{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Studerende med hest.. Muligt? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har påbegyndt mit sabbatår, og går nu og leger med tanken om at enten låne eller købe mig en hest... Jeg er dog en smule bekymret for økonomien, og om jeg nu også vil kunne få det til at løbe rundt...
Jeg har planer om at få et job nr. 2, når jeg kommer hjem fra Malaysia(er pt på backpacker tur..), har et tideligere arbejde jeg fik orlov fra som begynder dressur på en Rideklub til når jeg kommer hjem. Håber samtidig også på måske at kunne få nogle flere timer der...
Planen er at jeg vil finde med en lækker ismule, da jeg synes de virker som en utrolig dejlig race og lige til mit temperament smiley - har sådan set allerede fundet er par interessante, som jeg vil kigge nærmere på når jeg kommer hjem ^^
Men ja... Hvordan får i det til at løbe rundt, både penge mæssigt og tids mæssigt, at have hest under sabbatår og/eller studie på uni??
Er ufattelig nysgerrig da jeg aldrig selv har eget hest... Kun part smiley
Beklager den lange tekst.. smiley

Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Studerende med hest.. Muligt?
  • #1   19. sep 2014 Jeg ville på ingen måde have råd eller tid. Men jeg er så også glad nok for bare at have en part nogle gange om igen. smiley

  • #2   19. sep 2014 Man skal selvfølgelig have råd til uforudsete regninger såsom dyrlæge, men ellers synes jeg ikke det er så dyrt som folk siger. Jeg har fået det til at løbe rundt gennem et sabbatår og 3 år i gymnasiet smiley

  • #3   19. sep 2014 Har haft hest i 3 år nu (dog kun 2 år på Sjælland), fik ham da han kun var baby og fik ham hjem til Sjælland som 1 års (:
    Mens jeg gik på HF - på det tidspunkt kom han så på hingste fold, hvilket var billigt! Heldigvis (; og da jeg fandt lærerplads blev han så opstaldet på løsdrift - hvor jeg så selvfølgelig har fået større udgifter, har også smed på ham hver 5-6 uge, så det koster jo også.

    Skal starte på uddannelse igen(længere historie), og vender derfor tilbage på SU (hjemmeboende - desværre) og den eneste grund til jeg har råd til at have ham på SU er både fordi jeg har en opsparing, og en støttende familie. Hvis jeg finder et job at have ved siden af SUen burde det ikke være noget problem. Han har 7-9-13, ikke kostet så meget endnu, eller haft uforudsete regninger til ham (:

    Udgifter på ham pr mrd;
    Opstaldning 1200
    Smed 500
    Foder 100
    Opsparing 500

    Så ialt bruger jeg nok 2300 pr mrd.
    Hvilket ikke er så godt den dag jeg skal på SU :3


  • #4   19. sep 2014 Har en ok opsparing til hvis nu uheldet var ude samt nogle forældre der sagten ville kunne hjælpe hvis jeg var rigtig på den... smiley
    Har også haft det fint med part længe men savner virkelig en følelse af at det er min hest jeg sætter mig op på og at den er mit ansvar og ja... Bare et tætter og mere specielt bånd... Ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det smiley


  • #5   19. sep 2014 Nu går jeg godt nok ikke på uni, men STX.

    Jeg har pony, og kun SU som indtægt. Og det løber fint rundt, hvis jeg tænker mig om hvad jeg bruger mine penge på og lægger et budget :). Det kommer jo også i den grad an på hvor du har hesten opstaldet, foder, om den skal have ingen, 2 eller 4 sko osv :).

    Jeg får 1900,- om måneden, de 900,- af dem kommer, når pony skal på boks, til at gå til bokslejen. Så er der hø, foder, smed osv og samtidig med betaler jeg også selv mine 17 kaniner, to rotter og to katte.
    Det bliver ikke til særlig mange byture, nyt tøj til mig selv eller andet, men det løber rundt og jeg har stadig råd til at lægge penge til side til uforudsete dyrlægeregninger smiley

    Tid har jeg også fint af, det handler blot om at prioritere sin tid ^^.


  • #6   19. sep 2014 Jeg synes at det afhænger af studiet. For mig var det ikke noget problem på humaniora (overbygning), men det kunne ikke lade sig gøre da jeg læste på min bachelor (naturvidenskabelig).. BSc'en kostede 50+ timer hver uge (dvs. studiejobbet kunne kun ligge i weekenderne), og MA'en var mere i nærheden af 12. Det er helt vildt så stor forskel der er.

  • #7   19. sep 2014 Jeg har ingen problemer med at få det til at løbe rundt. Jeg har endda også to træningsheste ved siden af, passer min mors 3 heste og så min egen. Jeg har lige fået hue på i sommers og er nu i gang med en uddannelse og er i skole fra 8-16 hver dag og synes sagtens der er tid til det. Nogengange er det lidt stramt, men hvis du virkelig har interessen så skal du nok få tid til det.
    Mht. prismæssigt har jeg heller ingen problemer (er på SU). Men jeg har også en super billig opstaldning og en hest der ingen ting spiser, + billig smed så mine udgifter er ikke de store.

    Mit budget er nogenlunde sådan pr måned:

    Opstaldning: 250
    Foder incl hø/halm: 200
    Smed hver 8 uge: 150
    Opsparing til div. kursuser: 1000
    Opsparing til uforsete udgifter: 750

    Så alt i alt koster min hest mig 500,- om måneden.:-) At jeg så har valgt at ligge så mange penge til side til opsparing er jo noget jeg selv har valgt.


  • #8   19. sep 2014 Jeg har haft 2 sabbatår efter gymnasiet, hvoraf jeg det ene år havde 4 jobs og omkring 50-80 arbejdstimer ugentligt og 2-3 heste dagligt - hvilket fungerede fint for mig, men jeg har også den fordel, at hestene står opstaldet hjemme ved min mor. Nu er jeg startet på en videregående uddannelse, hvor jeg stadig rider 2 heste 4-5-6 gange om ugen, alt efter hvilke planer, jeg har og hvordan mit skema er. I mine sabbatår fik jeg også en god opsparing, således de uforudsete udgifter vil være mulige at dække, uden at skulle "tære" på min månedlige indtægt. Udover studiet har jeg et studiejob svarende til ca. 20 timer om ugen, som sammen med min SU dækker mine udgifter. Mine heste står så stadig ved min mor, så jeg betaler ikke for opstaldning, men har så en månedlig transport udgift på godt og vel 2000 kr - og så er der jo husleje og diverse faste udgifter derudover. Jeg vil ikke have økonomi til at have to heste opstaldet (specielt ikke fordi jeg bor i Århus, som er et dyrere område omkring opstaldning), men en enkelt hest vil jeg godt kunne finde råd til - men kun fordi jeg har min opsparing til at dække uforudsete udgifter smiley
    Tidsmæssigt er det lidt mere presset, men det er mest et spørgsmål om planlægning og prioritering - jeg har f.eks. lavet en kalender, hvor jeg i 1-2 måneder fremadrettet, planlægger hvilke dage, jeg har planer og hvilke dage, jeg tager hjem til hestene. På den måde kan jeg holde styr på, hvor mange gange om ugen, jeg får dem redet, så der ikke pludselig er tre uger i træk, jeg kun kommer hjem til dem 3 gange om ugen smiley

    - Og jeg må nok også hellere undskylde den lange og rodede tekst. Håber det er til at forstå alligevel smiley


  • #9   19. sep 2014 Du skal self kigge på din økonomi.. Det er jo kun dig selv der kender dine intægter og udgifter.
    Men hvad tiden angår så kan man godt have hest og gå på uni! Det handler bare om at prioritere... Jeg står nogle gange op kl 6 for at nå at ride og ordne stald inden mine forlæsninger om eftermiddagen. Og så handler det om at snakke med din gruppe om hvordan din hverdag skal hænge sammen. Nogle gange må man give hesten en ekstra fridag for at nå det hele og man kan ikke være med til alle de sociale ting UNI laver.. Men det er valg man træffer.


  • #10   19. sep 2014 Jeg går på uni og studerer et humanistisk fag med meget selvstudie tid. For mig er der tid, men mange af mine venner på f.eks. ingeniørstudier osv. ville overhovedet ikke have tid til heste.

    Økonomisk hænger det dog for mig ikke sammen er pga. hesten hjemmeboende, som self er skidetræls når man er et voksent menneske, og på trods af jeg sparer på mine egne personlige ting som tøj, cafebesøg mm., og kun går i byen 1 gang i kvartalet så har jeg et gennemsnitligt underskud på 1000 kr. (+2500 kr i SU-lån pr md)

    Det skal lige siges at jeg har dette underskud på trods af min aldrig har været syg og kun har fået regelmæssigt smed hver 8. uge og dyrlæge med vaccination 1 gang årligt, så på det punkt har den ikke været dyr.

    Jeg bor også i vejle hvor alt opstaldning er dyrt (opstaldning m. foder samt ind og udluk men ikke hø: 2800 kr. = hjemmeboende su også gns. 450 kr md på hø+ ekstra tilskudsfoder).

    Jeg er meget fokuseret på ordentlige forhold samt mulighed for at kunne ride året rundt (ridehal og ridebaner) gør også lidt dyrere i opstaldning.

    Andet en økonomisk så skal du overveje hvor meget tid hesten så tager fra det sociale liv på uni, jeg personligt sætter ikke tid af til det på uni og er ude af døren i det samme vi har fri, for jeg skal nå at ride og passe min hest. Samt så skal man virkelig planlægge sine uger, for mig er det ikke muligt lige pludseligt at impulsivt tage i bar eller andet da hesten lige som et barn kræver at du skal ud og passe den, og hvis den pludselig er syg kan det kræve du skal tage ud og se til den ved fx kolik.

    Men hvis du virkelig elsker dyrene og vil ofre tid og penge så er det i mine øjne værd. Jeg ville ikke kunne være glad og tilfreds hvis jeg ikke havde min bedste ven hver dag.


  • #11   19. sep 2014 Jeg har kun mulighed for at have min hest - med SU - som jurastuderende, fordi mine forældre betaler 3000 om måneden til den. I alt giver jeg 7000 om måneden (inkl. Undervisning, fold, smed osv.)

  • #12   19. sep 2014
    Det kommer an på hvordan du har det med tiden - altså hvor presset dit skema må være. Og det kommer også an på hvor store krav du har til stedet - om du vil have ridehus, underviser, stævne hver weekend osv.


Kommentér på:
Studerende med hest.. Muligt?

Annonce