{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.945 visninger | Oprettet:

Sadel med meget skulderfrihed {{forumTopicSubject}}

Hej.

Er der nogle der kender til nogle sadler med rigtig meget skulderfrihed og gerne en max anlægsflade på cm ?
Gerne noget bomløs, da det er til en 4 års som kommer til at ændre rigtigt meget form.

Han har en kæmpe skulder og må derfor indtil videre rides uden sadel. Han bliver pt redet med en bareback fra Barefoot.

Jeg har haft en Barefoot Lexington, men den virkede stor og klodset til ham og han virkede ikke rigtig tilfreds med den.
Har også prøvet en lammeskindssadel, men vil gerne kunne ride letridning med bøjler, samt jeg føler den gerne vil glide noget rundt.

Kunne være meget rart med nogle ideer til hvad man skal kigge efter.
Alternativt skal jeg have nogle forhandlere ud, men igen meget rart med noget viden om hvad man kan gå efter.

Det er denne fætter her som mangler en sadel til sin pilot smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel med meget skulderfrihed
  • #1   15. aug 2014 Kieffer Action har utrolig meget skulderfrihed, og så er den helt enorm lækker at sidde i.

  • #2   15. aug 2014 www.saddleexchange.com
    Tag især et kig på ReactorPanel-sadlerne. Du behøver ikke vente eller gå på kompromis - det er ultimativt den mest justérbare sadel på markedet!
    Kommer i hele DK flere gange årligt...


  • #4   15. aug 2014 Kender desværre ikke lige nogen sadler der har stor skulderfrihed, men vil lige bidrage med en artikel istedet smiley

    http://www.thehorse.com/articles/34359/how-do-different-saddles-impact-horses-movement


  • #5   15. aug 2014
    Hvilken prisklasse? :o)


  • #6   15. aug 2014 Se sensation-sadlerne fra www.optimalsadel.dk.
    Jeg rider i en Sensation Hybrid, der ligger godt og giver fuld skulderfrihed på alle vores 4 heste. Den er blød og lækker at sidde i - You´ll love it- at first sit smiley


  • #7   15. aug 2014 Voltaire sadlerne! De er dog dyre smiley

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #8   15. aug 2014 Nu ved jeg ikke hvad budgettet lyder på men jeg valgte efter at have prøvet flere at bestille en hos Jims sadelmageri lavet præsis til mig og hesten og der er prisen 12900 kr men så har du ikke flere problemer omkring sadler og den kan stoppes om hvis hesten ændre sig og det gør han på stedet

  • #10   15. aug 2014 Vil helt klart anbefale en sensation sadel. Den ligger perfekt og giver en virkelig god skulderfrihed, meget mere end barefoot sadlerne gør smiley
    Jeg har en G3 med G4 sæde og den er uanmindelig lækker at ride i og virkelig lækker kvalitet. hesten har fået en helt anden frihed og gang efter at jeg skiftede fra min barefoot til sensation sadlen.

    Pris og kvalitet hænger sammen og det gør jo at prisen på denne sadel er en del højere, end andre bomløse! Men til gengæld er den alle pengene værd!


  • #11   15. aug 2014 Jeg synes at Baloun er klart det bedste man kan få herhjemme hvis man ønsker bomløs... Men evt var det måske ikke en helt tosset idé at kigge på en af de mere dressur-agtige islændermodeller.

    Park Hall laver én der hedder classic, som både er kort (mener at min 17" er på omkring de 44) og OK dyb.
    (link fjernet)


  • #12   15. aug 2014 Jeg er med på at anbefale The Reactor Panel saddle! smiley Perfekt sadel ...

  • #15   15. aug 2014
    Den undersøgelse er ikke brugbar overhovedet. Den er for det første lavet på 12 heste af samme race. For det andet er det kun en bomløs sadel de har med. Og for det tredje så er navnet på den ikke nævnt.

    Der er så stor foreskel på bomløse, så der mangler virkelig en undersøgelse der går til bunds i hvert eneste mærke og model - for de er lige så forskellige som bomsadeler er.


  • #16   15. aug 2014 Carina. Det link du viser der, er endnu et eksempelt på at folk ingen kildekritik har! folk der hopper på den, tror åbenbart på alt de læser også selvom denne artikkel er total mangelfuld og ikke særlig gennemtænkt og gennemargumenteret - Der står intet om hvilken slags bomløs der er tale om, om der er brugt trykfordelende underlag og den er kun testet på 16 islændere. ligeledes står der intet om hvad der ren faktisk skete med hestenes bevægelser!

    Præsis ligesom med bomsadler, så findes der utrolig mange forskellige bomløse sadler og ja, de billige bomløse kan skade hesten og er bestemt ikke god for en hesteryg og dens bevægelser. MEN sådan nogen bomsadler findes der jo også tonsvis af!! Selvfølgelig kan de "rigtige" bomløse sadler fordele trykket fra rytteren, mere end en bomsadel i mange tilfælde..


  • #18   15. aug 2014
    Så er de ikke særligt kildekritiske i hvert fald:o).
    Jeg er enig i at der mangler undersøgelser om bomløse, men der mangler virkelig en god undersøgelse der er bred og hvor der sættes navn på de sadeler man har testet og om det er med trykfordelende.

    For undersøgelsen der burde en hver kunne se er meget begrænset i hvad man kan udlede.


  • #20   15. aug 2014
    Ja det gør man - vi har jo en tendens til at stole på autoriteter. Men derfor synes jeg stadig det er sundt og være kildekritisk eller kritisk i det hele taget uanset emnet.


  • #22   15. aug 2014
    Og hvis de har det, så synes jeg helt sikkert de burde lave noget statestik omkring det. Hvilke sadeler drejer det sig om? Hvad er hesten brug til? Hvilket problem havde den? Hvilken bygning havde hesten?

    Så er det langt mere brugbart :o)!


  • #25   15. aug 2014
    Det er nu ikke det jeg siger :o). Men jeg mener at man skal være kritisk - selvom man stoler på sin underviser, dyrlæge mm. Fx hvis man får af vide af dyrlægen eller kiropraktoren at der intet er galt men ens mavefornemmelse siger der er noget galt. Så istedet for at stole blindt på at det er der ikke, så gå videre med den mavefornemmelse.

    Eller som vi egentligt bliver slået med oven i hovedet hele vores skoleperiode - være kildekritisk og ikke tage alt for gode vare.


  • #27   15. aug 2014 Men Carina, nu skærer du alle bomløse sadler over en kam, endnu et bevis på at folk er total uvidende og ukritiske! Jeg er ikke i tvivl om at "dårlige" billige bomløse kan skade en hest og det er nok sådan nogen heste din dyrelæge og kiropraktor behandler! Præsis det samme sker MED bomsadler..

  • #28   15. aug 2014
    Men det er det jeg mener - stadig kritisk med hvad der bliver sagt.
    Og jeg synes det kunne være vildt spændende hvis fagfolk fik lavet en undersøgelse eller noget statestik om bomløse, men ind til da så forholder jeg mig skeptisk når det der er lavet, ikke er særligt godt :o)


  • #29   15. aug 2014 Reactor sadlen syns jeg bare skråner fremad med sine knæstøtter, hvilket giver ham mindre skulder frihed.

    Sensation skriver de inde på hjemmesiden at den ikke er til markeret heste, hvilket han er.

    Voltaire, er et måske, men kunne ikke lige finde nogen danske ved en hurtig google, men må prøve at kigge videre på den.

    Jeg er udmærket klar over han er meget kort smiley
    Så jeg går også kun efter sadler som er ekstrem korte
    Kan godt se skulderen ikke ser så stor ud på billedet, men mærker man på ham når han går, kan man tydeligt mærke hvor langt bagud hans skulder kommer.
    Prøver lige at lægge et billede mere ind, her er han dog lidt tynd efter han fik fanget sig en virus, samt han stressede den første uge han var i tilridning da han stadig tror han er hingst smiley
    Men bare rolig han er i gang med at tage på igen smiley


    profilbillede
  • #30   15. aug 2014 Glemte lige at skrive at prismæssigt leder jeg efter sadler til omkring 5-6000 kr.
    Det er hvad jeg har og købe for når jeg for solgt de 2 sadler jeg har sat til salg.


  • #31   15. aug 2014 Jeg er i gang med tilridningen af Tindur. Dette foregår i en Sensation G4. Denne har rigtig meget skulderfrihed. Du får først et billede af ham uden sadel. Så kommer der et med om lidt smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #32   15. aug 2014 Med sadelen smiley

    profilbillede
  • #33   15. aug 2014 Et tættere på smiley

    profilbillede
  • #35   15. aug 2014 Ja jeg vælger at købe en bomsadel da der ikke er nok valid forskning om langtidseffekten af bomløse sadler. Charlotte Knigge kommer ud til mig igen den 28 august og måler Tindur igen og hvor vi får to sadler hjem om nogle mdr. af de to hun har anbefalet, og hvor jeg køber den jeg sidder bedst i. Men som tilridningssadel er Bomløse en god ide. Og sensation sadelen er rigtig lækker. Havde ikke min drøm været at komme ud at ride jagter og der var rigtig gode positive forskningsresultater af langtidseffekten med Bomløse sadler ville jeg uden tvivl have købt en G4. Skal man bare ride rundt i skoven og hygge nogle dage om mdr. er de sikkert udmærkede smiley Men hvis man tænker at hesten skal arbejde forholdsvis hårdt under den flere dage om ugen så tør jeg ikke andet end en rigtig tilpasset bomsadel af eksperter. smiley

    Mvh TT


  • #36   15. aug 2014
    Hvis du kan finde nogle undersøgelser med navn på sadelerne og hvor der er brugt mere end 10 heste, mere end to forskellige sadeler - og igen navn på dem.
    Samt meget gerne noget om brug, race, bygning mm.

    Har nemlig søgt og søgt uden og finde noget :o)


  • #38   15. aug 2014 De sadler jeg har prøvet på ham er min isabell werth som jeg har, men den er alt for lang til ham.
    Har også en kentaur elektra, men den giver ikke hans skulder nok plads.

    Har også prøvet en barefoot lexington, men den virkede også meget stor til ham, så den var ikke rigtigt noget hit.

    Har ikke rigtigt noget andet her hjemme.
    Har en gammel Stübben parzival, men der er ikke nok plads til manken ved jeg. Har dog ikke prøvet at lægge den på.
    Har også en Bates precioux, men den løfter sig bagtil, så den kan han heller ikke passe. Plus jeg tror den også er for lang da den er 47,5 cm i anlægsfladen


  • #40   15. aug 2014 Birkelund - Ja den bomløse jeg nu rider i, glider nemt rundt... Så opstigning fra jorden (som jeg ej hellere gør) er ingen mulighed smiley Den glider dog ikke frem eller tilbage men rytteren skal have ligevægt i sadelen og god balance smiley Jeg synes dog den er god at ride i alligevel smiley

    Mvh TT


  • #41   15. aug 2014 Er teknaen ikke lang?
    Har i hvert fald læst inde på jo-po.dk at teknaen var 49 cm i en 17"
    http://jo-po.dk/shop/dressur-sadel-tekna-4812p.html


  • #43   15. aug 2014 45 cm tror jeg er max længde på ham

  • #44   15. aug 2014 Men der ligger en islænder biks 500 meter fra hvor jeg bor, så kunne prøve og gå der over og se om hun stadig har tekna sadler og måle længden på en jo,

  • #46   15. aug 2014 Kiggede også lige på denne her.
    Godt nok en islændersadel, men det måske lige før den kan bruges alligevel.
    http://www.lykkegaard-rideudstyr.dk/s_sadlen-p-1314.html

    Den giver umiddelbart plads til skulderen


  • #47   15. aug 2014 http://www.contact-saddle.com/shop/contactsadler-15c1.html
    Contact sadlerne er efter min mening blandt de bedste bomløse, da de er udformet så det føles som engelsk spring/dressur sadler at ride i.
    Og så er de helt uden bom, det vil sige den der trælse glasfiber bom der findes over skulderen på rigtig mange andre bomløse sadler ikke er der og derfor giver maksimal skulder frihed.. Jeg har en contact supreme dressur og det er det bedste køb jeg nogensinde har gjort


  • #48   15. aug 2014 Ulempen ved contact sadlen syns jeg er at jeg frygter den vil lægge på hans manke når han er meget markeret. Der har contact sadlen jo ikke ret meget plads?

  • #49   15. aug 2014 Det er jo et spørgsmål om at puderne under bliver tilpasset ordentlig, min 8 års vallak som har meget høj/markeret manke går fint med contact sadlen, men der er så også mange puder i fortil

  • #50   15. aug 2014 Men hvis man lægger meget i fortil kommer sadlen så ikke bare til at tippe bagover?

    I så fald man også fylder op med puder bagtil, så kunne jeg godt frygte man kom til at føle man sidder meget langt oppe over hesten?


  • #51   15. aug 2014 Nej det synes jeg overhovedet ikke, Puderne fylder ligesom bare de huller ud der er i hesten, og så er det meningen at hesten med korrekt træning skal opbygge muskulatur og så skal man fjerne nogle af puderne... Tvært imod sidder man utroligt tæt på hesten, der er ikke nogen der som sådan løfter sadlen op ad, de ligger blot så man ikke belaster rygraden som almindelige sadelpuder på en engelsk sadel.. Det er en skam du bor så langt væk ellers var du velkommen til at komme og prøve sadlen og se hvordan den ligger på min hest smiley


  • #52   15. aug 2014 Her er min uden sadel

    profilbillede
  • #53   15. aug 2014 og med sadlen

    profilbillede
  • #54   15. aug 2014 Ja det er lidt en skam smiley

    Men umiddelbart på billedet med din hest, så skråner sadelklapperne også lidt frem af, hvor jeg godt kunne tænke mig en sadel som enten kig lige ned eller faktisk blev skåret lidt tilbage, for at give mere plads til min hest


  • #55   15. aug 2014
    Bomløse alla Barefoot glider ganske rigtigt let rundt - man kan ikke stige op uden bøjle fx. Men egentligt ser jeg det lidt som en fordel. Det er møg afslørende hvis man sidder skævt, men synes derimod ikke kommunikationen bliver spor rodet - tværtimod så er dyret og jeg pt. i fuld gang med den største udvikling vi har haft so far ;o)

    Jeg har ikke erfaring med sadeler alla Baloun, Contact mm. der mere ligner en dressursadel på en prik og om hvor vidt de glider.


  • #56   15. aug 2014 Hvor mener du problemet ligger i at puderne går lidt frem ad? I og med sadlen er fuldstændig bomløs giver den stadig fuld skulder frihed smiley
    Kan se på facebook at du har haft din hest i ridning hos Mia, hun havde på et tidspunkt en contact sadel ved ikke om hun har den endnu men det kunne jo være du kunne prøve hendes smiley
    Jeg synes som sagt på ingen måde at det er et problem at sadelklapperne er som de er, sadlen giver bedre støtte til mig end nogen af de dressur sadler jeg har haft og hesten virker til at trives med sadlen.. Jeg bruger den på min nytilredne unghingst og på min 9 års vallak som begge går fantastisk med den smiley


  • #57   15. aug 2014 Ja han er stadig i ridning hos Mia smiley
    Hun snakkede om her sidst jeg var der at hun selv havde en bomløs vi lige kunne prøve bare for at se, men hun kom fra det igen, da hun havde travlt med at holde styr på sin søn, mens jeg var der.

    Det at puderne går lidt frem ad gør at de kan røre ham der og han er utroligt sensitiv omkring det.


  • #58   16. aug 2014 Ah ok, men tror du ikke han kunne vende sig til det?
    Mia har i hvert fald 2 bomløse sadler, og den ene er sådan en virkelig traditionel bomløs som ikke er meget bedre end en pony pude, men spørg om ikke hun har den der contact sadel endnu, jeg synes i hvert fald det er den bedste sadel jeg endnu har haft, også sammenlignet med de dressur sadler jeg har haft gennem tiden, denne sadel tvinger mig til altid at sidde korrekt smiley
    Ja Mia har tit lidt mange bolde i luften og kan da være temmelig distret, men prøv at holde hende op på det såskal det nok lykkes smiley


  • #59   16. aug 2014 Ja jeg må lige prøve at spørge hende. Skal der ned på Mandag og skal forhåbentligt også have ham med hjem der smiley

  • #60   17. aug 2014 Bl.a. nogle af verdens bedste distanceryttere rider i RP-sadler. Og danmarksmesteren også. Du finder ikke en sadel som giver mere frihed. Anyway, det er langt over det budget, du nævner.

  • #61   17. aug 2014 Vedr. bomløse sadler:

    http://www.heste-nettet.dk/nyheder/10915/


  • #62   20. aug 2014 Nu har jeg ikke læst hele emnet.
    Men jeg har en hest med ENORME skuldre, jeg har købt en Passier PN (31.500-32.000). Er så glad for den smiley


  • #63   20. aug 2014 Siw koster den 31.500-32.000 kr? smiley
    Det er voldsomt mange penge for mig. Skal jeg da vidst lige vinde i lotto først smiley


  • #64   20. aug 2014 Nu ved jeg jo heller ikke hvad prisleje du ligger i, men det er en perfekt sadel. Lavet i forbindelse med prinsesse natalie. og med blue hors don shufro... virkelig god!

  • #65   21. aug 2014 Passier vil så generelt være noget af det mest forkerte at lægge på en frieser!

    Vh. en saddle fitter..........


  • #66   21. aug 2014 Min hest er kort, med stor skulderfrihed. Han går med en Windsor elite - han har haft den siden han blev tilredet som 3 års, er nu 7. Sadelmageren siger bare, at den skal lægges omkring en håndsbredde fra skulderen, for at han får nok frihed.

  • #67   21. aug 2014 En windsor elite vil desværre være for lang til min.
    Har prøvet en en gang på en af mine andre friesere som også er ekstrem kort. Og den var lige det længste


Kommentér på:
Sadel med meget skulderfrihed

Annonce