{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.772 visninger | Oprettet:

Få din 1års + lagt ned i kastraktion !! (Klamt billede) {{forumTopicSubject}}

Undersøgelser viser, at hingste over 1 år, skal kastreres liggende!
Af dem der kastreres stående, udvikler 2 ud af 3 sædstrengsarvævsdannelse.
Det medfører store smerter og en operation er nødvendigt.

Karl har netop været igennem det, og fået fjernet arvæv i begge sider.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få din 1års + lagt ned i kastraktion !! (Klamt billede)
  • #2   26. sep 2014 Ifølge mig burde alle blive lagt ned.
    Ser simpelthe ikke det positive i at få det gjordt stående.
    Der er langt flere risikoer stående end liggende, og de risikoer der er stående er større end dem der er liggende.


  • #3   26. sep 2014 Min udviklede det heller aldrig, så det er altså ikke sikkert de gør det. Der er bare en risiko for det. Men der er også en risiko liggene når det er så stort et dyr der skal ned og i narkose. Der er risikoer ved alt man gør..

  • #5   26. sep 2014 Dette blev fjernet

    profilbillede
  • #6   26. sep 2014 Dette blev fjernet

    profilbillede
  • #8   26. sep 2014 Vi har fået operet 4-5 af vallakkerne i stalden for sædstrengsfisten (min egen inkl) og det er tydeligt at de er blvet meget bedre. Vi ved ikke hvordan og hvornår sorte er kastreret, men han havde rigtig meget. Caju, en Lusitano havde det også i slem grad, og han var faktisk godt på vej til at udvikle karperyg da han brugte sig så forkert grundet smerter, og vi først sen fandt ud af hvad der var galt. Han er blevet meget bedre nu, men der er stadig en lille smule tilbage.

    Så jeg skal klart have kastreret liggende for fremtiden!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   26. sep 2014 Og hvorfor er det at der er større risiko for at udvikle sædstrengsarvævsdannelse, stående end liggende?

  • #10   26. sep 2014 Tindur blev kastreret liggende som 8 mdr og der var ingen komplikationer e.l. kasterationen blev udført ude på folden smiley
    Det eneste er at han somme tider glemmer at han ikke er kastreret sådan som han gør sig til for damerne og dominerer på folden smiley


  • #11   26. sep 2014 Er der nogen, der kan finde dokumentation for disse udtalelser? Jeg har ikke kunnet finde noget nogen steder, såsom et forskningsforløb eller andet dokumenteret undersøgelse.
    Min skal kastreres på mandag liggende i narkose efter anbefaling fra dyrlægen. Jeg har prøvet på at finde dokumentation for det ene eller andet, men det er ikke lykkedes.


  • #12   26. sep 2014 Trine - Jeg ville til enhver tid vælge liggende kasteration smiley Jeg læste nogle artikler den gang Tindur skulle kastreres om at liggende var sikrere ift. komplikationer og betændelse da de kommer meget længere op når hesten ligger. Så jeg valgte liggende selv om det var dyrere smiley Kan desværre ikke finde de artikler nu... smiley

    Mvh TT


  • #13   26. sep 2014 Til de interesserede har jeg lavet en gruppe på fb omkring dette: https://www.facebook.com/groups/639451089502460/

    Kan lige nævne, 7 ud af 7 vallakker i vores stald der er undersøgt for dette, havde det alle 7....


  • #14   26. sep 2014 AMT, dyrlægen kan meget bedre komme til i liggende tilstand, og hesten er vel langt mere afslappet i området, tænker jeg?
    Jeg ved bare at det har været en pokkers dyr omgang for den lille ponse, og han har også haft rigtig ondt over det inden vi fik det opereret.


  • #15   26. sep 2014 Jeg heller til stående. Jeg kender heste der har fået problemer ved liggende

  • #16   26. sep 2014 Hvordan ved man at det ikke har noget at gøre med hvordan man tackler/"træner" hesten efterfølgende?
    Man skal jo gå ture efter en kasteration, hvis disse ture ikke er lange og varierede nok?
    Står hesten stort set stille på folden når du ikke går ture med den ? Hvilket næsten alle heste gør, som står på en alm fold og ikke en fold med vandrestier f.eks smiley


  • #17   26. sep 2014 Alene i går blev 4 heste opereret for arvæv på Hørsholm.

    Falck kører også jævnligt heste til den operation.

    Flere kan sikkert leve med det fint, andre bliver halte, får ondt i ryggen, og andre blir stemplet som uridelige.


  • #18   26. sep 2014 CRTS: Det har også noget at sige med efterfølgende motion, men det største problem er at der ikke fjernes al sædstreng ved de alm kastrationer.... Disse sammen med arvæv vokser så fast igen på muskler, nerver og hud derinde...

  • #19   26. sep 2014 På mine 2 blev der fjernet så meget her

    profilbillede
  • #20   26. sep 2014 og den anden

    profilbillede
  • #21   26. sep 2014 Hingste bør kastreres i liggende, lukket metoden for at kunne undgå dette problem....

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   26. sep 2014 Hvad er det der gør at liggende er bedre, er der ingen der kan komme med en konkret svar?

  • #23   26. sep 2014 AMT
    Jeg kommer gerne med min holdning til hvorfor når jeg er hjemme ved computeren i aften smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   26. sep 2014 Daydreamer: det er ikke en holdning, en en forklaring, på hvorfor smiley

    Det fint nok med holdninger osv, men det er den videnskabelige forklaring der beskriver det smiley


  • #25   26. sep 2014 Jeg bliver nød til at skrive holdning her, ellers flyver halvdelen jo i flæsket på mig fordi de ikke er enige smiley
    Videnskabelig forklaring kan jeg så ikke give, jeg kan give min erfarring af de kastrationer jeg har udført sammen med mine dyrelægers begrundelse for diverse. Hvis det skal være videnskab du søger efter så kan jeg desværre ikke efterkomme dit ønske.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   26. sep 2014 Daydreamer: det helt okay..

    Syntes bare at der mangler nogle videnskabelige facts på hvorfor det er mere risikabelt stående end liggende..

    Og hvad det er der gør at arvævsdannelseb eftersigende opstår i så står grad under en stående kasteration, og ikke under en liggende smiley

    Der er jo åbenbart OVERDREVET mange heste der bliver opereret for dette, så der må da være lavet forskning på området..


  • #28   26. sep 2014 AMT: Ved stående kastrationer er det fysisk umuligt for dyrlægen at få al sædstreng med ud/knust/klippet over, ved liggende har de adgang til hele lyskekanalen og dermed al sædstreng... Arvævsdannelsen opstår ikke i større grad ved stående end liggende, men der er sædstrenge der ikke tages med ud, som så sammen med arvævet vokser fast...

    Min den ene blev taget liggende, den anden stående... Den der blev taget liggende, havde mest og endda dannet såkaldte blærer...

    Problemet er at det er et standard indgreb, dyrlægerne er ikke omhyggelige nok med at få al sædstreng med og ofte pointeres det ikke kraftigt nok hvor VIGTIGT kontrolleret motion er efterfølgende...

    Det er billigst at få dem taget hjemme stående... Grunden til man ikke normalt tager dem liggende derhjemme, er fordi det kræver dybere søvn, og alm stalde har ikke optimale opvågningsbokse, samt udstyr til hvis det går galt når hesten skal vågne/op igen....

    Det eneste sikre for at undgå sædstrengsadherance-fistel, er liggende, lukket kastration.... Jo det koster en del mere end hjemme i stalden, men til gengæld er de i de bedste hænder og du er sikret der ikke opstår problemer....


  • #29   26. sep 2014 Det er rigtig fint i vil ligge hesten ned! Men har i taget højde for narkose! Kan hesten tåle det! Når den vågner og rejser sig, er sandsynligheden for tarmnedfald større! Hvis det bliver syet, for at undgå tarmnedfald, er der større sandsynlighed for betændelse!
    Derud over er der chancen for den brækker benet, når hesten prøver at rejse sig, efter narkosen!
    Jeg diskuterede med min dyrlæge, for og imod nu hvor min 4 års lige er blevet kastereret!
    Og jeg tog chancen og lod ham stå op! Min dyrlæge er meget obs på at få så meget af sædstrengen som muligt!
    Mit valg gjorde jeg ud fra, at vi vægtede for og imod! Og der var for meget der talte imod narkose!
    Men dermed også sagt at min har en kæmpe fold, som han altid har været meget aktiv på! Han har stort set ikke været hævet! Og det har heddet to x en halv times skridt hver dag!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #32   26. sep 2014 Jeanette: så det du siger er at sædstrengsarvævsdannelse kommer fordi dyrlægen ikke er grundig nok til at fjerne sædstrengene?

    Det har jo intet med hverken stående eller liggende kasteration så, men simpelthen den enkle dyrlæge?


  • #33   26. sep 2014 Min holdningen er også under de fleste omstændigheder at det er dyrlægen som ikke får gjort det ordenligt.

  • #34   26. sep 2014 Hvis dyrlægerne begynder at tale FOR at kastrere hingste over et år liggende, begynder de jo samtidig at erkende, at det andet er forkert. Og så vil de få mange betalingskrav på nakken.

    Nu her frasiger de sig ansvaret, og påstår at det ik har noget med en stående kastraktion at gøre.


  • #35   26. sep 2014 Jeg tror også at dyrlæger ser sit snit til at få en slat penge i kassen... desværre

  • #36   26. sep 2014 Min dyrlægen anbefaler stående. Tror ikke der findes rigtig eller forkert. Man bør gøre det man selv har det bedst ved.

  • #37   26. sep 2014 På hvilken måde?

    De tjener mindre på en stående kastraktion.

    Det er kun på de større hospitaler at de opererer for arvæv. Det her koster mig tæt på 10.000kr


  • #38   26. sep 2014 Jeg så hvor ondt min havde - det vil jeg ik byde andre smiley

  • #39   26. sep 2014 De får penge i kassen ved operationen... smiley

    De tjener mere på at kastrere stående og operere senere...


  • #40   26. sep 2014 Hørsholm er stort set holdt op med at kastrere stående på heste over 1 år...

    Men der sker et skred indenfor et par år... Men det går langsomt når det at ændre praksis betyder, at de skal erkende at det de har gjort er forkert, og risikere at sku erstatte/betale for en operation.


  • #41   26. sep 2014 AMT: I bund og grund ja, dyrlægerne er ikke grundige nok.... De har bedre mulighed for at få mere sædstreng med ud ved liggende, ren fysisk logik i forhold til sædstrengene, pungen og tyngdekraften... Så jeg er fortaler for liggende, lukkede kastrationer.... Der lægges heste i narkose HVER dag, og det er mange hver dag... Hvor tit hører man om skader-dødsfald som følge af narkosen? Jeg hører så godt som aldrig noget og min rækkevidde er stor...
    Man bør post operativt få taget blodprøve, for at sikre hestens lever-nyrer værdi er tip top, samt at den ikke har en infektion i kroppen forinden....


  • #42   26. sep 2014 Jeg har også brugt Hørsholm Hestepraksis - i rigtig mange år endda.. Og da min 1,5 års skulle kastreres og jeg ringede om pris osv, fik jeg intet at vide om at de ikke udførte stående - jeg fik nemlig pris på begge dele..

    Hvis dyrlægen kan drages til ansvar for at hesten har fået sædstrengsarvævsdannelse og skal betale for operationen, skal det jo kunne bevises at det er dyrlægens arbejde der har fejlet og ikke blot at det er en stående kasteration..
    Og så ville så mange mennesker jo ikke mene at det var pga den stående kasteration, men dyrlægens arbejde - der findes vel ikke en hesteejer som brænder for at betale en operation til 10.000,- hvis man kan kaste skylden på dyrlægen og derved få dem til at betale?


  • #43   26. sep 2014 Jeanette H
    Hvorfor tror du man har kastebokse/bokse med skridsikkert gulv, bløde vægge osv - det er nok af bitter erfaring om at når hesten vågner sker det voldsomt og ja nogle gange dødsfald..


  • #44   26. sep 2014 Jeg kender en der ikke overlevede opvågningen, men valgte alligevel at han sku opereres.
    Det var jeg teknisk set også nødt til jf dyreværnsloven.


  • #45   26. sep 2014
    Det er ikke pga. dyrlægen arbejde direkte - men fordi dyrlægen ikke kan komme ordentligt til stående. Men dermed kan man godt sige det er dyrlægen skyld fordi de burde anbefale liggende.

    Jeg ved godt mange tror det er modefænomen og jeg ved ikke hvad, men synes det er ærgerligt når så mange heste får de konstateret og liver helt op bagefter. Får mere energi, får bedre bevægelsesmønster og meget mere.

    Og jeg tror på det bliver svært og få dyrlægerne med på at det er bedst med liggende, selvom der dog heldigvis er nogen der er opmærksomme på problemet - ligesom ikke alle kan finde ud af og tjekke for det.
    Der er en del forstokkede mennesker derude - ligesom der er i alle andre brancher som har gjort tingene " i 100 år og sådan bliver vi ved med " ligesom det kræver folk indrømmer at de har lavet fejl og muligvis er skyld i at heste går rundt med smerter - det kræver en del.


  • #46   26. sep 2014 CRTS: Ja, jeg har før haft hest i opvågning på hospitalet, så jeg ved godt hvorfor de er lavet sådan der... Men, ikke desto mindre, er det ikke just hver dag eller hver måned, man hører om skader/dødsfald som følge af narkose.... Og når man har en hest der har smerter dagligt grundet sædstrengsadherancer, er man ikke i tvivl om at narkosen er det mindste problem... Så vil jeg langt hellere få lagt hingsten i narkose med det samme og få det hele fjernet og lukket... Men sådan er vi jo forskellige...

  • #47   26. sep 2014 Jeg får også fremover hingste over 1 år kastreret liggende

    Prøv at kontakte Rikke Andersen (kiropraktor) for evt fakta om risiko og prognoser på stående kastraktion på heste over 1 år.

    Hun tjener ingen penge på det, men henviser rigtig mange til operation.


  • #48   27. sep 2014 Hvorfor skærer man vd 1 år? Hvad er forskellen på 1/2 år og 1 år ?

  • #49   27. sep 2014 Michelle - De færreste føl er kønsmodne som 6 mdr.(stenene faldet ned) Tindur var tidlig ude og hans stene var nede som 7 1/2 mdr. Kender heste hvor stenene ikke var faldet ned som 1 1/2 års. Men de fleste har fået begge stene ned som 1 års. Derfor siger man 1 års smiley

    Mvh TT



  • #50   27. sep 2014 Nå okay så er der en god forklaring- jeg har aldrig haft en hingst i hænderne så vidste ikke noget om lige netop det griner...;-)

    Måske det skal være næste indkøb - en fin fjordhingst ... smiley



  • #52   27. sep 2014 Line Z - Virkelig? Jeg har altid fået at høre at de skal falde ned.. at de ikke ligger der nede.. smiley Men så lærte jeg da noget nyt i dag.. smiley Ingen af hingstene på stutteriet har haft de nede ved fødsel og har aldrig hørt dyrlæger nævne det.. Tak for info smiley

    Mvh TT


  • #53   27. sep 2014 Det har måske noget at gøre med, at stenene kan vandre op og ned, indtil rørene lukkes, og stenene forhåbentlig er permanent nede smiley
    Og at stenene skal være permanent nede som 1. års smiley


  • #54   27. sep 2014 Nu er jeg lidt sen på den, men Karen D:
    Arvævet opdages oftest ikke medmindre det generer hesten, og gør det dette så bør det fjernes for det bliver lynhurtigt rigtig, rigtig smertefuldt for hesten hvis det sidder på bestemte måder. Når hingstene stresser trækker de klokkeværket op, og denne reaktion sidder stadig i vallakkerne.
    Hos sorte skete der så dette, at hver gang han blev lidt stresset eller presset, så kom reaktionen naturligt. Herved trak arvævet og sædstrengene i hinanden, hvilket efterdyrlægens udsagn, kan sammenlignes med at blive stykket af en hveps - og det gør rigtig ondt, specielt idé hesten er rigtig følsom der nede.
    Han havde også problemer på banen fordi den lidt tungere bund gjorde at han skulle løfte benene mere, og derved trak det igen i arvævet - jeg kan godt forstå hvorfor han ikke brød sig om banen, og hvorfor han altid reagerede så voldsomt hvis han blev stresset.


  • #55   28. sep 2014 Min 14 år gamle hingst fik det ordnet stående, dyrlægen tilrådede det.

    alt ser indtil vidre fint ud, det er i februar i år han fik det ordnet.

    Den 1 årige vi fik kasteret i 2009, fik det også gjort stående, og der har aldrig været noget smiley


  • #56   28. sep 2014 puha jeg hader operationer, hader at hestene skal bedøves og hader den risiko der er ved det smiley

    Jeg ringede ind til Hillerød dyrehospital og fik fat i en dyrlæge som gav mig en lang forklaring på forskellen imellem stående og liggende. Han er ved at få publiceret en artikel, som måske vil betyde at stående kastrationer fremover bliver forbudt.

    Jeg mener han hedder Jens-et-eller-andet.

    Min Le Roy skal kastreres liggende indenfor den næste måned, dyrlægen kommer herhjem og gør det, jeg ved det ville være bedre at få hesten i en madras boks på hospital, men jeg tror det vil medføre mindre stress for ham at få gjort det herhjemme.

    Jeg har talt med 3 forskellige dyrlæger om det her, 2 af dem fraråder kraftigt stående, 1 enkel siger det er ligemeget hvad man vælger...

    bum bum hvad skal man tro på..
    den dyrlæge der siger han aldrig har fået klager fra de stående kastrationer, hvordan ved han det? Ringer han og kører ud og tjekker de heste han har opereret?

    Jer som siger jeres heste aldrig har haft problemer og som er stående kastreret? HVORDAN kan i vide det?? smiley

    Mange heste kan gå rundt med smerter og gener uden man ved det! De behøver ikke vise tegn på det, der er jo grader af altid: smerter, arvævsdannelse, kontrakturer, neurogene irritationer osv osv!

    Der vil altid komme arvævsdannelse efter et operativt indgreb, det kan man ikke undgå, men hvis man kan reducere risici for en alarmerende mængde arvævsdannelse og andre post operative gener ved at bestille en liggende kastration, er det så ikke besværet værd?


  • #57   28. sep 2014 Mia: Det lyder dælme spændende med den artikel! Sagde han noget om hvornår han regner med den publiceres???

  • #59   30. sep 2014 Så nu har jeg lige talt med ham igen. Han hedder Jens Bakkegård, og er dyrelæge i hillerød dyrehospital.

    Han siger at hans artikel er på vej, den skal først offentliggøres, han ved ikke endnu hvornår.

    Han sagde blandt andet:

    Man kan godt lave kastrationer som man har gjort de sidste mange mange år, altså stående, det er vigtigt det bliver pointeret.

    MEN de har i deres forskning lavet undersøgelser der viser, at der ofte, selv efter kastration, (stående) er fundet levende sædceller inde i hesten (altså har indgrebet ikke været komplet).

    En anden, dog kvalitativ (subjektiv) undersøgelse viste at efter 50 heste var blevet re-opereret efter en stående kastration, mente 95 % at deres heste var blevet bedre gående.

    En grandprix hest, som havde været igennem diverse dyrelægeregninger til over 250.000 kr, blev igen grandprix klar da den var blevet re operet for sædstrengsfibrose. Den havde været igennem mange særdeles dygtige dyrelæger, men sædstrengsfibrose var ikke "kendt" så ingen havde opdaget det var det!

    Problemet er, at man ved den stående har svært ved at komme til, har svært ved at være omhyggelig nok og svært ved at gøre det STERILT, både under operationen men også i dagene efter, altså i helingsperioden.

    Han stiller sig kritisk ifht at gøre det liggende på marken og stående på marken, da man med den manglende monitorering af hesten, samt med den høje risiko for bakterier, blæst og skidt kan komme ud i noget rod. Sårene får lov at være åbne og at det øger risiko for efterfølgende infektion og puds-suppedas-dannelse, hvilket resultere i arvævsdannelse smiley

    (dvs udover selve indgrebet, som i sig selv øger risikoen for arvævsdannelse ved stående er ude-liggende kastrationer er FORHOLDENE, dvs muligheden for at gøre det sterilt, og 100 %clean, en risiko faktor. Hvis der blæser bare et enkelt støvkort eller en lille flue eller lign i såret imens det er åbent, risikerer man puds, infektion eller bakterie dannelse, hvilket i sig selv kan føre til arvævsdannelse)

    Den nerve som forsyner sæd produktionen og sæd område, er en nerve som løber op omkring den lumbale og sakrale del af hesten.
    Derfor risikerer man lænde-og ryg problemer hvis ikke man gør det rigtigt første gang.

    Jeg er sikker nu, jeg vil hellere droppe julegaverne og få dem kastreret hos ham. Det koster 4.000 pr hest, + moms, men det vil jeg gerne ofte.

    ... Hvis den anden operation, (den liggende på marken jeg først havde besluttet mig for) går galt, koster en re-operation 6.000 kr. Dvs 2.500 + 6000 (med moms)
    i alt = 7.200 kr.

    Så hellere de 5.000 nu og en glad hest smiley

    Han mener grunden til at man gang på gang vælger stående kastrationer er at det har man jo ALTID gjort, det er nemt, billigt og hurtigt klaret.

    MEN det er uvidenhed, der gør at man ikke ændrer det NU. Han er ikke i tvivl. Han har selv brugt de almindelige gamle metoder tidligere i sin karriere, men har nu opdaget den store forskel- så ja, nogle gange er det alstså "ud med det gamle ind med det nye" selvom det betyder man skal grave dybere i pengepungen!




  • #60   30. sep 2014 Mia: Tak!!! Ham skal jeg have fat i... Han lyder dedikeret og er måske interesseret i at bistår mig på min facebookside omkring dette med en masse fagligt! smiley

  • #61   30. sep 2014 Det må være den nerve som har været gal hos Caju. Han begyndte nhemlig at udvikle karperyg pga. smerterne. Det er blevet bedre efter operationen og fokus på det igennem ridning, men man kan desværre stadig ane det.

  • #62   30. sep 2014 Nu har jeg også talt med hillerød hestedyrlæger, og hun siger at det udelukkende handler om grundighed og omhyggelighed uanset om det er liggende eller stående!




    Liggende Vs stående handler om:

    Liggende= risiko ved narkosen og især opvågningen.

    Stående = infektion og sterilitet...


    Argh det fører jo tilbage til udgangspunktet!



  • #63   30. sep 2014 Det var så lidt Jeanette, jeg synes klart han lyder meget meget dedikeret, og dygtig.
    Har som du kan se ved svar # 62 talt med en anden dygtig dyrlæge i dag, og jeg er fortsat lidt forvirret, men nu tror jeg bare jeg skal have lidt tid til at tænke mig om!

    SUK! Men nu har jeg skrevet de ting jeg har fået ud af at tale med de forskellige dyrlæger i dag, så må vi se hvad der sker smiley



  • #64   30. sep 2014 Der er flere der får arvæv efter stående kastraktion, end heste der ik klarer narkose og opvågningen.

  • #65   30. sep 2014 Min (4 år) blev kastreret liggende under fuld narkose på Højgaard Hestehospital i går.
    Jeg blev tilrådet til liggende pga, store tekstikler hvor tarmnedfald kan være en risiko.
    Dyrlægen ringede kl 11 at alt var gået ok og han var på benene igen.
    Jeg var derovre kl 14 og han var fuldstændig frisk. Vrinskede af damerne og pustede sig op overfor vallakkerne. Der er ikke sket noget med benene eller andet.
    Personligt kan jeg godt lide, at de syr såret. Ved godt, at der er for og imod, men jeg kan lidt bedre håndtere det end et åbent sår. (Hvis det havde været åbent, fandt jeg jo nok også ud af det...)
    Jeg får ham hjem i morgen, da de vil observere ham for blødninger, tarmnedfald mm. (Standard procedure), hvilket også beroliger mig.
    So far so good. Glæder mig bare til at få ham hjem og at såret bliver helet smiley


  • #66   30. sep 2014 Min blev kastereret stående for 2 uger siden. Han må åbenbart være en solstrålehistorie.
    Han blev kastereret stående, og der har intet været. Han har knap nok været hævet. Han stod inde det første døgn, herefter har han gået på døgnfold de første 5 dage, også kom han ind for vinteren.
    Hver dag har vi gået, eller jeg har skridtet på ham. Han har gået 12 timer på fold hver dag. Og selvom han kom ind, har det været en meget begrænset hævelse.
    Så efter de første 14 dage er alt ok. Ingen betændelse, eller problemer so far.
    Jeg satte også op med for og imod. Og spurgte dyrlægen, og læste mig frem til de forskellige ting.
    Han er 4 1/2 år.
    Jeg skal ikke kunne sige fremadrettet om der kommer noget. Men han har klaret hans til et 12 ta indtil videre


  • #67   30. sep 2014 Hej Trine.

    Ok, lyder som om det har været rigtig godt med din. Jeg har talt længe med mange dyrlæger i dag, men jeg fik da vidst ikke spurgt mht hvad de gør med sårene efter indgrebet. Men det lyder til, at de ved de stående lader såret være helt åbent, og de ved liggende syr såret... er det korrekt??

    Hej Helle.
    Lyder da som alt er gået efter bogen. Dejligt. Så længe det har været en omhyggelig dyrlæge, så er den eneste risiko (så vidt jeg har kunnet samtrikke tingene af dagens info) at der kan komme/eller er kommet en smule skidt i såret, som så kan resulterer i fibrosedannelse.

    Men din hest har omvendt ikke stresset over transport, indlogering, fuld narkose og opvågning... smiley

    Synes stadig det er svært, men jeg tror jeg kommer til at vælge liggende, selvom det er møg besværlig og hundedyrt... smiley


  • #68   30. sep 2014 De syer når hesten bliver lagt ned, da der er større sandsynlighed for tarmnedfald, når de rejser sig efter narkosen! Det fik jeg af vide!
    Ja alt er gået som det skulle! Jeg har også en dyrlæge der går meget op i det sterile!
    Og jeg har selvfølgelig holdt øje, med de åbne sår! Men jeg har ikke rørt dem ellers


  • #69   30. sep 2014 Mia B: Ja som Helle skriver, bliver såret syet ved liggende og det bliver holdt åben, når de bliver kastreret stående.
    Jeg var ovre ved hyppen her i eftermiddags og der er ikke ret meget hævelse, så det er dejligt trods han har været i boks.
    Mht. økonomi koster det 5000 + moms ved liggende i fuld narkose. Der er 2 dages opstaldning + daglig dyrlægetjek med i prisen, så jeg synes ikke det er overdrevet meget i forhold til stående. Hestene bliver desuden tilset flere gange dagligt,
    Hesten bliver selvfølgelig flyttet og det skaber selvfølgelig lidt stress, men jeg kan godt lide, at det sker under fuldstændigt styrede forhold (herunder sterile) og normalt vil der ske komplikationer (såfremt de sker med undtagelse af betændelse selvføgelig) de første 48 timer og så er det jo ret dejligt, at den står på et hestehospital...
    Højgaard Hestehospital har lavet et par brochurer, én for narkosen og en for kastration. (link fjernet) og (link fjernet)
    Den spanske prins' sår skulle gerne være helet efter 2 uger og har fået en ret detalieret "opskrift" på det videre forløb.
    Glæder mig bare til at få drengen hjem i morgen smiley


  • #70   30. sep 2014 Vi har næsten altid fået vores lagt ned på marken når de skal kastreres og det skal den lille også, når dyrlægen lige får tid til det her i efteråret.
    En enkelt ud af omkring 20 stks er taget stående i boksen.
    Jeg har aldrig oplevet problemer hos dem, eller hørt om problemer hos dem efter, at de er solgt.
    Det ser voldsomt ud når de falder ned, men vi har egentlig aldrig oplevet at det har været voldsomt når de har skulle op igen, mange af dem har lagt længe nok til at de har været forholdsvis sikre på benene inden de rejser sig, og så har vi kunne gå stille rundt med dem i deres tempo, mens de har vågnet helt.
    Jeg foretrækker at få dem set over kiropraktisk en måneds tid efter kastrationen til at fange evt. problemer fra faldet og der har sjældent været noget særligt at komme efter.
    vores går på fold så mange timer som muligt efter og bliver derudover gået/longeret/løslongeret 2 gange dagligt i den første uges tid, det har vores dyrlæge altid anbefalet lige siden jeg var med til min første kastration for 18 år siden.

    Det eneste min dyrlæge bander lidt over pt er den bedøvelse de skal bruge nu, den er åbenbart ikke helt så effektiv, som den de brugte tidligere, så enten skal dyrlægen arbejde hurtigere eller også skal hesten have ekstra dosis under forløbet, begge dele giver en større risiko.

    Min dyrlæge laver ikke andet end liggende kastrationer, han vil ikke lave stående da der bare ikke er plads nok at arbejde på til at sikre det hele kommer ud.

    mvh
    Mie


  • #71   30. sep 2014 okay, tak for svar.
    Årh kan godt forstå dig Trine, det blir da dejligt at få bassen hjem igen smiley og tak for info links.

    Mie: det lyder som om der er god tjek på det der hvor du er, og rart at i ikke har oplevet narkose problemer.

    Pyha ved ikke om jeg skal udskyde det lidt? Problemet er, at min den brune Le Roy, er så legesyg, og han er en del tungere end Obi, så er bekymret for om det er hormonerne som måske gør, at han er "for meget" overfor Obi. (begge Le Royes sten er faldet ned, Obi mangler begge)
    Obi har fået et par skrammer fra leg, synes Le Roy er lidt voldsom, men måske det er helt normalt?

    Pt går de på løsdrift, men jeg får lavet bokse i den her i løbet af næste måned, så de kan skilles ad om natten. Så kan Obi få ro der, og nyde sin mad uden at Le Roy kommer og driller ham, og bosser ham rundt.

    Det kunne jo være fedt at få kastreret begge samtidig. Så vi kunne køre dem begge afsted til dyrehospitalet (som ligger 10 min herfra) og få det klaret af en omgang.

    Jeg har "kun" de to heste, og de har ALTID været sammen, har sågar stået i boks sammen hos avler, så er MEGET bekymret for en eventuelt voldsom reaktion ved seperation hvis jeg kun fik kørt og kasreret Le Roy i første omgang.

    Bum Bum what to do?? Hvad ville i gøre smiley
    ( Le Roy er 17 mdr og Obi er 16)
    De er begge så søde i håndtering og virker ikke hingstet smiley


  • #72   30. sep 2014 Afsted med begge nu... Simpelthen.... Så kan de komme sig samtidig, uden stress smiley

Kommentér på:
Få din 1års + lagt ned i kastraktion !! (Klamt billede)

Annonce