{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
399 visninger | Oprettet:

Fortøjet/Martingalen {{forumTopicSubject}}

jeg havde forleden en diskussion om fortøjet.. en af hendes veninder havde lige købt en springsadel til hesten og så mente hun også hesten skulle have et fortøj/martingal. Jeg spurgte så undrende hvorfor og hun sagde det var for at holde sadlen på plads. og der tænker jeg lidt hvis sadlen passer så glider den da ikke frem/tilbage?

Jeg selv mener da fortøjet bruges grundet hvis hesten slår med hovedet? smiley

Ja jeg selv har da brugt det som "Pynt" men ikke grunden fordi min sadel gled?

Så hvad er jeres mening og fortøjet/martingalen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fortøjet/Martingalen
  • #1   17. sep 2014 Nu er jeg hverken ekspert eller springrytter men jeg har da også brugt det til hvis hesten legede giraf eller slog med hovedet..:-)

  • #2   17. sep 2014 Hvis sadlen passer, burde den ikke glide frem eller tilbage.. Men martingal og fortøj bruges jo egentlig mest i spring som en hjælp, og til heste der slår meget med hovedet, eller kan finde på at slå det op i knolden på en :i

    Men fortøj bruges også for at sadlen ikke skal glide tilbage, ville ikke mene hvis den passede at man så behøvede den. Men nogle heste er sværrere at finde sadler til, og måske sidder den rigtig men glider tilbage? Ved det ikke men smiley


  • #3   17. sep 2014 Fortøj er til hvis sadlen glider tilbage, martingal til hvis hesten slår hovedet i vejret især godt til hvis man springer..

    så nej fortøjet er ikke til at holde hovedet.. når det så er et fortøj med martingal er der begge funktioner, altså både holde sadlen og holde hovedet så den ikke smækker hovedet i vejret..

    jeg har fortøj med martingal selvom jeg kun behøver martingalen, men fortøj ser bar så meget pænere ud, så derfor bruger jeg det, men er reelt kun martingalen jeg har behov for, fortøjet er bar pynt


  • #4   17. sep 2014 Et fortøj benyttes vis sadel har en tendens til at glide bagud,der findes også noget som er både martingalje og fortøj i en,altså det er sat sammen.
    Det forhindre at hesten slår med hovdet,og det samme som når hesten kun har fortøj på smiley


  • #5   17. sep 2014 Jeg bruger et kombineret fortøj/martingal på min af flere årsager. Hun er en af dem der er rigtig svær at finde sadel til, så en springsadel der er tilpasset hende. Den passer da også rigtig godt det meste af tiden, men hen over vinteren, hvis hun taber en smule muskler af at stå stille, eller bliver en anelse tynd (ældre hest), så er fortøjsfunktionen god til at holde sadlen på plads, HVIS den skulle glide. Har kun oplevet dette 2 gange, omkring 2-3 uger ad gangen i de godt 3 år jeg har haft hende.
    Martingalfunktionen er af to grunde: dels er der remmen om halsen, som jeg synes er ganske god at gribe i, hvis man ryger ud af balance i terrænet, for eksempel til Hubertus på skrænter i pløre.. Den anden funktion er jo så selvfølgelig at holde lidt styr på hovedet. for ja, det gør nas at få en hestenakke lige i ansigtet!


  • #6   18. sep 2014 Et fortøj er beregnet til at holde sadlen på plads. En martingale derimod, er beregnet til heste der slår med hovedet.

    Så du har kun delvist ret -nu om stunder er de fleste martingales kombineret med et fortøj, men når alt kommer til alt, er selve fortøjet altså kun til at sikre at sadlen ikke glider tilbage.

    Der findes heste med et svært sadelleje, hvor sadlen kan glide selvom den ellers passer korrekt -ved de fleste vil en fornuftig tilpasning kunne løse problemet, men der ER undtagelser, ligesom der er heste hvor sadlen glider frem uanset hvor godt sadlen ellers ligger.

    Derudover kan det være en ekstra sikkerhed -næppe noget de fleste af os har behov for, men rider man discipliner hvor der er en vis risiko involveret, kan en ekstra sikkerhed være fornuftigt nok (ligesom nogen jo osse bruger en overgjord i military -den almindelige gjord burde jo holde, men just in case, så er der noget ekstra hold)


  • #7   18. sep 2014 Den dag jeg skal ud at ride jagter så skal jeg investere i et fortøj med martingal for ekstra sikkerhed selv om jeg måske ikke behøver det smiley fortøj for at sadel ikke kan glide tilbage, martingal for at ikke få en skalle smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Fortøjet/Martingalen

Annonce