{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.968 visninger | Oprettet:

"Ømme" hove {{forumTopicSubject}}

Hej venner! smiley

Har en pony, som altid har været lidt "ømtået" ift. at gå på grus.
Har for nyligt skiftet beslagsmed, og jeg er rigtig glad for min nye beslagsmed. Problemet er bare, at jeg har fået at vide, at min pony måske burde have forsko på, fordi hun slider hoven lidt forkert, og dette er sandsynligvis grunden til de ømme "tæer". smiley
Fysioterapeuten, som oplyste mig om dette, mente hun måske skal have forsko på, til hendes forhove er blevet længere og stærkere.

Jeg vil dog gerne undgå sko af flere årsager. Men kan jeg få min nye smed til at beskære anderledes, så hun ikke skal have sko på? Eller skal jeg ud i en barfodstrimmer så?
Jeg vil nemlig helst beholde min smed.. smiley


Kommentarer på:  "Ømme" hove
  • #1   30. sep 2014 Har du overvejet at prøve boots :)?

  • #2   30. sep 2014 Det er jo et holdningsspørgsmål.
    Min gamle hoppe, havde ik sko på da jeg fik hende, men ku mærke at forsko ku være godt.
    Så efter et par måneder (hun sku lige tilrides) valgte jeg sko, og hold da op en forskel!
    Hun var ik direkte øm, men ku godt mærke hun trippede lidt.

    Har du overvejet at gi det et forsøg, om ik andet for at se om hesten blir noget bedre af det?
    Det ku være det ku være godt for en periode:)

    Jeg har aldrig brugt barfodtrimmer, så ved ik om det er bedre.

    Mine rideheste har aldrig gået med 2 eller 4 sko, afhængig af årstid.


  • #3   30. sep 2014 Camilla
    Nej, men tænkte det ville være en kæmpe udgift, for de må da blive ødelagt?

    Sorte Bandit
    Vil ikke have sko på hende, hvis jeg kan undgå det. Blandt andet fordi jeg synes, det er upraktisk til vinter med en hest i løsdrift, og jeg er 100% turrytter, og så vil skoene forhindre mig i at ride ud nogle dage..


  • #4   30. sep 2014 Hvorfor er det upraktisk?
    Nej, det er osse nemmere uden, men hvis det måske ik ku undgåes pt. smiley


  • #5   30. sep 2014
    Boots holder sådan set ret lang tid ofte og er ret økonomiske i forhold til sko - de holder tit 1 år eller mere.

    Men ja, du kan prøve med en trimmer, men så skal du også være forberedt på at blive anbefalet boots imens hoven bliver "fixet" så og sige :o).

    Min egen havde ømme hove grundet manglende sål, som mange smede beskære. Efter hoofwrap i nogle uger og derefter plastic sko går hun nu uden sko, men kan dog ømme sig hvis hun går på meget store sten e.l


  • #6   30. sep 2014 Havde hørt at boots ikke kunne betale sig i længden.. Men problemet er der også ude på folden. Der er nogle ret store sten, nærmest som knolder om vinteren at gå på. Og boots er vel kun til turene??

  • #7   30. sep 2014 Skal siges, jeg er total barfodsfan, men har selv en hoppe med forsko smiley

    ... og nu kommer en halv roman smiley

    Jeg har prøvet forskellige trimmere, men ingen kunne få hende til at gå helt perfekt - og efter et subklinisk forfangenhedsforløb, så forblev hun øm og jeg endte med at prøve dyrlægens sidste vej, sko. Hun går klart bedre og mere "rent" fremad og gennem kroppen(også inden forfangenhedsforløbet). Jeg er sikker på en eller anden dygtig trimmer ville kunne lave "gode hove" på hende, men nu orker jeg ikke flere forsøg..

    Jeg har dog gjort mig mine erfaringer smiley

    Boots bliver ikke bare lige ødelagt. Det kan klare lidt tæv smiley Hvis problemet med min hoppe ikke kom til udtryk på folden (en del knust asfalt for at holde mudder i ave), så gik hun udelukkende med boots på tur.

    Min hoppe går i løsdrift og så længe man husker at få snesåler på, så er det intet problem hverken i løsdriften eller til ture, da de modvirker "klumpningen"/stylterne. Min veninde har haft hendes ridehest(nævner hende, da min ikke rides) i løsdrift i flere år og er ikke synderligt påvirket af vinteren, fordi hun udnytter snesåler.
    Ved isslag går min lidt mere forsigtigt, men det gør de alle faktisk.. Hvis man smed mordax på skoene, så havde man dog den mest sikre hest i flokken.
    En positiv ting, så synes jeg min går en smule bedre end de andre når hun tages på vej efter "en knoldet frostfold".

    Min erfaring er, at smede sjældent gider "gøre noget synderligt" i beskæringen af hove (som ikke skal have sko på) og de gider i hvert fald ikke høre på råd fra "den lille hestepige". Der har man meget bedre kommunikation med en trimmer.
    Hvis der skal gives råd om hovene, så ville det være nemmest hvis vi så nogle billeder(følg denne guide: http://www.all-natural-horse-care.com/good-hoof-photos.html ). Mit bud ville dog være, at din hoppes hove er forsnævrede bagtil, hvilket giver et forkert spil i hoven. Dette vil medføre en understimuleret stråle og elastisk ballepude + mangel på korrekt konkavitet i hoven. Det er næppe det lidt skæve slid som giver ømheden, mange heste gør det uden problemer og det kan nemt "bare" være en benstillingsfejl - men alt er relativt når man ingen billeder har set smiley

    Derudover, kig på foderet! De fleste hovproblemer, specielt sådan noget som ømhed, flade såler, wld osv kommer grundet foder. Det kan være forkert sammensætning af vit/min og meget ofte for meget sukker (og nej, det er ikke nok at fjerne det fra krybben, det gælder også græs + hø med højt sukkerniveau).
    Husk også, at våde folde "opbløder" hovene og gør dem sarte. Tænk hvor sjovt det ville være at løbe på en grusvej i bare fødder, ja av, det må da gøre lidt ondt... prøv at tænk på det, hvis du lige har været i et langt karbad = AV FOR H*****!

    ... Summasummarum, hvis man vil have en sund og god hov uden sko, så skal der tænkes på mange ting og det er ikke bare "sig til smeden han skal file lidt mere i tåen" smiley


  • #9   30. sep 2014 Tak for jeres svar! Tænker at tage nogle billeder i morgen af hovene - så kan Ijo nok bedre svare smiley

  • #10   1. okt 2014 Håber det er ok, at jeg lige låner dit emne! smiley

    Hvornår er boots på fold nødvendigt? Jeg har lige pillet forskoene af min isser, og har købt nogle boots (equine fusion ultimate), som jeg ville bruge hver gang jeg havde ham ude (ridebane, ture osv). Jeg ved de også kan bruges på fold, men hvornår er det nødvendigt?
    Når jorden bliver frossen og hård eller? smiley


  • #11   1. okt 2014 Det er helt i orden. smiley Kan desværre ikke hjælpe med svaret, men det er et godt sopørgsmål, så jeg følger med! smiley

  • #12   1. okt 2014 Min blev også ømtået på forhovene, og så gav jeg ham boots på og problemet forsvandt fuldstændig smiley Kan kun anbefale det, og mine boots har foreløbig holdt 6 måneder, og kostede ca. 1800 kr..
    Mht. problemet på folden, så kan det godt forsvinde hvis du bruger boots på tur, da hovene så overordnet bliver belastet mindre (da belastningen på tur bliver mindre/forsvinder).


    profilbillede
  • #13   1. okt 2014 Jeg bliver lige nødt til at knytte en kommentar til at du syntes det er upraktisk med sko...
    Min gik i løsdrift med 4 sko, jeg havde mordax i når jeg i sne og is osv, og jeg kunne altså ride steder. Selv der hvor rytterne uden sko måtte give op. Min han gik bare hen og sne og is med stor selvtillid for han vidste han kunne stå fast.

    Så det er skal i hvert fald ikke holde dig tilbage fra at give den sko på. smiley


  • #14   1. okt 2014 Baghov

    profilbillede
  • #15   1. okt 2014 Her kan man se, at forhoven slides forkert.

    profilbillede
  • #16   1. okt 2014 Igen her. Nåede ikke at rense hovene smiley

    profilbillede
  • #17   1. okt 2014 Baghov.

    profilbillede
  • #18   1. okt 2014 Forhov bagfra

    profilbillede
  • #19   1. okt 2014 Forhov set skråt forfra

    profilbillede
  • #20   1. okt 2014 Baghove bagfra

    profilbillede
  • #21   1. okt 2014 Begge forhove ovenfra

    profilbillede
  • #22   1. okt 2014 Forhov igen skråt forfra

    profilbillede
  • #23   1. okt 2014 Forhov forfra. Se hvordan tåen er slidt.

    profilbillede
  • #24   1. okt 2014
    Min første tanke er... sikke nogle vinger hesten har og hvor står den højt i dragterne, min står omvendt meget lavt. Jeg gætter på tåen er slidt som den er pga. hesten ikke afvikler hoven optimalt, pga. de høje dragter og vingerne.

    Men det kan Jeanette muligvis svare bedre på eller en trimmer :o) Smeden har intet og sige?


  • #25   1. okt 2014 Smeden var her tirsdag den 19. august og ville absolut ikke komme igen før 18. november, hvor jeg bookede ny tid, så hvad smeden siger til det, ved jeg ikke, men det er jo ikke fordi det er super lang tid siden han var her sidst...


  • #26   1. okt 2014
    Han har slet ikke fortalt hvorfor hesten slider tåen? Står højt i dragterne?
    Jeg ved ikke om det er de rigtige ord jeg sætter på dragterne, men forkert vil jeg mene de er. Kombineret med de vinger hesten har fået lavet.


  • #27   1. okt 2014 Umiddelbart nej - men da han var der, stod hun stille, og sled derfor nærmest overhovedet ikke på sine hove. Hun stod på en forholdsvis lille græsfold, og kom ikke rigtig ud, fordi jeg ikke ville påføre hende unødig smerte.
    Så hun kom ikke ud på andet underlag, som hendes hove ellers var så vant til. De ændrede sig derfor helt vildt, og hun kom til at stå så højt, selvom det knap var en måned, hun stod stille.
    Så han er i gang med at rette dem til. smiley


  • #28   1. okt 2014 Jeg har samme tanker som Krikken + så tænker jeg, hvor meget rider du? Og hvad får hesten af foder?

  • #29   1. okt 2014 Hun får ingen foder. Går i løsdrift med græs endnu, så det lever hun af. smiley Det er lidt forskelligt, hvor meget jeg rider. en 3-4 gange i ugen som regel.

  • #30   1. okt 2014
    Ingen vitaminer? Det er i hvert fald et sted og starte, det skal hesten ha'-


  • #31   1. okt 2014 Hov jo. Det får hun selvfølgelig smiley

  • #32   1. okt 2014 Pavos summerfit smiley

  • #33   1. okt 2014 Rider du meget langt så? Hun burde (i min optik) ikke slide hovene så meget kun af 3-4 gange i ugen. Det lyder mærkeligt... Eller har I meget hårde folde (udlagt knust asfalt eller lign)? - eller slæber hun tåen af hoven?

    Det kunne også være hun ikke var dækket ordentligt ind af den vit/min du bruger. Derudover, så er jeg også lidt kritisk over hun slet ikke får hø nu, der er ikke meget tilbage i græsset udover ind i mellem nogle crazy udsving i sukkermængden.........


  • #34   1. okt 2014 Jeg rider umiddelbart hverken langt eller meget. Men vi rider på asfalt i skridt sådan ok ofte.. Og jeg går ture med hende på asfalt.

    På folden er der kæmpe store sten nogle steder. Ved et af leddene og nede ved løsdriften. De fleste er sådan 4-5 cm i diameter. Det skulle ikke have været lagt der - dem der lavede det, lavede vist en fejl.

    Græsset hos os er faktisk fint nok. Hun holder sig fint på græsset. Hun er ikke overdrevet tyk eller noget - så tror ikke der er voldsomt meget sukker i græsset. Det er også meget langt, fordi hun går på så stort et areal.
    Hun får én hel blok vitamin/mineral om dagen, så hun burde være dækket 100% ind ifølge anvisningen. Hun får ikke b-vitamin tilskud, som nogle gør, her når de er ved at fælde, men ellers tror jeg, at hun er dækket ind.


  • #35   2. okt 2014 Læg nu bare sko på hvis det er det den har brug for smiley Og til vinter skal der bare en snesål under. Så er det problem ude af verden! smiley

  • #36   2. okt 2014 Jeg bryder mig ikke om sko, så nej, det vil jeg ikke "bare" smiley

  • #37   2. okt 2014 Jeg synes til gengæld du skulle give boots en chance og spørg næste gang smeden om han mener hendes hovkvalitet ikke er helt tip top (altså hun måske skal have et tilskud). Hesten skal ikke være øm på tur, men hvis hun går fint uden sko på fold, så hvorfor smid dem på?!

    Heste burde være dækket ind med vit/min piller/block, men nogen har brug for mere af noget, nogen marker (græs/hø) indeholder for meget af dit og for lidt af dat osv. Så længe man ikke har analyse på alt, så kan man faktisk ikke vide sig sikker. Nogle mineraler i overskud blokerer for optagelsen af andre (=kommer i underskud af det) osv. Så det er muligt hun er i underskud. Min egen "er dækket ind" med vit/min, men fik altså lidt mere vækst og bedre kvalitet af hoven, da jeg begyndte at give hende hoofpak. Nogen siger der er raceforskelle - jeg tror der kunne være noget om det, men jeg tror ikke der er forsket så meget i det......


  • #38   2. okt 2014 Jamen mit problem.på tur er sådan set ikke at hun er ømtået på tur, for jeg lægger kun mærke til det, når jeg rider ud af indkørslen, og der går vi alligevel altid ude i græsset alligevel.
    Problemet er, at hun slider tåen. Hun plejer ikke at slide tåen så meget, og ærlig talt så ved jeg faktisk ikke, hvor stort et problem det er for hende, eller om det overhovedet betyder noget..
    Hun har dog problemer på fold, fordi der få steder ligger kæmpe sten på cirka 4-5 cm i diameter, som hun ikke kan lide at gå på. Men det tror jeg ikke, at nogle af hestene kan?


  • #39   2. okt 2014
    Det er de færreste heste der bryder sig om det.

    Men nej, det er ikke optimalt at hestens tå slides da det er tegn på en forkert belastning. I det hele taget er hovens form som sagt efter min mening ikke god.


  • #40   2. okt 2014 Men har du taget højde for, at hun er i hvert fald 3/4 islænder? For så vidt jeg ved, skal de beskæres en smule anderledes, fordi de står anderledes....

  • #41   2. okt 2014
    De skal ikke beskæres anderledes :o) Der er lavet en undersøgelse for lidt siden om den beskæring mange konkurrence islændere får samt de sko de får på - og det er absolut ikke et positivt resultat.

    Hesten skal ikke slide på tåen eller have vinger.


  • #42   2. okt 2014 Det mener jeg heller ikke at den skal. Heller ikke beskæres anderledes ift. konkurrencer - men islændere står anderledes på deres ben...

  • #43   2. okt 2014
    Har jeg aldrig nogensinde set belæg for eller hørt :o) Eller jo, så skulle de være fra islænder folk, men de mener generelt ofte at deres heste er marsmænd og specielle.


  • #44   2. okt 2014 Altså jeg kan vise med et billede i morgen, hvad jeg mener. Det er ikke en kæmpe forskel, men den er der. Og så vidt jeg ved, beskæres en hest netop efter dette, hvilket gør at en islænder beskæres "anderledes". I princippet beskæres den ikke anderledes end andre heste, den beskæres bare efter dens "bygning". Så ingen heste beskæres vel helt ens, det er jo nok individuelt fra hest til hest..

  • #45   2. okt 2014 Din hest kan slide skævt grundet mange ting, forkert beskæring, benstilling, aflastning, låsninger, træning/ridning, dårlig sadel og andet, som får hende til at gå "mindre lige frem på benene". Det kan være svært at komme til bunds i det, men du kan mindske slidet ved at ride med boots, for så slides boot'en i stedet for mens hoven stadig stimuleres. Det er en symptombehandling, men hvis du "rigtig" vil have fjernet slidet, så skal du igang m det store detektivarbejde - og det er ikke sikkert du kan gøre noget ved det (fx benstilling) eller også koster det dig kassen og egentlig ikke ændrer det store for din hoppe.

    Og så vil jeg sige, islændere beskæres ofte anderledes for at give et større løft(til fx tölt). Dette er bla de høje dragter de er "glade for". De høje dragter gør det dog svært for din hoppe at udnytte hovens stødabsorberende effekt (stråle og elastisk ballepudde). Det ser ikke slemt ud på din, men sikke nogle forfærdelige hove jeg har set på islændere, fordi de "skal beskæres anderledes"

    Islændere vil så gerne have deres heste er anderledes, men sorry, de har ikke en længere ryg, de kan ikke bære mere end andre af den størrelse, de skal ikke kun have skiftet sko hver 6 måned, de skal ikke.......... En hest er en hest!
    Sorry det sure opstød smiley


  • #46   2. okt 2014 Silverflake
    Hun har lige fået to omgange med fysioterapeut efter hun var meget låst. Så det kan sagtens være derfor, at hun indtil da har slidt dem forkert. Også derfor jeg ikke har tænkt mig at: "omg, nu smider jeg bare sko på hende, og det gør jeg bare!" - for hun har aldrig slidt dem sådan før.

    Jeg er helt med på at en islænder er som enhver anden hest. Jeg er også en af dem, der kalder dem for pony - selvom de jo "er en hest"........
    Men at hun har en anden vinkel, kan jeg jo ikke komme uden om. Det er til at se. Jeg kan ikke forklare det anderledes, for jeg kender ikke betegnelsen for det, men i morgen skal jeg vise jer det, for så kan jeg tage billeder af det! smiley
    Hun er ikke beskåret til at få højere løft i tølt eller noget smiley


  • #47   3. okt 2014 Hvad er så slemt ved sko?

  • #48   3. okt 2014 tror helt sikkert det hænger sammen med de låsninger hun har/har haft i kroppen smiley

    kan godt forstå du ikke vil smide sko på, i mine øjne er sko en symptombehandling og ikke en egentlig behandling
    og ja det tør jeg godt sige da min gik med 4 sko og 2 såler i et halvt år fordi dyrlægen mente det ville hjælpe på hendes halthed.. det gjorde det også, men det skyltes en låsning i krydset og den forsvandt jo ikke pga. skoene..
    det tager lang tid for hesten at "komme" sig efter den har haft sko på, så det skal man også have med i sine overvejelser smiley sålerne bliver typisk mere følsomme

    boots er et rigtig godt alternativ - mine har været brugt til ture på asfalt og grus og er 3 år gamle uden betydelig slid smiley
    de kan også godt bruges på fold, men igen så stopper du hestens naturlige påvirkning af hove og såler smiley


    personligt ville jeg bruge et par timer over et par dage og få fjernet de værste store sten, men der er jeg også lidt hys i forhold til trykninger af sålen smiley

    og så på med boots når hesten skal på vejen


  • #49   3. okt 2014 Nadia
    Ja, sko er nemlig symptombehandling. Hun har heller aldrig før slidt tåen sådan, så jeg tror, at det er kommet af de ladninger, hun havde.
    Og fysioterapeuten sagde næsten ordret: "Det kan være, at du skal snakke med din smed om at få forsko på, til hendes hove er blevet stærkere."
    Og der er det så, at jeg vil mene, at hoven næppe bliver stærkere af at få sko på. Så indtil videre venter jeg med at foretage noget, til jeg har forhørt mig hos min smed smiley


  • #50   3. okt 2014 det synes jeg er en god idé smiley evt. hvis hun fortsat slide hovene forkert så få et par boots til forbenene, de kan jo sagtens bruges selvom der er rettet op på hende smiley

    min er en lille smule indfodet, så hun slider altid lidt skævt på sine forhove, men der har boots også hjulpet rigtig meget smiley


  • #52   3. okt 2014 Hoppedullen
    Ja, det vil jeg helst ikke.
    Jeg snakker med smeden næste gang han kommer. Han var her for 6 uger siden. Ved ikke om du har læst alle mine indlæg, men han ville absolut ikke komme igen før 18. november. Jeg har mulighed for at file lidt selv - men normalt filer jeg kun flosser og sådan noget, så tror ikke jeg vil begive mig ud i noget her.....


  • #53   3. okt 2014 Nadia
    Det lyder som en god plan. Det vil jeg gøre! smiley


  • #54   3. okt 2014
    Jeg ville nok prøve en anden hvis han intet har sagt til at den står så højt i dragterne og har de vinger..


  • #57   3. okt 2014 Jeg havde en anden smed før det - han har beskåret hendes hove skævt....
    Så som jeg tidligere skrev herinde, var der lidt at rette op på. Så vidt jeg har forstået - han er tysk og snakker "gebrokkent" dansk - så vil han rette op, på det, der var forkert i hoven. Og lille pony ville jo nærmest få et chok, hvis hun pludselig stod helt korrekt.. smiley
    Indtil videre beholder jeg min smed. Hvis jeg husker det, kan jeg tage nogle billeder til jer, når han har været her næste gang.... Hvis nu hans arbejde igen er for dårligt (ja, måske er jeg forblændet af hans gode temperament overfor min ellers utålmodige, dumme unghest), så skal der måske skiftes endnu engang.....


  • #59   3. okt 2014
    Jeg har også skiftet et par gange, af forskellige årsager - men blandt andet fordi der ikke skete nogle resultater med min ponys meget lave dragter og andet.

    Men ja, man bliver let forblændet af en smed der kan godt med hesten. Jeg har selv en pony der kræver en overbærende og tålmodig smed, jeg har selv valgt en fra jeg ellers godt kunne li' da han ikke reagerede på en måde over for hesten jeg fandt ok.

    Det er korrekt at hesten ikke skal stå normalt fra den ene dag til den anden, meeen det skal heller ikke tage flere år ( overdrivelse fremmer forståelse ).


  • #60   3. okt 2014 Hoppedullen
    Jeg vil selvfølgelig tage det op til overvejelse - men som en start har jeg aftale med min smed i næste måned. :o) Den vil jeg i hvert fald ikke aflyse - men hvis arbejdet ikke er godt nok, må jeg jo have fat i en anden.

    Hun skal bare ikke have sko på - aldrig i livet!


  • #61   3. okt 2014 Hoppedullen
    Åh - jeg ved ikke, hvor meget mere han kunne have taget af.... det så slemt ud inden! smiley

    Krikken
    Ja, det gør man helt sikkert. Ham her var simpelthen så sød og venlig. Han var meget overvægtig, og jeg kunne tydeligt se på ham, hvor belastende det var, at min pony ikke ville stå stille og slappe af. Konstant trak hun benene til sig, lagde vægten anderledes for at bide efter fluer, etc., og alligevel snakkede han rigtig venligt til hende hele tiden, og han blev ikke sur. Han spurgte ind til forskellige ting og var generelt bare rigtig sød og venlig. Og da jeg kom trækkende med hende, da han skulle møde hende, lod han hende længe snuse til ham og hans værktøjer. Og brugte også efterfølgende tid på at rose hende, da hun var færdig. :o) Så venlig en smed har jeg nu ellers ikke oplevet før!


  • #62   3. okt 2014
    Dorte kan jeg love dig for er super venlig og ikke skoer ;o).
    Hun tilbyder også hjælp til og træne heste i det og have smed, som slf. så koster noget udover en beskæring. Men du kan kigge på facebook siden, der er mange succes historier med heste der er opgivet af smede, som hun nu beskære.
    https://www.facebook.com/HavredalensHovplejeHestevelfaerd?fref=ts


  • #64   3. okt 2014 Ja okay - nu har jeg lige tjekket hendes side. Hun lyder også meget god. smiley

  • #65   3. okt 2014 Han lyder rigtig dejlig håndteringsmæssigt, din smed smiley

    ..... men hvis han vil lave så lange intervaller, så er det simpelthen ikke muligt at rette noget synderligt på de hove! Heste skal beskæres ofte for at det kan ændre noget. Beskæringsinterval ligger anbefalingsværdigt på mellem 4-7 uge for både trimmere og smede (!!!), så jeg synes det er useriøst at give dig 12 ugers interval (eller hvad det nu bliver).....

    Det lyder som om der er en masse igang i kroppen på hende lige nu. Nok er både sko og boots symptombehandling, men hvis fyssen klarer det primære problem, så er der intet problem i at "symptombehandle" eller rettere give støttende behandling ind til kroppen fungerer optimalt. Jeg vil stadig anbefale boots. De rette boots, fx med indlæg, kan også gøre vildt meget godt for hovene(og kroppen). En hest der går og "passer på sig selv" kan lave spændninger der sætter sig som låsninger + hoven stimuleres bedre, hvis hesten "går uden at ømme sig".
    Jeg ser kun en win-win situation smiley


  • #66   7. okt 2014 Der er da slet ikke nogen diskussion - den burde da få sko på
    Med det samme smiley
    Kan slet ikke forstå dilemmaet - eller hvorfor du synes der er fordele ved at have den uden sko....


  • #67   7. okt 2014 Jeg smider simpelthen ikke bare lige sko på min hest - nej, det vil jeg altså ikke. Jeg er så meget imod sko. Det vil ødelægge hendes hov, så hun bagefter er endnu mere ømtået, end hun var forinden. Det gider jeg simpelthen ikke.

  • #68   7. okt 2014 Det er da synd for den, at den skal gå og have ondt i fødderne nu, fordi du ikke vil putte sko på?
    Hvis den er ømtået nu - uden sko - burde den nok bare for sko på - og ikke - få dem af igen


  • #70   7. okt 2014 Hun er ikke ømtået konstant.
    Hun er ømtået, når hun går i grus. Vi har 15 meter i grus ud af indkørslen - udover det går hun ikke på grus på tur. Den eneste måde jeg ser, at hun er ømtået, er fordi hun går langsommere, men hun får bare lov til at gå i græsset, hvilket der også er mulighed for i indkørslen.
    På folden kan hun bare lade være med at gå hen til det led, hvor stenene er. Og det gør hun også. Problem solved.

    Derfor smider jeg ikke blot sko på hende, når det ikke er akut og jeg har mulighed for at lede efter andre løsninger - SOM VIL HJÆLPE HENDE PÅ SIGT ......


  • #71   7. okt 2014 Katrine, sko er næsten altid en symptomløsning, hvor man skjuler problemet.

  • #72   9. okt 2014 Er der nogen i dette forum der har noget godt at sige om sko?? smiley



  • #73   9. okt 2014 Laura, mit emne handler ikke om fordele/ulemper ved sko. Må bede dig holde dig til emnet. Hvis du vil høre folks meninger om sko, synes jeg, du skal oprette dit eget forumemne, så vil kan få skilt tingene ad.

  • #74   9. okt 2014 Laura: Hvis du læser mit første indlæg, så er der skam noget ok om sko der. Sko er for mig den sidste udvej og ikke første af den grund jeg skrev før - det er næsten altid en symptomløsning!

    Bidløse Madsen: Jeg kom til at tænke. Hvis du vælger boots, så overvej indlæg. De giver en fin stimulering af hoven (fordi det "presser" blødt op i konkaviteten af hoven), men gør det sværere for hoven at mærke ujævnheder i underlaget (fx sten). Min hoppe blev inden forfangenhedsforløbet stortset flyvende på grusveje efter et halvt år m cavello simple boots og indlæg smiley


  • #75   9. okt 2014 Tak for input, Silverflake! Det lyder da ret super!

Kommentér på:
"Ømme" hove

Annonce