{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.730 visninger | Oprettet:

At være ensom som rytter... {{forumTopicSubject}}

Til den årlige ISES konferencen i Billund talte Susan Kjærsgård om hvor glad hun var for at min datters(og min tidligere) underviser lærte børnene om vigtigheden af at have fokus på ponyenes indlæring og biomekanik. For man er nødt til at starte ved de små hvis vi skal forandre noget. I sin tale sagde hun så at det var rigtigt svært for mange at have fokus på dette (biomekanikken og indlæringen) ude i landets ride steder da man ofte var ret ensom pga. sin "tro".
"Når man er som os så er man ret ensom" og jeg var nødt til at give hende ret smiley
Så til Jer der har meget fokus på biomekanik og indlæring. Og sætter hesten først.
Er I ensomme? Og har I det svært? Hvordan takler I dette?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At være ensom som rytter...
  • #1   25. aug 2014
    Jeg føler mig ikke særligt ensom egentligt. Jeg kan sagtens være sammen med folk jeg ikke er enige med, snakke med dem - men jeg undlader for det meste bare og snakke ridning.

    Ligesom jeg ikke ytre min mening generelt særligt meget, andet end neutralt og hvis folk spørger. Men lytter gerne hvis folk fortæller at " det gik skide godt! så du ikke det?! " og hesten fræsede rundt med en oven på der holdt hovedet nede på den ved at hive tilpas meget i tøjlerne på en hest, der ikke har muskler til noget som helst nærmest.

    Der udover har jeg det fint med at være alene, bortset fra når jeg mangler en til og tage billeder ;o).



  • #2   25. aug 2014 jeg er altid ensom som rytter smiley hestene står her hjemme og der er ingen pensioære
    og viser mig kun på rideskolen til den ugentlige springtime smiley

    men jeg syntes da selv at jeg tænker på biomekanikken, og indlæringen smiley hvad det egentlig er jeg lærer hesten, hvordan jeg lærer den det, ikke at stresse den med for meget på en gang da det så bare kan ende med at give bagslag smiley


  • #3   25. aug 2014 TT:
    Ensom? Ja det er jeg i den grad, og nej over hovedet ikke! Jeg er ensom i den forstand der ikke er andre mennesker omkring mig! Men lad mig sige en ting fra Ridedreng til ridepige... Når livet bringer den sværeste stund tager jeg der ud! Snakker med den kære, fine søde, lille, pony... omkring hvad jeg synes der er unfair! og til sidst ender det enten med jeg er i godt humør og smiler og glad resten af dagen... Eller en KÆMPE bjørnekram og jeg fælder en tåre!... Sådan takler jeg det!

    Husk på... Mennesker svare igen! - Det gør hesten ikke, den lytter bare smiley



    P.S. Er lidt usikker på om jeg misforstod spørgsmålet men anyways..


  • #4   25. aug 2014 Ha ha..Billeder.... Men bliver du ikke ked af det på hestens vegne?? Når du ser sådanne ting?

  • #6   25. aug 2014 Er du klare over hvor meget den pony lægger øre til? Hvis den endda siger "Hold så kæft" forstår jeg den godt smiley

  • #7   25. aug 2014
    Både og. Jeg kan nok ikke proppe menneskelige følelser over på hesten, men jeg kan tænke " av for saten " når der hives og slides i tøjlerne og hesten fatter bjælle e.l

    Og finde det ærgerligt at en hest får et lap over snuden, når det egentligt ikke var nødvendigt.


  • #8   25. aug 2014 Tjo, det kan man godt sige indimellem. Det der umiddelbart er værst synes jeg er folks evne gennem tiden at se ned på én fordi jeg halvvejs er hyggerytter, griber tingene langsomt an, og så ser jeg og ponyen altså ikke specielt "professionelle" ud selvom vi får både bæring og samling med o.s.v. Det jeg synes er mest træls er at folk enten ikke vil lytte hvis man gerne vil dele en godt råd i forhold til en problemstilling, eller at man næsten skal føle sig dum for at foreslå noget totalt modsat af hvad vedkommende normalt gør. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   25. aug 2014 Tror mere man er ensom pga. Den person man er, og ikke pga. Ens "tro" om hvad der er rigtig og forkert smiley

    Jeg har aldrig været ensom, uanset hvordan jeg har redet.


  • #12   25. aug 2014 Ja hestene kan lægge øre til meget smiley Træls Tindur er for langt væk når jeg har brug for at bare løbe ud til ham.. Hvis jeg kommer derop og er trist til sinds og måske behøver at fælde en tåre over noget så har det gået over når jeg kommer hen til ham.. Selv om jeg stadig er pisse ked af det. Jeg er dog som regel ikke ked af det pga. ensomhed men somme tider af andre ting.

    Jo jeg er selv meget ensom. Dog tager jeg til ridning med min datter hver Torsdag og møder ligesindede smiley Og nu har jeg også min underviser jeg ser 3x ugentlig smiley Dog er min daglige gang med mennesker der er MEGET anderledes end mig selv. Og jeg får somme tider rigtig ondt af hestene. Men det er en kold og kynisk branche der handler om penge og hvad hestene kan præstere. Så ja..i det daglige kan jeg være en smule ensom da jeg jo ikke er som dem..
    Men jeg har da Jer smiley smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   25. aug 2014 Team tindur: men er det så ikke fordi du tager afstand fra "de andre"? smiley



  • #14   25. aug 2014 Man er aldrig ensom når man er sammen med de fantastiske dyr! De er de perfekte venner for de siger aldrig en imod, de lytter blot og ser dumme ud i mens smiley

  • #15   25. aug 2014 Nej ikke som mennesker smiley Vi drikker kaffe sammen og hygger. Men i forhold til synet på hesten og ridningen så er jeg smiley

  • #16   25. aug 2014 man behøver absolut ikke være enig med de andre ryttere, tror der er lige så mange meninger og ridning og trivsel, som der er ryttere ! smiley kommer fint ud af de med de andre i stalden, trods det at vi ikke altid er enige om hvordan og hvorledes det hele skal fungere.. men det handler om at give hinanden plads til at være forskellige og så er der enkelte ting man må se igennem finger med smiley

  • #17   25. aug 2014 Hm, både og vil jeg sige. Jeg kan godt snakke med de andre opstaldere her på gården, men jeg føler mig nok lidt ensom på det punkt at her stort set kun er dressurryttere på store varmblods og jeg selv har en pony, rider ret allround og ja - jeg kunne ikke engang lokke nogen med ud og skridte på en stubmark eller tage en tur i skoven. Så når det gælder ridestil og træningsmetoder, der er jeg nok lidt ensom, men alligevel tilfreds med mit valg.

    Jeg har heldigvis en mor jeg kan ringe og tale med om alle de der små ting, der bare er så rare at få talt om. Vi er ikke altid enige, men vi kan spørge hinanden til råds uden at skulle over i en helt anden boldgade.


  • #18   25. aug 2014 Melder mig lige som modpart, hvis det er ok smiley

    Jeg kunne aldrig finde på at fryse folk ude grundet deres ridning eller lign.
    Tværtimod, lytter gerne og lære gerne nyt.

    Dog ville jeg undgå folk hvis de ville forsøge at få mig til at ændre mig. Altså pådutte deres 'tro' på mig smiley


  • #20   25. aug 2014 jeg bor på landet og er generelt ensom da jeg er den eneste ridepige herude smiley
    Jeg ved ikke så meget om det endnu, men har da klart fået lagt mere vægt over på disse ting, især indlæringen da jeg er igang med en "unghest" efter at jeg har fået mig en underviser som er BBH instruktør.
    Hende jeg rider hos nu går meget op i hestens ve og vel også. Ikke at alle de andre mange damer og mænd som bor herude også gør det, men de fleste af dem er noget mere af den gamle skole.


  • #21   26. aug 2014 Ensom? - Nej egentlig ikke, men nu er vi ikke så mange herude ved os, så jeg kan da gå meget alene i løbet af dagen, når jeg er hjemme. Det generer nu ikke mig

    Men jeg må indrømme at jeg har det svært med mennesker som ikke tænker på hestens velbefindende, eller ikke gider at sætte sig ind i det. Det mener jeg at man har pligt til når man har anskaffet sig et dyr. På alle områder!

    Jeg tror på at måden man behandler sine dyr på afspejler hvem man er inderst inde...


  • #22   26. aug 2014 Tine - Hvem er din underviser? smiley

  • #23   26. aug 2014 Ved ikke lige noget om denne ridestil / indlæringdmetode smiley men vil gerne blive klogere smiley er der nogen der kan anbefale noget læsestof ell lign ? smiley

  • #24   26. aug 2014 Overhovedet ikke. Min hest står et sted hvor alle har fokus på biomekanik og indlæring. Det har jeg bevidst valgt, da jeg synes det er fedt at være sammen med ligesindede og min træner er god til at få en masse kurser derud, så vi alle kan pleje vores fælles interesse smiley
    Derfor ville man derude mere være outsider, hvis man red rideskoleridning eller hvad man nu skal kalde det.
    Jeg ved dog at en af dem, der står ude ved os, følte sig meget ensom og anderledes før hun fandt vores lille sammenhold.


  • #25   26. aug 2014 TT, en der hedder Maya Holmen, den første underviser ud af mange (inklusiv beridder) som rent faktisk har præsteret at lærer mig og ride, så det er jo dejligt smiley

  • #27   26. aug 2014
    Hvis jeg kunne se det rigtige i hvad alle andre laver - så havde jeg jo ikke min egen måde og ride på og ville blive undervist af hvem som helst.

    Så ja, jeg mener at mange folk er forkert på den og at andre er rigtigt på den. Sådan har alle det jo, vi mener at det vi gør er det rigtige og mange af tingene de eneste rigtige - ellers havde vi jo ikke valgt og ride som vi gør.

    Hvorfor iøvrigt smide alternativ behandler ind? Ingen har nævnt nogen om det.


  • #28   26. aug 2014 Tina, wtf, var det lige et surt opstød? smiley
    Vi er jo også almindelige dressurrytter, vi har nok bare sat os mere ind i hvordan hestens krop reagerer samt hvordan den hænger sammen øverst oppe, end gennemsnittet har.
    Jeg ser utrolig mange ryttere som rider fordærdelig, jeg var selv en af dem inden jeg fik min underviser og det kan jeg sagtens indrømme. Og her mener jeg både rytter som tuller rundt derhjemme men også ryttere vi ser ude til de helt store stævner.

    Og at ensomhed vehøver da så absolut ikke have noget at gøre med usikkerhed/snæversynethed. Jeg føler mig ensom i mine ridemetoder herude, da der ikke rigtig er nogle andre der deler de her metoder med mig, det har jo absolut intet med usikkerhed at gøre, sikke noget pjat at fyre af smiley


  • #29   26. aug 2014 Tina - At vi er en del moderne ryttere der har opdaget via forskningens verden, hvilken måde hesten har bedst at blive redet på, handler kun om hestevelfærd. At de traditionelle ryttere og topsporten vælger at se bort fra dette fordi det er tidskrævende (tid=penge) kan jeg ikke tage mig af. Jeg synes ikke I er nogle dårlige mennesker, men ej hellere gode ryttere. Jeg synes det er synd for Jer at I er så totalt uvidende/ligeglade at I vælger at sætte præstationer foran hestevelfærd. For mig handler det KUN om hvad der er bedst for min hest. Han skal have det bedst mulige liv jeg overhovedet kan give ham som tak for at jeg er så heldig at han vil lade mig bruge ham til ridning. smiley

    Mvh TT


  • #30   26. aug 2014 Sådan som du skriver i den sidste kommentar er nøjagtigt hvorfor du er ensom. Ingen har lyst til at snakke/ride sammen med nogen der synes det er synd for en at man er uvidende/ligeglad med sin hest.

    Du har fuld ret til din mening, men det er altså derfor du bliver ensom. Har personligt intet imod at ride sammen med folk der er af anden ridestil end mig, så længe vi respekterer hinandens forskellige meninger.

    Ville du ride sammen med en som ikke synes du behandler din hest ordentligt eller virkede til at synes han/hun var bedre end dig på en eller anden måde?


  • #31   26. aug 2014 Maja, jeg har to herude jeg simpelthen ikke vil ride med, har redet 2 ture med dem, men har besluttet mig for, at jeg simpelthen ikke gider ride med dem længere. Jeg syntes de rider elendigt og har aldrig set nogle hive og flå så meget i hesten samt flå den tilbage i munden samtidig med at losse til den for at få den til at stejle.
    Det er så langt fra hvad jeg mener der er i orden, så vil jeg sådan set hellere ride alene, hvilket jeg nærmest altid gør alligevel.

    Jeg rider da også med folk, som er af anden holdning end mig og det er der da intet i, for vi har hver vores metoder, men når det går hen og bliver i så voldsom en grad som det har gjort med disse to ryttere, så er jeg simpelthen stået af.

    Og så er der jo forskel på at være ensom og så være alene om sine holdninger/metoder


  • #32   26. aug 2014 Maja - Når jeg er iblandt andre mennesker så holder jeg mine holdninger for mig selv. Og jeg ytrer ikke min holdning og mening uden at blive spurgt. Jeg går dagligt med mennesker der ser på hesten som en indtægtskilde og behandler de derefter. Dette havde jeg ikke kunnet hvis jeg ikke kunne finde ud af at omgås andre mennesker. Hvis du læser de resterende ting i emnet så handler ikke dette om at være ensom som person, men ensom i sin tro ift. behandling og ridning af hesten!
    Jeg har nok venner. smiley Synes faktisk ikke jeg har tid nok til de jeg har smiley

    Mvh TT


  • #33   26. aug 2014 Der er ingen fra min klasse der rider, så en gang i mellem kan man godt føle sig en smule ensom.. smiley smiley

  • #34   27. aug 2014 Jeg var, men nu har jeg fundet nogen som har de samme ideer som jeg.

    Men kan godt stadigvæk føle mig lidt alene, når jeg tag ud og træner i den lokale rideklub, og de andre kigger skævt til en, ofteste hilser de heller ikke på mig, ( hvilket ikke gør det nemmere, da man så først rigtigt føler sig udenfor ). Så jeg længsel efter at mit eget ridehus, bliver bygget færdigt, så jeg rigtigt kan nørde for mig selv.


  • #35   27. aug 2014 Nu er der kun 4 heste der hvor min hest står, man kan vel sige jeg på en måde er lidt "ensom" fordi jeg rider western som den eneste. Men der er tre andre unge piger, der ligesom jeg går meget op i træning fra jorden, god 'horsemanship' osv. Jeg føler mig faktisk næsten som den "hårdeste" derude, da jeg rider med bid og sporer, hvor de andre er bidløse osv. smiley
    Jeg kender kun én anden person som også rider western - hun står desværre ikke sammen med mig længere, men jeg kan stadig snakke med hende om det og få gode råd.

    Selvom jeg nogle gange har stået steder hvor jeg har redet og trænet meget anderledes end de andre, har jeg aldrig rigtig følt mig ensom fordi jeg har brugt meget tid på nettet, hvor der er mange andre der har de samme synspunkter som jeg, som jeg har kunne skrive med, spørge til råds, følge med i deres træning osv. smiley

    Generelt vægter jeg ikke det sociale i stalden særlig højt. Det er meget hyggeligt at ride tur sammen med en veninde en gang i mellem, men jeg har nu hest for at hygge og træne med den, ikke for at få venner og hænge ud. Jeg vil helst være helt alene når jeg er med min hest, da jeg så kan koncentrere mig meget bedre, jeg har det fint med at få opfyldt mine sociale behov på andre tidspunkter og steder smiley


  • #36   1. sep 2014 Jeg ved min Alex har lagt øre til en del hvad jeg har opblevet smiley jeg var ret ensom da det kun var mig og A ;( Idag har jeg en fantastisk kærste smiley men jeg er glad for når livet er trist så er A der altid i sin boks hvor han vil nusse og lytte til mig smiley self vil min kærste også lytte men han arabejder meget smiley

    profilbillede
Kommentér på:
At være ensom som rytter...

Annonce