{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor lang tid går din hest på fold?
  • #1   22. sep 2014
    En overvægtig hest skal på fold ligesom alle andre heste. Det du kan gøre bedre for den er at folden ikke er med voldsomt meget græs men fx. med en slowfeeder med hø istedet for og noget alla paddock paradise hvor hesten skal gå efter mad, vand mm.

    Min egen går pt. på døgnfold endnu med græs suppleret op med frøgræs, men kommer på boks da hun flytter i weekenden hvor jeg mener foldtiden ligger fra kl. 7-8 om morgen til når det bliver mørkt. Hvilket ligger på mindst 6-7 timer og ofte mere da det jo ikke er mørkt tidligt året rundt.

    Hun skal ud på fold minimum 5 timer for ikke at blive bims i kasketten af og stå inde. Hvis hun stod inde, skulle jeg også bruge langt flere penge på grovfoder fordi hun skulle have noget og tygge i konstant.


  • #3   22. sep 2014 Min part går på fold ca fra 8 om morgen til 17 på en mandag (jeg skal ride så hun kommer ind lidt før) ellers går de ude til det bliver mørkt eller omkring 19/20 måske til 21 hvis vejret er godt og det ikke er helt mørkt der. Hun får på græs men det er ikke langt men nok til hun kan græsse en hel dag uden hun bliver fed

    Hvor meget og hvordan med heste på fold og overvægt ved jeg ikke


  • #4   22. sep 2014 Tak, men lige nu går mine heste på jordfold, og så lukker jeg dem ud på græsfold ca 4 timer hver dag. Men vil det være bedre, hvis jeg gjorde græsfolden mindre og lod dem står der hele dagen. Græsfolden har et kæmpe areal iforhold til de kun er to.

  • #5   22. sep 2014 Har hest i løsdrift året rundt.... En overvægtig hest skal selvfølgelig ikke have fri adgang til græs, men den skal bestemt være udenfor så længe som muligt, der må man så se på mundkurv hvis der er meget græs og ikke mulighed for jord-sandfold med hø i slowfeeder....

  • #6   22. sep 2014 vores er ude hele døgnet nu med regndækken og de har en tog vogn at gå ind i
    De er inde til foder hver dag en gang om dagen
    Men de skal da på stald sener når det bliver kolder og stå i deres bokse om nat
    Hvad din skal aner jeg ikke
    VH
    Annette


  • #7   22. sep 2014 Mine står også på løsdrift hele året, det er derfor de har taget på, så ved ikke hvordan jeg skal bærer mig ad med det, vil jo selvfølgelig helst have dem ude i længst tid som kan lade sig gøre smiley

  • #8   22. sep 2014 Mine går fra 7:20 ca. til 22:00. smiley

  • #9   22. sep 2014 Tak for alle jeres svar de hjalp en del smiley

  • #10   22. sep 2014 Fra kl 9 til 4 eller tidligere hvis under visning

  • #12   22. sep 2014 Sommeren: fra KL. 7.30 - 17.00 cia. I hverdagen også kan det skifte i weekenden om morgen og ellers efter vejret.

    vinter: en fra når det bliver lyst til jeg har fri så de er inde cia. 14.30 ellers efter vejret.

    nogen gange er det stadig mørkt når jeg kommer på den tid om morgen om vinteren


  • #13   22. sep 2014 Mine går på døgnfold endnu - den ene bliver stribe-græsset hver morgen og aften og den anden bliver lukket over på en græsfold 3-4 timer om dagen. Ellers går de på en fold med lidt, de ellers kan gå og pille i. Når der ikke er så meget mere, får de noget hø og halm ud i et stativ, som de ellers kan nippe af smiley

    Hvis jeg var dig, ville jeg afgrænse græsfolden og stribegræsse dem - ligesom vi gør med det ene hold af vores heste. Så kan du selv styre, hvor meget græs de får, men samtidig har de noget, de kan gå og pille i i løbet af dagen smiley
    Ofte er det jo også sådan, at hvis man kun lader en hest gå på græs nogle timer om dagen, vil de æde en del mere, end hvis de går på græs hele tiden. Så finder de som regel et mere "naturligt" niveau at spise på, end hvis de er vant til, at de bliver taget derfra igen og dermed kun har et afgrænset tidsrum at spise i.


  • #14   22. sep 2014 Mine kom ind og stå i går og de går ude fra 05:00-22:30 hver dag på en dejlige stor græs fold hvor de skal gå meget for at nå hvad de gerne vil have af vand og sådan :3 og ja om sommerenen går de ude hele året rundt

  • #15   22. sep 2014 Min har døjet med luftveje, hævede ben, overvægt og dårligt humør - hun bor nu i Paddock paradise (vandrefold-system) hvor vi hele sommeren har haft rigeligt græs - men min hoppe har set fin ud hele tiden, på grund af de mange kilometer hun bevæger sig smiley

  • #16   22. sep 2014 ... og diverse skavanker er i øvrigt forsvundet og hendes kondi har aldrig været bedre, på trods af at hun trænes langt mindre end før smiley

  • #17   22. sep 2014 Mange tak for jeres svar smiley
    hvad betyder det at stribegræsse?
    Wow det der Paddock paradise lyder som noget godt smiley


  • #18   22. sep 2014 Det er vildt godt smiley Og min hoppe er bare så glad og tilfreds med at bo sådan smiley


  • #19   22. sep 2014 Det lyder også vildt godt, jeg har kigget lidt rundt på nettet omkring det, der står også at det er utroligt sundt for hestens helbred smiley

  • #20   22. sep 2014 Vil du fortælle mere om padacook peradaise

  • #21   22. sep 2014 Vores går på græs fra ca kl. 08-16. Så står Tindur i en lille fold med et småmasket hønet blandet med 5 kg hø og resten halm. smiley Ved siden af står to hopper med kun halm. Dette fra kl 16-08.

    Mvh TT


  • #22   22. sep 2014 Det er det bestemt også - de bevæger sig hele tiden for at skaffe føde, ly/læ og vand, deres hove bliver langt stærkere (siger jeg der har en hoppe med umulige hove, som nu bliver mere og mere stærke des mere hun bevæger sig) Det er langt sundere for deres mave/tarm system, da de bevæger sig og indtager stråfoder/græs/planter osv. løbende i løbet af døgnet, fremfor at stå stille i en boks og æde en stor mængde i løbet af kort tid. Faktisk er det bevist at heste der står på en alm. fold i dagtimerne, kommer på fold om natten og bliver redet 1 time om dagen har en LANGT dårligere kondi end en hest der bor ude døgnet rundt i en alm. løsdrift og som ikke trænes - når vi så snakker vandrefolde/paddock paradise, så bevæger hestene sig mellem 40-60 km i døgnet, og så er kondien af gode grunde endnu bedre smiley Det kræver noget arbejde, men er bestemt det hele værd smiley

  • #23   22. sep 2014 OG det sparer på dyrlægeregningerne smiley


  • #27   22. sep 2014 I sommers gik min ude en 10 timer vil jeg gætte på.. Nu går han ude cirka 6 timer og det bliver han ved med indtil vejret bliver dagsregn eller lignede dårligt vejr så kommer han kun ud nogen timer og helt frost så jorden er frossen bliver han inde smiley

  • #28   23. sep 2014 Jeg er i chok over at nogle vælger at fratage sin hest dens naturlige adfærd i SÅ lang tid smiley :( Heste er skabt til at bo ude - i al slags vejr!! Det er skandaløst at man putter dem i en boks så mange timer i streg og dermed lukker alt hvad der ligner deres natur for dem smiley Èn ting er at de kommer ind for natten - men kun ude få timer?? Det er ikke i orden!

  • #29   23. sep 2014 Om sommeren står de på døgnfold smiley stor lækker fold, med træer som læ, og skal gå for at få vand.
    De er lige kommet på boks, hvor de er ude fra tidlig morgen til kl. 19-20 stykker smiley Kommer an på den enkelte dag smiley
    Og det fungere helt fint for mine heste smiley


  • #30   23. sep 2014 Om sommeren går hun på fold fra 9-10 stykker til 19, nogen gange bliver de også ude om natten. Lige nu er det fra 11-12 stykker til 18 ca., an på vejret smiley

  • #32   23. sep 2014
    Men nu er man da selv herre over hvor man stiller sin hest henne og dermed hvilke forhold man udsætter den for :o)


  • #33   23. sep 2014 Ja, aldrig i livet om jeg ville opstalde min hest et sted med så få timer på fold... Det er sq ikke iorden!!

  • #34   23. sep 2014 De kommer ud omkring klokken 8 og ind når jeg kommer og lukker dem ind :). Så det varierer.

  • #36   23. sep 2014
    Hvis det er part, så er tingene ikke altid optimale nej - derfor er jeg også glad for at jeg ikke er part længere. Bliver jeg nogensinde det igen, så skal der opfyldes en del ting for at jeg vil have part på hesten - blandt andet at jeg er ok med de forhold hesten har og at ejeren lytter til en omkring fx. besøg af fys e.l


  • #38   23. sep 2014 Sur stråle er tegn på ubalance i kroppen, for lidt stimulans af strålen, for lidt motion osv... Det bliver ikke bedre af at stå inde i en boks


  • #40   23. sep 2014 Min pony går 2 timer på jord fold hver dag smiley

  • #41   24. sep 2014 ud fra min udregning går mine heste ude ca 11-12 timer dagligt smiley

  • #42   25. sep 2014 På efterskole var min hest på JORDFOLD 2 timer om dagen...

    Nu går hun i løsdrift 24/7, og hun har aldrig trives så godt, som hun gør der. smiley


  • #43   25. sep 2014 Mine går på græsfold 2 timer om dagen. Dog går de på fold fra 7.30 til 21-21.30, hvor der er hø lagt ud til dem smiley
    (Grundet forfangenhed tidligere på året er ingen af dem græsset ordenligt ind)


  • #44   25. sep 2014 Min hest går på græsfold 8.00 - 14.30 cirka smiley

  • #45   26. sep 2014 min(e) går på græs døgnet rundt, vores islændere kommer på ind på jordfold, ved en 16-19 tiden, og kommer ud på græs igen ved en 7 tiden om morgenen. smiley

    om vinteren står de ude alle de lyse timer, alt efter vejret self smiley



  • #46   29. sep 2014 Århhhh gad godt have det der paddock paradise!
    Mine heste - miniature hoppe og hendes 6 mdr gamle hingsteføl - går ude døgnet rundt, året rundt i alt salgs vejr. smiley med adgang til læskur selvfølgelig.
    Det fungerer rigtig godt for dem - gad dog godt have at de bevægede sig liiiiidt mere og havde liiiiiidt mere plads......


  • #48   30. sep 2014 Olle det er forholdsvis nemt at lave smiley skriv pb hvis du vil have nogle ideer smiley

Kommentér på:
hvor lang tid går din hest på fold?

Annonce