{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.908 visninger | Oprettet:

Søstjernen
Søstjernen
Tilmeldt:
5. jun 2013
Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43

Føl sparker :( {{forumTopicSubject}}

Hej hg
Jeg har et problem
Mit føl er ca. 5 måneder og har et problem. Hun sparker, hun er på ingen måde ondskabsfuld, hun gør det når hun føler sig truet (vil gerne pointere, at hun ingen grund har til at være det, selvfølgelig) Fx. Hvis vi står i hendes og morens boks, og hun ikke føler hun kam komme væk (jeg ved ikke hvorfor, for hun er en rigtig lille kælegøj- hun eeeeelsker, at blive nusset og striglet, så jeg forstår ikke, at hun har så stort behov for, at kunne komme væk)

Eller når hun spiser (det er ikke fordi jeg går hen til hende når hun spiser, det ved jeg udemærket godt, at man ikke skal) bare jeg går forbi (flere meter væk) det er både når hun får foder og når hun dier, at hun udviser en underlig adfærd. Hun danser rundt, bukker og sparker.

Hun er ikke så slem når det er mig, mere når det er fremmede (eller bare folk hun ikke er i daglig kontakt med) at hun er vanskelig. Hun losser ikke bare, men hvis der kommer en hurtig bevægelse, hopper hun ikke bare væk, men vender måsen til en m.m.
Det er ikke noget hun gør tit, men hun hat sparket en at mine veninder og en anden som skulle give hestene mad.

Nogle siger, at man skal give dem et lille rap bagi (eller gøre andet, som andre heste også ville gøre i naturen)
Og nogle har andre metoder...

Håber i har nogle gode forslag (vil gerne have, at mine venner, søskende og andre i det hele taget, kan være tæt på hende, uden at være bange for, at hun sparker)

På forhånd tal
smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl sparker :(
  • #1   17. okt 2014 Altså... bare fordi den godt kan lide at blive kælet med, så betyder det ikke, at den ikke også vil være i fred nogen gange. Lidt dårlig sammenligning, men jeg kan da godt lide at være sammen med andre, men jeg vil lige så gerne også have lidt alenetid smiley

    Når hun gør det omkring maden, så er det nok fordi hun gerne vil have "madro" og være i fred når hun spiser. Gør hun det også når man fodre, så er det nok lige så meget et "kom nu med min mad!". Under alle omstændigheder skal den i hvert fald have skæld ud for at gøre det. Sig med hård stemme 'nej!', når den gør det eller "truer", for det er jo bestemt ikke i orden.

    Ville bestemt ikke klaske dem på bagparten, da man risikere at de bliver forskrækkede og/eller reagere ved at sparke bagud, og så er man jo lige vidt. Skæld ud med stemmen, og virker det ikke, så et lille klask på bringen. Er bestemt ikke tilhænger af "fysisk opdragelse" på føl, men de skal også have afvide fra starten af hvor grænsen går. Ellers bliver det for farligt smiley


  • #3   18. okt 2014 Jeg købte en 1 års hoppe for 2 år siden, hun reagerede nøjagtig som din, hvis hun følte sig usikker så bed eller sparkede hun prompte. Hun havde aldrig været i hænder så det var svært for hende at omstille sig. Hun er meget strongminded og har mange ideer om hvordan tingene skal foregå, hvis jeg dengang gav hende et klask når hun bed bed hun igen, eller prøvede at vende røven til så hun ku sparke ud, så jeg fandt hurtig ud af at det ikke var den vej vi sku gå da vi endte med at køre helt op i en spids. Så jeg valgte konsekvente at bakke og skælde ud med stemmen. Idag kan hun stadig godt finde på at true, men nu siger hun næsten altid fra ved at lægge ørene helt ned, og hvis jeg ikke respektere hende i første omgang, så kan jeg stadig godt få en markering fra ben eller tænder. Men det kræver tålmodighed, og find nøglen til dit føl. ??


  • #4   18. okt 2014 Går hun alene med hoppen på fold, ell går hun med andre heste på fold ?

    Du skal under ingen omstændigheder give et føl et rap bagi !!. Og dem der siger det er dumme.

    Det ENESTE du skal gøre ved irettesættelse ved et føl, er stemmebrug, skub eller lidt "raslen" med træktov.

    Men allerførst skal du finde ud af om dit føl er bange for dig, ell "bare" uopdragen !, for din træning af føllet skal gå ud fra det.

    Jeg har selv 2 føl (shettere). En 7 mdr's hingst (han købte jeg som 5 måneders, med hans mor) og en 5 måneders hoppe....og de 2 er vidt forskellige.

    Mit hoppeføl som er født her, har været i hænder siden hun var 4 timer gammel. Hun har ligget i mit skød og snorkboblet, hvis hun blev bange på fold, så løb hun lige så tit til mig som hendes mor, og har 110% tillid til mig (hun løber stadigvæk løs udenfor fold, fordi hun ALDRIG løber væk fra mig).
    Og hun er ikke bange for noget som helst.....MEN det betyder ikke, at hun ikke kan "tøseskabe" sig. Hun er jo i en alder hvor jeg trækker ture med hende, så hun lære at verden fuld af biler, mc'er, traktore osv, ikke er farlig....og der kan hun da godt hoppe lidt, fordi det er skræmmende kun at være 68 cm høj, og møde en kæmpe lastbil.....men så får hun et lille nøk i træktov, og så går vi videre.

    Mit hingsteføl har stor selvtillid, selv om han selvf også godt kan blive usikker/bange for nye ting. Da jeg fik ham, der stoppede han konstant på trækture....hoppede, dansede, bukkede og stejlede og i hans øjne var jeg bare den dummeste i verden.

    I dag kan jeg sagtens trække med ham. Han kan godt finde på stadigvæk at slå fremad med forben, men hvor jeg før skulle rasle kraftigt med træktov og råbe højt, så kan jeg nu, bare nøjes med et -nej-, samtidig med at jeg løfter pegefingeren.

    Så mit råd er, dit føl er gammelt nok til at du kan gå med det, så sæt hoppen på boks, tag føllet ud og gå lige så stille og roligt udenfor stalden (gerne lidt længere væk, hvis de kan det). HVIS dit føl går pænt, så gør det til en kort tur, hvor du roser meget, og lader den snuse til alt hvad den vil.
    Er dit føl derimod fuldstændig umulig i træktov, så står du bare og lader den skabe sig.....du skal ikke på nogen måde hidse dig op.....bare hold den i langt træktov, og snak roligt.

    For det med at den sparker og forsøger at komme væk, handler UDELUKKENDE om usikkerhed.....og den fjerner du KUN ved tillidsøvelser. Og det kan du gøre med de mindste ting


  • Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43
    #6   20. okt 2014 KUMLERNE: Føllet er bestemt ikke bange for mig, kan sagtens gå direkte hen til hende på folden uden, at hun siger noget til det, det er kun når der er mad indblandet eller når der er mange mennesker omkring hende, selvfølgelig skal hun måtte sige fra- bare ikke med spark

  • #7   21. okt 2014 Okay.....så handler det om usikkerhed.

    Der er selvf. lige så mange holdninger til træning, som der er hestemennesker.

    Men i min verden, er der KUN 2 ting man skal have fokus på i træning, og det er om den er bange ell usikker.

    Der er nogle grundliggende adfærd for "normalt fungerende" heste

    Heste som er "bange/usikre" vil altid forsøge stikke af.....det ligger dem ikke naturligt at sparke i en sådan situation....medmindre selvf de er i en situation hvor de ikke kan komme væk.

    Heste som er sure/aggressive/gale vil næsten altid forsøge sparke sig ud af en situation

    Dit føl er for ungt til at være i den sidste kategori, selv om den sparker. Og det du skal, er at trække ture.....skab tillid. Når du går ture -hvis du har mulighed-, så aftal med nogle veninder af de skal stå sammen i en gruppe, og hver med en godbid i hånden....når i så er derhenne, så giver dine veninder føllet godbidderne. Og de må rigtig gerne have en pose at rasle lidt med, så godbidder og raslende pose høre sammen i hestens verden....

    Så vil du efter ganske kort tid opleve at dit føl, SELV søger mange mennesker, fordi de nu forbindes med godbidder.

    Uhensigtsmæssig opførsel, skal dog ALTID korrigeres med et nøk/ryk i træktov.

    Kan man vælge den "korte" træning, og bare give føllet et los i r...., ja det kan man sagtens, men det er jeg så slet ikke tilhænger af......og jeg tror selvf at tillidstræning og nogle gange hjælp med godbidder, er den bedste vej.

    For jeg nyder at min ponyer, når de ser mig.....kommer galoperende af glæde, også selv om jeg aldrig har godbidder med på folden.


Kommentér på:
Føl sparker :(

Annonce