{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.223 visninger | Oprettet:

Hvor meget hø? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg går over til eget hø fra i morgen af, og ville høre om i ved hvor meget min pony skal have?

Hun får hø tre gange dagligt. Og pt kommer hun på fold 4-6 timer om dagen.
Hun er 145 m. Forsko. Hun er lige fyldt 4 år, og vejer omkring 400 kg. (Lidt til den overvægtige side)
Hun er en blanding af palomino og araber.
Hun er Distance hest, så vi rider i skoven ca 2 dage i ugen, og på banen 3 dage i ugen.

Håber i kan hjælpe mig!


Kommentarer på:  Hvor meget hø?
  • #1   30. sep 2014 8 kg ville jeg ihvertfald give smiley

  • #2   30. sep 2014 1,5kg pr 100kg hest smiley

  • #4   30. sep 2014 Okay så 6 kg?:)

  • #5   30. sep 2014 Alt det hun kan spise

  • #6   30. sep 2014 Hø adlibitum .

  • #8   30. sep 2014 Så længe det er hø så kan den godt tåle det??.
    Jeg har været under uddannelse hvor vi lavede foderplaner. Og hesten har bedst af at havde hø hele tiden.
    Hvis det havde været wrap måtte den kun få vis antal kilo .


  • #10   30. sep 2014 Okay tak:) går nok snart over til wrap-hø. Hvor meget må den få ad det?

  • #13   30. sep 2014 Nej det vil jeg heller ikke bruge. smiley tak:)

  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #14   30. sep 2014 Hvis det er tørt hø , så vil jeg sige mindst 2 kg pr 100 kg hest plus vitaminer , og så bare droppe en masse krybbefoder . Det er jo så KUN 8 kg til din , hvilket jo ikke er meget .
    Er det fugtigt wrap ville jeg give 1,5 kg plus enten tygge halm og eller frøgræshalm + vitamine og kun en mikrosmule krybbefoder .


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #15   30. sep 2014 Karina k det er lige omvendt der er mere vand i wrap så for få den samme mængde tørstof skal hesten have flere kilo wrap end tørt hø smiley

    Husk at de tal i her taler om er absolut minimums anbefalinger, de må meget gerne få mere, er hesten overvægtig så hedder det motion motion og ingen krybbefoder kun vitaminer og grovfoder Hø eller wrap.

    Hvis du vil gøre det godt for din hest så laver du en løsning der hedder slowfeeder om det er i kasse, net eller andet er ligegyldigt blot skal huller ikke være mere end 3-4 cm. Så kan 8-10 kilo wrap sagten række til de timer de står inde, selvom det er noget begrænset fold din pony har smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   30. sep 2014 Lonny hvis man anvender heste wrap så må man give ligeså meget som hesten kan tåle uden at blive tyk, det er ko ensilage der kan blive for meget for en hestemave.

    Alle vores heste både nuværende og tidligere inkl, shettere, friesere, travheste mm kører wrap ad lib. I slowfeeder net, nogen får kun vitaminer nogen bliver suppleret med Fiberpiller og ingen er overvægtige, har dårlig mave eller andet.

    De spiser fra 10 kilo og op til 20 kg Per dag så hvis det var "farligt" tror jeg vi ville have opdaget det smiley jeg har fodret sådan i mange år nu og endnu ikke oplevet at de skal begrænses tværtimod spiser de mindre hvis de altid har adgang til hø eller wrap for maden bliver ikke væk, så de kan sagtens holde pauser hvorimod heste der rationeres skynder sig at spise deres portion.



  • #18   30. sep 2014 Lige nu går hun så lidt på fold, fordi der er problemer med vandkopperne derude, og vi har ikke baljer til 50 heste:)

  • #19   30. sep 2014 Min hoppe får også kun de vitaminer hun skal have. Vi rider normalt i skoven 2 dage i ugen, og er på banen 2 dage i ugen. Dog har hun haft vokse pause i en måned, hvor hun har spist sig lidt tyk smiley

  • #20   30. sep 2014
    Ad libitum :o). Min egen fodre jeg efter at hun vejer 400 kg, men hun vejer nok de 350-375 kg vel. Hun får pt. 9-10 kg hø, denne mængde øges højest sandsynligt mere i løbet af vinteren da foldtiden bliver kortere. Gætter på hun kan komme op og spise 15 kg. Har kun et slowfeeder net, men skal have købt et til når hun får de mængder hun får - det bliver spist for hurtigt i alm net ;o).

    Foldtiden er pt. 6-8 timer umiddelbart. Hun bliver bruge 4-7 dage om ugen i mest dressur, lidt tur og spring evt. longering.

    Når hesten står lang tid inde, så er det efter min mening med og fylde på af grovfoder eftersom man ellers er i kæmpe risiko for mavesår.

    Så jeg ville give fuld skrald hvis hesten huldmæssigt kan klare det ;o)


  • #21   30. sep 2014 Min er rigtig godt til at spise hurtigt, så hun får den mængde hø hun skal ha morgen og aften uden hø net, og så får hun også i hønet. Men vil ikke give hende adlibitum da hun forspiser sig selv. Hun kan ikke selv styre det. Det er forsøgt.

  • #22   30. sep 2014
    Også når alt ryger i småmasket net? :o) Når hesten skal stå så lang tid inde, så er du nød til - i hvert fald hvis det var mig, at få det fordelt ude så hesten aldrig står uden i mere end fire timer ad gangen, selvom det i mit hoved stadig er en del.

    Min gik også lettere amok første dag hun kom ind og fik hø efter døgnfold, men det lader til hun er kølet mere ned.


  • #23   30. sep 2014 Hun har et hønet med kun ét hul, som ikke er specielt stort. Det vil blive fyldt op. Det jeg bare siger er, at hun stadig får løst hø morgen og aften, så hun ikke mangler om morgenen eller om aftenen, hvis hun er gået lidt amok smiley

  • #25   30. sep 2014 Problemet er at nabo hesten snupper høet, og så betaler jeg jo for to heste, og ikk kun en smiley
    Og kan ikke sætte den fast foran ud til gangen, da sådanne hønet er så store.


  • #27   30. sep 2014 How?

  • #28   30. sep 2014
    Min har pt. sådan her i boksen, jeg skal have byttet de to stormaskede ud med et småmasket som det grønne. Det er fra hooks.
    Hvis nabomanden spiser imellem tremmerne, så må der hænges noget op. Min har dog ingen nabo mand og havde hun, så kom hønettet bare ned og hænge så den ikke kunne nå.



    profilbillede
  • #29   30. sep 2014 Ja okay. Det et nyt hønet. Havde er hvor det var en lomme, hvor der var net over også, men det gik lyn hurtigt i stykker.
    Det er dumt at sætte hønettet så lavt. Kender en der har oplevet, hvor hestens ben sad fast i hønettet, og fik skåret meget af benet op, fordi den havde forsøgt forgæves at komme fri. Så vil jeg hellere give hende hø morgen middag og aften.


  • #30   30. sep 2014
    Jeg tør godt satse ved og sætte det lavt :o) Hun kan lige så godt falde ude på folden eller andet. Hun tog en 10 km løbe tur i april måned med et dækken hængende efter sig - sandsynligheden for det sker er pænt lille, men det skete. Kender folk der har aflivet heste grundet boksskader og foldskader Men hun kommer stadig på fold og står stadig i boks.
    Det har hængt lavt både da hun havde sko og nu uden.

    Sætter man det højt, så risikere man at hesten får spændninger af det.
    Og med en hest der let får spændninger så kommer hønettet ned.

    Men ja, dem med kæmpe hul i er der ikke meget slowfeed over. Så kan man lige så godt give det på jorden.

    På billedet er det som hun tidligere har haft det, kan ikke lige finde et billed hvor det er fyldt.



    profilbillede
  • #31   30. sep 2014 Det er ikke et stort hul. Men det er den løsning vi kan have for at hun får hvad hun skal have. Ja Self kan alt ske, men jeg vil sku undgå de skader man kan undgå smiley min hest får heller ikke nakke skader ved at det hænger som det gør. Hullet er næsten helt nede i bunden, så nå hun hiver noget hø ud, falder høet ned ad.
    Spurgte også bare til hvor meget folk mente min hest sku have at spise. Og ikk hvilket hønet jeg sku bruge.


  • #32   30. sep 2014
    Gætter på det er sådan en her:
    (link fjernet)

    Men ja, jeg ville som sagt ad libitum i slowfeeder. Hvis ikke så give så meget så hesten ikke står uden i mere end ja, jeg ville helst 2 timer men 4 timer siger de kloge. Så er det at regne ud hvor lang tid uden står inde og finde ud af hvor meget den spiser pr. time ca :o)


  • #33   30. sep 2014 Ja tæt på smiley min kan bare rumme 8 kg hø.
    Ja hesten æder gerne 16-18 timer i døgnet. Så hun skal have rådighed til hø 10-12 timer i døgnet, indtil vandkopperne på foldene dur igen smiley


  • #34   30. sep 2014 Så hun får 8 kg i hø posen, og så får hun morgen hø og aften hø, til jeg har fundet om hun stadig har hø om morgenen i posen. smiley men hun vil nok altid få morgen hø, da jeg oftest har aften vagter, og hun skal jo ikke stå en morgen uden hø:)

  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #35   1. okt 2014 Jm : Tak for informationen . Men det VED jeg godt . Mit svar var mere i forhold til at hesten har taget på og jeg synes nu, at Wrap feder mere end hø , også derfor mit forslag med at blande med frøgræs .
    Ellers har du fuldkommen ret i at der skal 1,5 kg wrap til 1 kg hø .


  • #36   1. okt 2014 I hvor lang tid har hun prøvet at have ad libitum.

    For når man skifter når hesten er vand til den står og sulter i flere timer vil den per automatik spise meget og hurtigere


  • #37   1. okt 2014 Krikken og mich: Det noget tid siden, så kan ikk nøjagtig huske det, men sådan har jeg aldrig set på det.
    Da hun fik hø ad libitum havde jeg lige fået hende, hvor hun havde fået spiserørsforstoppelse, så er nok blevet lidt "skræmt" over det. Hendes foder bliver også opløst, men har fået at vide af dyrlægen, at det må jeg ikke stoppe med, for selv efter 2 måneder med hø ad libitum, hvor dyrlægen sagde jeg sku prøve at lade vær med at opløse det, så fik hun spiserørsforstoppelse igen. Så må da indrømme, at jeg er lidt forsigtig og at jeg holder øje med, hvor meget hun indtager. Grunden til det, er fordi hun er tidl blevet mishandlet, så hun er bange for at man tager maden fra hende, og dét er også en af grundene til, at hun har hø pose, og ikke slowfeeder, fordi hun bliver stresset over, at nabo hesten tager af høet.


  • #38   1. okt 2014 Og du tror du ikke det er dit foder der er forkert?

    Min ville prøve småmasket hønet din hest ender med at blive alvorligt syg af ikke at have noget at spise hele tiden


  • #39   1. okt 2014 Mich: hun står højt 2-3 timer uden. Og de kloge siger de skal ku spise 16-18 timer i døgnet.
    Nej det er ikke fodret. Har prøvet at skifte. Og dyrlægen siger grunden er fordi hun er stresset og bange for at nogen tager maden fra hende, så hun skynder sig at spise det. Og det ikk bare foder, det os gulerødder eller lign. Det eneste hun ikke sluger er hø.


  • #40   1. okt 2014 Dyrlægerne har kommet med en mindstegrænse hvor anbefalingen siger 2kg hø/wrap pr. 100kg hest. Så minimum 8kg. Hvis hesten er for tyk eller høet for kraftig så køb et slowfeeder net. Børjes har de til 89kr hvor det er plads til ca 8-10 kg. Hvis din hest kan tåle det så giv den ad libitum i de småmaskede net. Taber den sig fordi den ikke når at spise nok af de småmaskede, så giv halve i småmaskede og halve til at spise frit. Og har du en hest som er svær at holde huld på så giv hø ad libitum uden net smiley

    Mvh TT


  • #41   1. okt 2014 Det er også mange timer.

    Og ja en hest spiser måske kun 16-18 timer i døgnet men den vælger selv hvornår den ikke spiser du ved da ikke hvornår din hest har brug for noget at spisse og hvornår den ikke har?


  • #42   1. okt 2014 Gad vide om ikke man kan få "aktiveringskrypper" til slugheste, ligesom man kan med hunde der også sluger deres mad? Hmm, jeg googler lige. Det ville måske være en hjælp når det nu har været et problem før at hun æder for hurtigt.

  • #43   1. okt 2014 Tt: tak:)

    Mich: læs nu hvad jeg skriver. Hun får 8 kg i en hø pose, og så får hun morgen- og aften hø.


  • #44   1. okt 2014 Rynke: tak!:) ku da være smart. Det lidt noget snask hun får, fordi jeg bliver nødt til at lave hendes mad 24 timer forud, for at det hele er noget smat.

  • #45   1. okt 2014 De råd der findes på nettet er:
    Lig store sten i krybben så den er nød til at snige sig rundt om maden
    Køb en fodderautomat, så den fordeler maden (men de funger ikke til våd smat-mad)

    Så jeg vil foreslå at finde et bare næve-store sten du kan ligge ovenpå maden, så hun er nød til at bruge energi på at møve sten og slikke rundt om dem, og ikke bare kan sluge maden. smiley


  • #46   1. okt 2014 Det forslag har jeg faktisk fået før! Men skal stenen ligge ovenpå maden?

  • #47   1. okt 2014 Det tror jeg er mest effektivt når det er slaskemad den får, havde set været musli ville det nok selv falde ned mellem stenene tænker jeg smiley

  • #48   1. okt 2014 Okay. Tak:)

Kommentér på:
Hvor meget hø?

Annonce