{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
792 visninger | Oprettet:

Hvad ville I gøre? {{forumTopicSubject}}

Godaften.
Jeg har en part vednavn Jasmin, som stikker af på folden.
Man når lige ud på folden og så wupti, så er hun væk, også selv om man har en pose gulerødder/æbler med. Jeg har lært hende at ride i cordeo, ride med hackamore og nogle tricks. Jeg elsker hende, men når hun laver sine stunts, syns jeg bare at hun er SÅ irreterende!
Jeg har tænkt lidt over at stoppe, men det syns jeg er latterligt da det 'kun' er fordi at hun stikker af fra mig. Jeg bliver så ked af det, når hun gør det, fordi at så tror jeg tror at hun ikke kan lide mig.. Også derfor jeg har tænkt over at stoppe..
Men her er spørgsmålet: Hvad ville du gøre, hvis det var dig? Det skal også lige siges at jeg kan bruge op til 2 timer på at PRØVE at fange hende, men det lykkedes så ikke..
Kh. Mig(-:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville I gøre?
  • #1   1. sep 2014 Har vi ikke alle været igennem disse ture? smiley

    Jeg mindes min første part begyndte på det pjat efter 2 måneders tid, én dag tog det mig 4 timer, at fange ham, jeg husker det som var det igår og jeg husker, at jeg var rasende smiley

    Næsten alle de heste jeg har redet har lige haft sådan en periode, jeg er bare blev ved, lige meget hvor mange timer det har taget mig. Det har aldrig været mere end 2 uger dette har fundet sted, men tilgengæld har alle også fundet ud af, at det ikke nyttede noget, lige meget hvor langt og hvor længe de rendte smiley


  • #2   1. sep 2014 Det er over flere måneder at hun har gjordt det.. smiley

  • #3   1. sep 2014 Men bliver du ved? fordi for mig lyder det som om, at du har givet op efter de to timer? Og hvordan er den når du så har den inde og når du rider den?

  • #4   1. sep 2014 Nej, jeg bliver ved indtil jeg fanger den. Men nu er det sådan at jeg har hende to dage i træk, og hvis så hun gør det den ene dag, så gør hun det også den anden, og så kan jeg ikke fange den.. For så bliver jeg først rigtig rasende/ked af det.
    Hun er super sød når man så har fanget hende, og når man rider hende.


  • #5   1. sep 2014 Bedste tricks; tilbyd dine godbidder til de andre heste. Lad være med at gå direkte efter hende, men gå efter den hest der står tættest på hende. Klap den anden og giv den æble/gulerod, så vil hun komme.. smiley

  • #6   1. sep 2014 Min pony kan også finde på det somme tider. Det er f.eks. hvis hun lige har fået hø/wrap på folden, så vil hun nogle gange bare ikke med mig. Alle andre kan fange hende, bare ikke mig. Selv kæresten kan! smiley Det kan også gøre mig irriteret og sur, men jeg ved godt, at det kun er fordi hun er mere interesseret i maden, og at hun er klog nok til at regne ud, at jeg har svært ved at fange hende, når hun stikker af...


    Jeg har brugt denne metode:
    Godbid i hånden og ud for at hente hesten. Hvis den stikker af, jamen så efter den uden at løbe. Når jeg kommer tæt nok på, og jeg kan se, at jeg når grænsen til, at hun vil løbe fra mig igen, går jeg tilbage. To skridt plejer at være nok. Så står jeg lidt der, altså en 10 sekunder eller noget. Så prøver jeg ét skridt mere. Hvis hun ikke gør tegn til at smutte, giver jeg hende endnu 10 sekunder, før jeg tager et skridt mere. Hvis hun vil løbe, går jeg skridtet tilbage igen.

    Oftest kan jeg arbejde mig mod hende ved at "rykke" med hendes grænse på denne måde. Hvis det kikser, så prøver jeg igen. Når jeg endelig når helt hen til hende, giver jeg hende en godbid, og så går vi ind. :o)
    Det plejer at hjælpe rigtig godt, for min hest forstår det i hvert fald. Og så er det 100 gange bedre end at jage den rundt eller sådan noget, for så bliver den endnu mere opsat på at stikke af.


  • #7   1. sep 2014 Lone N, det skal du ikke altid regne med, det er da forsøget værd, meeeen at garanterer det ville jeg nu ikke smiley

    TS, nu ved jeg ikke hvor meget du har prøvet. Men i starten kravler jeg ofte i mod dem, går baglængs, sætter mig ned med ryggen til, gør mærkelige ting, så bliver de ofte nysgerrige, kommer hen, så kan man være heldig at smide godbidder imod den og så være heldig at få fat i den. De lurer den o efterhånden, men måske det er nok til at den igen stopper smiley


  • #8   1. sep 2014 Min hest hoppede heller ikke på Lone Ns ide. Hun stak af alligevel, fordi hun havde en "dertil og ikke nærmere"-grænse. Så hun løb, hvis jeg kom for tæt på.
    Det eneste der for mig har virket, er det, jeg skrev før.. smiley


  • #9   1. sep 2014 Hvor står hun henne?



  • #10   1. sep 2014 Jeg har en pony der i perioder også gør det. Det har hjulpet rigtig meget at jeg bare er taget ned til ham for at tulle på folden. Jeg giver ham bare en masse æbler og går igen.
    Ellers er jeg også bare gået ind på folden og har sat mig ned, ikke ventet, bare nydt synet af de smukke heste. Der kan jo også trænes tricks på folden? Vigtigst er at hesten forbinder dig og fold med noget rart smiley
    Metoden som Bidløse Madsen skriver om har jeg også brugt. Men primært i min situation er nok at jeg har givet mig tid til at være på folden med en masse mad uden at hente ham. Derudover rider jeg ikke så meget længere, det har også medvirket lidt tror jeg smiley
    Bevar modet, og forestil dig at den kommer. Ikke forvent det, men se billedet for dig når du går ind på folden. smiley


  • #11   1. sep 2014 Havde også en på et tidspunkt det gjorde det, men så gik jeg enten sidelæns hen til den eller baglæns. Og hver gang jeg gjorde det, blev den stående og jeg kunne tage den smiley

    Du kan evt forsøge det samme.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   1. sep 2014 Sådan er det at have hest, og sådan nogle perioder vil du også få med andre heste

  • #13   2. sep 2014 Når din hest ikke gider komme hen til dig frivilligt er det et tegn på den ikke gider dig, ja. Du kan lokke den med godbidder - men det vil ikke gøre at hesten synes mere om dig, den ved bare hvem der har gulerødder. Jeg ville sige du skulle tage ud og bare være på folden, snak med de heste der kommer hen til dig - og så gå igen. Og igen og igen. Pludselig vil din hest måske blive nysgerrig nok, og kommer frivilligt hen - uden godbidder! Din hest fortæller dig nok den er træt af at blive brugt, og brugt og brugt. Vær sammen med din part uden at forlang noget af den, så vil den nok begynde at synes om dig igen. Men den tager tid.

  • #14   2. sep 2014 min pony har altid gjort det og gør det stadig, dog ikke i samme omfang. Nogle dage kunne jeg bruge 3 timer på at hente ham, andre dage kom han med det samme.

    Nu er han "heldigvis" så angst, når den anden går ud af folden, at han kommer løbende efter ham, og så er han pludselig let at fange.


  • #15   2. sep 2014 Det har min pony da også haft en periode efter ferien hvor hun gjorde det.

    Den metode jeg har brugt:
    Jeg havde en godbid i hånden og havde den bag ryggen. Så uden at kigge på hende, gik jeg skråt hen til hende. Da jeg så var nået hen til hende, fik hun godbidden (:


  • #16   2. sep 2014 Sådan en har jeg også redet, jeg startede altid ud med at prøve en gulerod eller noget i den stil, når så hun løb begyndte jeg at klappe og råbe altså jage lidt med hende så hun opfattede det som om at det var mig der ikke ville have hende tæt på, og så blev hun snot fornærmet og begyndte at opsøge mig.

    Omvendt psykologi, det har virket på langt de fleste heste jeg har oplevet med det problem - vediske lige hvor korrekt det er, men hvis alternativet er at løbe rundt efter den i 2 timer med en gulerod så vælger jeg det andet smiley


  • #17   2. sep 2014 Ej helt ærlig Amailie J hvad er det da for noget fordrukkent sludder smiley

    Jeg har da aldrig hørt noget så dumt...

    Et generelt problem er at vi mennesker pålægger vores heste menneskelige personligheds træk og følelser. Heste reagere ud fra instinkter.

    Hvis en hest løber fra dig på marken, så er det ikke fordi den ikke "kan lide dig" eller at den er "træt af at blive brugt"
    Det handler udelukkende om at den enten er legesyg og gerne vil have at du skal jagte den. Eller også føler den sig trykket/nervøs for dig og derfor løber den sin vej.

    Men når TS skriver at den er super sød når hun endelig har fanget den, så tror jeg mest det er fordi den er legesyg.

    Og nu bliver jeg sikkert upopulær fordi jeg skriver at heste ikke har følelser smiley

    Men jeg mener ikke at man kan forklare et adfærds mønster hos nogen dyr, med at den går sådan fordi den føler noget bestemt. det kan alt sammen forklares ud fra de grundlæggende instinkter som det pågældende dyr har.


  • #19   2. sep 2014 Arbejder i hvergang du fanger den på fold?

  • #20   2. sep 2014 Sarah emilie: Nej, vi hygger for det meste.
    (v)engel: på tranegildegård smiley
    Jeg har også prøvet at gå 'anderledes' hen til hende, men ingen ting virker. Hvis hun løber, så ja - så er der ingen idé i at løbe rundt efter hende..


  • #21   2. sep 2014 Jeg ville glemme alt om at tage den ind, men istedet gå ud og give en godbid også gå igen. Den skal ikke koble dig til at den skal væk fra flokken og ind og lave noget, det kan jo være den ikke synes det samme som du synes er hyggeligt

  • #22   2. sep 2014 Hun læber jo ligeså snart jeg kommer 10 meter tæt på hende..

  • #23   2. sep 2014 Så bliv stående 1 meter fra hendes grænse og observer smiley

  • #24   2. sep 2014 Det er lettere hvis du f.eks filmer det, så vi kan se hvad der sker, måske kan du selv se noget?
    Ellers prøv en underviser? smiley


  • #25   2. sep 2014 gå ud på folden giv evt. godbidder til de andre heste, ignorer din egen og gå så igen.
    Det kan du så måske gøre nogle gange, gerne flere gange på en dag, hvis det er muligt. Til sidst vil den blive "jaloux" og formentlig komme hen og se hvad det er der sker, klap og kys til den . gå så igen. Når du har gjort det nogle gange kan du så måske igen begynde at tage den med ind smiley


Kommentér på:
Hvad ville I gøre?

Annonce