{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

bomløs eller bomsadel? {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal vælge bomløs eller bomsadel.. grunden til bomløs er at min hest lige pt er overvægtig og er måske svær og finde almindelig sadel til uden den trykker? Men hvad er jeres erfaringer med bomløs vs bomsadel?

Jeg er kun hygge rytter rider mest ture og hygge dressur.. ingen stævner lige nu ihvertfald. .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bomløs eller bomsadel?
  • #1   17. sep 2014 Jeg vil til en hver tid vælge en saddel med bom.
    Jeg syns du skal få en saddelmager ud og finde den saddel der passer til din hest og få den stoppet til hesten, og så få den omstoppet efter 3-6 mdr efter hvor hurtigt hesten taber sig og får muskler.


  • #2   17. sep 2014 Jeg er rigtig glad for min bomløse. Den tilpasser sig selv, og er bare en rigtig god løsning hvis du ikke har penge at smide hver 2-3 måned for at stoppe den om på grund af hesten ændrer kropsform.

  • #3   17. sep 2014 Jeg ville vælge en sadel med bom. Dels fordi jeg endnu ikke har siddet i en bomløs som jeg ikke synes var voldsomt bred, og dels fordi de (få) undersøgelser der er lavet på bomløse, viser at de ikke fordeler vægten så godt som bomsadler

  • #6   17. sep 2014 Den bomløs jeg har kig på er med paneler altså med en form for puder så den i sig selv ikke ligger på rygsøjlen og så skal jeg selvfølgelig også have et trykfordelende underlag smiley

  • #8   17. sep 2014 Jeg ville på et tidspunkt have en sadel uden bom, fordi den så kunne ligge på min unghest fremover, men barefootsadlen viste sig at være skæv, jeg købte en anden barefoot, og den kunne jeg ikke ride i, den var for bred, jeg følte at mine ben kom for langt tilbage og mine knæ sad i luften og ikke ind til sadlen, så jeg mistede balancen og jeg sad bare som en sæk kartofler. Da hesten snublede faldt jeg derfor forover og røg af og så sagde jeg til mig selv, at nu var det altså slut med bomløse sadler. Da jeg skulle sælge den igen, så var der to ude og prøve den og de havde samme mening som mig, at de sad absolut dårligt. Så jeg vil altid vælge en tilpasset bomsadel.

  • #9   17. sep 2014
    Jeg har valgt en bomløs, da jeg ikke har penge til at købe en bomsadel + tilpasning + tilpasning hver 3-6 måned fordi dyret ændrede sig.

    Har en Barefoot London og rider primært dressur, samt springer 30-50 cm og tur ind imellem.

    Jeg gad godt have en Balon eller Contact sadel der har fleksibel bom og derfor stadig tilpasser sig hesten men ligner en bomsadel på en prik.


  • #10   17. sep 2014 Med trykfordeling tænker jeg ikke så meget på hvorvidt sadlen kommer til at røre ved rygsøjlen, for ja, det kan nemt undgås med rette underlag og en sadel med paneler.

    Jeg tænker mere på fordeling af rytters vægt, som ikke er så god i en bomløs som en bom-sadel.


  • #11   17. sep 2014
    Der mangler ganske enkelt forskning på området, der er ingen undersøgelser der er særligt grundige og de der er mangler virkelig og uddybe indholdet.

    Altså er der intet om at det ene er mere dårligt end det andet.


  • #12   17. sep 2014 Jeg ville have haft en bomløs, da jeg ledte efter sadel for ikke ret lang tid siden.
    Inden det havde jeg en lammeskindssadel, men ville gerne have lidt mere trykfordeling og "sadel" i sadlen. smiley
    Det var dog umuligt at finde en bomløs i rette prisklasse, som passede i anlægsfladen. Jeg fik et godt tilbud på en brugt bomsadel, som jeg så valgte at købe.
    Den ligger perfekt, jeg sidder super godt i den, og min kæreste, som er nybegynder og også gerne vil ride lidt på min pony, føler sig også lidt mere sikker i bomsadlen. Man sidder bare mere fast. :o) Jeg har ikke fortrudt valget en eneste gang!


  • #13   17. sep 2014 Krikken -jeg er HELT enig i at der mangler bedre og grundigere undersøgelser på området. Bl.a. ville jeg helt vildt gerne at de ikke bare undersøgte forskel på med/uden bom, men osse forskellen på forskellige typer bomløs (med/uden kopfjern, med/uden paneler og andet i den dur)

    Men i de få undersøgelser der har været, har resultatet været at den bomløse ikke trykfordeler lige så effektivt som en bomsadel.

    Noget andet er så at folk tror at en bomløs kan ligge på alle heste. Det er altså ikke tilfældet. I en bomsadel er det rigtigt nok vigtigt at bommen passer til hesten, men tilpasning af sadel handler jo ikke KUN om bommen. Og alt det andet gælder altså osse for de bomløse. Så man kan ikke bare købe en bomløs og så regne med at alt er ok, selvom mange tror det


  • #14   17. sep 2014
    Har du link til undersøgelser ? Den nyeste jeg har set med islandske heste kan jeg ikke rigtigt bruge, jeg kan egentligt ikke bruge nogen fordi der hverken bliver nævnt mærker på sadlen, brugt forskellige sadeler, hvilken gangart, hvad vejer rytteren, hvilken disciplin osv. osv.

    At konkludere bomløs er dårlig ud fra 6 heste af samme race med en rytter man ikke kender vægten på og en sadel man ikke kender mærket på det duer ikke. Derfor vil jeg ikke konkludere at de er dårligere fordi undersøgelserne er så ringe.

    Men nej, bomløse passer ikke på alle. Det står også på fx Optimal sadels hjemmeside. Nogle egner sig bedre til markerede heste og nogle umarkerede.


  • #15   17. sep 2014 Krikken -hov hov, jeg konkluderer altså ikke at sadlen er dårlig, blot at jeg, indtil videre, vælger at holde mig til bom-sadler på baggrund af de sparsomme undersøgelser der findes (og at jeg så heller ikke har brudt mig om at sidde i de bomløse jeg har redet i).

    Nej, jeg har ikke link, det er ikke noget jeg går voldsomt meget op i, så jeg gemmer ikke undersøgelserne når de af og til popper op rundt omkring, men læser dem bare.
    Ja den seneste er den med islænderne. Den konkluderer sådan set heller ikke at bomløse sadler er dårlige, men blot at man skal være obs på at osse sådan en skal passe hest og rytter da trykfordelingen ikke er så god som ved en bomsadel.

    Der har været et par stykker mere der nåede frem til samme konlussion: at trykfordelingen ikke var så effektiv som ved en bomsadel.

    Som nævnt savner jeg en langt grundigere tilgang til de her undersøgelser, og at man tager højde for at der jo er lige så stor forskel på bomløse som på bomsadler. Jeg kan osse finde helt horrible eksempler på bomsadler, men kan jo ikke konkludere udfra disse, at alle bomsadler er noget hø.
    Der er osse forskel på om man køber den billigste der kan opstøves, eller om man investerer i en kvalitets-bomløs (ligesom ved alle andre sadler i øvrigt)

    Så jeg er slet ikke så uenig med dig -jeg savner osse at der gås mere grundigt til værks.

    Men for mig virker det logisk at der trykfordeles bedre når der er en bom til at fordele vægten, og siden undersøgelserne so far, peger på det samme, så vælger jeg altså fortsat en bomsadel...


  • #16   18. sep 2014
    Kan du ikke linke til dem jeg har? Jeg "samler" nemlig på artikler og har som nævnt ikke fundet nogle brugbare so far, eftersom der hverken nævnes noget om mærke, gangarter e.l - også kan undersøgelsen for mig og se ikke bruges, da der så konkluderes noget på en ikke særlig undersøgt baggrund.

    Så jeg er skam helt enig i at der mangler grundige undersøgelser på emnet, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at en bomsadel er bedre og trykfordeler bedre.


  • #17   18. sep 2014 Krikken -som skrevet: nej det kan jeg ikke, for jeg har ikke gemt dem. Jeg kan self prøve at google dem, men det kan du vel lige så godt som jeg kan smiley

    Vi behøver jo heller ikek være enige. For mig virker det bare logisk at en sadel der er bygget op omkring noget fast, fordeler trykket bedre end en sadel der ikke er.
    Det er ikke sikkert det er korrekt -men det virker logisk for mig


  • #19   18. sep 2014 Jeg køber bom sadel til Tindur da der ikke er nok forskning på langtidsvirkningen af bomløse sadler + så skal jeg ud at ride jagter med tiden og jeg har derfor nogle sære krav til min sadel. Men pt. så rider jeg i en bomløs Sensation G4. Den er rigtig god at sidde i men jeg kommer ikke ordentlig ind til hesten med schenklerne smiley
    Så her er det Bomsadel! smiley

    Mvh TT


  • #22   18. sep 2014 Eva -det er jo den evige diskussion. Jeg har det faktisk lige omvendt. jeg følger mig frygteligt låst fast i de bomløse jeg har prøvet, bl.a. pga sædets udformning.

    Jeg hører så osse til dem der æææælsker min tusse-gamle passier-sadel med stort set ingen støtte og som ikke har dybt sæde.

    Men i dag er det åbenbart mindre vigtigt at lære at sidde korrekt -det er istedet sadlens opgave at mase kroppen i de rette folder... ikke en metode jeg er tilhænger af, men når man se hvilke sadler der er populære pt, så undrer det mig ikke at man mangler støtte hvis man skifter til en bomløs, særligt i den billigere ende, hvor de jo ofte har meget meget lidt knæpuder osv


  • #24   19. sep 2014 Jeg faldt af fordi mine ben blev tvunget for langt tilbage samtidig med at sadlen var så bred at jeg ikke kunne få kontakt med knæene. Ville godt kunne ride i en sadel uden støtte. Kunne godt tænke mig at prøve en baloun

  • #25   19. sep 2014 .

  • #26   19. sep 2014 Eva -det jeg mener er omvendt er at jeg netop føler mig MERE låst i en bomløs end i en bomsadel (hvis vi KUN ser på sædet og ikke på knæ- og lægstøtter)
    "hyggesadlerne" blandt de bomløse har netop ofte en markant for- og bagsvidsel og en udformning der får mig til at føle mig meget fastlåst.
    Noget jeg for enhver pris gerne vil undgå -uanset om jeg vælger den ene eller anden slags sadel



  • #27   20. sep 2014 Hej

    Jeg har forsøgt med bomløs og købte en splinterny, han er også lidt overvægtig og er bred af bygning, jeg købte en barefoot, men brugte den kun få uger og blev simpelthen nød til at sælge den, eftersom jeg bare ikke sad ordenligt..

    Nu er jeg så vendt tilbage til en omsadel, og har fået sadelmager ud og tilpasse så jeg fik en der var bred nok til min basse smiley

    Så jeg vil forslå en omsadel og så få den tilpasset så den ligger ordenlig hvis hesten er lidt bred.. Eller også kan du jo anskaffe dig en lammeskindssadel, den er nok god til tur og knap så dyr smiley


Kommentér på:
bomløs eller bomsadel?

Annonce