{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

Søstjernen
Søstjernen
Tilmeldt:
5. jun 2013
Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43

Mit føl har kolik!!!! :O {{forumTopicSubject}}

hej hg
for et par måneder siden købte jeg to Shetlændere (en tøs på 10 år og hendes nu 3 måneder gamle føl)
Nu er der sket det forfædrelige, at mit lille føl har fået kolik.
Hun har haft dyrlæge på og har fået smertestillende.
Ved i hvad sandsyneligheden for hun vil overleve er, eller hvad man kan gøre for at hjælp hende?
Vær sød at hjælpe mig!
mvh. liva
ps. her er lige et billede af guldklumpen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit føl har kolik!!!! :O
  • #1   21. sep 2014
    Forhåbentligt har dyrlægen fortalt dig hvad du skal?


  • #2   21. sep 2014 Det kommer an på hvor hurtigt i opdagede det og hvor godt den tager i mod behandlingen smiley

  • #3   21. sep 2014 Det skal dyrlægen fortælle dig!
    Træk rundt med den (evt med mor) - den må ikke lægge sig ned!
    Men ring og snak med din dyrlæge. Det kommer også an på hvor slemt det er, hvor længe det har varet og hvordan føllet ellers har det.


  • Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43
    #4   21. sep 2014 nej desværre, mine heste står ude på en gård og de tilkaldte dyrlægen (det skete tideligere i morges) er rasende over, at jeg først får det at vide nu- jeg er kun 13 år, så kan ikke engang køre derud smiley

  • #5   21. sep 2014 Man behøves ikke gå med dem - så længe de ikke smider sig! smiley at gå med dem når de i forvejen har det dårligt udmatter dem bare smiley husk de må gerne ligge ned så længe de ikke ruller sig eller på andre måder "opføre sig unormalt".

    Det med man skal gå gå og gå er en gammel tro!!! smiley


  • #6   21. sep 2014 Har haft en pony, som jeg mistede til kolik.. Det var et slemt tilfælde af gæringskolik. Den stod på olie og gå 30 min, kort pause i boksen (ikke noget med at lægge sig!)..

    Liva: Kan dine forældre dog ikke køre dig derud?


  • #7   21. sep 2014 Dine forældre kan vel køre dig der ud?! smiley

  • #8   21. sep 2014 den må gerne ligge ned og hvile og samle kræfter, det er hårdt at have ondt smiley

    det er heller det at de ruller sig der giver tarmslyng, det viser blot at de har meget ondt. Jeg mistede desværre min gamle hest pga. kolik/tarmslyng og fik dette af vide i den forbindelse.


  • #9   21. sep 2014 Faktisk er det ret vigtigt at gå med føllet. Mange siger at det er en gammel skrøne, det er det sikkert også, men der er faktisk hold i det. ved bevægelse og motion fremmes peristaltikken. det er to typer af muskler i tarmsystemet. Den ene muskler lukker sammen, den anden skubber ned. og denne fremmes særligt at motion.
    Så skrøne eller ej. ud og gå med det lille føl. men med mange pauser.
    og som der også siges, så er det ok den ligger ned, den skal bare ikke rulle sig.


  • #10   21. sep 2014 Håber hun bliver frisk igen... HELD OG LYKKE!!!

  • #11   21. sep 2014 Hvem har du fået det fortalt af? Hvem var der, mens dyrlægen undersøgte føllet? Har vedkommende ikke sagt til dig, hvad du skal gøre? Du kan jo spørge dine forældre, om de ikke kan køre dig derud, da det jo er rimelig vigtigt.

  • #13   21. sep 2014 Håber det bedste. Jo svært at sige hvis du ikke har set hvor slemt det, ikke har talt med dyrlægen eller dem som har været der sammen med dyrlægen. Du kan google og læse om kolik. Som flere skriver det kan være alt for lidt øv der hurtigt gå over, til noget de kan dø af. Så man skal ikke spøge med kolik. Men hvis det er dine ponyer, syntes jeg du skal få talt med dine forældre om kommunikationen omkring disse ponyer. Går ud fra i jo får dyrlæge regningen. Så normalt kontakter man ejer. Og sammen med ejer aftaler man dyrlæge kontaktes. Og normalt vil ejer gøre alt der muligt for at være der når dyrlægen kommer. Er det en anden som tager mod dyrlægen, skal man naturligvis have vider fortalt hvad dyrlægen sagde. Kan godt forstå du er frustreret. Hjælper dog intet bagud. Nu må du tænke fremad, så det ikke sker igen. Og så føllet for den bedst mulige chance for at komme sig... Krydser fingre.

  • Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43
    #14   21. sep 2014 mange tak for støtten, har nu været ude hos den lille, det belv dog ikke et langt besøg, da man tydeligt kunne se, at hun allerede havde det MEGET bedre. jeg fik at vide, at hun var blevet fundet totalt opsvulmet men benene i vejret og en masse vand væltende ud af sig. selvom der ikke er gået mange timer siden dyrlægen kom og hjalp hende, er det virkelig utroligt hvor godt hun tager det!
    Hun så stadig en smule opsvulmet ud, men kunne sagtens selv gå rundt, og løb endda også lidt, da hun opdagede at mor var lidt for langt væk smiley
    Har fået fortalt hvad dyrlægen sagde, og han er sikker på at hun nok skal komme sig!!!!
    Er så lykkelig!
    Købte hende jo ikke for mere en ca. 2 måneder siden, tænk hvis jeg allerede skulle miste hende.

    Igen, mange tak for alle de gode rød og støtten- det har virkelig hjulpet mig!

    Kh. Liva


  • #15   21. sep 2014 Håber hun klare skærene, pøj pøj med hende smiley

Kommentér på:
Mit føl har kolik!!!! :O

Annonce