{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Bange for at ride ind i træ {{forumTopicSubject}}

Hej med jer! smiley

Jeg har en pony på 4 1/2 år, som jeg ruder næsten udelukkende på tur på.
Da jeg tilred hende, blev hun engang så irriteret over insekter - det var om sommeren - at hun i frustration vendte rundt og løb i trav. Hun løb så tæt på et træ,at mit ben ramte træet og fik mange skrammer. Av smiley
Hun er desuden ikke særlig godt til at vurdere hvor bred hun er,og hvor tæt på noget hun går.

Hun er ligeledes lidtsvær at flytte på fra ryggen. Altså, jeg kan godt dreje hende, få hende ind i rabatten væk fra vejen, etc., men når jeg vil flytte hende 10 cm til den ene side, forstår hun det ikke.

Jeg er derfor forfærdelig bange for at få klemt benet mellem hest og noget, specielt fordi jeg i forvejen har dårligt knæ. smiley

Hvordan mon jeg kan arbejde med min frygt for dette? Og kan jeg mon lære hende at vurdere bredden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for at ride ind i træ
  • #1   22. sep 2014 Det er vel ikke hestens opgave at vurdere om andet end den selv kan være der -men jeg tror du kunne have glæde af at ride noget dressur på hesten (gerne med undervisning) så i får styr på hjælperne så hesten faktisk flytter sig når man ønsker det

  • #2   22. sep 2014 Evt. lave øvelser fra jorden hvor du øver at kunne rykke hesten med pres forskellige steder, så hun lære at rykke sig for shenklen også nå du sidder på hende... Hvis det er med biler og sådan ville jeg ride med en lang pisk så jeg er sikker på at bilerne ikke køre for tæt på smiley

  • #3   22. sep 2014 http://bricksite.com/mc-horsemanship?id=247868
    Nede ved "side øvelser" smiley smiley


  • #4   22. sep 2014 Er ikke interesseret i dressurundervisning, og min pony kan i øvrigt heller ikke rides på bane smiley
    Har forsøgt mig med at rykke hende fra jorden, men hun forstår det ikke fra ryggen.. smiley


  • #5   22. sep 2014 Det handler om grundridning. Lær hende at flytte sig for dine ben. Mine har lært det ved at jeg har lagt ben til dem, hver gang jeg har drejet dem. Så kom det stille og roligt.

  • #6   22. sep 2014 Madsen -men hvis ikke du vil træne dressur, så må du jo affinde dig med en hest der ikke er specielt lydig.

    jeg er helt med på at ikke alle har store ambitioner dressurmæssigt, men uanset om man har en top konkurrencehest eller "bare" en skovturshest, så er ridning bare sjovere på en hest der er smidig og lydhør for hjælperne... og det bliver den altså ikke af sig selv, det kræver træning.
    Dressurtræning kan såmænd godt foregå i skoven, men det kræver jo at man rent faktisk ved hvad man vil træne og hvordan, og at man gør det, fremfor bare at tøffe derudaf på tur.

    Så må du jo gøre op med dig selv hvad der er vigtigt: at hesten bliver lydig nok til at den reagerer for hjælperne og flytter sig når du ønsker det (vi snakker altså ikke årevis med dressurtræning til i kan ride svær dressur, blot basal grundridning), eller om du vil lære at leve med en hest der ikke er særligt lydig, men tilgengæld behøver du så ikke træne dressur


  • #7   22. sep 2014
    Hjælp til og gøre hesten mere lydhør eller affinde dig med det :o)


  • #8   22. sep 2014 Michelle
    Det er jo ikke fordi jeg ikke vil træne dressur, men de undervisere der er i nærheden, er jeg ikke interesseret i, og jeg finder nok heller ikke en underviser, der vil undervise på tur smiley

    Krukken
    Ja, jeg er godt klar over at den skal gøres mere lydhør. Mit spørgsmål er jo hvordan.. smiley


  • #9   23. sep 2014 Bidløse -nej, jeg tror heller ikke du finder en der vil undervise på tur. Men mon ikke både du og hesten overlever lidt skridtarbejde på banen en håndfuld gange, så i ved hvad og hvordan i skal arbejde når i selv er af sted.

    Mere lydhør bliver den ikke af sig selv, og ingen af os kan se dig og hesten arbejde, og dermed give et bud på hvad det er du gør galt så det kan blive rettet.Vil man blive dygtigere, så er undervisning altså nødvendigt. På nettet kan man da godt finde gode tips til træning,men det erstatter ikke en person der rent faktisk kan se hvad man laver


  • #10   23. sep 2014 Hun kan ikke rides på banen. Banens bund er for tung og dyb, og hun har ikke lært at blive redet på en ridebane, så eftersom hun kun kender tur, er baneridning voldsomt kedeligt for hende. Uanset hvad jeg prøver, hvordan jeg træner hende, så bliver hun aldrig banehest. Nogensinde. Hun kan ikke engang skridtes deroppe længere tid ad gangen..

    Jeg beder den ikke blive mere lydhør af sig selv, og det er nu ikke fordi jeg gør noget galt som rytter, det er jeg helt sikker på, for det er 100% fordi min pony ikke har lært det. Vil tog tilridningen stille og rolig - så hun kan nærmest ikke andet end frem, stop, højre, venstre. På tur vel at mærke. smiley

    Jeg klikkertræner med hende, og jeg har lært hende at vige for pres samme sted, som jeg lægger mine ben. Hun er skarp til det fra jorden, men så snart jeg sidder på hende, har hun glemt det.


  • #13   23. sep 2014 Super fed ide, Luna! Næste gang sætter jeg kæresten til det fra jorden så! smiley Tak smiley

Kommentér på:
Bange for at ride ind i træ

Annonce