{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

Hvad gør man med sådan en hest? {{forumTopicSubject}}

Hej guys!

Har nu tænkt over dette. Og da jeg ikke selv kan regne den helt ud, har jeg tænkt mig at spørger jer - Kloge HG'er!


Okay, så jeg har part på denne super skønne fjordhest, Laika. PT. har jeg hende hver dag (altså, når jeg har lyst) . Har part med en veninde derude, så vi rider sammen 2 gange om ugen.

Laika er 18 år hvilket OVERHOVEDET ikke kan mærkes, og hun er meget frisk og fremadgående. Klager IKKE, det er skønt!

MEN …..



Når vi er på tur (primært med Laura (min venindes part)) løber hun næsten altid afsted, bare vi skal trave. Altså, kan ikke stoppe hende overhovedet. Hun stopper med tiden, det er ikke fordi hun bare løber af H til. Tit er det faktisk en forholdsvist rolig galop, den kan bare ikke stoppes. Men det er stadig et problem hun ikke reagerer ordentligt på mine signaler så snart vi skal trave/galoppere på tur. For normalt er hun så blød.

Det sker også når jeg er alene på tur med hende. Og primært på vej hjem.

Hun lukker bare helt af. Den eneste metode der indtil videre har virket er "driv yderligere på" men det er ikke altid viiildt smart, hvis vi fx. er på vej ned af en bakke (som der skete der den anden dag..)


Rider med almindeligt 3 delt trensebid.
Havde tænkt på, om hun måske er en hest der ville reagere bedre med tryk på næseryggen? Altså, over i noget hackamore?
- Jeg ved det ikke, er helt grøn. Har altid bare redet med sidepull på hyggeniveau, og tvivler altså lidt på jeg kan holde hende med sådan en, da hun ikke kan styres 100% for sæde og ben - Der er meget vi arbejder på, da hun trods sin alder ikke har meget erfaring. ('hård' fortid)



Hvad ville i sige jeg skulle gøre? Er åben for alt, så længe tonen er pæn! smiley


Kommentarer på:  Hvad gør man med sådan en hest?
  • #2   28. aug 2014 Min gør det samme og jeg drejer, altså ind i mellem hopper vi bare i galop på stedet nærmest. Nu er der heldigvis ikke ret trafikeret ude ved mig, så jeg kan sagtens dreje hende ud på vejen. gør hun det igen bliver hun igen drejet ovs. smiley

  • #3   28. aug 2014 Totten og Regnbuen - Ja, det har jeg nemlig også haft tænkt på. Men som jeg skrev, så ved jeg ikke rigtigt hvad jeg så skal vælge. Om det skal være en hackamore, eller?
    har nemlig en sidepull. Men synes det virker lidt risky at ride ud i den, hvis nu det ikke fungerer smiley Og om en hackamore er bedre til i dette sammenhæng?


  • #4   28. aug 2014 Tine - Ah, ja - Vi rider bare tit på smalle stier, og ude ved vejen smiley

  • #5   28. aug 2014 det gør jeg også, men jeg nægter simpelthen også bare, at lade den hoppe rundt. Nu ved jeg ikke hvor langsomt din hest gallopere, men min gallopere nærmest på stedet ind i mellem og så kan jeg sagtens få drejet den rundt selvom pladsen er smal smiley

  • #6   28. aug 2014 Tine - Helt enig! Det er også no-og for mig. Men hun galopperer egentligt ikke rigtigt bare der udad, oftest meget roligt, men hun vil bare ikke stoppe lige når jeg beder hende om det. Jeg er nødt til at stoppe hende en del tid før jeg faktisk ville stoppe hende smiley

  • #7   28. aug 2014
    Såfremt hesten kan stoppe på banen uden problemer, så havde jeg givet den et stærkere bid på. Det er uansvarligt og ikke ok hverken for dig, hesten eller andre omkring jer hvis hesten ikke kan stoppes.

    Det kan være svært på tur og træne stop hvis stoppet fx virker i skridt, men hesten i trav eller galop bare smutter - så er det lidt umuligt og stoppe.


  • #8   28. aug 2014 Nu har jeg selv haft en 19 årig ilter hoppe som ignorerede stopsignal . Jeg købte så en pelham stang og red hende med og problemet var omgående løst, jeg kunne styre hende fra sædet fra dag 1 jeg red med det . Dvs. jeg havde nærmest slet ikke fat i tøjlen for at stoppe hende på tur eller bane . Hun blev ved med at være ilter, men gik aldrig mod tøjlen med pelham.

  • #11   28. aug 2014 Undskyld, hyggerytteren.... Men det er klart hesten stopper med det samme på et pelham bid... (-;
    Jeg ville godt nok også stoppe meget hurtigt, hvis jeg følte det pres fra sådan et inde i munden, når jeg var vant til noget blidere. smiley
    Dette er ikke ondt ment.

    Ts: Jeg ville som krikken sige, at du i naturen kunne prøve at lægge et skarpere bid på. Ikke at du skal ride med det på banen, men når du rider ud.
    Så kan det være, at den får mere respekt for dig når du vil stoppe den, i naturen. (-:


  • #12   28. aug 2014 Cecilie , jeg havde slet slet ikke fat i tøjlen overhovedet . Men tror hun har lært lektien fra en af hendes mange forrige ejere, at sådan et bid går man ikke imod . Ved der ikke, men lykkedes ikke mig at få alm. tøjlekontakt med hende med pelham. Med alm. bid var jeg ved at få revet armene af, og det var skisme også synd for hende .

  • #14   28. aug 2014 Jeg ville helst undgå et stærkere bid da hun jo reagerer fint på det hun har - bare ikke altid når vi skal trave/galoppere. (Bemærk: Ikke altid) Selvfølgelig skal det hverken være farligt for hesten, andre omkring os eller mig selv, men jeg er bare ikke af den overbevisning at et stærkere bid skulle løse problemet. Men tak for alle jeres kommentarer, det vil klart komme til eftertænkning! smiley

  • #15   29. aug 2014
    Det løser at du og hesten ikke er til fare for dig selv og andre. Jeg HAR siddet på en løbsk hest, det gør jeg ikke igen. Vil meget hellere smide stærkt bid på også få hesten vænnet fra adfærden også tilbage på normalt bid igen.


  • #16   29. aug 2014 Træn din hest at en bestemt lyd = godbid. Træn så først stopsignalet på banen hvor du stopper hende -klikker - godbid og øv dette i alle gangearter. Så begynd at øve dette på tur når du ved hun har lært at klikk = godbid. Hvis hun så løber, forsøg at stoppe hende, virker dette ikke forsøg at kom med din lyd...Stopper hun så får hun godbidden, gør hun ikke så træn mere..
    Min underviser siger at på denne måde bliver klikke lyden til et nødsignal(stopsignal)
    Du skal selvfølgelig huske at når du stopper. Så altid giv efter på tøjlen.. Har man konstant ret stramme tøjler/kontakt med hestens mund ved stramme tøjler så forringes stopsignalet langsomt..

    Mvh TT smiley


  • #17   29. aug 2014 Min hest blev mere afslappet og lydhør (dvs, lettere at stoppe) da jeg gav hende et BLØDERE bid på. Jeg prøvede først med et hårdere, og det blev hun værre på, for ikke at tale om at jeg følte mig som en nar hver gang jeg tog i tøjlerne.

    Indlær one-rein stop, lær dig selv at puste ud og slappe af når hesten skal stoppe, og ellers som Tindur er inde på; lær hende at reagere på en stemmekommando. Jeg fløjter, for det tvinger mig til at puste ud, hvilket får min krop til at slappe af - og det går lige i hesten. smiley


  • #18   29. aug 2014 Krikken: Min gamle part løb også til tider bare af H til, og det er virkeligt farligt, og ikke mindst ubehageligt. Men det er ikke det samme med Laika - Jeg er ikke utryg når hun gør det, for hun løber ikke bare derud af. Hun kan stoppes, det tager bare længere tid.

    Team Tindur: Tak for en super detaljeret beskrivelse! Suger det hele til mig. smiley


    Søster McFluff: Tak for at dele din oplevelse! Og du har helt ret i, at jeg også bare skal slappe helt af. Vil have alt dette in-mind!


  • #19   2. sep 2014 Jeg ville lave vælter med hende, så hun opdager hun ikke får lov at løbe med dig. Kun at hun bliver drejet rundt på en volte. På den måde er hun også nød til at sænke farten

  • #20   2. sep 2014 Hm, jeg ville lade være med at ride ud i noget tid, og så bruge tid på at indlære et rigtig godt stop signal.
    Du kan evt. bruge klikkertræning, men du kan også nøjes med bare at rose med godbidder. Skær nogle gulerødder ud i små skiver, find et ord som du konsekvent vil bruge til når hesten skal stoppe helt op. Jeg bruger "woah"

    Start med at træne det på banen (du kan både gøre det fra jorden og fra ryggen). Sig dit ord, giv dit stop signal, og når hesten stopper helt op giver du en godbid (husk at slippe al pres så snart hesten stopper!).
    Træn det ikke mere end ca. 10 min. ad gangen. Det kommer nok til at tage et par uger før den sidder der. Så kan du begynde at ride ud i skridt, og på tilfældige tidspunkter sige dit ord, giv stop signal, og når hesten stopper op, giv godbid.

    Du kan evt. have en til at gå med på tur, evt. med et tov i din hest. Skridt nogle ture hvor du beder hende om at stoppe ofte, og prøv så at trave et par meter, og igen give stop signalet. Først når du virkelig er tryg, kan du prøve galop.

    Det er vigtigt at holde det ved lige. Jeg beder ofte min hest om at stoppe op på tilfældige tidspunkter når jeg trækker hende til og fra fold, når vi træner på banen både fra jorden og ryggen, og når vi er på tur, og hun er super hurtig til at reagere fordi det er så godt indlært.

    Det er i hvertfald hvad jeg ville gøre smiley hav masser af tålmodighed og gå langsomt frem.


  • #21   3. sep 2014 Tak begge for jeres svar!


    Tanja & Galina - Tusind tak for den uddybende beskrivelse, vil helt klart tage det med mig! Har også tænkt at stopsignalet 100% bare skal trænes igennem - At det ville gøre en forskel. Kan DESVÆRRE bare ikke rigtigt træne det for tiden, da der ingen ridebane er på stedet pt, og den eneste mulighed derfor er tur. - Men lige så snart banen kommer, vil jeg helt klart prøve hvad du forslår!


Kommentér på:
Hvad gør man med sådan en hest?

Annonce