{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.142 visninger | Oprettet:

Spåner VS træpiller {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Jeg overvejer og sætte min hest på træpiller eller spåner til vinter.
Hun kan simpelthen ikk finde ud af og stå på halm. Da det altid ender med og ligge ude i siden af boksen også er der beton i midten af boksen.
Og da jeg muger hverdag er det meget hårdt for min ryg og muge i halm boks.

Men hva er pris mæssigt billigst.
Og hvor mange pakker spåner bruger i, i løbet af vinteren.
Og hvor mange pakker træ piller bruger i, i løbet af vinteren.

Og hvor mange penge bruger i, i løbet af vinteren på enten træpiller eller spåner


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spåner VS træpiller
  • #1   24. aug 2014 Træpiller.

    Det er super nemt at muge i ( nu når du siger halm er hårdt for din ryg).
    Træpiller er vist også billigere.
    Det eneste plus jeg ser på spåner, når jeg sammenligner med træpiller, er at spåner ser flottere ud, fordi det er så lyst. smiley


  • #2   24. aug 2014 man siger som regel 1 pose træpiller pr. uge. og her hjemme bruger vi pt. ½ balle spåner pr. uge...

    vi blander som regel lidt træpiller i spånerne så suger det lidt bedre smiley

    jeg er fan af begge dele smiley


  • #3   24. aug 2014
    Træpiller :o)

    Spåner bliver for let våde og man kan ikke si rent fra vådt på samme måde som med træpiller.


  • #4   24. aug 2014 Suger træpiller og spåner lige godt.
    Hvordan ser det ud med sur stråle på jeres heste.
    Hvor ofte fjerner i bund i boksen


  • #5   24. aug 2014 Og hvor mange penge bruger i på enten spåner eller træpiller

  • #6   24. aug 2014 synes at træpiller suger bedst, men kan blive meget våd.

    vi bruger pt. spåner, og vi har en med en sur stråle, men vi kan ikke forstå hvorfor, da boksen er tør, vi tømmer vådt ud ca 3-4 dag, og han går på en tør fold...


  • #7   24. aug 2014 Min har ikke sur stråle, og jeg står på træpiller.
    Bundmuger nærmest aldrig.
    Løfter kun halvdelen af bunden, så den holder sig "svampet", og når jeg gør det, kan jeg jo se hvor der ligger tis, så fjerner jeg det med det samme. smiley


  • #8   24. aug 2014
    Aldrig haft problemer med surstråle :o). Det burde man ikke have i en boks der muges hver dag og holdes tør.

    Fjerner ikke helt i bund hele vinteren, fjerner kun det våde når det bliver tydeligt.

    Jeg synes ikke spåner suger særligt godt - det bliver lettere klamt.

    Træpiller bruger jeg ca. en sæk om ugen af.


  • #9   24. aug 2014 Der er en på opstaldnings stedet hvor min hest står. Hun bruger selv træpiller til hendes 2 heste.
    Hun muger hverdag. Men de 2 bokse med træpiller stinker langt væk af amoniak om vinteren.
    Og hun vender bunder nogen gange om måneden i løbet af vinteren.
    Derfor hælder jeg lidt til spåner da jeg ikk har oplevet at det stinker langt væk af amoniak


  • #10   24. aug 2014 Vi bruger træpiller smiley
    Og skifter hele bunden ca. 2 gange årligt.
    Vi starter med 10 poser piller og derefter en om ugen smiley
    Det super nemt at holde og jeg har kun gode erfaringer med det! Og så suger de MEGET bedre end spåner gør. I længden er det også billigere smiley Og spåner lugter mere end pillerne hvis man passer dem ordenligt smiley


  • #11   24. aug 2014
    Har nu ikke oplevet træpiller lugte :o). Men jeg smider også det våde ud, lader det ikke ligge og tørre som nogen gør. Hvis jeg lader det våde blive, så blander jeg det rundt med tørt.


  • #12   24. aug 2014 Har du hestene hjemme og har du mulighed for et lager ? Hvis du har vil jeg anbefale at du køber træpillesmuld evt. i bigbags. Så slipper du for at vente til hestene har trådt pillerne ud, og det er lettere at muge i end i pillerne ( inden de er trådt ud ) .. Køb evt. ved hjaltelin.dk ( kig under prisliste )

  • #13   24. aug 2014 Min veninde bruger træpillesmuld og det er super nemt at muge og holde. Suger rigtig fint også smiley

    Jeg mener hun bruger en sæk hver 14 dag, til hendes store hest, som er lidt af et svin. De små der ikke sviner så meget får ikke lige så ofte, deres bokse er pæne smiley

    Det støver noget, når posen åbnes, men lægger sig ret hurtigt igen. Er ikke helt sikker på prisen.


  • #14   24. aug 2014 Hesten/hestene står opstaldet ude.
    Hvordan fungere træpille smuld.
    Og er der andet end træpiller og spåner som er godt og ikk lugter.
    Har ikk meget erfaring indenfor denne verden.
    Har altid kun haft hest på halm


  • #15   24. aug 2014 Træpillesmuld virker som træpiller. Du laver en madras i boksen på 10 cm. til at starte med, og så tager du ellers klatter og gammel stråfoder hver dag. Hvis du lader hø ligge og blive trådt ned i så mister du noget af den sugende effekt. Så det skal væk - smuldet skal være helt renset hver dag. smiley Og er der ekstremt våde klatter fjerner du dem. Jeg plejede at vende boksen en gang i ugen - bland fugtigt og tørt - og luft det godt igennem. Drys Stalosan F i bunden inden du lægger smuld - det tager flueæg og eventuel lugt.


  • #16   24. aug 2014 Cowgirls

    Er det billigeren end træpiller og spåner.
    Hvor meget bruger du i løbet af vinteren. Og hvor mange penge køber du for


  • #17   24. aug 2014 Og hvor i Jylland kan man købe træpillesmuld
    Det må ikk være for langt væk fra kolding/Vejle


  • #18   24. aug 2014 Det kommer an på hvordan du får det leveret smiley Det er altid den dyreste løsning at få varen i små sække. Så hvis du har mulighed for at have et par bigbags opbevaret hvor hesten er opstaldet, er det bedst - har du det ?

    Jeg har ikke længere hest indendørs, og dermed heller ikke brug for strøelse, men dengang brugte jeg ca. 20-25 kg hver 14 dag. Igen afhænger det af hvor meget hesten er inde. Vores var ude det meste af tiden, og kun inde fra sen aften til tidlig morgen.


  • #19   24. aug 2014 Jeg har ikk mulighed for at have bigbags opbevaret på stedet.
    Så bliver nød til og købe i sække.

    Hesten er vant til og være ude om vinteren fra tidlig morgen. Til det blir mørkt


  • #20   24. aug 2014 Dvs. du har heller ikke plads til en palle med træpiller ?

  • #21   24. aug 2014 Jeg kan selv opbevare en Palle hjemme hos mig selv.
    Da jeg har en garage den kan stå i


  • #23   24. aug 2014 Ok - så skal du bare søge på nettet hvor du finder de billigste træpiller leveret på palle smiley Hvis du regner med en sæk hver uge - og som opstart bruger du 6 sække. Så har du nogenlunde hvad du bruger på et år. En sæk træpiller vejer omkring 15 kg.

  • #24   24. aug 2014 Jeg tænker jeg vil forsøge med træpillesmuld

  • Helene C
    Helene C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 4
    #25   24. aug 2014 når jeg starter en box op. 2-3 sække træpillersmuld hvor der plejer at blive vådt over dem kommer jeg 2-3 baller spåner. ta´r klatter hver dag samt jævner boxen. har hø enten i hønet eller en vandfast plade i det ene hjørne hvor høet ligger bag. ta´r vådt ud hver 8-10 dag giver måske 1/2 balle spåner eller træpille smuld efter behov. jeg bruger træpillesmuld da det er billigere end piller og så ligger det bedre fast i boxen end kun spåner. træpillesmulden støver lidt meget efter min menig samt det bliver meget mørkt. spåner gør det bliver mere lyst og venligt.
    jeg bor syd for århus. priser er forskellige og mængde i poser/baller er osse forskellige. kiloprisen skal du gå ud fra. ring rundt til div foderstoffer. tænk på hvad du skal bruge de næste par md samt du kan have nået stående på stedet eller hjemme. håber det har hjulpet dig lidt mvh helene


  • #26   24. aug 2014 Helene C
    Så du blander træpillesmuld og spåner sammen.
    Jeg forstod ikk lige hvor meget du bruger til opstart.
    Hvis du bruger begge dele blandet sammen.
    Hvor meget bruger du så af begge dele til opstart


  • Helene C
    Helene C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 4
    #27   24. aug 2014 tom box 2 - 3 poser træpille smuld hvor hesten tisser. over på det bliver 2 - 3 baller spåner fordelt. det kommer an på hvor stor boxen er og hvor meget der er i poser/baller

  • #28   24. aug 2014 Helene C
    Arh okay, så forstår jeg det bedre..
    Også kommer man bare træpillesmuld/spåner i efterhånden som det trænger..
    Og selvfølgelig tager klatter hverdag og hver 8-10 dagen fjerner man det våde smiley


  • #29   24. aug 2014 Har du evt forsøgt med snittet halm? smiley Det er meget nemmere at muge ud i end almindeligt langstrået halm. Og så er det væsentlig billigere end træpiller og spåner.


  • #30   24. aug 2014 Min står i boks med træpiller. Hendes boks er forholdsvis tør. Men ved der er enkelte heste i stalden der er nogle rigtig sviner hvor hele bunden er våd på trods af den ordnes hver dag. Men heste som dem vil nok have en våd bund uanset hvad de står i. smiley

    Hos os får de 1 sæk piller pr uge.
    Jeg har ikke døjet med dur stråle siden vi gik fra halm og over til træpiller.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #31   24. aug 2014 Pillesmuld er klart det billigste og nemmeste men forbruget kan svinge meget, vi har 3 heste i stalden den ene bruger 60 kg om ugen den anden 40 kg og min kan nøjes med 20 kg og vi muger hver dag, men da nogen heste både sviner og tisser og lav er l... Som fik de penge for det kan det jo også ses på bunden.

    Vigtigst af alt er at du bruger NOK dvs tyk bund vi bruger mindst 200 kg til opstart dvs vores poser er på 20 kg stk så 10 poser, alt efter hvor meget din hest kører det hele rundt vil bunden langsomt komprimere sig og blive fast, hos os muger vi tis efter behov det kan være 1 gang i ugen eller hver 3. Uge og behovet for efterfyldning bliver jo også derefter smiley

    Her i Nordsjælland koster en Palle smuld 1900 kr afhentet ved Danish Agro.

    En anden vigtig ting sørg for at dit hø ikke ligger løst i boksen for har du en gris som vader rundt og vender det hele på hovedet så kan det godt være at det er nemt at muge men det tager oceaner af tid og rette op på, selvom vi fodre i hønet så har staldens svin kørt både l... Og det løse hø fra nettet hver enste dag smiley den lærer det bare aldrig, da vi i en periode stillede den på halm kunne vi fjerne ALT hver dag for det var fuldstændig gennemvådt og ulækkert.

    Vi skifter ikke vore bund, jeg kører stadig på min som jeg startede på for over 2 år siden, den har tilmed været flyttet fra en boks til en anden men helt forfra har den ikke været endnu.


  • #32   24. aug 2014 Helt klart træpiller! virker bedst og er super effektivt! Ikke mindst er det simpelthen så allergi venligt! Er selv ejer af astma hest og det er simpelthen super godt for ham!

    Bruger en halv pose pr uge pr hest.
    Hos mig koster de 79 pr sæk.


  • #33   24. aug 2014 JM ; ferie 29-30
    Min hest for i forvejen Wrap i hø net.
    Da hun ellers kører det rundt i boksen eller tisser og skider på også får hun ikk det nødvendige strå foder.
    Derfor for hun det i hø net

    Jeg tror jeg prøver og tage træpillesmuld og spåner blandet sammen


  • #34   24. aug 2014 Spåner smiley ingen våd madras...muger pøller hver dag, lidt vådt væk hvis det er, fylder en pk på om ugen i 15 kvm boks...muger bunden helt ud 2 x året og det er komposterbar til urtehaven smiley

    Bruger 6 paller til 3 heste leveret og har på lager til 1 år smiley ca. 10.000,- ialt 3 heste


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #35   24. aug 2014 Spåner er totalt no go hos vores staldsvin, før den stod ved os stod den på spåner og den brugte mere en 2 pakker om ugen og alligevel var det lort i lort og gennemtisset den eneste måde vi nogenlunde kan holde bunden tør er ved at stå på en meget tyk pille/smuld og fylde efter med 3 poser af 36 kr men det er stadig også "kun" 100 kr og ikke 2-3 pakker spåner af 79 kr stk.

    Synes du skal prøve dig frem men min erfaring er at spåner i en pilleboks bliver noget underligt noget fordi bunden ikke kan sætte sig ordentlig og det er først når den er det at den bliver let at holde efter min smag smiley


  • #37   24. aug 2014 Jeg har fundet denne strøelse, som efter hva jeg har hørt rundt omkring skulle være rigtig godt (kig linket)

    http://www.dyrenesnetto.dk/shop/elite-bedding-spanvall-2415.html


  • #38   25. aug 2014 Jonna J....når du ryster op i bunden hver dag er det så hele madrassen du mener smiley

    Jeg bruger ved opstart af boks 7 pk spåner og har tykke gummimåtter under , mine tisser mest ude og er i boks fra aften ,nat....

    Det fungere rigtig godt, brugte halm før i opstaldning, men min vallak foråd sig i det og fik kolik.... smiley

    Samt jeg havde totalt ondt i lænden altid af at muge, det har jeg ikke mærket til nu med spåner....men led på nettet...der er mange firmaer...

    Jeg købte i Tyskland, fik leveret hjem med fragt...men lokale foderstofs har også spåner, du kan sagtens købe der uden at være erhvervsdrivende... smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #39   25. aug 2014 Lyder som et dyrt men sikkert også godt produkt fandt lige noget om sugeevnen træpiller vs spåner

    Sugeevne
    1 kubikmeter træpiller kan absorbere mere urin end 9 kubikmeter træspåner – 1 sæk Absolut Horse Pellets kan altså opsuge 63 liter urin.

    Ved godt at tørv også suger godt men du betaler også en del ekstra så hvis du kigger økonomi så er valget ikke svært smiley


  • #40   27. aug 2014 Det der har virket bedst her, har været hør men ham jeg købte hos forhandler det ikke mere, så bliver desværre for dyrt at købe andre steder.
    Det støver ikke, suger godt, er nemt at muge, luftig og blød bund, ingen sur lugt, men glat den første uge.

    Anden bedste er tørv blandet med træpiller, suger rigtigt godt, ingen surstråle, nemt at muge, men kan være svært at finde "klumperne" i alt det mørke.
    Men poserne med tørv fryser nemt, hvis de ikke står frostfrit, derfor jeg har valgt dem fra.

    tredje bedste er træpiller, nemt at muge, ingen lugt , men synes det støver meget på trods for at jeg har prøvet mange forskellige mærker.

    Denne vinter vil jeg prøve at kombinere træpiller og spåner, tænker det bliver lidt svære at muge, da spåner ikke er så nemme at muge i som rene træpiller, men håber på det støver lidt mindre.

    Synes det generelle for alle typer, er en god tyk bund til opstart.

    Hvis du har en kyllingefarm i nærheden, så prøv evt. at forhøre dig, om du kan købe strøelse hos dem, det kan lette prisen en del, da de køber i større mængder end os hobby-folk smiley


  • #41   27. aug 2014 Der ligger en hønse farm ret tæt på mig.
    Jeg kommer forbi den hver dag


  • #43   29. aug 2014 Jeg har valgt tørv blandet med spåner
    Det skulle eftersigende være rigtig godt


  • #44   12. sep 2014 hjaltelin.dk smiley Det ligger vist i kolding smiley

  • #45   13. sep 2014 Laura N....de priser er i hvert fald kun til dem der køber små portioner...

    Palle varer giver helt andre priser.....
    både i spåner,træpiller og halm smiley


  • #46   13. sep 2014 Laura - Har du kikket på sugeevnen på snittet halm? smiley Vi bruger snittet halm som suger bedre og er nemmere at muge ud end alm halm smiley

    Mvh TT


  • #47   13. sep 2014 Vi køber træpiller hos hjaltelin i Kolding. Prisen er ca 35 kr/sæk hvis vi bestiller to paller.

    Vi har haft hele stalden på træpiller, og forbruget har svinget meget, men det er kun ganske få, der har kunnet klare sig med 1 sæk om ugen (16 kg). De fleste har brug 2-3 sække om ugen.




  • #48   14. sep 2014 Vil give Mette B ret, 1 sæk træpiller om ugen, den har jeg også meget svært ved at holde.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #49   14. sep 2014 Personlig erfaring

    1 pose smuld 20 kg eller 16 kilo piller = renlig hest
    2 poser -//- = normal stor hest
    3 poser -//- = staldsvin

    Vi 1 af hver smiley


Kommentér på:
Spåner VS træpiller

Annonce