{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.088 visninger | Oprettet:

Umotiveret på ridebane {{forumTopicSubject}}

Hej med jer! smiley

Måske har nogle af jer fulgt med de seneste måneder i mine emner omkring min pony.
Hun har aldrig rigtig været fremadgående, vild på folden eller sådan noget.
Jeg fik fysioterapeut til hende for snart 4 uger siden. Hun kom igen for en uge siden i dag, og sagde at nu var alt i orden, og nu skal vi bare ud at ride, så det var fint.
Men ponyen er stadig umotiveret på ridebanen og kan simpelthen ikke rides der.

Hun kan være nok så fremadgående i skoven eller på tur, men så snart jeg vil ride på banen, så er der ingen fremdrift. Jeg føler lidt, at vi sidder fast, for jeg kan ikke motivere hende til ridning på banen, selvom hun kender og forstår mine signaler fuldt ud.
Og det er altså ikke fordi hun er bange på tur - hun vil bare gerne ud.

Hvad gør jeg for at få hende tilredet ordentligt på ridebanen? Jeg har prøvet alt muligt. Det eneste, der rent faktisk fungerer, når hun ikke vil gå, er at give hende et rap i måsen - for oftest, når hun ikke vil gå frem på ridebanen, er det fordi hun er opmærksom på hingsten ved siden af. Ellers kan jeg normalt sagtens skridte på hende deroppe, men trav og galop går ikke.
I hvert fald kan jeg ikke holde hende i trav/galop, hun sætter hurtigt ned i skridt igen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Umotiveret på ridebane
  • #1   18. sep 2014 Nogle heste kan bare ikke rides på banen - har selv en 3'er der bare overhovedet ikke synes banen er sjov, medmindre der står spring på den.

    Jeg har ikke fundet en løsning, og jeg tror bare der er nogle heste der ikke kan det. Held og lykke med det smiley


  • #2   18. sep 2014 Sorte har eksempelvis hadet banen fordi hans arvæv fra kastrationen (ved godt din er en hoppe) gjorde ondt på ham når han gik i den bløde bund, og med alle de mange sving - det kan være din hest også har noget som kun kommer frem på banen?
    Man skal jo tænke over at det er en blød/tung bund og som pony kan der godt være rigtig langt fra den ene ende til den anden, og der er ikke særlig meget ridning lige ud, da man konstant når til et sving smiley


  • #3   18. sep 2014 Jamen hun kan sagtens longeres på ridebanen f.eks....
    Jeg er også ude i, at det måske bare er sådan, det er. Men hvis jeg kan rette op på problemet, vil jeg gerne det. Jeg er 100% turrytter, men jeg vil gerne, at min pony alligevel kan bruges på ridebanen.. smiley


  • #4   18. sep 2014 Det handler om at du skal være konsekvent overfor din pony, og fortælle hende at selvom hun ikke liiiige synes, at hun skal fx trave så er det det hun skal, fordi du har bedt hende om det smiley

    Men få hende tjekket for smerter først, er der noget med ryggen? Sadlen? Eller lignende? Min gamle part var heller ikke ret fremadgående - og havde ingen smerter - hun mente ikke at hun skulle gå frem og gik egentlig bare og tullede, men jeg fik lært hende, at når jeg sagde frem så var det alt frem.
    Dermed ikke sagt, at du skal tæve hende eller sådan noget, men frem skal betyde frem, trav skal betyde trav osv. smiley


  • #5   18. sep 2014 Ja, bunden på denne bane er meget blød og meget tung. Det er gammel tennisbane, og den er meget ujævn. Nogle steder dyb, andre steder normal.
    Umiddelbart har hun ikke noget, der kommer frem, og jeg kan sagtens løbe med hende på banen, longere hende, lege med hende ... hun kan bare ikke finde motivationen, når jeg vil ride der.


  • #6   18. sep 2014 Jamen som jeg skriver, så er hun helt 100% smertefri.. Der er ingenting galt.. smiley Jeg kan bare ikke finde ud af at motivere hende til at synes, ridebanen er ok som ridebane. Og ikke kun som "nu-går-vi-herop-og-leger-og-får-lækre-godbidder"-firkant...

  • #7   18. sep 2014 Sortes problemer kom også oftest frem under rytter, hvorfor kan jeg ikke helt svare på, men den ekstra vægt har nok haft noget at sige, for det gør det jo ikke ligefrem nemmere for dem på blød bund smiley

  • #8   18. sep 2014 Jeg kan bare sagtens ride i sand på tur. Det gør vi sommetider, og der har hun ingen problemer?

  • #9   18. sep 2014 Altså, du har ret i, at der jo i princippet godt kunne komme noget. Men når vi rider i noget ret dybt sand på tur, så kan hun sagtens gå frem alligevel...

  • #10   18. sep 2014 Du kunne måske inddrage nogle godbidder i ridningen, hvis det motiverer hende? Måske begynde klikkertræning, og når det er på plads, så klikke når hun reagerer på dig smiley

  • #11   18. sep 2014 Klikkertræning bruger vi i forvejen, og godbidder er allerede en del af vores ridning på banen smiley

  • #12   18. sep 2014 Er der noget hun synes er sjovt under ridning - f.eks. spring osv? smiley

  • #13   18. sep 2014 Tur...... smiley

  • #14   18. sep 2014 Jeg kan forestille mig, at det er svært at give godbidder, mens man traver rundt. Hvis du stopper for at give hende en godbid, kan detvære derfor hun gerne vil stoppe hele tiden.

    Min mor arbejdede sammen med én, der har en islænder, der ikke kunne stå stille. Så hun trænede at den skulle stå stille, og gav godbidder når den gjorde det. Det fungerede rigtig godt, men endte ud i, at hesten hele tiden stoppede op under ridning, og drejede hovedet som om den sagde "Nu har jeg stoppet, hvor er min godbid?"
    Jeg tænker, at din måske har forbundet det at stoppe op, med at blive belønnet? smiley


  • #16   18. sep 2014 Jeg tror, du har ret. Bøgegårdens Liva. Jeg har belønnet for at hun stopper. smiley

  • #17   18. sep 2014 TP
    Det gør jeg også, jeg roser såååå meget. Men hun er ret ligeglad med ros, når det ikke er i form af godbidder. smiley


  • #18   18. sep 2014 Måske du skulle droppe den positive forstærkning et stykke id, og så fokusere mere på at bruge negativ forstærkning smiley

  • #19   18. sep 2014 Jamen, det gør det jo 100 gange nemmere at arbejde med, når man har fundet frem til problemet. smiley

    Slut med godbidderne, når hun stopper. Hvis hun stopper op, så frem igen, og ros først når hun sætter tempo op igen. Om hun så sætter i trav, galop, eller bare øger farten i samme gangart, ligemeget. Bare ros hende, når hun går fremad. Ros både verbalt, og ved at klø hende lidt på halsen. Evt. snak "opfordrende" og rosende til hende, mens hun holder tempoet oppe. smiley

    Det hjælper ofte, at snakke glad til dem, mens man rider. Jeg red en pony som tøvede helt vildt på springene, men hvis jeg snakkede til ham i en lys og positiv tone, røg ørerne lyttende rundt, og han begynde selv at suge på springene, og kunne pludseligt gå fejlfrit i de klasser, han ellers blev diskvalificeret i. Det var pludselig en helt anden pony, der synes det var smaddersjovt, fordi han fik ros hele vejen. smiley

    Så: igang med at vende hende til, at det er SJOVT at gå frem, for man for ros. smiley


  • #21   18. sep 2014 Negativ forstærkning med benene fungerer ikke, fordi jeg har dårligt knæ og hun har en ikke-eksisterende motivation for at slippe af med pres. Pres er hun såååå ligeglad med smiley
    Jeg snakker og roser hende normalt rigtig meget, når vi rider, men det er som.om, at hun ikke forstår det?


  • #22   18. sep 2014 Hmm. Det lyder underligt, men det er måske fordi jeg kun har redet heste der var opmærksomme på mit toneleje.

    Ellers må det være klikkeren der skal på spil. Der er det jo så dejligt, at du bruger den i forvejen, så hun ved at et klik betyder det samme som en god bid. Så må du bruge klikkeren, når hun går fremad. smiley


  • #23   12. dec 2014 Jeg må lige - af ren nysgerrighed - høre, har du fundet ud af hvad det var, der gjorde hende umotiveret? Eller motiveret til at stoppe op? smiley

    Og om hvad du end, endte med at prøve, hjalp? smiley


  • #24   12. dec 2014 Jeg måvist bare sande, at min ponymus simpelthen ikke kan rides på ridebane. Hun var vitterlig ikke lyst...

  • #25   12. dec 2014 Øv. smiley Så må I ud på en masse gode ture i stedet for. smiley

  • #26   13. dec 2014 Så har din pony det på samme måde som mig! Jeg hader at ride på bane smiley
    Ej det er noget møg, men så må I jo bare ud og ride tur smiley


  • #27   13. dec 2014 Ja, det gør vi os også meget i! Det er bare irriterende, at jeg ikke kan lære hende nogle øvelser og sådan noget på ridebanen, som jeg så kan tage med ud på tur, men sådan skal det vel bare være smiley

  • #28   13. dec 2014 Ellers kan øvelser jo godt læres udenfor en ridebane smiley

  • #29   13. dec 2014 Ja, det er rigtigt! Det er bare lidt nemmere at holde koncentrationen hos dyret, når hun ikke er på tur. Hun kan blive endda lidt hidsig, hvis hun mener vi holder hyggedag, og jeg så synes, at vi skal trave....... smiley Og hvis hun har en af de dage, så bliver det svært!

  • #31   13. dec 2014
    Nogle heste finder bare banen dybt umotiverende og de heste jeg har oplevet det ved har jeg endnu ikke fundet nogen "kur" på det ved :o)



  • #33   13. dec 2014 Hej igen Lisette smiley
    Det er pænt af dig at tilbyde, men jeg må jo indrømme, at jeg intet har gjort ud af ridebanen, overhovedet. Som du jo nok kender, siger man, at "Hesten er dit spejlbillede" - og det er så sandt, som det er sagt! Jeg har heller ingen interesse selv i at ride på ridebanen. Jeg har aldrig gidet, og hun er jo tilredet i skoven. smiley Så egentlig ved hun måske ikke helt, at ridebanen ikke er til longering og træning fra jorden.. Der kan hun sagtens finde motivationen. Men det skal også siges, at vores ridebane er meget dyb og ujævn! Det er en gammel tennisbane, og den er ikke perfekt, men dem er der. smiley


  • #34   13. dec 2014 Men Lisette, jeg vil rigtig gerne høre, hvad dit forslag er til træning, hvis det ikke skal være, som det er nu? smiley

  • #36   14. dec 2014 Hej igen. smiley
    Nu mener jeg jo ikke, at jeg har nogle problemer med hende.... Altså, de problemer der er, er selvforskyldte.. smiley Hun har ikkke lært at blive redet på ridebanen, så selvfølgelig kan hun ikke det. Og nu, når hun ved, at der findes noget bedre, så vil hun slet ikke. smiley Det er som hvis man starter med at fodre sin hundehvalp med "menneskemad", og den så pludselig skal have tørfoder....

    Jeg kunne ikke finde på at give hende en "rigtig" trense på, hvis du dermed også mener et bid. Det er hun ikke vant til, og jeg føler mig ikke dygtig nok til at bruge sådan et middel...


  • #38   14. dec 2014 På useriøs snak? Haha, så skulle du da tage at finde dig en ny uddannelse.....

    Vi to er jo bare ikke enige om, hvordan man gør tingene. Men lad mig høre, mener du, at man blot kan sætte sig op på sin hest og ride en tur i skoven, selvom den hele livet har været redet i en ridehal? Nej vel? Det er ikke noget, man bare lige gør.

    Omvendt har min hest bare ikke lysten til at være på ridebanen, for hun er kendt med et bedre alternativ FOR HENDE... Jeg kan fortælle dig om en hest i hendes løsdrift. En traver. Han sveder mere på en tur på 30 minutter, end hvis han bliver redet hårdt i dressur på ridebanen. Her ville det bedste for hesten jo helt klart være ridning på ridebanen.

    Heste er forskellige - og måske du ikke er vant til at arbejde med "hyggedyr" men "arbejdsheste". Min er et hyggedyr udover alle grænser, og det er bare sværere at få hende til at arbejde, end en hest der virkelig er gennemavlet kun til formålet.

    Og så er jeg altså virkelig ligeglad med, om en uuddannet dame på internettet mener, at min hest fejler noget. Du smider om dig med teori og skarpe vendinger, så folk skal hoppe på det.....


  • #41   15. dec 2014 Må jeg spørge hvorfor den del er vigtig for dit svar? :o)

  • #42   15. dec 2014 Og så må jeg lige pointere, at jeg på det tidspunkt var hoppet på alt det, du skriver. Jeg havde ikke set videoerne fra youtube, hvor man kan se hvor forfærdelig ridning, du går ind for.

Kommentér på:
Umotiveret på ridebane

Annonce