{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.458 visninger | Oprettet:

Spise hestekød? {{forumTopicSubject}}

Ville i kunne spise hestekød? Og ville i kunne spise jeres egen hest/pony når tiden kom?
Jeg ved det er et meget diskuteret emne, og så ville jeg da også gerne se nogle andre synspunkter end mine egne.
Personligt ville jeg ikke have noget imod at spise mine egne heste, når den tid kommer. Bl.a. fordi, at jeg ville have det meget bedre med at de lå i min fryser, end at de blev hentet af DAKA og ikke vide hvad der blev gjort med dem. jeg ved hvilket liv de har haft og at min hest har været ved mig til det SIDSTE og ikke mindst omvendt. At nogle ligefrem synes at det er umenneskeligt, at spise sin hest forstår jeg ikke, fordi det jo ikke er værre end at spise en ko, gris eller en kylling. Udover at man har knyttet nogle følelser til den, men giver det så ikke mere mening at være ved den til det absolut sidste, og sørge for at begge parter får noget ud af det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spise hestekød?
  • #2   1. okt 2014 Her i huset spiser vi gerne hestekød, og har også haft spist nogen af vores egne som alligevel skulle slagtes.

    Det er kød lige som alt andet.


  • #3   1. okt 2014 Jeg ville gerne smage det. Men aldrig en hest jeg kendte eller en af vores egne smiley

  • #4   1. okt 2014 Årh, hestekød smager dejligt!

    Og man skal huske på, at hvis man køber det herhjemme, bliver hestene i det mindste ikke sendt til udlandet smiley


  • #5   1. okt 2014 Ville bare ikke kunne slagte min hest uden selv at skulle spise den.

  • #7   1. okt 2014 Ville aldrig slagte eller spise min heste smiley spiser i jeres katte og hunde ?? hos os høre hestene med til familen smiley

  • #8   1. okt 2014 Jeg vil gerne smage det, dog ikke nogen jeg selv kendte smiley

  • #9   1. okt 2014 Jeg har smagt hestekød, men ville aldrig nogensinde kunne spise en af mine! Heller ikke min gamle smiley

  • #11   1. okt 2014 Jeg spiser ikke hest og har heller ikke tænkt mig det.. og da slet ikke min egen

    Nu er jeg generelt ikke den vildeste med kød, eller mad i det hele taget, men fandme nej om der kom hestekød på bordet hos mig.

    Jeg har absolut INTET imod at andre spiser det, og synes da at det er helt oka, jeg har bare ikke selv lyst - og som jeg accepterer folk som spiser hest, så skal de også acceptere mit valg om ikke at spise det smiley


  • #12   1. okt 2014 Jeg spiser intet kød, så derfor selvfølgelig heller ikke hest. smiley

  • #13   1. okt 2014 Jeg har altid tænkt "fandme nej om jeg skal spise hestekød" men ærligt ville jeg godt smage det. Dog ville jeg ikke spise min egen.. Der må de ryge til zoo eller noget, så får løverne et festmåltid smiley

  • #15   1. okt 2014 Har altid sagt, at jeg ALDRIG ville spise hest. Men det har jeg nu prøvet mere end 1 gang.
    Det smager da ikke så galt. Har smagt flere slags hest kød.

    Syntes ikke det er værre end at spise gris eller ko.
    Og som en anden siger, man burde her i Danmark spise mere hest, så de slipper fra den lange og måske forfærdelig transport i mange timer til udlande.

    Men jeg Villemoes aldrig spise min egne.


  • #16   1. okt 2014 Ja sagtens! Min egen ville jeg også kunne spise smiley

  • #17   1. okt 2014 har ingen problemer med at spise hestekød -om jeg kunne spise min egen? Ja, i de fleste tilfælde kunne jeg... min første pony er dog undtaget, hende havde jeg ikke kunnet spise. Havde hende i 25 år, vi voksede op sammen... Hun blev aflivet hjemme for et par år siden.

    Men til dato har vi ikke kunnet få fra egen hest. Der hvor vi har fået slagtet, skal man mindst tage ½ hest for at få med hjem... og dem vi har fået slagtet har været koldblodsheste på over 800kg (levende vægt altså) -SÅ meget kan vi sgutte spise. Og det er svært at finde nogen at dele med fordi der ikke er mange der spiser hest.

    Men det er jo så ikke aktuelt længere. Vores er udelukket fra konsum fordi det er for besværligt ikke at gøre. Og eftersom langt de fleste hesteejere gør det samme, vil det vel snart være knapt med hestekød på det danske marked


  • #18   1. okt 2014 Har aldrig smagt det, tror heller aldrig jeg kommer til det.

  • #19   1. okt 2014 Jeg har intet imod at spise hestekød, så længe jeg ikke har haft et forhold til kræet inden, og det gælder også for andre slags dyr, ko, gris, kylling, kanin... Da vi fik gris skulle jeg vide om det var en kælegris eller slagtegris, for var det en slagtegris skulle den ikke have et navn.. Hun hed Grisling smiley

  • #20   1. okt 2014 Vil ikke kunne spise min egen pony, men har endelig smagt hestekød, og syntes de smager fint, så har intet i mod det (:

  • #21   1. okt 2014 jeg ville rigtig gerne smage hest! jeg skal bare vide den ikke har sået et eller andet sted for at blive udsultet og tørstet for derefter at blive skudt. den skal have haft et behageligt liv og en behagelig rejse til slagteren og slagtes humant. dvs den skal dø hurtigt og smertefrit, så ville jeg med glæde smage den smiley

    jeg ville græde over at skulle spise min egen hest, det ville jeg ikke kunne. . .det er jeg sensitiv til at gøre smiley jeg vil hest begrave dem på en heste gravplads (det er bare min fantasi) hvor jeg kunne ligge en masse blomster og besøge min pruhest i ny og næ smiley hehe


  • #22   1. okt 2014 Ja selvfølgelig, alle spiser da hest, en del nok uden at vide det, bøffars indeholder hest.

    Har selv fået slagtet 3 heste, den seneste for en uges tid siden, ingen er dog røget i egen fryser, men det er udelukkende pga pladsmangel...


  • #23   1. okt 2014 Jep ingen problem.. Heste bøffer smager skønt smiley

    Har et stort ønske om at Smølf ryger i fryseren når hans tid kommer ( med mindre han bliver gammel og sej smiley )
    Jeg ved hvad han har spist, hvordan han har levet og vil ikke at han skal ryge i daka kværnen.

    Hvordan jeg så får 800 kg kød og knogler ( til hundene ) i fryseren er så et andet spørgsmål *GG*

    Vores heste er familie medlemmer, men derfor vil jeg stadig helst have ham hjem i stykker når det er så vidt.

    Har et ønske om at have et par "kød-heste" gående, på samme højde som kød kalve. heste kød er magert, sundt og smager godt. Men desværre har vores lokale slagter skruet prisen gevaldigt i vejret.
    Så sådan et par belgier hingste ville ikke være dumt at fede op.


  • #24   1. okt 2014 Hoppedullen: Det ved jeg faktisk ikke, men mit synspunkt er taget i betragtning af at muligheden for slagtning er der smiley

  • #25   1. okt 2014 Jeg spiser gerne hest og har også valgt ikke at tage min egen ud af konsum. Netop for at have muligheden for at kunne slagte hende når den tid kommer.

    Hellere spise et dyr jeg ved der har haft det godt, end et industridyr


  • #26   1. okt 2014 jeg har spist hest, og det har jeg i princippet intet imod, Men kan bare ikke fordrage smagen! og er ved at kaste op bare af lugten når det bliver lavet.. smiley

    men har intet i mod man spiser hest, det jo det samme som at spise en ko eller gris. men kunne aldrig spise min egen, kun af den grund jeg ikke kunne lade vær med at tænke det er dejlige fjølle dreng der ligger der nu som bøffer på min tallerken smiley
    spiser generelt ikke egne dyr, heller ik høns, kan bare ik få mig selv til det smiley selv om jeg på den anden side syns det er bedre da jeg ved de har haft et godt liv, i modsætning til mange andre slagte dyr... men kan bare ik smiley


  • #27   1. okt 2014 Ja og ja.
    Har det ligesom TS, hellere i fryserenm end DAKA.
    Self ka man få slagtet sin hest, selv om den er taget ud af konsum.
    Man ved jo som ejer, om det er forsvarligt, og om den har fået medicin.


  • #28   1. okt 2014 Mine egne ved jeg ikke. Tror ikke.
    Andres gerne, har dog stadig ikke smagt det.

    Den holdning mange har med 'man spiser ikke kæledyr' kan jeg kun kalde dobbeltmorale, eftersom jeg ikke kan sætte mig ind i hvordan man kan mene et slags dyr er vigtigere end alle andre slags dyr.
    Og netop derfor ville jeg heller intet galt se i at man spise hunde eller katte, så længe de ikke har lidt inden, ligesom vores industri dyr jo egentlig gør (ifølge mig).

    Så vil hellere spise en hest/hund/kat der har haft et godt liv, end en ko der ikke har.


  • #29   1. okt 2014 Har aldrig (så vidt jeg ved) smagt hestekød. Kunne rigtig godt tænke mig at smage smiley Men at spise min egen, det kunne jeg nu alligevel ikke gøre - det ville gøre for ondt i hjertet smiley

  • #30   1. okt 2014 Jeg spiser gerne hestekød. Det smager godt, er mørt og billigt. Altså ligesom oksekød bare bedre smiley Jeg har dog kun god erfaring med rent kød, som gode bøffer og mørbrad.
    Jeg vil 1000 gange hellere spise et dyr der har haft det godt end jeg vil spise et konventionelt slagtesvin hvor jeg tror på at velfærden er mindre end hos danske rideheste. Og det er uanset hvilket type dyr det er.
    Desværre er det svært at finde synes jeg.


  • #31   1. okt 2014 Jeg ville godt spise hest, hvis jeg kunne lide det.. Har kun smagt en enkelt gang for 10 år siden, men jeg vil gerne smage igen.. Det kunne jo være jeg kan lide det i dag smiley


    Men har hesten været min, så ville jeg ikke kunne.. Jeg vil ikke spise noget jeg har haft et forhold til, kendt og været tæt på.. Det ville jeg i øvrigt heller ikke, hvis jeg havde en kæleko eller en kælegris.. Men jeg spiser gerne "fremmed" okse og svin, så en "fremmed" hest, ville ikke være et problem.


  • #32   2. okt 2014 Nej jeg ville aldrig kunne spise hest, i min verden virker det helt forkert, lige så vel som jeg hellere ikke kunne forstille mig at skulle spise min hund eller katte.
    Svin og ko ser jeg dog lidt anderledes på, da jeg aldrig har haft forhold til disse dyr.


  • Winnie L
    Winnie L Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Heste: 1 Svar: 22
    #33   2. okt 2014 Da vi var på Island var der et enkelt sted der var hest på menuen.

    Men jeg kan ikke få mig selv til at spise det.

    Mentalt er mit forhold til heste bare for kæledyrsagtigt.


  • #34   2. okt 2014 Chelina p, ja jeg foretrækker også at spise dyr der har det godt, ville dog aldrig kunne spise hund og kat, og syns det forfærdeligt dem som gør det.
    Desuden i kina og de lande hvor de spiser det har de hunde og katte det bliver slagtet det langt være end vores industridyr, ( og der syns jeg også forholdene er forfærtlige ) hundene biver slet ik paset ret godt, nogen sider i små bure hele deres liv og kender kun til et liv i skræk og rædsel, de ved hvad der skal ske når de bliver slebt ind i rummet hvor de bliver slagtet, har set video med det... Jeg siger jer det forfærdeligt! Hunde kæmper alt hvad de kan for ik at blove hevet ind i det rum og i videoen var de to om at slæbe en mellem stor hund derind, det siger noget om hvor skræmte de hunde er... Og så bare gennerelt forholdene, hundene ser forfærdelige ud.. Je begyndte at stor tude da jeg så det!
    Kender en fra vietnam som har fortalt at de også stjæler hundene fra familier, så de kan risikere en da at komme hjem og så er deres hunde bare væk.

    Det simpelt hen forfærdeligt hvad mennesker er i stand til at gøre mod de forsvarsløse dyr smiley


  • #35   2. okt 2014 Jeg har smagt det og det er OK.

    Jeg ved ikke om jeg kunne spise mine egne, da jeg har en følelsesmæssig tilknytning til dem. De er også udtaget af konsum, så det bliver nok lidt svært. Men jeg håber at de kan bruges til noget når de engang dør, for det virker bare som sindssygt spild at de bare destrueres.

    Hund og kat kunne jeg nok ikke, da vi generelt ikke spiser rovdyr. Eller, jeg ville ikke sige nej til at smage (hvis jeg vidste at det var dyr der var behandlet ordenligt, hvilket er det store problem med kødindustrien i kina), men det er ikke noget jeg opsøger, og min egen hund kunne jeg bestemt ikke, for jeg ville blive for ked af det. Jeg elsker den hund meget højt.


  • #36   4. okt 2014 Man skal jo egentligt tænke på at hesten også er en kødkilde, ligesom alle grise,høns,køer osv også er! smiley
    Jeg troede ALDRIG dette ville ske, men hest er blevet min livret, og jeg bor et sted hvor vi avler Irish Cobs smiley
    Her har vi en shetter hingst vi skal have slagtet om kort tid.
    Jeg glæder mig til at smage ham, da det jo siges at hingstene er bedst! smiley
    Vi spiser også hestene når de ikke kan mere, og hvis de selvfølgelig er spiselige smiley


  • #37   7. okt 2014 Jeg ville aldrig kunne spise hest, uanset om det var min egen eller anders. som andre også har skrevet hører heste bare ikke til på min tallerken. Jeg kan godt spise alt andet salgs kød, da jeg intet "personligt forhold" har til andre væsner. Jeg spiser heller ikke hund, kat eller kaniner, da jeg har et forholdt til disse dyr. Hund og kat ved jeg godt at vi ikke spiser, men hvis gjorde, ville jeg ikke kunne.
    Bare ved tanken om at spise kanin giver mig ondt i maven og nærmest kvalme, men jeg respektere at nogle mennesker sagtens kan spise det og vil spise det - Bare jeg slipper for det. Derfor forventer jeg faktisk også at andre respektere mit valg om at der ingen hest skal ind i mund eller ned i min mave.


  • #38   7. okt 2014 Nej, jeg ville ikke kunne spise hestekød - men jeg spiser heller ikke særlig meget kød generelt, fordi jeg ikke kan lide det. Jeg tror dog ikke jeg ville have det så ubehageligt ved at der lå hestekød blandt retterne, som jeg ville have det, hvis det var hunde- eller kattekød; af den simple grund, at jeg føler mig distanceret når det handler om køer, grise eller kyllinger, men det bliver for tæt på og ubehageligt når det er "kæledyr" - det virker måske lidt selvmodsigende, fordi der ikke burde være forskel på om det er en sød lille gris eller en hund der bliver slagtet, men det er der vel så alligevel.

    Jeg tror, jeg ville føle mig lidt mere distanceret til hestekød end fx. hundekød, fordi hesten er et større dyr. Men det er jo svært at sige præcist hvorfor - jeg ville i hvert fald aldrig nogensinde kunne spise dyr, jeg selv havde haft kontakt med; måske er jeg bare for sart, det ville i hvert fald føles fuldkommen grotesk smiley


  • #39   8. okt 2014 At folk siger at kød er kød, er en ting. En anden ting er at spise noget man har elsket og hold kært. Det er der selvfølgelig mange meninger om, men jeg ville ihvertfald ikke kunne spise min egen hest.

    Jeg ville heller ikke kunne finde på et spise en andens, men det er fordi at jeg ikke ser en hest som et spiseligt dyr, som jeg måske ser en ko eller gris. Hvorfor, det ved jeg ikke. Hvis jeg nu havde tre køer jeg elskede, ville jeg nok heller aldrig røre den slags kød.


  • #40   8. okt 2014 Jeg synes det er rigtig fint at der er nogle der spiser hestekød, men jeg kommer ikke selv til det og min hest skal heller ikke spises smiley

  • #41   8. okt 2014 Jeg spiser selv hestekød og synes det smager ekstremt godt! I min verden er det præcis det samme som at spise ko eller gris.
    Jeg vil nok have lidt svært ved de 3 første bider af min egen hest, men på den anden side ved jeg at den har haft det godt, og at den ikke ender i udlandet, i frikadeller hos IKEA eller som brun sæbe.
    Så vil jeg hellere selv spise den!

    - Mette & Musti smiley


  • #42   8. okt 2014 Nej! Aldrig i livet! Vil heller ikke spise kanin eller hare.

  • #43   8. okt 2014 Pyh hvis jeg ikke måtte spise de dyr jeg har som kæledyr, så måtte jeg kun spise ko fra nu af....

Kommentér på:
Spise hestekød?

Annonce