Det er altså ikke bare så ligetil at lave en beslutning, og man kan sagtens tænke på både økonomi og hest uden at det bare er fordi at man "leder efter en god undskyldning, for at aflive den" smiley


  • #116   6. aug 2014 Hvori består det hånende og ondskabsfulde jeg skriver ?

  • #117   6. aug 2014 Fünke
    nej selvfølgelig skal man ikke håne andre, eller være ondskabsfuld, der skal gerne holdes en god tone her på HG!
    Jeg siger heller ikke TS skal låne mange tusinde kroner! en dyrlæge, fys eller lignende ud bare en gang, kan jo være nok til at stille en diagnose smiley Der er jo ingen der ved noget med sikkerhed, når der ikke har været andet end en netdyrlæge indover smiley


  • #118   6. aug 2014 Jeg syntes virkeligt jeg tænkte mig om og vejede mine ord, jeg er godt klar over TS står i en træls situation, en rigtig træls ! . Har sgu også ondt af hende men ikke mindst hesten, den syntes jeg ikke skal udsættes for eksperimentelle handlinger fordi der er nogen herinde der tror den fejler .

  • #119   6. aug 2014 det ville være så synd at sende så skøn og smuk en hest til de evige græsmarker hvis det bare er en skæv lænd eller anden småting smiley
    Jeg synes virkelig det ligner problemer med lænderyggen og er sikker på at det ville kunne rettes op på få behandlinger - og i første omgang bare få den tjekket igennem, det koster ikke en formue smiley


  • #120   7. aug 2014 En spatbøjeprøve er ret men for dyrlægerne at lave. Fik den lokale hestedyrlæge ud til min vallak efter en særlig slem periode med låsninger. Han var ikke halt overhovedet da hun kom, og heller ikke efter spatbøjeprøven.

    Han tror forøvrigt det gør ondt at få ordnet baghove efter de låste knæ, og kan være en seriøs kælling at få smed til. Han har tydeligvis ikke ondt, men tror stadig at det skal gøre ondt efter at det var sådan med de låste knæ.

    Så jeg tror at en spatbøjeprøve ville være en god investering. Her var jeg i hvert fald glad for ikke at have en spathest (og han har ikke haft noget med knæene siden)

    Løsdrift er btw også super til unghesteknæ såvel som at blive holdt igang
    PS min vallak var ikke meget for at bakke heller smiley

    Håber i finder ud af det!


  • #121   7. aug 2014 Min venindes islænder vallak havde også svært ved at løfte baghovene. Han fik massør på og så var de nemme smiley

  • #122   7. aug 2014 .

  • #123   7. aug 2014 Hyggerytteren: jeg opfattede det i hvert fald som hånligt at skrive "Eller kan du leve med måske at påføre den yderligere smerter?" og derefter "fik du med at det er smertefuldt?" fordi jeg selvfølgelig går ud fra, at TS udmærket godt er klar over, at det ikke er rart for en hest at have spat smiley

  • #124   7. aug 2014 Nu er jeg lige hurtig blevet nysgerrig.. læste på et tidspunkt noget om, at selve bøjeprøven var dårlig for hesten, og at den faktisk kunne vise halthed pga. bøjeprøven og ikke fordi at den i sig selv var halt - er det bare en myte? På hvilke punkter er en spatbøjeprøve anderledes? smiley

  • #125   7. aug 2014 Fünke
    Min hest var i hvert fald ikke det fjerneste halt efter spatbøjeprøven dyrlægen foretog. Til trods for at den altså havde haltet kraftigt få dage inden.. smiley


  • #126   7. aug 2014 Jeg har doneret min tidligere hest til en hundepension, til hundefoder. Den bedste oplevelse nogensinde og uden lang ventetid som de fleste dyreparker ofte har,

    De hedder specialdogs og avler labradoodles, du kan inde deres hjemmeside på nettet og kontakte dem over mail eller Tlf, super rare mennesker og godt formål smiley


  • #127   7. aug 2014 Funke: Der er ikke noget der hedder en spatprøve. Spat kan kun konstateres igennem en røntgen undersøgelse! Min tidligere hest har spat i begge bagben men viste intet i en bøjeprøve.

  • #128   7. aug 2014 Lotte H: Jeg snakkede heller ikke om en spatprøve, men om spatbøjeprøven, som Rynkedellen havde skrevet lidt om smiley Derfor blev jeg lige mindet om det, jeg havde hørt om bøjeprøven, og undrede mig over, hvad søren en spatbøjeprøve så var smiley

  • #129   7. aug 2014 Det er møg ærgeligt, at så ung en pony skal aflives. Men en død hest lider ikke. Det vil være 100 gange værre at sælge den videre, når nu der ikke vides helt hvad den fejler, og når der ikke er råd til dyrlæge. Ponyen kan ende ved nogen, der ikke respektere dens "fejl". Omvendt kan ponyen ende ved en sød og kærlig familie, men som ender med at skulle bruge rigtig, rigtig, rigtig mange penge på den. Det er vel et eller andet sted heller ikke fair? .. Jeg forstår virkelig godt din beslutning, TS. Jeg havde valgt det samme.

  • #132   7. aug 2014 Jeg tror det er nævnt før, men du kunne overveje Nyt Hesteliv (: Og hvis ikke det er noget du vil overveje, så har de en info side omkring aflivning/slagtning på deres hjemmeside - der kunne man hente noget information hvis du stadig er usikker omkring hvordan man gør.. udover det kunne du ringe til den lokale dyrlæge og måske aftale en pris på forhånd, så du ved det er noget du kan betale for hvis du vil have undersøgt om hun har spat (: Tro mig det er rigtig hårdt at få aflivet en hest, og bagefter være i tvivl om hvorvidt det var det rigtige - det er ikke noget jeg ønsker for nogen.. Sidst men ikke mindst - hvis du ender med at skulle transportere hende kunne man overveje en lastbil så hun ikke behøver bakke (:

  • #133   7. aug 2014 få altid en dyrlæge ud forstår ikke du har kunnet vente med det når du nu har hesten og den tydeligt ikke er ok ...at have dyr betyder også at man hjælper den og den ikke skal gå med smerte jeg har før måttet sælge min bil da min hund skulle opereres syntes ærligt ikke det ok og kritisk set ifølge dyreværnsloven må intet dyr lide unødigt overlast ved ikke om det ikke er det din har ,men når den har været sådan under ridning og på fold ja så

  • #134   7. aug 2014 Hov, af en eller anden grund, har jeg ikke fået besked om, at der var kommet svar herinde.

    Jeg er ved at finde en dyrlæge, som min mor vil ringe til, så vi kan få ham eller hende ud og give sin vurdering. Desuden får jeg en ud, der har erfaring med spat - også bare for at se og give sin vurdering.

    NytHesteliv og NJD og hvad de ellers hedder, er jeg ikke interesseret i. Hun skal ikke videre - specielt ikke til et sted, jeg ikke selv vælger, for det vil sådan noget formidlingsnoget jo gøre for mig, og det er jeg ikke interesseret i.


  • #135   7. aug 2014 Desuden er det ikke fordi jeg leder efter en undskyldning for at aflive - og i tilfælde af at jeg gjorde, var det så ikke i orden at aflive?
    Grunden til at vælge slagtning er udelukkende at jeg ikke bryder mig om tanken om, at hendes lig skal ligge og vente på gården under en presenning indtil en eller anden ildelugtende lastbil skal komme og hente hende og køre med hende. Jeg synes det er en klam tanke! Frastødende.
    Og specielt når jeg nu også kender til lugten af DAKAs biler på motorvejen - det stinker i bilen i mere end 10 minutter, bare fordi man lige er kørt forbi dem. Føj!

    Jeg føler - og nu kender jeg jo min pony bedre end jer alle herinde - at det er det, der er det rigtige. Jeg synes, at hun fortjener fred. Jeg synes, at hun har oplevet meget, været igennem mange ting - mange ting, som hun af en eller anden grund ikke har kunnet, og jeg har ikke forstået, når hun har sagt fra....


  • #137   7. aug 2014 Line
    Jeg kan godt forstå dit valg... Synes heller ikke det må være værdigt for hesten, hvis den - for at kunne leve et normalt liv uden smerter - skal have smertestillende medicin.
    Jeg vil dog gerne være med, når - hvis - Mini (skal) aflives.


  • #138   7. aug 2014 NytHesteliv kan anbefales. Jeg har selv været der, og det er nogle dygtige mennesker der ved hvad de laver. Hestene ser godt ud der nede smiley
    De sælger på ingen måde hesten videre, men sender dem gerne i pleje, hvis hesten er klar til det. Der vil hesten blive passet på dens præmisser, og NytHesteliv har altid ret til at besøge hesten smiley


  • #139   7. aug 2014 Maike
    Ja, men jeg ville være ked af ikke selv at have mulighed for at vælge hendes næste "ejer"....


  • #140   7. aug 2014 Det kan jeg også godt forstå. Jeg synes det er en voksen og moden beslutning du har taget! smiley

  • #141   7. aug 2014 Tak. smiley
    Men jeg kan godt forstå, hvorfor der er nogle herinde, der ikke forstår mit valg. Det er også meget svært at forklare. I kan evt. kontakte mig via privat besked, hvis I vil have nærmere forklaring.
    Det er ikke noget, jeg er interesseret i at smide herind.


  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #142   7. aug 2014 Puha en lang tråd, med mange følelser og gode tanker. Jeg har ikke læst den hele, så hvis en anden har skrevet det før, så beklager jeg.......men synes det lyder mærkeligt en dyrelæge kalder der halthed, for mig lyder det som Slinger også kaldet wobler som er en forholdsvis sjælden sygdom som kan ramme ungheste. Det du beskriver passer umiddelbart med sådan som det beskrive i nedenstående link:

    http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=762/sprog=1/grp=7/menu=12/



  • #143   7. aug 2014 Dorthe T
    Der er faktisk også en i PB, der foreslår at det kan være wobbler. Jeg vil lige læse om det.


  • #144   7. aug 2014 Der står ikke så meget omkring symptomerne på det, men jeg ved ikke, hvorvidt jeg kan genkende det, med den slingrende gang.
    Som sådan synes jeg ikke, at hun har en slingrende gang, men hun har også altid gået, som hun gør nu...
    Jeg har godt læst andre ting om den sygdom før - og jeg bider blandt andet mærke i, at den ses oftere hos hingste/vallaker. Mini er jo en hoppe, men det er måske lidt lige meget i og med at hopper også godt kan få det?


  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #145   7. aug 2014 God ide, det er muligt det kan hjælpe dig på vej i din beslutning. ....det er aldrig sjovt at være den der står med beslutningen om liv eller død......men jeg er sikker på du nok skal træffe den rigtige beslutning for både dig selv og for din hest.

  • #146   7. aug 2014 Er det noget med, at man kan lave en lille "hjemmetest" af wobbler, hvor man gør noget med halen?

  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #147   7. aug 2014 Jeg er klar over det oftest er hingste, som der står, er det i 88% af tilfældende det er hingste. Men så er der jo 12% tilbage til hopper.

    derud over lægger jeg mærke til at du siger at hun ikke kan bakke ud af traileren, men nærmest vælter. I teksten står der at man ofte vil opleve symptomerne når man prøver at bakke eller vende hest.
    Så slår hun over i galop fra skridt, vekslende gangarter er også et symptom eller skal vi kalde det mærklige valg af gangarter.
    og så det med hun knækker sammen i bagbenene og vælter, uden bagefter at have problemer med at komme op eller at være halt bagefter. de symptomer bider jeg også mærke i.......


  • #148   7. aug 2014 Dorthe
    Du har ret - hun kan ikke bakke baglæns. Hun glemmer at få sine bagben med, så hun nærmest vælter ud af traileren.
    Ja - hun vælger ALTID enten skridt eller galop. Hun vil ikke trave, hvis hun kan blive fri. Specielt med rytter vil hun slet ikke trave.
    Hun vælter dog ikke, når hun knækker sammen i bagbenene. Det giver et "hak" i benet og samtidig et ryk i hele hendes krop (som om det enten er smertefuldt eller får hende til at miste balancen), men hun går videre lige med det samme efter, som om intet var sket.


  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #149   7. aug 2014 Okay

    Jeg tog lige et kig på nettet fordi jeg mente at have set en beskrive en hjemmetest.
    Der stod at en måde at teste på kunne være at tage ved halen og så bringe hesten/ ponyen ud af balance. Har hun ikke wobler vil hun øjeblikke rette op og genvinde balancen, mens det ikke vil være muligt for en hest med wobler.
    Om det er en valid måde, som giver svar med sikkerhed, ved jeg ikke, men det er det jeg har kunne finde


  • #150   7. aug 2014 Funkie: Der er heller ikke noget der hedder spatbøjeprøve. Spat kan kun ses gennem en røntgen!!! Længere er den ikke. smiley

  • #151   7. aug 2014 Jeg så også lige nogle forskellige....
    Blandt andet at dreje hesten rundt - det har hun faktisk også lidt svært ved, nu når jeg lige tænker mig om..

    Nå, men man skal altså trække hesten mens en anden løfter halen og lægger den til siden, eller?
    Jeg tror jeg vil se, om jeg kan prøve det i morgen... Jeg finder lige nogle film, jeg linker til herinde. Jeg har nemlig før herinde spurgt, hvorfor hun gik så mærkeligt. Nu skal du bare se...


  • #152   7. aug 2014
    Det billigste ville til en start være og få dyret tjekket af en fys, osteopat .el.
    Er det "bare" noget her er det jo ikke mange penge for at få tingene løst, er det ikke det så er røntgen mm. næste step.


  • #153   7. aug 2014 http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/321631-anderledes_ridning
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/313780-fri_longering__

    Her har jeg to lidt ældre videoer, hvor man kan se, at hun har en mærkelig gang..
    På den første video spol da frem til 0:25 og igen ved 01:12

    På den anden video spol frem til 0:40


  • #154   7. aug 2014 Krikken
    Jeg vil ikke have en fysioterapeut eller en osteopat ud for at behandle noget, der måske i virkeligheden er noget andet. Tænk, hvis de gjorde mere skade end gavn....


  • #155   7. aug 2014
    Vil jeg næppe mene de kan gøre, især ikke hvis man fortæller om hestens forløb og ens tanker - de roder sig ikke ud i noget de ved vil skade :o). En kiropraktor kunne det også være - de er for det meste dyrlæger - dog er prisen højere.


  • #156   7. aug 2014 Den dyrlæge, jeg har kig på, er også kiropraktor.. :o)

  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #157   7. aug 2014 Jeg har desværre ikke helt nok batteri til at se videoerne lige nu, mens jeg er på farten. Skal lige hjem til en oplader......jeg vender tilbage smiley

  • #158   7. aug 2014 Dorthe
    Det er helt i orden! Du må skrive, når du har set dem. smiley
    Specielt på den sidste ses det, at hun kludrer rundt i gangarterne. Men om det er fordi hun har islænder i sig, skal jeg ikke kunne svare på..


  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #159   7. aug 2014 Uhhh det svært, det kender jeg simpelthen ikke nok til islændergangarterne til at kunne vurdere om det kunne være dem hun forsøger sig lidt med eller ej.

    Gruden til jeg kender til slinger er jeg der er en hest tilsalg herinde som jeg havde set lidt på, som fik en opdatering for nogle dage ( eller måske en uge side ) om at han havde fået konstateret slinger. Så undersøgte jeg hvad det var. Da jeg så læste dit indlæg, ringede klokkerne, specielt fordi det var så friskt i hukommelsen.

    måske kan du prøve at høre hende ad og evt. Sammenligne i forhold til hvad hun har set med hendes hest.
    Jeg prøver lige at finde et link til annoncen, så kan du jo evt skrive til hende smiley


  • #160   7. aug 2014 Tak, det kunne da godt være, at det ville være en ide! smiley

  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #161   7. aug 2014 Okay kan se at det var en kiropraktor som havde kigget på det og ment det var slinger men uden at være sikker.....men du får lige linket, så kan du jo prøve smiley

    http://www.hestegalleri.dk/marked/Hest/1056178-frieser-nicky-von-lassholdt


  • #162   7. aug 2014 Har ikke læst kommentarerne, og vil ikke ændre dit valg. Men har du tænkt tanken at skrive til nyt hesteliv? smiley

  • #163   7. aug 2014 Jeg bliver alligevel noget forarget når folk prøver at påvirke til anden aflivnings metode!

    Har du KNL nogen idé om hvordan de forskellige metoder fungerer?

    Boltpistolen er LANT mere human, end en sprøjte der ikke med sikkerhed slår hesten ihjel.. Flere heste har kravlet/slæbt sig flere hundrede meter EFTER en aflivningssprøjte - DET er da dyreplageri!


  • #164   7. aug 2014 Camilla
    Sådanne historier har jeg også hørt...... Det ville jeg virkelig ikke byde min kære pony. Specielt ikke når boltpistolen er så meget hurtigere.

    Team AP
    Ja, jeg har overvejet NH, men jeg ville være ked af at overdrage hende til dem. Så ville jeg ikke selv have mulighed for at vælge ny ejer, og den tanke bryder jeg mig ikke om. smiley


  • #165   7. aug 2014 Forresten tak Dorthe, jeg kontakter ejeren af hesten i annoncen! smiley

  • #166   7. aug 2014 Boltpistolen er et klik og så er den hjernedød og efter snittet er den færdig.. Den sprøjte er bare for uhyggelig smiley

  • #167   7. aug 2014 Forståeligt! Man vil dem kun det bedste jo!

  • #168   7. aug 2014 Jeg er enig med dig i, at en boltpistol lyder mere human end en aflivende sprøjte gør...

  • #169   7. aug 2014
    Der er lige så mange historier om heste med en boltpistol der er skudt forkert - inkl. køer, grise mm. eller dyr man ikke har afblødt bagefter. Som der er om en med sprøjte.

    Hvad man skal bruge kommer an på hvilken hest man har og mavefornemmelsen.

    Personligt finder jeg det mere skræmmende at hesten skal ligge med blod hjemme - hvis man vælger og gøre det der, end under en pressening. Samt jeg selv er mere tryg ved sprøjte og vil også mene min er.


  • #172   8. aug 2014 Laura
    Men der er så mange andre ting, jeg har opdaget, der også er med hende. Det er ikke kun at hendes ben låser sig :s


  • #174   8. aug 2014 Nååååh, jamen det er nok derfor så smiley
    Der er flere forskellige ting, hun gør, som nu kan kobles sammen. Hvad hun fejler er ikke til at sige, men det er muligt, hun bare trænger til en fys eller kiropraktor. Det kan så bare også godt være, at det ikke har noget med det at gøre. Jeg frygter spat eller wobbler, som der er nævnt her i tråden....


  • #176   8. aug 2014 Hej med dig.
    Kender du du ikke en god dyrlæge i dit område?

    Jeg har ikke læst alle indlæggende men jeg forstår dig og du skal vide at der også er nogle der søger foldkammerater. Kommer det til aflivning, så kontakt evt. Dit nærmeste zoo. De plejer at være ovenud lykkelige for hestekød. Min egen hest skal ikke slagtes men helst begraves her hos mig (som mig selv engang) men et alternativ er zoo da jeg har udelukket hende fra konsum i passet.


  • #177   8. aug 2014 Hej igen min fars hest fik engang en staldskade hvor den kom slemt til skade med bagbenet. Når jeg skulle rense dens baghove gav det ligesom et spjæet i benet når den løftede det op. Jeg vant mange fine præmier i diverse springklasser på klubplan. Og en gammel ridelære kunne godt se det på hesten, at der var noget med benet. Han var næsten blind og med få midler kunne ha hjælpe mig med at få hesten til at gå iholdning og have den smukkeste trav. Så alligevel..... dont ever give up!!!!!!!!!!!
    Måske bliver det aldrig en ridehest du får, men start med at gå nogle ture med den som den kan holde til..............ps jeg giver ikke meget for ridelærer der står og råber og skriger efter deres elever når jeg med få korrektioner kunne få holdning på den dejlige hest!!!!!!!!!! UG til den ældre herre


  • #178   8. aug 2014 Krikken vi gør det med køerne og der har ALDRIG været noget..

  • monika A
    monika A Tilmeldt:
    jan 2013

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 16
    #179   8. aug 2014 Kære Bidløse. Jeg har ikke læst alle indlæggene men vil gerne fortælle at det er en helt i orden-beslutning du træffer. Det med at stille din hest til salg gratis eller meget billigt vil ikke altid være en klog beslutning. Vi solgte en hest for nogle år siden til mennesker som lød meget kompetente. Ca 2 år efter bliver vi kontaktet af en mand som har fået hesten, inden den lige var ved at dø af sult, fordi familien ikke havde råd til mad til den. Han ville fortælle at den var kommet i gode hænder nu. Siden da har vi aldrig solgt heste mere. Så afliver vi i stedet.... Så ved vi at de har det godt, trods alt smiley
    Så vær ikke bekymret.


  • #181   8. aug 2014 Helle
    Det er ulovligt at begrave så store dyr som heste. Vil tro at en shetter eller et føl kan gå an, det er noget med forureningen af grundvandet.
    Bare så du ikke står med en stor bøde for det:
    (side 2 under "aflivning")
    http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/pjecer/heste/Svigt-ikke-din-hest-naar-den-skal-doe.pdf


  • #182   8. aug 2014 Lisette
    Det må du meget gerne. Skal se hvorvidt jeg kan få lavet noget video i dag. Er det okay, at det kun er filmet med telefonen?


  • #184   8. aug 2014 Kvaliteten er som på de film, du kan se længere oppe i tråden. Altså, den er ikke sådan mega godt og vildt detaljeret, men den kan sagtens filme okay, hvis der er ordentlig lys. smiley

  • #187   8. aug 2014 Tina J
    Hold da op, hvorfor er du så vred? Jeg har i den grad ikke misbrugt min pony eller for den sags skyld behandlet hende dårlig! Det har du ikke nogen ret til at udtale dig om, for du aner ikke noget om det. Havde du nu været her, set ponyen og min behandling af hende, så kunne du få lov til at udtale dig om dette, men din besked er ikke andet end lort. Lort, jeg ikke kan bruge til noget.
    Desuden skal du ikke blande dig i, hvad jeg - og andre - foretager sig. At der bliver lavet en video er kun for at hjælpe dyret.


  • #191   8. aug 2014 Tina J
    Jeg må indrømme, at jeg føler med dig. Det er ærgerligt, at sådanne tilfælde som dig, har behov for at skrive ting på internettet, for selv at føle sig bedre.


  • #193   8. aug 2014 Du er godt nok en venlig sjæl..............

  • #196   8. aug 2014 Clav
    Det er ikke for opmærksomhedens skyld, at dette emne er lavet.
    Men jeg synes faktisk, at jeg har fået meget ud af emnet. I starten tænkte jeg det ikke som at hun var halt eller noget, for hun har, siden jeg fik hende, altid gået sådan der. Da jeg købte hende, havde jeg ikke mulighed for at se hende andet end på staldgangen. Jeg havde problemer med mit knæ og stod for en operation 3 dage efter købet..

    Jeg har mine forældre inde over det også. Min mor har pt. meget arbejde, men hun vil rigtig gerne hjælpe mig. Hun mener, at jeg ikke skal tage en forhastet konklusion. Det er også hende, der har bestemt, at inden vi gør noget, skal vi have en dyrlæge ud. Det kommer der også - men med hendes skiftende arbejdstider skal vi lige finde en tid først. Jeg har aldrig stået i en lignende situation før, og derfor er det også enormt vigtigt for mig, at jeg kan få noget hjælp. Blandt andet det at ringe til dyrlægen, har jeg svært ved, og det er en af de ting, min mor skal hjælpe med.

    Hvis du kender mange gode dyrlæge såvel som fysioterapeut, osteopat, mm. så må du meget gerne sende mig en besked med et bud på nogle.
    Jeg har allerede fundet et par stykker, men det er ikke nogle, jeg har erfaring med, så jeg tager imod al hjælp med kyshånd. smiley


  • #199   8. aug 2014 Clav
    Nej, jeg læste den heller ikke som værende negativ smiley
    Mit emne er lagt op som et "hvordan gør man, når hesten skal have fred?"
    At den så har ændret sig siden hen, er jeg glad for, for jeg synes, at der er kommet gode bud. Jeg kan godt selv se, at hun virker stiv eller anspændt, specielt i højre side, og så kunne det måske løse sig ved hjælp af noget fys-kiropraktor-kraniosakral terapi-osteopat-lignende noget.
    Tak :o)


  • #203   8. aug 2014 O store eder - Tina J - lad os alle tilbede dig, for du har svarene på alt. Du ved også alt om alle, og du kan tillade dig at udtale dig fordi du er så stor og mægtig!

  • #204   8. aug 2014 Havde hende løs i ridehallen i dag. Hun var faktisk rigtig frisk - friskere end forventet. Hun har også haft meget fri de seneste dage.
    Lidt opmærksom på det nye spejl, men ellers helt fint. Jeg fik et par billeder, hvor hun - efter jeg har kaldt på hende - er på vej mod mig i trav, hvilket overraskede mig meget.
    Her får I lige et af dem... så hun kan stadig lidt. :o)


    profilbillede
  • #206   8. aug 2014 Tina
    Jeg er ikke lalleglad - må jeg så være fri!
    Desuden rider jeg ikke rundt på hende, hvor henne læser du det?


  • #208   8. aug 2014 Nej, haha, det er du virkelig ikke... Tværtimod faktisk! :o)

  • #209   8. aug 2014 Tina, ved du hvad, nu må du simpelthen tage dig sammen og opføre dig som den voksne kvinde, jeg håber du er; ellers må du lige vende dine kommentarer oppe i hovedet og indse, at du på alle måder opfører dig for barnligt og nedladende til at deltage i et forum smiley

  • #210   8. aug 2014 Hold kæft hvor er du latterlig at høre på Tina, kom med noget konstruktivt i stedet for det der pis!
    Hun skriver jo netop at hun vil få en dyrlæge ud, så hvad er dit problem?


  • #211   8. aug 2014 En død hest har ikke ondt og den ved jo ikke at den er død. Ergo er der intet synd i at aflive den, hvilket jeg også synes du skal. Alt for mange heste ender som kastebolde og "skrald" fordi folk er egoistiske og tror det er det bedste for den. Og sådan som folk avler til højre og til venstre, er der utrolig mange "skrald" heste - og det synes jeg er synd

  • #213   9. aug 2014 Michaela R
    Det er næsten svært at ignorere hende... Jeg synes også hun fortjener respons - respons, så hun kan få at vide, hvor uforskammet hun opfører sig.
    Og så finder jeg det virkelig morsomt, at hun liker sine egne kommentarer :o)


  • #217   9. aug 2014 Søde Tina, du bliver også sat på filterlisten. Jeg morer mig bare gevaldigt over dine svar, og derfor venter jeg lidt endnu smiley Lidt sjov skal man jo have ud af en ellers trist tråd.

    Den pony med den race? Åh kære ven da, så undersøg dog lige tingene først. Ingen race vokser hurtigere, eller for den sags skyld langsommere, end andre. Islænderen er ikke langsommere til at blive færdigudviklet end enhver anden hest er. At de så først bliver indfanget og solgt på Island i en "høj" alder og først derefter tilredet, det ændrer ikke på, at hesten sagtens kan være klar, fysisk såvel som mentalt, til tilridning i en alder af 3 eller 4 år.
    Kender du det individ jeg ejer personligt? Har du viden nok til at kunne udtale dig om, hvorvidt min pony er klar til tilridning eller ej?


  • #218   9. aug 2014 Hvad med at tage et arbejde? Bare en enkel weekend hvor du måske passer børn, lufter hund mm. for at få råd til dyrelægen?

  • #219   9. aug 2014 Jeg har søgt meget arbejde... Der er simpelthen ikke noget at få her.... :s
    Da jeg købte hest havde jeg arbejde, men det har jeg været nødt til at sige op. Det er også derfor, min situation har ændret sig...


  • #220   9. aug 2014 Tina J - Hvor er du dog et ubehageligt menneske.



  • #221   9. aug 2014 Hej nu ved jeg ikke hvor i Sønderjylland du bor, men Kisbæk slagter ved Løgumkloster og Villes slagtehus i Hejls ved Christiansfelt slagter heste. Dem kan man ringe til og aftale en tid smiley

  • #222   9. aug 2014 Tina man er noget desperat efter likes hvis man liker sin egen kommentar smiley

  • #223   9. aug 2014 Camilla
    Nogen skal jo være enig med hende....... smiley


  • #224   9. aug 2014 Tror jeg skal dyrke det fremover...
    fyre lort af og så like det smiley


  • #225   9. aug 2014 Haha ja smiley Jeg synes egentlig også, at jeg ret tit er enig i de kommentarer, som hende der Bidløse Madsen skriver...

  • #228   9. aug 2014 Det har du ret i, CLAV. Men som Lisette skriver, så kunne man nemt tænke den tanke, at Tina nok er en troll. Jeg tænker i hvert fald, at enhver anden person ville være i stand til at få sin mening ud, dog på en mere saglig måde end den Tina forsøger sig med.

  • #230   9. aug 2014 Så er der måske noget om det???
    Det kan også bare være, at hun er en sur, gammel og ensom dame.


  • #233   9. aug 2014 Men er det fair for hesten at dyrlægebesøget udsættes pga. økonomi og tvivl om aflivning??

  • Lene H
    Lene H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 6 Følgere: 3 Svar: 10
    #234   9. aug 2014 Kommentarer er der sørme nok af.... Og gode, så vidt som dårlige råd !!! Nogle mere velmente end andre... Fatter ikke man blander sig i en tråd om et så alvorligt emne, bare for at svine andre til !!!! Jeg her læst hvad der er skrevet... I hvert fald det som ikke bare var "spam". Al respekt for at du ikke kan have råd til de udgifter der er i forbindelse med en syg hest. Men som flere herinde skriver ER der hjælp at hente vis organisationer som hjælper hesten hvis den er syg, og sender den ud til gode blivende hjem hvor den bare kan hygge. Hestens Værn kunne være et bud - de vil i hvert fald kunne sætte dig i forbindelse med de organisationer som DE kan stå inde for !

    Jeg har set de videoer du har lagt op.... Det jeg hæfter mig mest ved er at din pony sænker hovedet ret meget når den traver, og indimellem ryster på hovedet. Jeg er tidligere dressur dommer, og vant til at se om hesten er rengående.... Hvad den er - måske lige bortset fra et lille klip hvor der er tendens til pas. At hesten ikke træder så langt ind under sig kan sagtens, som du selv er inde på - manglende energi og fremaddrift ! Jeg har - desværre - selv som underviser været oppe på heste, spm ejerne syntes var underlig... I stort set ALLE tilfælde har det drejet sig om rygproblemer. Anspændthed, en saddel der ligger forkert, en rytter der ikke indvirker korrekt ! Alt dette kan give nogle af de symptomer du beskriver. At hesten nægter af bakke, at den slår med hovedet, ikke rigtigt vil gå ordentligt frem, og faktisk også det her med indundergriben med bagbenene ! Jeg havde selv en trakehner hoppe sommvar ret vanskelig... Løb gennem biddet, nægtede at bakke, konsekvent slog hovedet i vejret når jeg parerede... Fik mistanke til ryg og bagmuskulatur, jeg fik en dyrlæge ud som også kan lave pressure på de enkelte muskelbaner. Og ret hurtigt kunne jeg faktisk mærke forskel.... Min hest blev rigtigt godt gående, men jeg holdt det her pressure behandling ved lige så hun fik en tur og blev løsnet helt igennem inden et stævne.

    Jeg er sikker på du vil gøre det bedste for din pony... Alt det her bøjeprøve, spatprøver og hvad ved jeg der står i tråden - drop det - det kommer fra ryg og muskulatur. Din hest er jo rengående når du får drevet den lidt op i tempo... Snublen kan faktisk også skyldes fastklemte nerver i hals / skulder nok primært nakke.

    Hvis jeg var dig.... Ville jeg i første instans prøve at få skrabet sammen til en dyrlæge - allerhelst en der også bruger de mere alternative metoder som akupressure... Det gjorde alverden til forskel for at få min heste løsnet op... Alternativt - kontakte hestens værn eller andre organisationer som vil undersøge din hest, og finde et godt hjem til den. Jeg ved de bruger klausuler med underskrift med hvad hesten må bruges til - og formentligt får du selv indflydelse på hvor den kommer hen, og kan besøge den.

    I tilfælde af at du bliver nødt til at aflive din hest - vær ikke nervøs for at give den en sprøjte med en overdosis sovemiddel. Det er faktisk meget stille pg roligt, før det ved stalden så den ikke skal udsættes for transport som den tydeligvis ikke kan lide. Få dyrlægen til at lave aftale med campax (mener jeg de hedder) om at hente din hest samme dag. Det er korrekt at en boltpistol lammer hesten øjeblikkeligt. Men JEG har faktisk set det gå galt.... En småfuld slagter og en urolig hest, og den faldt først ved tredie skud ! Mange vælger en slagter hvis hesten ikke har medicin i kroppen, for så får de jo penge pr. Kg. - hvilket så igen er grunden til at nogle kører deres heste syd for grænsen hvor prisen er højere. Det er jo op til den enkelte, men min bedste ven skulle altså ikke ende med en længere transport, for at ende i en køledisk..... Fordi jeg skulle tjene penge på det.....

    Øver du finder den løsning som er bedst for dig og din hest. Bare at du starter det her indlæg, viser jo at du faktisk meget gerne vil gøre det bedste du kan, indenfor de grænser din økonomiske situation har sat dig i. Held me det - hilsen Leme


  • #235   9. aug 2014 Tina, selvfølgelig springer man da rundt i sine beslutninger når man er i tvivl. Jeg kan helt enkelt ikke se, hvad der i vejen med at veje mulighederne op mod hinanden. Jeg formoder da også, at du selv har prøvet at stå med en svær beslutning - hvis ikke kan jeg informere dig om, at det altså er helt naturligt at være i tvivl; dvs. overveje forskellige muligheder. Og hvorfor mener du præcist at hun rider den for tidligt? Det har da intet med sagen at gøre, og det virker lidt som at du har din egen personlige agenda smiley

  • #236   10. aug 2014 Hej igen!
    Tak for din lange kommentar, Lene, den har sat en masse tanker igang! smiley

    Jeg har besluttet mig for - ja, altså mor og far skal sige god for ideen også, men det regner jeg nu med, at de gør - at tage et SU-lån. Jeg får i forvejen 1270 i SU, og håber derudover at kunne tage et SU-lån som gør, at jeg vil få udbetalt 2270 eller sådan noget. Det er et beløb, der er højere end mine udgifter, og de resterende penge vil sættes ind på min konto, hvor de vil blive stående. Kun brugt i tilfælde af sygdom hos Mini eller lignende.
    Det vil sige, at jeg skal betale omkring 10.000 + renter tilbage, når jeg er færdig med gymnasiet.

    Jeg tænker, at hun skal have en form for behandling, som flere af jer foreslår. Jeg har endnu ikke besluttet, hvilken form for behandling, hun skal have. Måske noget alternativt, men ellers en fysioterapeut eller sådan noget.
    Jeg vil rigtig gerne høre, hvad I foreslår for en behandlingsform, og hvordan det bliver udøvet?
    Kan I eventuelt komme med nogle forslag med kompetente mennesker her i Sydjylland, gerne omkring Vojens?

    Tusind tak for alle jeres kommentarer - både negative og positive. Jeg er glad for, at I åbnede mine øjne for muligheden om SU-lån.


  • #237   10. aug 2014
    Bare et eller andet form for tjek af kroppen :o)
    Om det er fys, osteopat, kiropraktor, Kranie sakral behandler eller hvad det er. Ikke en massør umiddelbart.

    Ærø Hestefys kommer i Syd jylland og koster vist kun 900 kr inkl. kørsel :o)


  • #238   10. aug 2014 Krikken
    Ved du, hvad en Kraniosakralhalløj laver?


  • #239   10. aug 2014 Jeg har skrevet hende en meget lang besked på facebook nu, hvor jeg har fortalt hende om problemet, og spurgt hende, om det overhovedet er noget, hun er interesseret i at "give sig i kast med" ... :o)

  • #240   10. aug 2014 Som du skriver når du vil rense hove og hun så gør sådan. Det gjorde min også indtil han fik kiropraktor. Men du kan ikke sende en video til en dyrlæge og han så siger det er nok høj sandsynligt spat. Men tommel op for at du får en dyrlæge ud.

  • #242   10. aug 2014 Jeg har opgivet at læse og besvare dine kommentarer, Tina, for du har tydeligvis ikke læst noget som helst af, hvad der bliver skrevet i min tråd.

  • #243   10. aug 2014 Tina, nu må du ærlig talt stoppe. Du bliver jo ved med at at strø salt i såret.
    Måske skulle du overveje (bare for sjov, first in a life) at nu læse hvad hun skriver, for det virker som om, det du har skrevet længere oppe, at du vil være enig med hende. :3


  • #244   10. aug 2014 Ved du hvad, Tina. Du er da godt nok det mest ubehagelige menneske, jeg er stødt ind i, herinde. Øv, hvor er jeg ked af, at jeg har fået lov at opleve dig.
    Jeg er ikke typen, der ønsker at negative ting sker for nogen som helst, men for helvede, hvor jeg håber der sker noget i dit liv, der får dig til at se anderledes på tingene, og lære at tale pænere til andre - og hvis det ikke er muligt, så holde din kæft. Så er det fuldstændig lige meget, om du mener TS er en dårlig hesteejer, person, rytter, en mishandler, og hvad du ellers kan finde på at smide om dig af ord. Du skal forestille at være en voksen dame, endda en ikke helt ung én af slagsen. Hvad med at tage og opføre dig som én, der er over 10? Det ville VIRKELIG klæde dig.
    Det er IKKE svært, at formulere sig høfligt, og det er bestemt heller ikke svært at lukke forummet ned, i stedet for at smide om sig med skældsord og beskyldninger.


  • #245   10. aug 2014 Dejligt at du ikke bare får hende aflivet uden at tjekke hvad der er galt først smiley

  • #246   10. aug 2014 jeg tænker lidt ligesom tina ,forstår ikke der skal bruges så lang tid mere hvis ponyen har det skidt så få da en dyrlæge ud dem der er herinde kan jo ikke lindre den stakkels ponys liv det kan dyrlægen ,forstår ikke hvordan i andre kan forsvare der ikke allerede er tilkaldt dyrlæge troede folk var glade for deres dyr hvis i selv var syge gik i til lægen ,dyr bør behandles ligeledes det ikke ok

  • #247   10. aug 2014
    En kranie sakral behandler kan også rette skævheder mm. men bruger en anden teknik :o)


  • #248   10. aug 2014 Okay. Hende fra Ærø, er hun kun fysioterapeut? På hendes hjemmeside skriver hun nemlig om flere forskellige behandlingsformer...

  • #249   10. aug 2014
    Det er hun :o) Og osteopat, men det er lidt alla det samme.


  • #250   10. aug 2014 Okay. Jamen jeg har i hvert fald sendt hende en besked, så må vi se, hvad hun svarer. smiley

  • Lene H
    Lene H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 6 Følgere: 3 Svar: 10
    #251   10. aug 2014 Hej igen.... Jeg er for du kan bruge min kommentar til noget positivt.. Hvis du selv viser med til evt. At "indkredse" hvad problemet kan være, kan du selv mærke din hest igennem. Brug en tommelfinger og kør den i EN lang bevægelse over hestens muskulatur, startende med ryggen først på begge sider, efterfølgende ned af låret, og ned af halsen. Det skal gøres sådan i "baner" og du skal holde det samme tryk hele tiden. Dette vil give dig en ret god indikator for om det skulle være en muskel ømhed. Jeg har selv rigtigt god erfaring med dette, både på egne heste, og andres. Spat på en 4 års.... Virker ikke realistisk ! Men, det glæder mig at du faktisk er ved at finde en løsning som er god både for dig og din pony... Hold os orienteret om hvad der sker, ikk..,, og held og lykke med det. Er rimelig sikker på din pony nok skal blive gående igen ! Hilsen Lene

  • Lene H
    Lene H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 6 Følgere: 3 Svar: 10
    #252   11. aug 2014 Husk at du skal trykke godt til, det er simpelthen for at mærke eventuelle muskel ømheder, for rammer du sådan et sted vil din hest tydeligt vise ubehag.... Faktisk samme metode den dyrlæge jeg fortalte om brugte som en slags "forundersøgelse" når mistanken faldt på muskelproblemer ! Det med at din hest ikke vil løfte bagben, KAN jo være stædighed.... Red selv en 5 års islænder, og den vidste bestemt hvad den ville.... Men - kan jo også være en ømhed i baglår / ryg. Og selv den, så ung den nu var, "eksperimenterende" ind imellem lidt med de forskellige gangarter så man var ved at blive rystet af.... Så igen, med de film du jar sendt kan jeg kun se en enkelt sekvens med urenhed - og det ligner altså for mig at se et forsøg på at få pas...... Håber du finder ud af nogen, og får undersøgt din hest. Vær forsigtig med de alternative behandlere, tag helst en som også er dyrlægeuddannet !!! Hilsen Lene

  • #253   11. aug 2014 Lene
    Tak, den "øvelse" vil jeg helt klart prøve, om jeg kan finde ud af.
    Jeg prøvede let i går at "klappe" hende på forskellige muskler og hele vejen ned på hver sin side af ryggen.

    Jeg har forresten lavet en film i går også, hvor I kan se, hvordan hun bakker. Hun er lidt mere obs på mig og mine signaler, fordi hun får noget ud af det.
    Men hun bakker generelt ret skævt. Sommetider nærmest i en cirkel..
    https://www.youtube.com/watch?v=dpSNnGecGyI


Kommentér på:
Når beslutningen er taget...

Annonce