{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
672 visninger | Oprettet:

Bedømmelse af skridt (problemrelateret) {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Jeg håber at I har lyst til at bedømme min hests gang (skridt) og fortælle mig hvad I ser.
Jeg har ikke god erfaring med bedømmelse af gang selv.
Vil I sige hun er halt, skæv i kroppen, stiv eller andet. Jeg vil meget gerne have kommentar på hendes gang.

Jeg ved ikke om man kan se dette, men hun træder skævt ind under sig med sit venstre bagben. Betyder dette noget?

Grundet dette er, at hun har været halt på forbenet (i en overgang begge) hele sommeren, og vi mistænker hende for at have spat i bagbene. (dyrlæge)
Hun har slidt sin venstre bagsko betydeligt mere end højre.

Jeg er begyndt at tænke om det måske bunder i at hun er skæv i kroppen?
Hun har over sommeren været hævet på begge forben i perioder der skifter fra dag til dag. Hun er nu begyndt at skiftevis hæve i bagbene også.

Så jeg vil gerne høre, hvad I ser? Jeg kan godt tage negative observationer, hvis det er der I ser.
I får lige billede af hendes bagsko fra sidste skoning.

Håber I vil tage jer lidt tid og fortælle mig hvad I ser.

Venstre volte:
https://www.youtube.com/watch?v=IgaKt-B4aS0&feature=youtu.be

Højre volte:
https://www.youtube.com/watch?v=-oke37s3Tjs&feature=youtu.be


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedømmelse af skridt (problemrelateret)
  • #1   21. sep 2014 Synes hun går lidt stift på bagbenene, og på højrevolten går hun meget tøvende, som om hun egentlig ikke har lyst til at gå frem. Jeg tror bestemt hun har ondt et sted, men jeg finder hende ikke decideret halt. Havde jeg kunne se en travvideo, så havde det nok været nemmere at bedømme, fordi halthed - for mig - er nemmest at bedømme i trav smiley

    Men ville få fat på dr. dyr ved mistanke om spat, med det samme smiley


  • #2   21. sep 2014 Planen er også dr. dyr, og han har faktisk været ude af tre omgange på hende... Men synes ikke helt at han er nået frem til så meget, han har bedømt hende ved bøjeprøve osv. Givet smertestillende, og siden sidst har han sagt at vi skal tage ud og ride på hende.

    Men når det resulterer i at hendes forben er hævede næste dag, efter en kort skridttur (300 m), så tror jeg ikke at det er fremgangsmåden..

    Vi har overvejet at få en som er kiropraktor/dyrlæge ud. Vil kiropraktik gøre en forskel?


  • #3   21. sep 2014 Ville nok prøve en anden dyrlæge, det virker ikke som om. at ham I har lige nu ved ret meget. Kiropraktoren vil i hvert fald kunne se om der er låsninger eller lignende, så ville få ham/hende ud først og så - måske, måske ikke - kunne udelukke låsninger osv. smiley

  • #4   21. sep 2014 Bagbenene er lidt langsomme i forhold til forbenene og overlinjen kommer derfor til at se stram ud. Højre vej rundt skridter den en del mindre og der er ikke så meget rotation i hofterne som på venstre volte.

    Dog er det altid nemmest at bedømme haltheder og skævheder i trav. Der viser "problemerne" sig ofte lidt tydligere.

    Jeg ville få en dyrlæge til at bedømme og måske lave en bøjeprøve. Du får sikkert 100.000 meninger herinde og jeg tør æde min gamle hat på, at der ikke sidder ret mange her inde der kan give et lige så kvalificeret bud som din dyrlæge. smiley


  • #5   21. sep 2014 Jeg vil lige se om jeg får tid til at longere hende i trav en af de næste dage så. Jeg havde lidt problemer med at filme, longere og undgå min miniatureplag som stod sammen med mig i midten.. ;p

    Hvad mener I om at hun træder det venstre bagben skævt ind under sig? Er det tegn på at hun er låst/skæv?

    Og tak for svar! smiley


  • #7   21. sep 2014 Hm jeg er lidt i tvivl men synes faktisk den er halt på begge forben smiley jeg ville få den bøjet hos dyrlægen smiley

  • #8   21. sep 2014 Hun er næsten ikke blevet rørt hele sommeren. Har været oppe at skridte et par gange for 2-4 uger siden. Og et par gange longeret i trav. Men ellers ikke.. Hun har ikke rigtig trådt så godt ind under sig mens jeg har haft hende. Kan ikke sige om der har været en forbedring, da hun var i god form..

  • #9   21. sep 2014 Stine: Vil du begrunde hvordan du ser haltheden? smiley Bare så jeg selv kan følge med? ;p

  • #10   21. sep 2014 Ja jeg synes hun ser halt ud på venstre bagben men det kom frem sidst i videoen på venstre volte. I starten kunne jeg ikke se det men pludselig kom det.. Hun går meget dårligere på højre volte, hun virker stiv og jeg kan se hun halter en smule på venstre bagben som nok gør at hun stiver sig på højre volte og at det ser værre ud på den side.. Men igen..jeg er ingen dyrlæge eller kiropraktor og måske tager jeg fejl.. Men få det tjekket igennem smiley

    Mvh TT


  • #11   21. sep 2014 På venstre volte sker der noget med venstre bagben ca 17 sek i videoen hvor jeg ser hun begynder at halte lidt..

  • #12   21. sep 2014 Nu du siger det TT, så kan jeg faktisk også godt se det med venstre bagben smiley

  • #13   21. sep 2014 Ja selvfølgelig smiley jeg synes den går utrolig kort i sær på venstre forben smiley den strækker sig ikke og "støtter" kun lige af på dem i stedet for at træde helt ned igennem smiley

    Kan ikke sige hvad det kommer af.. Men kan ikke se bagbenene om der er noget i skridten! smiley


  • #14   28. sep 2014 Hej!

    Tak for svar jer der svarede, jeg har nu optaget hende trave på begge volter, hvis I har lyst til at se dette. Er meget interesseret i om I mener hun er halt. smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=OhZjxuob220&feature=youtu.be

    Undskyld kvaliteten ;s


  • #15   28. sep 2014 Synes den trækker lidt på venstre bagben smiley

  • #16   29. sep 2014 Trækker lidt som i halt? /:

  • #18   29. sep 2014 Sværke: Ja, jeg har godt bemærket dette. Vi har haft mistanke om spat, og dyrlæge har desuden sagt den formentlig har spat i begge bagben. Kan dette være grunden, eller er det et symptom på andet? Hvis du altså har viden om dette? smiley

Kommentér på:
Bedømmelse af skridt (problemrelateret)

Annonce