{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.272 visninger | Oprettet:

Kastration af ældre hingst {{forumTopicSubject}}

Jeg er den lykkelige ejer af en syv års avlsgodkendt irish cob hingst, som jeg har besluttet at kastrerer.
Kastrationen er udelukkende på baggrund af personlige årsager og har altså intet at gøre med hans temperament eller adfærd som hingst.

Jeg har brug for at høre, om der er nogen med erfaring fra kastration af lidt ældre hingste, som har bedækket??
Hvilken type kastration blev anvendt? Stående eller liggende?
Hvornår lukkede i på fold igen? Og hvordan var perioden efter kastrationen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration af ældre hingst
  • #1   21. aug 2014 Altså... hvis han har bedækket hopper før - hvilket jeg går udfra, siden du siger avlshingst - så vil han nok ikke kunne gå sammen med hopper anyway. Mest fordi han nok vil hoppe op på dem i den tro, at han kan bedække dem smiley

  • #2   21. aug 2014 Bare fordi den tidligere har bedækket betyder det altså ikke at den ikke kan gå med hopper efterfølgende. Jeg har haft to der blev kastreret som 5 års begge havde bedækket og går nu på fold med hopper uden at springe på dem. Begge mine blev kastreret stående. Der er delte meninger om dette, men jeg lod det være op til dyrlægen. Den ene kom på fold med en vallak med det samme. Den anden gik alene i 3 uger og kom derefter på fold med hopperne.

  • #3   21. aug 2014 Altså... kender kun en ældre hingst der blev kasteret. Ved ikke hvordan han var før han blev "fikset", men efterfølgende... ja han var fuldstændig umulig. Han var en lille 2'er, men INGEN kunne holde ham, når han lugtede hopper...

  • #4   21. aug 2014 Det kommer helt an på hesten, hvordan den reagerer efterfølgende smiley

    Men jeg anbefaler liggende-lukket kastration, uden tvivl....


  • #5   21. aug 2014 Kender flere der har gjort det, uden komplikationer.

    Men ligesom Jeanette, så vil jeg til enhvertid vælge liggende, lukket kastration udført på dyrhospital - uanset race og alder - af hensyn til sædstrengsadherance.


  • #6   21. aug 2014 min fik en liggende kastration sidste år i feb, da han var 6.
    Han måtte helst ikke stå inde, og var samtidig i bedring for fortrykket gaffelbånds skade, så han var ude at gå min. 3 gange om dagen min en time, samt masser af fold.


  • #7   21. aug 2014 Ja, det er yderst vigtigt med masser af motion udover foldtiden efter kastrationen! smiley

  • #8   21. aug 2014 Tusinde tak for jeres svar.
    Tænker også at den liggende kastration er at foretrække, men det er jo også rart at høre fra andre om den stående mht erfaringer..
    Han har alle dage været stodhingst, så han kommer tilbage til sin flok og jeg forventer absolut ikke at få problemer med at han bedækker til næste forår, når føllene er kommet..


  • #9   21. aug 2014 Tror slet ikke du får en dyrlæge der vil kastrere ham stående i den alder, og heldigvis for det smiley

  • #10   21. aug 2014 Min blev kastreret da han var 8.. Stående.. Efter 2 måneder gik han på fold med vallakker, og efter knap et års tid går han på fold med hopper uden problemer..

  • #11   22. aug 2014 Købte en 10 årig hingst for år tilbage. Han blev kastreret stående uden efterfølgende problemer. Han blev gående på fold hvor jeg købte ham den første uge, så sårene fik ro til at hele. Derefter kom han på fold med vores vallak og hoppe. Hoppen nød at blive feteret af de 2 drenge og drengene legede slåskamp, der har aldrig været problemer.
    Fik dog at vide at op til et år efter kastrationen kan der være 1 skud tilbage i bøssen, så sammen med en hoppe er der mulighed for føl


Kommentér på:
Kastration af ældre hingst

Annonce