{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer på max 1500 i totalvægt
  • #1   29. sep 2014 hvorfor noget så specifikt som max 1500kg


  • #2   29. sep 2014 Fordi vi ikke har trailerkørekort og for at må køre med traileren må den derfor have max totalvægt på 1500 kg da det er hvad bilen maks må trække smiley

  • #3   29. sep 2014 Det er stort set umuligt at finde en så lille trailer. Jeg ved, at min søster ledte meget længe, før hun fandt sin. Den købte hun så....Desværre står den i Jylland, så det hjælper dig ikke meget. Men mit råd er at anskaffe det trailerkort - har selv lige taget det og leder nu efter en bil, der må trække lidt mere end min nuværende. En trailer kan man altid finde, når først man har bilen og kortet. smiley

  • #4   29. sep 2014 Ja har også tænkt mig at tage kortet. Syntes også det virker Tim at de er ret udryddede de små trailere smiley
    Problemet er bare at jeg har en hest der skal flyttes denne uge og ville jo helst gøre det selv, så jeg ikke skulle give 2000 for en flytning smiley


  • #5   29. sep 2014 Det som det skal gøres er endelig bare og finde en som er nedvejet..? alle trailern kan få en total vægt på 1500 hvis man bare få dem nedvejet..

    Ellers så skal du kigge efter 1hestetrailers prøv et trailer firma


  • #6   29. sep 2014 Hvordan får man en trailer nedvejet?:)

  • #7   29. sep 2014 Har du slet ingen i vennekredsen eller i rideklubben eller lignende, der lige gider at hjælpe dig med transport? Du kan jo tilbyde at betale for det....Det er i hvert fald billigere end en officiel transport. Min oplevelse er, at folk rigtig gerne vil hjælpe - især hvis de samtidig kan udleje deres trailer til et par hundrede kroner. smiley

  • #8   29. sep 2014 Jeg har en enkelt trailer, der er total vægten 1500. Ved en i stalden også har lejet en enkelt trailer.

    Hvornår har du taget kort?? Og hvad er bilens totalvægt??


  • #9   29. sep 2014 Har prøvet at høre alle jeg lige kender og ingen kan smiley
    Der er en der kan men hun kan kun efter 19 om aftenen og det er lidt for sent.


  • #10   29. sep 2014 http://www.hjoernely.dk/category/hestetrailer-udlejning-86/
    Deres er en solo som min, prøv at kontakte dem for vægt.


  • #11   29. sep 2014 Men hvor meget er totalvægten på din bil?? Det skal du også have med i overvejelserne når du regner på, om du må køre uden kort.

  • #12   29. sep 2014 1825 kg er totalvægten på bilen der står den max må trække 1575 kg smiley

  • #13   29. sep 2014 ok. smiley
    Prøv linket jeg har sendt, det er som sagt samme type som jeg har, og min går med et total vægt på 1500.


  • #14   29. sep 2014 du må i og for sig sætte en trailer efter bilen der har en total vægt på 3500kg, du må bare ikke læsse mere end de 1575kg

    dvs du må gerne have en trailer på der kan laste mere end bilen må trække du må bare ikke læsse mere på end bilen må trække. det er lige meget hvad traileren total vægt er, du må bare ikke overstige de 1575kg.

    så lej du bare en trailer der må laste mere, bare traileren vægt + hestens vægt ikke overstiger


  • #15   29. sep 2014 Rikke, den holder ikke. Denne regl kræver man har taget sig kørekort før 2009, og da TS er 20, kan hun ikke havde taget kørekort der.

  • #16   29. sep 2014 Den i Slangerup Q8 må godt. smiley

    Husk sig til, hvis jeg skal køre.


  • #17   29. sep 2014 Den er vidst på 1400 kg.

  • #18   29. sep 2014 nej Belinda den regel gælder alle..... Det er forklaret på FDM´s hjemmeside.

    Ifølge kørekortet

    De fleste danske bilister har et kategori B kørekort, hvilket giver ret til at køre en bil på højst 3.500 kg totalvægt. Du må altid køre med en anhænger på op til 750 kg totalvægt, hvis altså bilen er godkendt til at kunne trække en sådan vægt. Er anhængerens totalvægt over 750 kg må bilens tilladte totalvægt og anhængerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstige 3.500 kg. Har du taget kørekort før 1. maj 2009, må du dog vælge den vægt, der står på bilens registreringsattest som anhængernes størte tilladte totalvægt - i stedet for den største tilladte totalvægt, som findes på anhængerens registreringsattest. Du må dog kun køre med denne valgkombination i Danmark.

    Eksempel: Du har en bil med en tilladt totalvægt på 2000 kg. Din anhængers tilladte totalevægt er 1600 kg. Denne kombination giver 3600 kg, og betyder altså, at du kommer over 3500 kg tilsammen. Du må altså ikke køre med denne kombination med et B-kørekort.
    Har du taget kørekort før 1. maj 2009 har du dog mulighed for at at vælge største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest. Er den f.eks. kun 1500 kg, kan du altså ved at benytte denne mulighed holde dig inden for de 3500 kg. Du må dog kun køre med denne kombination i Danmark, og du må kun laste traileren, så den max vejer 1500 kg.

    Læs mere om regler for anhænger i udlandet

    B+ eller B/E kørekort

    Kan du af den ene eller anden grund ikke "holde vægten", men overstiger B-grænsen på 3500 kg, kan du tage et B/E kørekort (trailerkørekort), hvilket giver dig ret til at føre et vogntog med en samlet totalvægt på op til 7000 kg. Det indbefatter 4 teorilektioner, 6 praktiske timer og en praktisk prøve.

    Som noget nyt blev der fra 19. januar 2013 også mulighed for at udvide B-kørekortet med B+, hvilket giver ret til at føre et vogntog med en totalvægt på op til 4250 kg, uanset at anhængerens totalvægt overstiger 750 kg. Ved samme lejlighed bortfaldt den såkaldte +50 kg-regel. Undervisning til B+ kørekortet vil følge samme plan som undervisningen til B/E kørekortet - Forskellen på de to kort er, at køretimerne og køreprøven vil kunne klares med et mindre vogntog for B+ end, hvis du skal tage B/E kørekort. B+ vil være anført med kode på kørekortet, på samme måde som hvis kørekortet indeholder kode om at føreren skal benytte briller eller kontaktlinser. Kode er i henhold til EU-direktivet, som udenlandske myndigheder forventes at kende.

    Husk, at uanset kørekort-type, må du aldrig køre med en anhænger, der er tungere end det, din bil er godkendt til at trække.

    Registreringsattestens oplysninger

    Det fremgår af bilens registreringsattest, hvor meget den må trække. Dette står under punktet: "påhængskøretøjets største tilladte totalvægt m/bremser" eller "påhængskøretøjets størtse tilladte totalvægt u/bremser". Du må aldrig læsse mere i traileren eller campingvognen end op til den vægt, som bilen er godkendt til at trække.

    Anhængerens største tilladte totalvægt fremgår anhængerens registreringsattest, og er den vægt, som hhv. traileren eller campingvognen maksimalt på veje inkl. gods.

    Læs mere om totalvægt og lastevægt for anhængere

    Du må gerne køre med en anhænger, der har en tilladt totalvægt, der er højere end det, din bil må trække. Det kræver blot, at du ikke laster anhængeren mere, end at den maksimalt vejer det, som din bil må trække. Derudover skal du huske, at tage højde for, hvor meget du må trække med dit kørekort.

    Eksempel: Din bil må trække 1000 kg. Du låner en trailer med en tilladt totalvægt på 1100 kg og en egenvægt på 800 kg. Du må derfor kun fylde traileren med 200 kg, så den max vejer 1000kg.


  • #19   29. sep 2014 Rikke, dette er IKKE sandt. Læs fra politiets egen side: https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/paahaengskoeret%C3%B8j/

    Der står:
    Kørekort udstedt fra den 19. januar 2013

    Fra den 19. januar 2013 må du med et kørekort til almindelig bil (kategori smiley køre med et vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger 750 kg.

    Du må ligeledes køre med et vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.

    Hvis du har brug for at køre med et større vogntog end 3.500 kg., har du to muligheder:

    at gennemføre en særlig køreuddannelse og aflægge en praktisk prøve, der giver mulighed for at køre med et vogntog, hvis samlede tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, men ikke overstiger 4.250 kg (B+), eller
    at tage kørekort til kategori B/E (stort påhængskøretøj), der giver mulighed for at køre bil med et påhængskøretøj, hvis tilladte totalvægt ikke må overstige 3.500 kg.
    Uddannelserne er ens, men gennemføres med forskellige størrelser af vogntog. Du kan høre mere om dette hos din kørelærer, hvis du vil finde ud af, hvad der passer til dit behov.



    Hvis du har brug for at køre med et større vogntog end de nævnte, skal du have kørekort til f.eks. lille lastbil eller lastbil med stort påhængskøretøj (kategori C1/E og C/E).



    Fastsættelse af vogntogets og påhængskøretøjets tilladte totalvægt

    Vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt fastsættes på baggrund af bilens og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, som fremgår af køretøjernes registreringsattester.



    Indehavere af kørekort til kategori B, der er udstedt inden den 1. maj 2009 og fornyelser heraf, kan også fastsætte vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt på baggrund af bilens tilladte totalvægt og den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet (koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.

    Altså er det KUN folk med et kørekort fra 1.maj 2009 eller ældre, der må benytte koblingsvægten, frem for totalvægten.


  • #20   29. sep 2014 For for lige at fremhæve eksemplet i din tekst fra FDM, så bekrafter FDM jo netop hvad jeg skrive.

    Eksempel: Du har en bil med en tilladt totalvægt på 2000 kg. Din anhængers tilladte totalevægt er 1600 kg. Denne kombination giver 3600 kg, og betyder altså, at du kommer over 3500 kg tilsammen. Du må altså ikke køre med denne kombination med et B-kørekort.
    Har du taget kørekort før 1. maj 2009 har du dog mulighed for at at vælge største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest. Er den f.eks. kun 1500 kg, kan du altså ved at benytte denne mulighed holde dig inden for de 3500 kg. Du må dog kun køre med denne kombination i Danmark, og du må kun laste traileren, så den max vejer 1500 kg.


  • #21   29. sep 2014 Det er jo det samme der står........

    Fra den 19. januar 2013 må du med et kørekort til almindelig bil (kategori køre med et vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger 750 kg.

    Du må ligeledes køre med et vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.


  • #22   29. sep 2014 i det eksempel fortæller den igen netop at du gerne må køre med det, du må bare ikke laste mere end 3500kg.....


  • #23   29. sep 2014 Nej Rikke.
    Prøv nu at læs. Eksemplet slår jo netop fast at du skal ha taget kørekort før 1. Maj 2009 for at måtte bruge koblingsvægten. Ellers skal man bruge trailerens tilladte totalvægt! Læs teksten du selv linker til, det står ret så tydeligt.


  • #24   29. sep 2014 Den del du i eksemplet taler om, er jo netop sakset ud af den del, omhandlende folk med et kørekort ældre end d. 1. maj 2009.

    Har du taget kørekort før 1. maj 2009 har du dog mulighed for at at vælge største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest. Er den f.eks. kun 1500 kg, kan du altså ved at benytte denne mulighed holde dig inden for de 3500 kg. Du må dog kun køre med denne kombination i Danmark, og du må kun laste traileren, så den max vejer 1500 kg.


  • #25   29. sep 2014 lad os få på plads hvad de forskellige ting er...

    bilens egenvægt = det bilen vejer
    bilens tilladte total vægt = er det din bil må veje bil +gods
    trailer egenvægt = det trailer vejer
    trailers totalvægt = det trailer vejer + gods.
    vogntogets totalvægt = bilen fuldt lastet + trailer fuldt lastet

    i det eksempel du vælger fra FDM´s tekst er der tale om total vægten, altså hvis både bil og trailer er lastet max. og det overstiger 3500kg og må derfor ikke køres på et almindeligt B - kørekort.

    min bil vejer (egenvægt) 1175kg
    min bil har en totalvægt 1675kg
    altså må min bil laste 500kg.
    bilen må trække en tilladt totalvægt på 1150kg

    min trailer vejer (trailers egenvægt) 600kg
    trailers totalvægt er 1600kg
    trailer må laste 1000kg.

    det vil sige at min bil må trække traileren, men jeg må ikke komme mere end 550kg i den. og det er på et almindeligt B - kørekort.


  • #26   29. sep 2014 Rikke der står trailerens tilladte totalvægt, som du selv siger er 1600. Den faktiske vægt må kun bruges hvis man hr trailerkort, og bilens tilladt træk vægt må KUN bruges hvis du har taget kortet før 1. Maj 2009, det står meget klar og tydeligt!

  • #27   29. sep 2014 Det er jo netop vogntogets tilladte totalvægt der ikke må overstige 3500. Vogntogets tilladte totalvægt kommer jo netop af bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt. Altså bliver den tilladte totalvægt for dit vogntog 1675+1600= 3200. Den er i sug selv lovlig hvis altså bilen må trække 1600.
    Har man tager kortet før 2009, har man sig muligheden for at bruge den tilladte trækvægt for bilen, frem for trailerens tilladte totalvægt. Så er dit kørekort fra før 2009, og du ikke læsset den mere end de 550, så holder du dig inden for hvad bilen må trække og du kører lovligt.
    Er dit kort fra efter maj 2009, så må du KUN bruge den tilladte totalvægt for traileren, den må du så ikke trække med sin bil og du kører ulovligt!


  • #28   29. sep 2014 Den faktiske vægt må kun bruges såfremt man har trailerkort, og det er den faktiske vægt du bruger som begrundelse for at kunne køre lovligt med et kort fra efter maj 2009, men den holder bare ikke hvis du stoppes!

  • #29   29. sep 2014 Det er rigtigt Belinda. Og man skal ydermere huske at det med at få andre til at køre sin hest, kun er gangbart hvis føreren har erhvervstilladelse, for kører du med andres heste er det erhvervskørsel, uanset om du bliver betalt for det eller ej. smiley
    Så det med at få andre til at køre er ikke så god en ide, med mindre selvfølgelig at føreren har tilladelserne i orden. Det koster 8.000 kr. pr. forseelse hvis du bliver stoppet af politiet.


  • #30   29. sep 2014 Tak for svarene, jeg har fundet en løsning smiley

  • #31   29. sep 2014 Stutteri Haven, det er faktisk ikke helt korrekt, det du skriver om kørsel med andres heste. Man må f.eks. godt køre med sin venindes hest, hvis man skal til stævne eller til dyrlægen eller lignende. Jeg har selv ringet til både politiet og Videnscenter for Landbrug, da vi var i tvivl i min rideklub. Vi havde nemlig heller ikke lyst til at blive bon'et for såkaldt "erhvervskørsel", fordi vi hjalp hinanden. smiley Men det er en udbredt misforståelse, du her nævner.

    Dér, hvor det hører under erhvervskørsel er, hvis der er økonomisk vinding i det - altså i forbindelse med fremvisning af hesten til en auktion og lignende.


  • #32   30. sep 2014 Christina, tja, det må de så tolke forskelligt fra område til område. Vores bekendte fik i hvert fald en bøde. 8.000.- for manglende erhvervs tilladelse, 8.000.- for manglende thygograf p.ga. erhvervskørsel køre/hviletids bestemmelser, og 8.000.- for manglende B/E. Så det var en lidt dyr fornøjelse, de skulle til dressur stævne 115 km hjemmefra. smiley

  • #33   30. sep 2014 Stutteri Haven: tror faktisk du har helt ret i forhold til den med fortolkning.
    Jeg mened at det hedder sig at det er erhvervskørsel, så snart hesten værdi forøges. Og der hører stævner meget til fortolkning, om man reelt mener et stævne forøger værdien eller ej.


  • #34   30. sep 2014 Øv - Det lyder som nogle meget emsige betjente. Træls for dine bekendte.

    Den ville jeg nok have forsøgt at klage over, eftersom jeg fik tilsendt brochurer fra Videnscenter for Landbrug, hvor der netop står, at det er erhvervskørsel, når der er tale om økonomisk vinding. Og det er der vel sjældent til et lille stævne, medmindre vi altså taler om landsstævner med store præmier. smiley


  • #35   1. okt 2014 Det er bestemt ikke umuligt at finde sådan en trailer.

    Jeg er nemlig en til salg smiley ;) smiley


  • #36   1. okt 2014 Christina: problemet er at det jo er et definerings problem, for hvornår er det økonomisk vinding??? Hesten værdi kan jo stige ved selv det mindste stævne, og så er der jo reelt økonomisk vinding. smiley
    Så den er svær.


  • #37   2. okt 2014 Du har ret, Belinda F. Det var også vores bekymring, derfor anskaffede jeg mig de brochurer. De kan rekvireres ved at ringe til 'Videnscenter for Landbrug. Hav dem liggende i bilen, så kan en evt. emsig politibetjent ikke tage fejl....;)


  • #38   2. okt 2014 Men det hjælper jo ikke noget, hvis heste stiger i værdi, så er det økonomisk vending, og det gør den jo reelt når den får stævne erfaring. Der kan i hvertfald argumenteres for det, og så hjælper en brochure ikke noget.

  • #39   2. okt 2014 Min mand er vognmand til hverdag.
    han har fået tonsvis af informationer, da han "lever" af det smiley
    Men det har også resulteret i at han ikke kører med vores egne heste i weekender, hvis vi skal noget. Det går nemlig fra hans køretid, som han skal bruge på hverdage. Selvom vores heste ikke har et firmanummer, så registreres de alligevel som erhverv, da vi har 1 hingst, og/eller 4 følhopper. Så er man fanget og skal køre erhverv, selvom det er privat. Og spørg lige om vi syntes de regler er for reglernes skyld.
    Jeg kan i hvert fald ikke se hvad det har med dyrevelfærd at gøre. I mine øjne virker det ikke logisk at ens forældre ikke må flytte ens barns og venindes hest til et stævne eller andet. Det virker på mig helt blødt smiley


  • #40   2. okt 2014 Belinda F - så bredt skal det altså ikke tolkes, tro mig. Jeg har været igennem hele møllen med de spørgsmål. smiley


Kommentér på:
Trailer på max 1500 i totalvægt

Annonce